Αρχική Βελτίωση Μεταναστευτικής Νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A’ 169), 4375/2016 (A’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξειςΆρθρο 5 Τροποποίηση άρθρου 63 του ν. 4636/2019Σχόλιο του χρήστη Υποστήριξη Προσφύγων στο Αιγαίο | 23 Απριλίου 2020, 09:53
Η RSA εκφράζει σοβαρές επιφυλάξεις επί της εξουσιοδότησης των Περιφερειακών Υπηρεσιών Υποδοχής και Ταυτοποίησης όπως πραγματοποιούν την πλήρη καταγραφή των αιτήσεων. Βάσει του εθνικού δικαίου, η Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης υπάγεται στον Γενικό (Τομεακό) Γραμματέα Υποδοχής, ενώ η Υπηρεσία Ασύλου συνιστά αυτοτελή υπηρεσία υπαγόμενη στον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, και διατηρούν διαφορετικές αρμοδιότητες. Πιο συγκεκριμένα, η Υπηρεσία Ασύλου παραμένει το μόνο αρμόδιο όργανο της διοίκησης για τον εφοδιασμό των αιτούντων διεθνή προστασία με τα προβλεπόμενα νομιμοποιητικά έγγραφα και τον Προσωρινό Αριθμού Ασφάλισης και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (ΠΑΑΥΠΑ), που χορηγούνται κατά την πλήρη καταγραφή της αίτησης, καθώς και τη διεκπεραίωση των αιτήσεων οικογενειακής επανένωσης. Η εφαρμογή της προτεινόμενης ρύθμισης αναμένεται να οδηγήσει σε περιπτώσεις αιτούντων στους οποίους δεν χορηγούνται τα απαιτούμενα νομιμοποιητικά έγγραφα με το πέρας της καταγραφής της αίτησης. Κινδυνεύει συνεπώς να στερήσει την πρόσβασή τους στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, την προστασία τους από τη σύλληψη και αυθαίρετη κράτηση με στόχο την απέλαση και την αδυναμία υποβολής αίτησης για οικογενειακή επανένωση με συγγενείς σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ. Τούτο καθότι η καταγραφή φέρει συνέπειες ως προς την έναρξη των προθεσμιών για τη διενέργεια διαδικασιών βάσει του Κανονισμού του Δουβλίνου, οι οποίες αποτελούν αρμοδιότητα της Υπηρεσίας Ασύλου. Η τροποποίηση πρόκειται συνεπώς να συντελέσει σε υψηλά εμπόδια στη διεκπεραίωση των διαδικασιών οικογενειακής επανένωσης αιτούντων άσυλου με μέλη της οικογένειάς τους στην ΕΕ, δεδομένων των σημαντικών κινδύνων καθυστερήσεων που θα δημιουργήσει η ανάγκη συντονισμού της υπηρεσίας όπου πραγματοποιείται η καταγραφή με τη Μονάδα Δουβλίνου της Υπηρεσίας Ασύλου για την υποβολή αιτήματος αναδοχής σε άλλο κράτος μέλος. Παράλληλα, η διαδικασία της καταγραφής αποτελεί αναφαίρετο τμήμα της διεθνούς προστασίας. Για το λόγο αυτό κρίνεται σημαντική η ανάθεσή της σε εξειδικευμένες αρχές, αρμόδιες για την εξέταση της αίτησης ασύλου. Ωστόσο, τα απαραίτητα εχέγγυα για την ορθή αποτύπωση των στοιχείων του αιτούντος και των αναλυτικών λόγων για τους οποίους ζητά διεθνή προστασία από εξειδικευμένο προσωπικό δεν διασφαλίζονται στην περίπτωση των Περιφερειακών Υπηρεσιών Υποδοχής και Ταυτοποίησης. Ως εκ τούτου, κρίνεται αναγκαία η διασφάλιση της αποκλειστικής αρμοδιότητας της Υπηρεσίας Ασύλου για την πλήρη καταγραφή των αιτήσεων ασύλου και η εισαγωγή εχέγγυων για την ορθή διεξαγωγή αυτής (βλ. τροποποίηση του αρ. 6, παρ. 1). Για τους λόγους αυτούς, η RSA συνιστά την απόρριψη του αρ. 5, παρ. 1.