Αρχική Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση για την «Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Ασυνόδευτων Ανηλίκων»Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Ασυνόδευτων ΑνηλίκωνΣχόλιο του χρήστη ΑΝΑΔΟΧΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ | 31 Ιανουαρίου 2022, 12:23
Μετανάστευσης και Ασύλου Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ανάδοχοι Εκπαιδευτικοί Εθελοντική ομάδα για τη στήριξη της σχολικής ένταξης web: https://refugeducare.blogspot.com/ e-mail: refugeducare@gmail.com Το κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής για την Προστασία των Ασυνόδευτων Ανηλίκων ακολουθεί μια αυστηρά ιεραρχική διάρθρωση, που ξεκινάει από τον καθορισμό τεσσάρων πυλώνων, οι οποίοι αναλύονται σε ειδικότερους σκοπούς και επιμέρους στόχους και καταλήγει στην περιγραφή συγκεκριμένων δράσεων για την υλοποίηση του κάθε επιμέρους στόχου. [1] Από τη διατύπωση του τίτλου “Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Ασυνόδευτων Ανηλίκων” προκύπτει ότι το κεντρικό ζητούμενο είναι η προστασία των ασυνόδευτων. Η ένταξή τους στην κοινωνία της χώρας μας / της Ευρώπης δεν προκύπτει ευθέως από κανένα σημείο του κειμένου ως κεντρικό ζητούμενο της Εθνικής Στρατηγικής. Πράγματι, η προστασία των παιδιών μπορεί να επιτευχθεί, ακόμη και χωρίς την ουσιαστική κοινωνική ένταξή τους. Για παράδειγμα, η προστατευτική φύλαξη των παιδιών σε κλειστές δομές μπορεί να υπηρετεί επιτυχώς το στόχο της προστασίας τους, χωρίς ένταξή τους στην κοινωνία. Αντίθετα, οι προτάσεις μας που ακολουθούν, διέπονται από τη θεμελιώδη παραδοχή, ότι η βέλτιστη προστασία των παιδιών περνάει αναγκαία μέσα από την ομαλή και ασφαλή κοινωνική τους ένταξη. Ως πολίτες και ταυτόχρονα ως επαγγελματίες εκπαιδευτικοί είμαστε σε θέση να επιβεβαιώσουμε, ότι το σχολείο αποτελεί τον ιστορικά καταξιωμένο χώρο, όπου παγκοσμίως συντελείται με ασφάλεια η ένταξη των παιδιών αρχικά στις σχολικές τάξεις και προετοιμάζεται η ομαλή μεταγενέστερη ένταξή τους στην κοινωνία. Τα παιδιά που διαρρέουν από το σχολείο και παραμένουν έξω από τον προστατευτικό του χώρο, κινδυνεύουν να ενταχθούν στο κοινωνικό περιθώριο με καταστροφικές συνέπειες για τα ίδια και για ολόκληρη την κοινωνία. Από τα οικουμενικά κείμενα των διεθνών οργανισμών, καθώς και από τη διεθνή, αλλά και στην εθνική μας συνταγματική και κοινή νομοθεσία προκύπτει η σύνδεση του δικαιώματος όλων των παιδιών στην εκπαίδευση με την αντίστοιχη υποχρέωση της Πολιτείας να διασφαλίσει την ένταξή τους στο σχολείο. Η παγκόσμια παιδαγωγική επιστημονική κοινότητα αναγνωρίζει διαχρονικά το σχολείο ως τον καταλληλότερο και ασφαλέστερο χώρο για την ανάπτυξη όλων των παιδιών. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η προστασία των ασυνόδευτων ανηλίκων ως κεντρικό ζητούμενο της Εθνικής Στρατηγικής υπηρετείται βέλτιστα με την ένταξη όλων των παιδιών στα σχολεία. Με την έννοια αυτή η ένταξη των ασυνόδευτων παιδιών στα σχολεία και κατ’ επέκτασιν στην Ελληνική / Ευρωπαϊκή κοινωνία συνιστά θεμελιώδη πυλώνα της Εθνικής Στρατηγικής. Στο κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής δεν ορίζεται η ένταξη στην Εκπαίδευση ως Πυλώνας. Σε διάφορα σημεία του κειμένου υπάρχουν διάσπαρτες αναφορές σε επιμέρους ζητήματα εκπαίδευσης και σχολείων. Τα ουσιώδη θέματα σχολικής ένταξης και εκπαίδευσης των ασυνόδευτων συμπεριλαμβάνονται σε δύο διαφορετικά κεφάλαια της Εθνικής Στρατηγικής: Τα γενικά ζητήματα της εκπαίδευσης στον Πυλώνα 1, Σκοπός 2, Στόχος 4 (σελ. 49), αλλά τα ζητήματα τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στον Πυλώνα 2, Σκοπός 2, Στόχος 2 (σελ.69). Πρόταση: Προτείνουμε τη δημιουργία ενός θεμελιώδους Πυλώνα με τον τίτλο “Διασφάλιση της ένταξης των παιδιών στην Εκπαίδευση” και τη συγκέντρωση σ’ αυτόν όλων των επιμέρους σκοπών, ειδικότερων στόχων, συγκεκριμένων δράσεων για τα ζητήματα ένταξης των ασυνόδευτων παιδιών στην τυπική εκπαίδευση. Στο προοίμιο της περιγραφής αυτού του θεμελιώδους Πυλώνα για την Εκπαίδευση προτείνουμε να συμπεριληφθεί το κείμενο: "Η ομαλή ένταξη των Ασυνόδευτων Ανηλίκων στην ελληνική / την ευρωπαϊκή κοινωνία αποτελεί στρατηγική επιλογή της Πολιτείας. Η ασφαλής κοινωνική ένταξη των ασυνόδευτων παιδιών περνάει αναγκαία μέσα από την ένταξή τους στα σχολεία τυπικής εκπαίδευσης, όπου κοινωνικοποιούνται και αναπτύσσονται ανάμεσα στους συνομηλίκους συμμαθητές τους. Η ένταξη των ασυνόδευτων παιδιών στο προστατευμένο σχολικό περιβάλλον αποτρέπει τον κίνδυνο διαρροής τους προς το κοινωνικό περιθώριο προστατεύοντας ταυτόχρονα τα ίδια τα παιδιά, αλλά και ολόκληρο το κοινωνικό σύνολο”. Εναλλακτικά, το παραπάνω κείμενο μπορεί να συμπεριληφθεί και στο προοίμιο της περιγραφής του υπάρχοντος Στόχου 4 στη σελ. 49 (Στόχος 4: Προσαρμογή της εκπαίδευσης στις ανάγκες και τις ικανότητες των ασυνόδευτων ανηλίκων). Η προτεινόμενη τροποποίηση είναι εφικτή και εναρμονίζεται με το γενικό πνεύμα της Εθνικής Στρατηγικής, καθώς μέσα στο ίδιο το κείμενο στη σελ. 11 (Κεφάλαιο "Έννοιες και Ορισμοί") περιγράφεται η έννοια ως εξής: "Η κοινωνική ένταξη είναι η διαδικασία κατά την οποία οι ασυνόδευτοι ανήλικοι που διαμένουν στην Ελλάδα γίνονται μέρος της κοινότητας υποδοχής τους δημιουργώντας εντός της κοινότητας τις συνθήκες εκείνες που προάγουν την αρμονική συνύπαρξη και την κοινωνική συνοχή". [2] Ως αφετηρία για την ανάλυση σε ειδικότερους σκοπούς το κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής χρησιμοποιεί συχνά (αλλά όχι πάντοτε) την περιγραφή της υπάρχουσας κατάστασης. Στο τέλος κάθε ειδικότερου στόχου παρατίθενται οι δείκτες για την παρακολούθηση της υλοποίησής τους. Οι δείκτες αυτοί είναι ποσοτικοί, ενώ απουσιάζουν τα ποιοτικά κριτήρια για την αξιολόγηση της πορείας υλοποίησης. Πρόταση: Προτείνουμε τη συνάρθρωση των αμιγώς ποσοτικών δεικτών και τον εμπλουτισμό τους με γνήσια ποιοτικά κριτήρια. Όπου αυτό δεν είναι εφικτό, προτείνουμε την επιλογή διευρυμένων ποσοτικών δεικτών, από τους οποίους να είναι δυνατή η εξαγωγή κάποιων ελάχιστων ποιοτικών συμπερασμάτων. Ειδικότερα, στους δείκτες για την εκπαίδευση προτείνουμε να συμπληρωθούν ως βασικοί ενταξιακοί δείκτες οι αριθμοί των προαγωγών στην επόμενη τάξη και των αποφοιτήσεων ασυνόδευτων ανηλίκων από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, καθώς και τα ποσοστά τους ως προς τους αντίστοιχους αριθμούς των εγγεγραμμένων και ως προς τους συνολικούς αριθμούς των ασυνόδευτων ανηλίκων που διαμένουν στη χώρα. Από τους διευρυμένους ποσοτικούς δείκτες αυτού του είδους μπορούν ευκολότερα να εξαχθούν κάποια ποιοτικά συμπεράσματα για την ενταξιακή πορεία των ασυνόδευτων. Σε κάθε περίπτωση η προσθήκη κατάλληλων ποιοτικών κριτηρίων δίπλα στους αμιγώς ποσοτικούς δείκτες είναι επιτακτική ανάγκη για ολόκληρη την Εθνική Στρατηγική. [3] Η Εθνική Στρατηγική ασχολείται με την εκπαίδευση των ασυνόδευτων σ' ένα επιμέρους στόχο με τον τίτλο "Στόχος 4: Προσαρμογή της εκπαίδευσης στις ανάγκες και τις ικανότητες των ασυνόδευτων ανηλίκων" (σελ.49). Η προσαρμογή της εκπαίδευσης στις ανάγκες ένταξης των ασυνόδευτων είναι πολύτιμη, επομένως θα πρέπει να διατηρηθεί ως στόχος της Εθνικής Στρατηγικής. Όμως η λέξη "ικανότητες" είναι περιττή, καθώς η τυπική εκπαίδευση στην Ελλάδα, όπως και σ' ολόκληρη την Ευρώπη, εξ ορισμού καθημερινά προσαρμόζεται στις διαφορετικές ικανότητες των μαθητών. Η διατήρηση του όρου αυτού μπορεί να προκαλέσει παραδοχές επικίνδυνες για την ίση μεταχείριση των μαθητών Πρόταση: Προτείνουμε τη διαγραφή της λέξης "ικανότητες" από τον τίτλο, καθώς και από την τελευταία παράγραφο της σελ. 49. [4] Σε άλλο σημείο του κειμένου της Εθνικής Στρατηγικής (στη σελ. 69-70) γίνεται λόγος για την επίδραση της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών επιτευγμάτων στη διαδικασία κοινωνικής ένταξης των ασυνόδευτων ανηλίκων. Ωστόσο η διατύπωση του επιμέρους Στόχου (κοινωνική ένταξη των παιδιών) δεν αναδεικνύει τη σπουδαιότητα της τακτικής φοίτησης στα δημόσια σχολεία. Παρότι στην Εθνική Στρατηγική αναφέρεται το αποτέλεσμα της έρευνας που έγινε στο πλαίσιο του έργου με τη χρηματοδότηση της ΕΕ (H2020) "Χαρτογράφηση της ένταξης των παιδιών προσφύγων και μεταναστών - IMMERSE", τελικά δεν υιοθετείται η λεπτομερειακή διάρθρωση των ενταξιακών δεικτών του έργου αυτού κατά την επιλογή των επιμέρους δράσεων. Το αναφερόμενο έργο αποδίδει το κεντρικό βάρος της ένταξης στην εκπαίδευση και το κατανέμει ισότιμα σε όλες τις βαθμίδες της. Αντίθετα, η Εθνική Στρατηγική δεν προβλέπει πουθενά ρητά την ένταξη στις τάξεις των σχολείων τυπικής εκπαίδευσης ως μέσο υλοποίησης του Στόχου 2 για την κοινωνική ένταξη. Από τις περιγραφόμενες συγκεκριμένες δράσεις της Εθνικής Στρατηγικής, η μόνη που ανταποκρίνεται κάπως στις ενταξιακές απαιτήσεις του αναφερόμενου έργου IMMERSE, είναι η Δράση 2.4: "Εξασφάλιση πρόσβασης στην επαγγελματική κατάρτιση και διευκόλυνση της μαθητείας". Πρόταση: Προτείνουμε να προστεθεί στην αρχή της περιγραφής του Στόχου 2 (στη σελ. 69), καθώς και στην αρχή της περιγραφής του Στόχου 4 (στη σελ. 49) η διατύπωση: "Η ομαλή και ασφαλής κοινωνική ένταξη των ανηλίκων συντελείται μέσα στα σχολεία, όπου φοιτούν μαζί με τους συνομηλίκους συμμαθητές τους. Για το σκοπό αυτό πρωταρχικό μέλημα της Πολιτείας είναι η τακτική σχολική φοίτηση όλων των ασυνόδευτων ανηλίκων στα σχολεία τυπικής εκπαίδευσης της επικράτειας". Η προτεινόμενη προσθήκη είναι εφικτή και εναρμονίζεται με το συνολικό πνεύμα της Εθνικής Στρατηγικής, καθώς μέσα στο ίδιο το κείμενο στη σελ. 50 περιγράφεται η έννοια ως εξής: "Ειδικά για τα μικρά παιδιά η σχολική εκπαίδευση αποδεικνύεται σημαντικά επωφελής όχι μόνο όσον αφορά τα μετέπειτα ακαδημαϊκά τους επιτεύγματα αλλά και για την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και την κοινωνική ένταξή τους" (βλ. σελ. 50, Δράση 4.3: "Διασφάλιση της πρόσβασης των ασυνόδευτων ανηλίκων στη σχολική εκπαίδευση"). [5] Η παραπάνω προτεινόμενη προσθήκη της "Σχολικής Ένταξης" ως κεντρικού Στόχου της Εθνικής Στρατηγικής θα πρέπει να βασίζεται στην εκτίμηση της υπάρχουσας κατάστασης, όπως προκρίνεται συχνά μέσα στο κείμενο και για άλλους επιμέρους Στόχους του: Προηγείται μια εκτίμηση / αξιολόγηση της σημερινής κατάστασης και ακολουθεί η περιγραφή των επιμέρους Στόχων ή των συγκεκριμένων Δράσεων. Όμως το κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής σε κανένα σημείο του δεν περιγράφει τη σημερινή κατάσταση της Σχολικής Ένταξης των ασυνόδευτων, αγνοώντας την υπερβολικά υψηλή σχολική διαρροή / σχολική εγκατάλειψη, που προκύπτει από έρευνες [βλ. πρόχειρα Η σχολική φοίτηση των ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων κατά τα έτη 2018-2021. Συγκριτική μελέτη (https://refugeducare.blogspot.com/2021/11/2018-2021.html)]. Πρόταση: Προτείνουμε να προστεθεί στην αρχή της περιγραφής του Στόχου 4 (στη σελ. 49) η διατύπωση: "Τα παρατηρούμενα υπερβολικά υψηλά ποσοστά Σχολικής Διαρροής / Σχολικής Εγκατάλειψης των ασυνόδευτων ανηλίκων αναδεικνύουν τον άμεσο κίνδυνο της περιθωριοποίησής τους. Η διαρροή αυτών των παιδιών από το προστατευμένο περιβάλλον του Σχολείου προς το κοινωνικό περιθώριο συνιστά σοβαρό κίνδυνο για τα ίδια τα παιδιά, αλλά και για το σύνολο της κοινωνίας". [6] Στο τέλος της σελ. 49 αναφέρεται και η συμπερίληψη της μη τυπικής εκπαίδευσης στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας: "Το επίσημο σύστημα εκπαίδευσης θα πρέπει να γίνει ευέλικτο και να περιλαμβάνει επίσης προγράμματα “μη τυπικής” εκπαίδευσης θέτοντας υψηλά πρότυπα ποιότητας και παρακολουθώντας την εφαρμογή τους". Πρόταση: Προτείνουμε στο τέλος αυτής της πρότασης να προστεθεί: "Τα προγράμματα μη τυπικής εκπαίδευσης δεν υποκαθιστούν την ένταξη στην τυπική σχολική εκπαίδευση. Αντίθετα, με τη θέσπιση κατάλληλων προγραμμάτων μη τυπικής εκπαίδευσης με υψηλά πρότυπα ποιότητας η Πολιτεία στοχεύει στη συμπληρωματική κάλυψη των αυξημένων αναγκών των αλλόγλωσσων μαθητών κατά τη διαδικασία της ομαλής ένταξής τους στην τυπική εκπαίδευση, η οποία συνιστά την κεντρική ενταξιακή επιλογή". [7] Σε άλλο σημείο του κειμένου της Εθνικής Στρατηγικής (στη σελ. 71) περιγράφεται η Δράση 2.2: "Διασφάλιση της παράδοσης υποχρεωτικών μαθημάτων ελληνικής γλώσσας και κοινωνικών σπουδών σε δημοτικό επίπεδο". Είναι μια ειδική δράση για την υλοποίηση του Στόχου 2, ο οποίος υπηρετεί το Σκοπό 2, ο οποίος εντάσσεται στον Πυλώνα 2: "Αναζήτηση και υλοποίηση βιώσιμων λύσεων για κάθε ασυνόδευτο ανήλικο". Από την όλη διατύπωση της δράσης δίνεται η εντύπωση, ότι η παράδοση μαθημάτων ελληνικής γλώσσας από κάποιους απροσδιόριστους φορείς μη τυπικής εκπαίδευσης αποτελεί το βασικό μέσο κοινωνικής ένταξης. Πρόταση: Προτείνουμε να διευκρινιστεί ότι πρόκειται για συμπληρωματική / επικουρική δράση, που μπορεί να διευκολύνει την επίτευξη του κύριου στόχου της σχολικής ένταξης στην τυπική εκπαίδευση, με την προσθήκη που αναφέρθηκε παραπάνω (στη σελ. 49): "Τα προγράμματα μη τυπικής εκπαίδευσης δεν υποκαθιστούν την ένταξη στην τυπική σχολική εκπαίδευση. Αντίθετα, με τη θέσπιση κατάλληλων προγραμμάτων μη τυπικής εκπαίδευσης με υψηλά πρότυπα ποιότητας η Πολιτεία στοχεύει στην συμπληρωματική κάλυψη των αυξημένων αναγκών των αλλόγλωσσων μαθητών κατά τη διαδικασία της ομαλής ένταξής τους στην τυπική εκπαίδευση, η οποία συνιστά την κεντρική ενταξιακή επιλογή". [8] Στη σελ. 72 (Πυλώνας 2, Σκοπός 2, Στόχος 2: "Προώθηση της κοινωνικής ένταξης και συμμετοχής ανηλίκων στην κοινότητα") περιγράφεται η συγκεκριμένη Δράση 2.4: "Εξασφάλιση πρόσβασης στην επαγγελματική κατάρτιση και διευκόλυνση της μαθητείας". Η περιγραφή της υπάρχουσας κατάστασης δεν είναι ακριβής. Αναφέρεται η σημασία της διευκόλυνσης "... απόδοσης ΑΦΜ στους ανηλίκους, όπως προβλέπεται και από την υπ’ αρ. Α.1270/2020 (Β’ 5508) απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων". Όμως ακριβώς αυτή η αναφερόμενη απόφαση καθιστά πρακτικά ανέφικτη την απόδοση ΑΦΜ σε ανήλικους, καθώς (σύμφωνα με την παραπάνω απόφαση) απαιτείται η σύνδεση του ανηλίκου με τον ΑΦΜ του ασκούντος τη γονική μέριμνα ή την επιμέλεια ή με τον ΑΦΜ του επιτρόπου του ασυνόδευτου ανήλικου, δηλαδή ανύπαρκτων προσώπων στην περίπτωση των ασυνόδευτων ανηλίκων. Πρόταση: Για το σκοπό αυτό προτείνουμε να συμπεριληφθεί στη δράση η δημιουργία ενός ειδικού ΑΦΜ από την Ειδική Γραμματεία, με τον οποίο να συνδέονται όσοι ασυνόδευτοι χρειάζονται ΑΦΜ για την εγγραφή τους στις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ ή άλλες επαγγελματικές δομές κατάρτισης ή σε δομές μαθητείας, όπου απαιτείται ο ΑΦΜ του μαθητευόμενου. [9] Στα πρότυπα ποιότητας για τους ξενώνες και τις άλλες δομές φιλοξενίας είναι αναγκαία η συμπερίληψη και των παραγόντων ενίσχυσης της σχολικής φοίτησης, περιορισμού της σχολικής διαρροής και γενικότερα των παραγόντων που συντελούν στην ομαλή σχολική ένταξη. Η αποτίμηση της σημερινής κατάστασης θα καταδείξει το βαθμό επάρκειας των υλικών και ανθρώπινων πόρων που διατίθενται για τη σχολική ένταξη, καθώς και των προβλεπόμενων θεσμικών διαδικασιών. Στους υλικούς πόρους συγκαταλέγεται η πρόβλεψη για χώρους και υποδομές μελέτης και σχολικής προετοιμασίας των παιδιών. Στις διαδικασίες συμπεριλαμβάνονται η καθημερινή φροντίδα για την τακτική σχολική φοίτηση με όρους ισότιμους και ανάλογους μιας μέσης οικογένειας με παιδιά σχολικής ηλικίας. Στους ανθρώπινους πόρους ανήκει ο προσδιορισμός συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων του προσωπικού με στόχο την παρακολούθηση και την ενίσχυση της επιτυχούς σχολικής φοίτησης. Για το σκοπό αυτό πρέπει μέσα στο κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής να περιγραφεί αρχικά η σημερινή υπάρχουσα κατάσταση των δομών φιλοξενίας ως προς τα προαναφερόμενα σημεία των υλικών και ανθρώπινων πόρων, καθώς και των υπαρχουσών διαδικασιών. Πρέπει να περιγράφονται οι υλικοτεχνικές υποδομές, οι διαδικασίες και το προσωπικό των δομών φιλοξενίας. Παραδείγματα: Να περιγράφονται οι δομές που διαθέτουν δωμάτια με πολλά κρεβάτια, αλλά κανένα τραπέζι για σχολική μελέτη. Έτσι τα παιδιά προσπαθούν να γράψουν και να διαβάσουν πάνω στις κουβέρτες τους. Να περιγράφονται οι συνθήκες του ύπνου και η επίδρασή τους στο αναγκαίο για τη σχολική φοίτηση πρωινό ξύπνημα: τα παιδιά που ξενυχτούν δυσκολεύονται να ξυπνήσουν το πρωί. Να περιγράφονται οι όροι μεταφοράς των μαθητών από και προς τα σχολεία τους. Να περιγράφονται οι ψηφιακές υποδομές, όπως για παράδειγμα η διαθεσιμότητα υπολογιστών και η συνδεσιμότητα στο διαδίκτυο. Να περιγράφονται οι αρμοδιότητες του Παιδαγωγικού Υπεύθυνου της δομής φιλοξενίας. Να περιγράφονται οι διαδικασίες επικοινωνίας παιδαγωγικών ζητημάτων ανάμεσα στα σχολεία των παιδιών και στις δομές φιλοξενίας και η επίδρασή τους πάνω στη σχολική ένταξη. Πρόταση: Σε όσα σημεία της Εθνικής Στρατηγικής περιγράφονται οι προδιαγραφές / τα πρότυπα για την καταλληλότητα των δομών φιλοξενίας, όπως για παράδειγμα στη σελ. 37 (Δράση 4.1: “Ανάπτυξη και θέσπιση προτύπων ποιότητας για όλες τις δομές φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων”), προτείνουμε να συμπεριληφθούν τα ακόλουθα, που σχετίζονται με την εκπαίδευση: “Για τη διαμόρφωση των δωματίων προβλέπεται τουλάχιστον ένα τραπέζι και δύο καρέκλες ανά δύο παιδιά. Σε κάθε δομή πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ένας χώρος διδασκαλίας και μελέτης των παιδιών με επαρκή αριθμό θέσεων εργασίας για όλα τα παιδιά της κάθε δομής. Σε κάθε δομή πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ένας χώρος με επαρκή ψηφιακό εξοπλισμό και επαρκή αριθμό θέσεων εργασίας για την ψηφιακή εκπαίδευση και την τηλεκπαίδευση των παιδιών. Σε κάθε δομή πρέπει να υπάρχει διαδικτυακή σύνδεση των υψηλοτάτων προδιαγραφών, ώστε να είναι εφικτή η ταυτόχρονη σύνδεση και τηλεκπαίδευση όλων των παιδιών. Η φροντίδα για την ομαλή σχολική ένταξη όλων των παιδιών καθίσταται βασικός στόχος και επιτυγχάνεται ως αποτέλεσμα συνέργειας όλων των μελών του προσωπικού κάθε δομής φιλοξενίας σε συνεννόηση με το προσωπικό των σχολείων. Ειδικότερα η παρακολούθηση της τακτικής σχολικής φοίτησης, η επικοινωνία παιδαγωγικών ζητημάτων με τα σχολεία και η διασφάλιση των κάθε μορφής προϋποθέσεων για την ομαλή σχολική ένταξη όλων των παιδιών ανατίθεται σε επαρκή αριθμό εξειδικευμένων επαγγελματιών που εργάζονται σε κάθε δομή. Οι ακολουθούμενες διαδικασίες που στοχεύουν στην ομαλή σχολική ένταξη πρέπει να περιγράφονται ρητά και αιτιολογημένα στους Κανονισμούς και τα Οργανογράμματα κάθε δομής”. Πρόταση: Αντίστοιχη πρόβλεψη πρέπει να υπάρχει και για τα σχολεία τυπικής εκπαίδευσης που υποδέχονται ασυνόδευτους ανήλικους μαθητές: “Η ομαλή σχολική ένταξη κάθε νέου μαθητή συνιστά θεμελιώδη επιδίωξη του σχολείου και επιτυγχάνεται ως αποτέλεσμα συνέργειας των μελών του προσωπικού του σχολείου σε συνεννόηση με το προσωπικό κάθε δομής φιλοξενίας των μαθητών. Ειδικότερα για τους ασυνόδευτους αλλόγλωσσους μαθητές πρέπει να λειτουργούν Τάξεις Υποδοχής με κατάλληλο περιεχόμενο. Η διασύνδεση του σχολείου με τη δομή φιλοξενίας, ως υποκατάστατο της οικογένειας / του σπιτιού των μαθητών, καθώς και η επικοινωνία παιδαγωγικών ζητημάτων των ασυνόδευτων μαθητών μεταξύ σχολείου και δομής ανατίθεται ως συγκεκριμένο καθήκον σε εκπαιδευτικό / εκπαιδευτικούς του σχολείου”. [10] Η Εθνική Στρατηγική στο Στόχο 4 του Πυλώνα 2 ασχολείται με τη μετάβαση των ασυνόδευτων ανηλίκων στην ενήλικη ζωή (σελ. 76). Ήδη κατά την περιγραφή της υπάρχουσας κατάστασης στο προοίμιο του Στόχου 4, μεταξύ άλλων, αναφέρεται και η διακοπή της δυνατότητας πρόσβασης στην εκπαίδευση των νεαρών ενηλίκων (18 έως 21 ετών). Πρόταση: Στο κείμενο της Δράσης 4.2 “Ανάπτυξη δικτύου ασφαλείας για νεαρούς ενήλικες” (σελ. 77) να προστεθεί: “Η μεταβολή των συνθηκών διαβίωσης λόγω της ενηλικίωσης επέρχεται ομαλά και δεν διακόπτει τη σχολική φοίτηση. Η διατήρηση των προηγούμενων ευνοϊκών για τη σχολική φοίτηση συνθηκών διαβίωσης μπορεί να παρατείνεται για εύλογο χρόνο μετά την ενηλικίωση, τουλάχιστον μέχρι το τέλος της τρέχουσας σχολικής χρονιάς”.