Αρχική Βελτίωση Μεταναστευτικής Νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A’ 169), 4375/2016 (A’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξειςΜέρος Α’ Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4636/2019 (A’ 169) Άρθρο 1 Τροποποίηση άρθρου 39 του ν. 4636/2019Σχόλιο του χρήστη Terre des hommes Hellas | 21 Απριλίου 2020, 21:51
1) Από το ισχύον άρθρο 39 παρ. 5 αφαιρείται το τελευταίο εδάφιο: «Σε κάθε περίπτωση, μέχρι την έκδοση πορίσματος περί της ηλικίας του, το πρόσωπο θεωρείται ανήλικος και τυγχάνει αντίστοιχης μεταχείρισης. Η διαδικασία του προηγούμενου εδαφίου κινείται σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας και αν ανακύψει αμφιβολία για την ανηλικότητα του προσώπου.» Η επιλογή αυτή θέτει σε διακινδύνευση τα δικαιώματα του παιδιού, καθώς αυτά συνδέονται άμεσα με την αναγνώριση ακριβώς της ανηλικότητας, η οποία δε μπορεί να θεωρείται ευθύνη του ίδιου του παιδιού να την αποδείξει. Αν επομένως το παιδί αντιμετωπίζεται ως ενήλικος μέχρι να αποδειχθεί άλλως, παραβιάζεται ευθέως η σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού. 2) Δεν προβλέπονται ειδικότερες διατάξεις για το πώς πραγματικά θα παρέχονται πληροφορίες από τις κρατικές αρχές στους ξένους υπηκόους και τους ανιθαγενείς, με δεδομένη την έλλειψη μεταφραστών από πλευράς δημοσίου. Γνωρίζουμε ότι καταστρατηγείται εν τοις πράγμασι αυτή η πρόβλεψη η οποία προϋπήρχε. 3) «..σε γλώσσα που κατανοούν ή ευλόγως θεωρείται ότι κατανοούν, με απλό και προσιτό τρόπο,» Ποιος πιστοποιεί ότι αντικειμενικά κατανοεί κάποιος μια γλώσσα; Είναι γνωστό ότι οι καταθέσεις λαμβάνονται με τη βοήθεια άλλων κρατουμένων και άρα έτσι κι αλλιώς η διακρίβωση της ορθότητας της διερμηνείας απέβαινε αδύνατη. Με τις εν λόγω προβλέψεις η συνθήκη κατανόησης καθίσταται ακόμα πιο αυθαίρετη. 4) Στην παράγραφο 3 παραλείπεται το μετατραυματικό στρες ενώ γίνεται αναφορά στον ασαφή όρο «ψυχική αναπηρία», ο οποίος, στη συνέχεια - δια της ενδεικτικής απαρίθμησης- περιορίζεται στα θύματα βασανιστηρίων και στα θύματα σοβαρής ψυχολογικής βίας. Η αοριστία αυτών των όρων αντί παραδεδεγμένων όρων, όπως το μετατραυματικό στρες, μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ορθή αξιολόγηση των αιτουμένων ασύλου. 5) Καταργείται η εξής πρόβλεψη του Ν. 4636/2019: «2) Κατά προτεραιότητα εξετάζονται αιτήσεις διεθνούς προστασίας όταν: (αα) ο αιτών ανήκει στην κατηγορία των ευάλωτων προσώπων σύμφωνα με την παράγραφο 5, εφόσον τελεί σε καθεστώς περιορισμού της ελευθερίας σύμφωνα με την παράγραφο 4» Η εν λόγω διάταξη αποτελούσε απόπειρα περιορισμού των αυθαίρετων περιορισμών σε ό,τι αφορά στην πρόσβαση στο άσυλο, δια της παράτασης της κράτησης εάν, ενόσω ήταν κρατούμενοι, κατέθεταν αίτημα ασύλου. Η κατάργηση της διάταξης αυτής οδηγεί σε νέες καθυστερήσεις και μάλιστα εις βάρος κρατουμένων σε ήδη υπερπλήρεις εγκαταστάσεις. Σε συνδυασμό δε με το άρθρο 2 που τροποποιεί το άρθρο 46 του ν. 4636/2019 σε σχέση με την κράτηση του αιτούντος διεθνούς προστασίας ως σπουδαίο λόγο επιτάχυνσης της διαδικασίας εξέτασης της προσφυγής του σύμφωνα με το άρθρο 92, χωρίς καμία περαιτέρω αναφορά σε ευάλωτες ομάδες, διαφαίνεται μία εξίσωση των ευάλωτων πληθυσμών σε κράτηση με τους μη ευάλωτους σε κράτηση. 6) Από την πρόβλεψη του Ν. 4636/2019: "Η διαπίστωση ότι ένα άτομο ανήκει σε ευάλωτη ομάδα έχει ως μόνη συνέπεια την άμεση κάλυψη των ιδιαίτερων αναγκών υποδοχής του ατόμου αυτού και την κατ’ απόλυτη προτεραιότητα εξέταση της αίτησής του" στο παρόν νομοσχέδιο παραλείπεται η φράση "..και την κατ' απόλυτη προτεραιότητα εξέταση της αίτησής του". Θα πρέπει να επαναφερθεί.