Αρχική Αναδιοργάνωση Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, ενσωμάτωση Οδηγίας (ΕΕ) 2016/801 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Μαΐου 2016 στην ελληνική νομοθεσίαΆρθρο 01Σχόλιο του χρήστη ΠΑΛΛΑΣ Ιωάννης | 19 Απριλίου 2019, 14:10
Μετανάστευσης και Ασύλου Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ Υ.ΜΕ.ΠΟ «ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗΣ …» Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΕ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ 1. . Τη δεδομένη χρονική στιγμή, οι οργανικές θέσεις που έχουν πληρωθεί με βάση το οργα-νόγραμμα της Υπηρεσίας αγγίζουν το 25%. Με βάση το προτεινόμενο σχέδιο Νόμου θεω-ρούμε ανέφικτο να εφαρμοστεί το οργανωτικό σχήμα που προτείνεται. 2. Με δεδομένο επίσης τον επίσημο σχεδιασμό του Υπουργείου δια στόματος του Υπουργού κ. ΒΙΤΣΑ ότι οι προσλήψεις τακτικού (μονίμου) προσωπικού θα γίνουν μετά το 2020, ο πα-ραπάνω ισχυρισμός αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα. Σε καμία περίπτωση η εκτεταμένη ανα-διάρθρωση που προτείνεται δεν μπορεί να πετύχει στηριζόμενη στις προσλήψεις υπαλλή-λων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου (ΣΟΧ) από Ευρωπαϊκά Προγράμματα ή Προγράμματα του ΟΑΕΔ (Κοινωφελούς εργασίας) . 3. Η στελέχωση κάποιων από τα προτεινόμενα Τμήματα της Υπηρεσίας -στα πλαίσια της αυτοτέλειας- όπως για παράδειγμα το Οικονομικό και το Προμηθειών απαιτεί εξειδικευμένο προσωπικό όχι μόνο σε τυπικά προσόντα που ενδεχομένως να υπάρχουν αλλά και σε ου-σιαστικά με αποδεδειγμένη εργασιακή εμπειρία και τεχνογνωσία στο συγκεκριμένο αντικεί-μενο. 4. Σε αρκετά επιμέρους άρθρα του προτεινόμενου σχεδίου Νόμου υπάρχουν διατάξεις που έρχονται σε αντίθεση με το Νομικό πλαίσιο που διέπει τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα όσον αφορά στις επιλογές Προϊσταμένων, Διοικητών ή Αναπληρωτών των Τμημάτων ή τις αρμοδιότητες και τα καθήκοντα των υπαλλήλων (βλ. παρακάτω στις αναλυτικές παρατηρή-σεις κατ’ άρθρο). 5. Η πρόσφατη απόφαση του Υπουργού (αρ. πρωτ. 1293/05-03-2019 η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 931/τεύχος Β’/19-03-2019) που αφορά ανάθεση αρμοδιοτήτων από τον Υπουργό στους Γενικούς Γραμματείς του Υ.ΜΕ.ΠΟ και σε άλλα όργανα διοίκησης έρχεται σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα στο υπό διαβούλευση σχέδιο Νόμου. 6. Μέσα σε διάστημα ενός έτους έχουν προταθεί από μεριάς του Υπουργείου τουλάχιστον τρία (3) διαφορετικά σχέδια Νόμου για την αναδιάρθρωση της ΥΠΥΤ, τα οποία δεν προήλ-θαν από ομάδα εργασίας με την συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων και εκπροσώπων των εργαζομένων όπως είχε δεσμευθεί ο Υπουργός και για τον λόγο τούτο δεν ευδοκίμησαν. 7. Μοναδική εξαίρεση σχετικά με τα μέχρι τώρα προτεινόμενα Σχέδια Νόμου αποτελούσε η πρόταση της Γενικής (Διοικητικής) Γραμματείας του Υ.ΜΕ.ΠΟ που κατατέθηκε στις αρχές της χρονιάς, η οποία, τουλάχιστον σε σχέση με το οργανόγραμμα αποτελούσε σοβαρή και ορθολογική προσέγγιση για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας και ενδεχομένως θα μπορούσε να αποτελέσει βάση συζήτησης για την κατεύθυνση της Υπηρεσίας. Τέλος σε κάθε περίπτωση αν υπάρχει πολιτική βούληση του Υπουργείου να προχωρήσει στην ψήφιση του Σχεδίου Νόμου χωρίς να λάβει υπόψη τις παρατηρήσεις μας (γενικές και κατ’ άρθρο) είναι ΑΠΟ-ΛΥΤΑ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΠΡΟΒΛΕΦΘΕΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ, ώστε να αποφύ-γουμε προβλήματα που θα θέσουν σε κίνδυνο τη συνέχεια και την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία της ΥΠΥΤ, Κεντρικά και Περιφερειακά η οποία ήδη έχει διαπιστωθεί με τις αλλεπάλληλες αλλαγές της τελευταίας 3ετίας. Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΚΑΤ΄ΑΡΘΡΟ ΑΡΘΡΟ 1 - 2ζ : Τα Τμήματα Τεχνικής Υποστήριξης και Πληροφορικής πρέπει να παραμείνουν ως ορίζο-νται στο ΠΔ122/2017 λόγω των εξειδικευμένων αρμοδιοτήτων αλλά και απαιτήσεων και φυ-σικά της ιδιαίτερης βαρύτητας που διακρίνει το καθένα χωριστά. Ο εισηγητής του σχεδίου νόμου στο άρθρο 5 παρ. 1ζ & 1η και στην παρ. 3στ & 3ζ (του ίδιου άρθρου) που αφορά την διάρθρωση ΚΥΤ και Δομών, προβλέπει ξεχωριστά κλιμάκια τεχνικών υπηρεσιών και πληροφορικής, με αποτέλεσμα να έρχεται σε πλήρη αντίφαση με τα αντίστοιχα Τμήματα στην Κεντρική Υπηρεσία και φυσικά να αυτοαναιρείται. ΑΡΘΡΟ 1 - 2η : Το Τμήμα Νομικής Υποστήριξης εξαιτίας της ιδιαιτερότητας της Υπηρεσίας συνδράμει, συ-νεργάζεται και επιλύει σοβαρά νομικά ζητήματα όλων των Τμημάτων και κατ’ επέκτασης της Υπηρεσίας, συνεπώς πρέπει να παραμείνει ως ορίζεται στο ΠΔ122/2017. Αντιστοίχως και το Τμήμα Διεθνούς Ευρωπαϊκής Συνεργασίας να παραμείνει ως ορίζεται στο ΠΔ 122/2017. ΑΡΘΡΟ 1 : Δεν συμφωνούμε με την κατάργηση του τμήματος Εκπαίδευσης και θεωρούμε ότι πρέπει να προστεθεί ως αυτοτελές τμήμα ως έχει μέχρι σήμερα, λόγω της ιδιαιτερότητας εξ αντικειμένου που υπάρχει στην Υπηρεσία μας για πολύπλευρη εκπαίδευση των εργαζομένων που αποτελεί υποχρέωση της ίδιας της Υπηρεσίας. Επισυνάπτεται στο παρόν αναλυτική τροπολογία. ΑΡΘΡΟ 1 - 3αη : Αποτελεί σαφέστατη και ξεκάθαρη αρμοδιότητα του Τμήματος Πληροφορικής, το οποίο και έχει συνδράμει τη Διεύθυνση Πληροφορικής του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας στην ανάπτυξή του υποσυστήματος της Εφαρμογής Χαρτογράφησης Κυκλοφορίας Αλλοδαπών. Θεωρούμε πως ο εισηγητής εκ παραδρομής πρόσθεσε το συγκεκριμένο εδάφιο στο Τμήμα Συντονισμού και Εποπτείας Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης. ΑΡΘΡΟ 1 - θστ : Για το περιεχόμενο των αρμοδιοτήτων του νεοσύστατου τμήματος διαχείρισης μετακινήσεων πολιτών τρίτων χωρών υπάρχουν σοβαρότατες επιφυλάξεις ως προς τις αρμοδιότητες μονίμων υπαλλήλων και ΣΟΧ, όπως και το πώς θα μετακινούνται στα λιμάνια. Ποιος θα εγγυάται την ασφάλειά τους; Θα εκδίδο-νται αποφάσεις μετακίνησης; Θα είναι σαφείς και γραπτές οι εντολές; Σε κάθε περίπτωση η υπερωριακή απασχόληση δεν αποτελεί υποχρέωση πριν ή μετά το δηλωθέν ωράριο του Υπαλλήλου. Επιβάλλεται η αποσαφήνιση στο πλαίσιο τήρησης του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα. ΑΡΘΡΟ 1- 5 (οργανικές θέσεις) : Οι προβλεπόμενες οργανικές θέσεις έτσι όπως καταγράφονται στο σχέδιο Νόμου έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το πνεύμα του Νόμου για ουσιαστική αναδιάρθρωση. Πιο συγκεκριμένα : Α) Υπάρχει τεράστιο χάσμα μεταξύ των προβλεπόμενων θέσεων και των θέσεων που έχουν πληρωθεί μέχρι σήμερα (προβλέπονται 740 και έχουν καλυφθεί 160 περίπου). Στην Κ.Υ. της ΥΠΥΤ μειώνονται κατά 17 θέσεις, ενώ αντίστοιχα προτείνεται αύξηση των τμημάτων, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για την εξασφάλιση της επιτυχίας της επιχειρούμενης αναδιάρθρωσης. Απαιτείται πλήρη αντιστοίχιση οργανογράμματος - θέσεων με τις ειδικότητες των ΣΟΧ και ΚΟΧ που προσλαμβάνονται κατά καιρούς. Αντίθετα μάλιστα προβλέπονται θέσεις Ειδ. Επιστημονικού Προσωπικού και ΙΔΑΧ επι συνόλου ο-κτώ(8). Β) Δεν λαμβάνεται υπόψη και πρέπει οπωσδήποτε να προβλεφθεί στις οργανικές θέσεις, οι ειδικότητες στο σύνολο των ήδη διορισμένων μόνιμων υπαλλήλων όπως για παράδειγμα οι οργανικές θέσεις κλάδου/ειδικότητας ΔΕ Διοικητικού-Λογιστικού ενώ αντίθετα προβλέπονται νέες οργανικές θέσεις κλάδου/ειδικότητας ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων. Γ) Σε κάθε περίπτωση δεν μας βρίσκει σύμφωνους ο τρόπος κατανομής των οργανικών θέσεων και αριθμητικά στο σύνολο και στις επιμέρους κατανομές ανά οργανική μονάδα. Δ) Επίσης δεν προβλέπονται στις οργανικές θέσεις στις Δομές και τα ΚΥΤ, θέσεις Ιατρικού και Νοση-λευτικού Προσωπικού με ότι αυτό συνεπάγεται. Προτείνουμε να προστεθούν. ΑΡΘΡΟ 1 - 7 : Αναφορικά με τις επιλογές Προϊσταμένων Τμημάτων ή Διοικητών ΚΥΤ και Δομών καθώς και την κάλυψη οργανικών θέσεων 1. Για τις παρ. 7α έως 7ε: Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να τηρείται ο Δημοσιοϋπαλ-ληλικός Κώδικας και ότι αυτός προβλέπει στα άρθρα 84 και 87. 2. Για την παρ. 7στ : Διαφωνούμε κάθετα με την επιλογή ιδιωτών σε θέσεις ευθύνης στα ΚΥΤ ως Διοικητές. Προτείνουμε να καταργηθεί ο όρος «ή ιδιώτης...» ΑΡΘΡΟ 3 – 2 : Διαφωνούμε κάθετα με την επιλογή ιδιωτών σε θέσεις ευθύνης στα Κέντα Υποδοχής και ταυ-τοποίησης ως Διοικητές. Προτείνεται να καταργηθεί το λεκτικό «ή ιδιώτης...» Διαφωνούμε κάθετα με την επιλογή ιδιωτών σε θέσεις ευθύνης στις Ανοιχτές Δομές Φιλοξε-νίας ως Διοικητές. Προτείνεται να καταργηθεί το λεκτικό «ή ιδιώτης...» ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ : 1. Η επιλογή και η διαδικασία πρόσληψης για τις παραπάνω περιπτώσεις να γίνεται μέσω ΑΣΕΠ (άρ-θρα 84 και 86 Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα) 2. Όσον αναφορά στη θέση του Υποδιοικητή που προβλέπεται στο Σχέδιο Νόμου προτείνουμε να ορί-ζεται Αναπληρωτής, όπως και σήμερα, και όχι Υποδιοικητής, βάση του άρθρου 87 του Δημοσιοϋ-παλληλικού Κώδικα και να αμείβεται με το αναλογούν επίδομα θέσεως με βάση τις ημέρες αναπλήρω-σης. ΑΡΘΡΟ 4 : Στο συγκεκριμένο άρθρο πέραν των γενικών παρατηρήσεων που αναφέρουμε στην αρχή (παράγραφος 5 του παρόντος) να προστεθεί και ο τρόπος επιλογής του Διευθυντή της ΥΠΥΤ ο οποίος θα πρέπει να είναι σύννομος με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 84 και 86 του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώ-δικα . ΑΡΘΡΟ 5 : Πρέπει να διευκρινισθεί επακριβώς ο ρόλος των κλιμακίων που προτείνεται στα ΚΥΤ σχετικά με την ευθύνη υπαλλήλων για στέγαση, σίτιση και καθαρισμό χώρων και να τηρείται ο Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας με βάση την ειδικότητα του υπαλλήλου. Να προστεθεί στο συγκεκριμένο άρθρο η ασφάλεια και η φύλαξη των εργαζομένων να γίνεται με ευθύνη της Ελληνικής Αστυνομίας (και εντός των ΚΥΤ και των Δομών). Κλείνοντας θεωρούμε ότι στο σχέδιο Νόμου θα πρέπει να συμπεριληφθεί η υποχρέωση εντός συγκε-κριμένου χρόνου (μεταβατική διάταξη) να εκπονηθούν Εσωτερικοί Κανονισμοί Λειτουργίας ανά ΚΥΤ και ανά Δομή. ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ ΠΡΟΣ ΨΗΦΙΣΗ , ΩΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΖΗΤΑΜΕ ΝΑ ΠΑΡΑΣΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΜΕ ΜΕ ΕΚΠΡΟ-ΣΩΠΟΥΣ ΜΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΜΟΔΙΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Επισυνάπτουμε και ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ Το εδάφιο (η), της παρ. 7, του άρθρου 25 του ΠΔ 122/2017, τροποποιείται ως εξής: ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ & ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ «Στο άρθρο 1, παρ. 2 προστίθεται: ι. Συστήνεται Τμήμα Εκπαίδευσης και Διαπολιτισμικών Δράσεων με βασική αρμοδιότητα την εκπαί-δευση του προσωπικού της ΥΠΥΤ, ανεξαρτήτως καθεστώτος εργασίας, την ανάπτυξη δράσεων εκπαί-δευσης και βελτίωσης δεξιοτήτων για τους ωφελούμενους πολίτες τρίτων χωρών ή ανιθαγενείς, καθώς και δράσεων διαπολιτισμικού χαρακτήρα με στόχο την απόκτηση συγκεκριμένων γνώσεων και ικανοτή-των και τη διαμόρφωση στάσεων απαραίτητων για την διαπολιτισμική συνύπαρξη εντός των Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης και των Δομών προσωρινής Υποδοχής και Φιλοξενίας. Αναλυτικότερα οι αρμοδιότητες του Τμήματος είναι: ια. Σχεδιασμός, οργάνωση και υλοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης και δράσεων επιμόρφω-σης του προσωπικού με άξονα την εξειδίκευση της διαχείρισης των μικτών μεταναστευτικών ροών και των προσωρινώς φιλοξενουμένων αιτούντων άσυλο και ευάλωτων ομάδων. ιβ. Συλλογή, επεξεργασία, εκτίμηση και τεκμηρίωση αιτημάτων εκπαιδευτικού χαρακτήρα από τις Περιφερειακές Μονάδες της ΥΠΥΤ. ιγ. Διοργάνωση έκτακτων επιμορφωτικών δράσεων για ανταπόκριση σε έκτακτες επιχειρησιακές ανάγκες. ιδ. Αναζήτηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων/ σεμιναρίων/ ημερίδων/ συνεδρίων/τυχόν άλλων εκ-παιδευτικών δράσεων, με διοργανωτές τρίτους, για θέματα που άπτονται του αντικειμένου της Υ-ΠΥΤ και διεκπεραίωση διαδικασιών συμμετοχής του προσωπικού. ιε. συγγραφή προτάσεων και τεκμηρίωση αιτημάτων χρηματοδότησης και δράσεων εκπαίδευσης , επιμόρφωσης και διαπολιτισμικής συνύπαρξης προσωπικού και ωφελουμένων, από τρίτους χρη-ματοδοτικούς φορείς, εθνικούς, ιδιωτικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς. ιστ. Διεκπεραίωση διαδικασιών για την υποχρεωτική εκπαίδευση των νεοπροσληφθέντων δο-κίμων υπαλλήλων της ΥΠΥΤ στο ΙΝΕΠ. ιζ. Σύσταση και τήρηση ηλεκτρονικού φακέλου εκπαιδεύσεων και επιμορφώσεων του προσω-πικού της ΥΠΥΤ. ιη. Σύσταση Μητρώου Πιστοποιημένων Εκπαιδευτών της ΥΠΥΤ, για την σταδιακή εφαρμογή της αλληλοβοηθητικής μεθόδου εκπαίδευσης σε αντικείμενα της ΥΠΥΤ (train the trainers). ιθ Συντονισμός εκπαιδευτικών και διαπολιτισμικών δράσεων για το προσωπικό και τους ωφε-λούμενους, από τρίτους φορείς, ήτοι διεθνείς οργανισμούς και αναγνωρισμένες Μη Κυβερνητι-κές Οργανώσεις. ιι. Σχεδιασμός και υποβολή προτάσεων εκπαιδευτικών δράσεων για την ΥΠΥΤ, ενταγμένων στο Ε-τήσιο Σχέδιο Εκπαιδεύσεων της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Υποστήριξης για το Άσυλο (EASO AN-NUAL TRAINING PLAN). ικ.Σημείο επαφής με το Department of Asylum Support, Training Unit της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Υποστήριξης για το Άσυλο (EASO). ιλ. Συλλογή, αξιολόγηση, επικαιροποίηση και κατηγοριοποίηση όλου του υφιστάμενου και του υπό διαμόρφωση εκπαιδευτικού υλικού (ηλεκτρονικού και φυσικού) . ιμ. Αναζήτηση και προσαρμογή καλών εκπαιδευτικών πρακτικών και διαπολιτισμικών εργαλείων από αντίστοιχους φορείς χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. ιν. Συνεργασία με το Αυτοτελές Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης Προσφύγων του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων καθώς και με τους Συντο-νιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων, αναφορικά με τη συγκέντρωση στατιστικών στοιχείων και την ad hoc αντιμετώπιση προβλημάτων των ωφελουμένων που διαμένων προσωρινά εντός των ΚΥΤ και των Δομών Προσωρινής Υποδοχής και Φιλοξενίας. Ιξ. Διοργάνωση εκπαιδεύσεων και επιμορφώσεων καθώς και δράσεων απόκτησης δεξιοτήτων για τους ωφελούμενους πολίτες τρίτων χωρών ή ανιθαγενείς. Ιο. Εποπτεία και συντονισμός δράσεων μη τυπικής εκπαίδευσης πολιτών τρίτων χωρών ή ανι-θαγενών, από τρίτους φορείς, εντός των ΚΥΤ και των Δομών Προσωρινής Υποδοχής και Φιλο-ξενίας. Ιπ. Προώθηση δράσεων συμβουλευτικής και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης του προσωπικού της ΥΠΥΤ. Ιρ. Περιοδικές διοργανώσεις συναντήσεων εργασίας και ομάδων εστιασμένης συζήτησης (workshops και focus groups) με Διοικητές των Περιφερειακών Μονάδων της ΥΠΥΤ καθώς και με υπαλλήλους εξειδικευμένους ανά τομείς διαχείρισης, για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και τη διαμόρφωση προτάσεων αντιμετώπισης αναφυόμενων αναγκών, με στόχο την υποβολή αυτών στην πολιτικής ηγεσία του ΥΜΕΠΟ.» ΤΟ Δ.Σ. ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΥΠΥΤπτχ Γιάννης Πάλλας Πρόεδρος