Αρχική Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση για την «Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη»Εθνική Στρατηγική για την ΈνταξηΣχόλιο του χρήστη International Rescue Committee Hellas (IRC) | 21 Ιανουαρίου 2022, 14:05
Μετανάστευσης και Ασύλου Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
2. Προοίμιο • Μέσα από συγκεκριμένες φράσεις του προοιμίου (Ενδεικτικά: Για το διάστημα που διαμένουν στη χώρα μας/έκτακτες συνθήκες στις δικές τους πατρίδες/όταν επιστρέψουν στις πατρίδες τους), διαφαίνεται η αντίληψη πως οι άνθρωποι που αιτούνται άσυλο στην Ελλάδα, δεν πρόκειται να παραμείνουν, αλλά θα επιστρέψουν στη χώρα καταγωγής τους. Πρέπει να γίνει κατανοητό πως η ιδιότητα του πρόσφυγα είναι συνυφασμένη με την αδυναμία επιστροφής στην πατρίδα λόγω δίωξης, και ο στόχος της ένταξης δεν μπορεί να είναι πρόσκαιρος και ευκαιριακός. Είναι σαφές ότι η ένταξη, που προϋποθέτει το στοιχείο μιας μονιμότητας και μιας διαδικασίας ώσμωσης προσλαμβάνεται από την Εθνική Στρατηγική ως μια κατάσταση περιορισμένης διαμονής, όπου η συμμετοχή σ’ αυτήν της «χώρας μας» έχει μηδενικά βάρη και δημιουργεί προσδοκίες ανάπτυξης για τον ντόπιο πληθυσμό. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, αντιπαραβάλλοντας «την χώρα μας» με τις «δικές τους πατρίδες» ακυρώνει την έννοια της ίδιας της ένταξης αφού ένταξη δεν νοείται με τέτοιου είδους διαχωρισμούς. • Το Σχέδιο της Εθνικής Στρατηγικής απολύτως εσφαλμένα προβάλλει ότι «τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα αφορούν μόνο στους αιτούντες άσυλο», εφόσον οι Κανονισμοί που υιοθετήθηκαν το 2021 από τους ενωσιακούς συννομοθέτες για τη δημοσιονομική περίοδο 2021-2027 προβλέπουν ρητά την κατανομή ικανών πόρων για την ένταξη των προσφύγων και μεταναστών. Συγκεκριμένα, ο νέος Κανονισμός για το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (ΤΑΜΕ) όχι μόνο προβλέπει την «προώθηση και διευκόλυνση της αποτελεσματικής ένταξης και κοινωνικής ενσωμάτωσης υπηκόων τρίτων χωρών» ως ειδικό στόχο του Ταμείου, αλλά απαιτεί από τα κράτη μέλη να κατανέμουν τουλάχιστον το 15% των πόρων του εθνικού προγράμματός τους για τον εν λόγω στόχο. Επιπλέον, η στήριξη στη ένταξη παρέχεται από την Ε.Ε. από πολλά ακόμη χρηματοδοτικά Ταμεία (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο+, πρόγραμμα Erasmus+, πρόγραμμα Invest EU και το επικείμενο πρόγραμμα «Πολίτες, ισότητα, δικαιώματα και αξίες»), στον σχεδιασμό καθοδήγησης και πρακτικών εργαλείων, τον συντονισμό, την παρακολούθηση και τη στήριξη εταιρικών σχέσεων σε τοπικό και εθνικό επίπεδο (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/el/qanda_20_2179). Στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπάρχει αναλυτική περιγραφή των υφιστάμενων πηγών χρηματοδότησης: https://ec.europa.eu/migrant-integration/funding/how-do-eu-funds-integration-work_en. Η ένταξη των πολιτών τρίτων χωρών εντάσσεται επίσης στους ειδικούς σκοπούς και του Ταμείου Ανάκαμψης σύμφωνα με την έκθεση των IRC και Common Ground «Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την ένταξη μεταναστών και προσφύγων στην Ελλάδα: Τα περιθώρια στενεύουν». • Η πρόβλεψη μηχανισμών συντονισμού με τους υπόλοιπους φορείς, Υπουργεία, τοπικές αρχές είναι θετική εξέλιξη αλλά δεν αναφέρονται ποιοι θα είναι οι φορείς που θα συνδράμουν στις δράσεις και πώς θα λειτουργήσουν. • Η πρόσληψη διερμηνέων αποτελεί ένα σημαντικό βήμα καθώς η γλώσσα παραμένει σοβαρό εμπόδιο στην πρόσβαση των αιτούντων άσυλο και δικαιούχων διεθνούς προστασίας στις διοικητικές υπηρεσίες της χώρας. Ενδεικτικά στον τομέα της υγείας, τα νοσοκομεία ανά την επικράτεια εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν κρίσιμες ελλείψεις σε υπηρεσίες διερμηνείας για τη διασφάλιση της επικοινωνίας με ασθενείς, εφόσον δεν επαρκούν τα μέσα που παρέχονται από το πρόγραμμα «PHILOS», το οποίο χρηματοδοτείται από το ΤΑΜΕ μέχρι το τέλος του 2022. Ωστόσο δεν αναφέρεται ο τρόπος πρόσληψης των διερμηνέων, εάν είναι εφικτό μέσω των εθνικών υπηρεσιών, και πώς πρόκειται να ξεπεραστούν αντίστοιχα προβλήματα του παρελθόντος.