Αρχική Βελτίωση Μεταναστευτικής Νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A’ 169), 4375/2016 (A’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξειςΆρθρο 15 Τροποποίηση άρθρου 82 του ν. 4636/2019Σχόλιο του χρήστη Equal Rights Beyond Borders | 24 Απριλίου 2020, 16:36
Η προτεινόμενη τροποποιητική διάταξη του αρθ. 15 για τους τρόπους επίδοσης των αποφάσεων του αρ. 82 προβλέπει αντί για χρήση συστημένης επιστολής στη δηλωθείσα διεύθυνση κατοικίας/διαμονής του αιτούντος άσυλο/προσφεύγοντος τη χρήση απλής επιστολής που αποστέλλεται ταχυδρομικώς. Πράγματι σύμφωνα με την παρ. 2 του αρθ. 19 ΚΔΔ/σιας «Με την επιφύλαξη των τυχόν οριζομένων σε ειδικές διατάξεις, η κοινοποίηση γίνεται με κάθε πρόσφορο τρόπο». Κατά τη νομολογία του ΣτΕ, μεταξύ των πρόσφορων τρόπων κοινοποίησης, περιλαμβάνεται η συστημένη επιστολή που συνδεύεται και από αποδεικτικό παραλαβής (ΣτΕ 3601/2005, ΣτΕ ΕΑ 962/2004). Ωστόσο, στην περίπτωση απλής επιστολής εγγράφου που δεν συνοδεύεται από αποδεικτικό παραλαβής, η περιέλευση σε πλήρη γνώση του ενδιαφερόμενου επί της επιδοθείσας απόφασης λάμβάνει χώρα κατα νομολογιακό τεκμήριο παράδοσης μιας επιστολής και μάλιστα εντός 3 ημερών από την αποστολή της. Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με τη νομολογία, έχει δημιουργηθεί τεκμήριο αποστολής, αλλά και παραλαβής επιστολών που αποστέλλονται με σύνηθες ταχυδρομείο, χωρίς την αναγκαιότητα αποστολής τους ως συστημένων. Όπως έχει κριθεί, δημιουργείται μαχητό τεκμήριο παράδοσης μίας επιστολής, εντός ευλόγου χρόνου, ήτοι εντός κάποιων ημερών, (σύμφωνα με τη νομολογία 3 ημέρες) προς το πρόσωπο στο οποίο απευθύνεται, εάν η επιστολή ταχυδρομήθηκε στην ορθή διεύθυνση και δεν έχει επιστραφεί. Προτείνουμε η τροποποιητική διάταξη να διευκρινιστεί με την προσθήκη ότι σε περίπτωση κοινοποίησης αποφάσεων με απλή επιστολή μέσω ταχυδρομείου, η επίδοση θεωρείται ότι έχει ολοκληρωθεί μετά από τουλάχιστον τρεις (3) ημέρες από την αποστολή τους, ώστε η παραγωγή εννόμων αποτελεσμάτων να άρχεται από την παραλαβή της επιστολής και όχι αόριστα από την αποστολή της. Περαιτέρω, με την ίδια διάταξη εισάγεται ως τρόπος επίδοσης αποφάσεων η αποστολή τους με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο με προβαλλόμενο τεκμήριο πραγματικής επίδοσης την παρέλευση σαράντα οκτώ (48) ωρών από την ηλεκτρονική αποστολή τους. Η εισαγόμενη τροποποίηση δεν λαμβάνει υπόψη το ως άνω νομολογιακό τεκμήριο της παράδοσης, πέραν αυτού της αποστολής, όπως αυτό άλλωστε αποτυπώνεται και στην παρ. 2 της διάταξης του αρθ. 25 ν. 3979/2011 [& αρθ. 4 του πδ 28/2015] περί γνωστοποίησης δημοσίων εγγράφων με ηλεκτρονικό τρόπο, ήτοι «Το σύστημα γνωστοποίησης πρέπει να επιτρέπει την εξακρίβωση του ακριβούς χρόνου, κατά τον οποίο έλαβε χώρα η αποστολή, η παραλαβή και η πρόσβαση στο περιεχόμενο του εν λόγω εγγράφου, η οποία συνεπάγεται έναρξη των έννομων συνεπειών και των προθεσμιών, όπως αυτές που αφορούν την άσκηση ενδίκων μέσων και βοηθημάτων». Περαιτέρω, η εισαγωγή των 48 ωρών ως τεκμήριο πλήρους γνώσης του κοινοποιημένου ηλεκτρονικώς εγγράφου αποκλίνει σημαντικά από τη γενική διάταξη τεκμαιρόμενης γνωστοποίησης εντός δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία ηλεκτρονικής αποστολής δημοσίων εγγράφων που εφαρμόζεται βάσει της ανωτέρω αναφερθείσας διάταξης, εισάγοντας παράλληλα διακριτική μεταχείριση εις βάρος των αιτούντων άσυλο σε σχέση με τους εν γένει διοικουμένους, ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι η διαφοροποίηση αυτή, έστω κι αν προκειται για ειδικότερη διάταξη, δεν συνάδει προς τις ιδιαίτερες περιστάσεις των αιτούντων άσυλο, ήτοι τη μη εξοικείωσή τους με τις νομικές πρακτικές της χώρας, τις σύντομες προθεσμίες κ.ά. (σχετική και η M.S.S. κατά Βελγίου και Ελλάδας, 21/01/2011, παρα. 232 επ.). Ζήτημα τίθεται επίσης και ως προς την προστασία προσωπικών δεδομένων, ιδίως εάν με την ηλεκτρονική αποστολή δημοσίων δεν τηρούνται οι προϋποθέσεις ταυτοποίησης και επιβεβαίωσης της ταυτότητας (αυθεντικοποίησης) των προσώπων, όπως προβλέπεται από την παρ. 1 της ως άνω διάταξης του αρθ. 25 ν. 3979/2011 [& αρθ. 4 του πδ 28/2015]. Προτείνουμε να διερευνηθεί περαιτέρω η δυνατότητα χρήσης του μέσου της ηλεκτρονικής αποστολής ως προς τις προϋποθέσεις ταυτοποίησης και επιβεβαίωσης της ταυτότητας (αυθεντικοποίησης) των προσώπων και σε περίπτωση που εν τέλει η αρχική διάταξη τροποποιηθεί προτείνουμε να διασταλεί η τεκμαιρόμενη περιέλευση του εγγράφου σε πλήρη γνώση του άμεσα ενδιαφερόμενου προσώπου ή του εξουσιοδοτημένου προς τούτο πληρεξούσιου δικηγόρου του σε δέκα (10) ημέρες, αντί για σαραντα οκτώ (48) ώρες από την ηλεκτρονική αποστολή, ώστε να υπάρξει εναρμόνιση με το αντίστοιχο τεκμήριο γνωστοποίησης δημοσιων εγγράφων, όπως για τους εν γένει διοικουμένους.