Αρχική Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση για την «Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Ασυνόδευτων Ανηλίκων»Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Ασυνόδευτων ΑνηλίκωνΣχόλιο του χρήστη The Home Project | 1 Φεβρουαρίου 2022, 12:54
Μετανάστευσης και Ασύλου Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σχόλια επι της δημόσιας διαβούλευσης αναφορικά με την ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ TΩΝ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ: ΠΥΛΩΝΑΣ 1: (Α) ΠΡΩΤΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Βελτιστοποίηση των συνθηκών και της διαδικασίας υποδοχής: "Σαφείς διαδικασίες σχετικά με τον προσδιορισμό της ηλικίας και την καταγραφή ως ατόμου ως ασυνόδευτο" ΠΡΟΤΑΣΗ: Age Assessment: Να επισημανθεί η σημασία της αμφιβολίας υπέρ της ανηλικότητας, η διαδικασία να είναι ταχύτερη από ότι συμβαίνει σήμερα και για όσο διάστημα η διαδικασία εξακρίβωσης της ηλικίας εκκρεμεί, ο αιτών να αντιμετωπίζεται ως ανήλικος και να τυγχάνει των σχετικών εγγυήσεων και της ανάλογης φροντίδας. "Ενιαία Διαδικασία για την αναγνώριση ότι ένας ασυνόδευτος είναι ανήλικος με συνεντεύξεις σε ανηλίκους και ενήλικες συνοδούς." ΣΧΟΛΙΟ:Ποιος θα διενεργεί τις εν λόγω συνεντεύξεις ; Τί θα γίνεται σε περίπτωση που ο ενήλικας εμφανίζεται μετά την είσοδο στην Ελλάδα ; "Σύσταση Μηχανισμού Επείγουσας Ανταπόκρισης για ασυνόδευτους ανηλίκους που ζουν σε επισφαλείς συνθήκες (αστεγία)" ΣΧΟΛΙΟ: Τί θα γίνεται τις νυχτερινές ώρες που συνήθως τα Α.Τ. δεν μας εξυπηρετούν και μας διώχνουν ή ο Εισαγγελέας δεν απαντά στις κλήσεις του αξιωματικού υπηρεσίας ; Πώς θα εξασφαλίζεται ότι ο ασυνόδευτος ανήλικος δεν θα χαθεί, εάν δεν ανταποκριθεί άμεσα το Α.Τ. ; Β' ΣΤΟΧΟΣ:Διασφάλιση της προστασίας των δικαιωμάτων και του βέλτιστου συμφέροντος των ανηλίκων "Ενημέρωση των ανηλίκων: Θα μοιραστεί έντυπο υλικό με πληροφορίες. Θα πρέπει για κάθε απόφαση που τον αφορά, ο ανήλικος να δίνει τη συγκατάθεση του. Θα πρέπει πάντα να υπάρχει διερμηνεία." ΣΧΟΛΙΟ: Πως θα διασφαλίζεται η δυνατότητα αυτή ; Θα υπάρχει ξεχωριστός τομέας σχετικά ; και στις περιπτώσεις των γλωσσών που δεν μπορεί να γίνει πιστοποίηση (το μεγαλύτερο ποσοστό των ομιλούμενων γλωσσών των φιλοξενούμενων δεν είναι δυνατό να υπάρξει επίσημος διερμηνέας) πως θα καλύπτεται η υπηρεσία αυτή ; "Εκπροσώπηση και Επιτροπεία: Θα μεταρρυθμιστεί η νομοθεσία για τους επιτρόπους. Ο επίτροπος μέσα στα καθήκοντά του θα έχει να βρίσκει δικηγόρο για τον ανήλικο." ΠΡΟΤΑΣΗ: Στη σελίδα 45 αναφέρεται ότι οι ασυνόδευτοι ανήλικοι έχουν δωρεάν νομική συνδρομή στο β' βαθμό ασύλου και στις ποινικές δίκες. Αυτό ΟΜΩΣ δεν είναι πρόβλεψη που ισχύει μόνο για τους ασυνόδευτους ανηλίκους. Ισχύει για όλο τον πληθυσμό. Θα έπρεπε δωρεάν νομική συνδρομή να έχουν όλοι οι ασυνόδευτοι ανήλικοι και για τον α' βαθμό και για τις υποθέσεις οικογενειακής επανένωσης. "Προώθηση της σωματικής και ψυχικής υγείας: Δημιουργία Ιατρικού Αρχείου (γιατί τα παιδιά μετακινούνται και πολλές φορές δε γνωρίζουν καν τι εμβόλια έχουν κάνει). Ενημερωτικά Προγράμματα για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας." ΠΡΟΤΑΣΗ : Ενίσχυση της συνεργασίας με το σύστημα δημόσιων υπηρεσιών ψυχικής υγείας (κέντρα ψυχικής υγείας, κέντρα ημέρας, ψυχιατρικά τμήματα νοσοκομείων, κινητές μονάδες, ιατροπαιδαγωγικά κέντρα) μέσω θεσμικών παρεμβάσεων, ενίσχυσης προσωπικού, εκπαίδευσης προσωπικού στη φροντίδα μετακινούμενων πληθυσμών. Οι ασυνόδευτοι ανήλικοι βιώνουν έντονες ψυχοπιεστικές συνθήκες και τραύμα (απώλεια οικείου χώρου, οικογενειακού περιβάλλοντος, θέματα ανάπτυξης) που οδηγεί σε συχνές κρίσεις και ανάγκη επείγουσας παρέμβασης. Για την κατάλληλη φροντίδα τους και την προστασία των δικαιωμάτων τους (π.χ. κατά τη διαδικασία ακούσιας ψυχιατρικής εξέτασης) πρέπει να γίνουν στοχευμένες ενέργειες: πρόβλεψη εκπαιδευμένων διερμηνέων στα ψυχιατρικά τμήματα, θεσμική παρέμβαση Εισαγγελίας για μείωση ωρών αναμονής για παραπομπή σε εξέταση, εμπλοκή του ΕΚΑΒ, ενίσχυση των παιδοψυχίατρων κλινικών με περισσότερες κλίνες. Διασύνδεση με Μονάδες Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης και σύνδεση με την διαδικασία Μετάβασης σε Μονάδες ΨΚΑ της Διεύθυνσης Ψυχικής Υγείας του Υπουργείου Υγείας. Στόχος η παραπομπή ΑΑ και ατόμων που ενηλικιώθηκαν με σοβαρά ψυχιατρικά προβλήματα στις υπάρχουσες μονάδες. ΣΧΟΛΙΟ: Αναγκαιότητα ένταξης και συμμετοχής στο εθνικό σχέδιο και των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου υγείας τόσο για την κλινική εικόνα των ανηλίκων (ιατρικός φάκελος ) όσο και για την κάλυψη επειγουσών αναγκών όπως νοσηλείες, διερμηνεία στα πλαίσια των ιατρικών εξετάσεων και κάλυψη των ανηλίκων με υπηρεσίες ψυχικής υγείας (νοσηλεία και παροχή συμβουλευτικής). "Δράση 3.1: Προώθηση της δημιουργίας ιατρικών αρχείων για ασυνόδευτους ανηλίκους" ΣΧΟΛΙΟ: Απαιτείται ολοκληρωμένο ιστορικό βάσει συγκεκριμένης προτυποποιημένης φόρμας εγγράφου που να περιλαμβάνει: ιατρικό, οικογενειακό, κοινωνικό, ψυχιατρικό ιστορικό. "Τα κύρια θέματα της επιμόρφωσής τους θα είναι:" ΠΡΟΤΑΣΗ: Μεταξύ άλλων θα πρέπει να προστεθούν : -Αντιμετώπιση του τραύματος σ’ όλα τα στάδια της παιδικής προστασίας και φροντίδας -Εκπαίδευση σε εργαλεία και διαδικασίες ελέγχου, παρακολούθησης και αξιολόγησης της φροντίδας και της προστασίας δικαιωμάτων "Δράση 1.2: Προώθηση της συμμετοχής ανηλίκων σε όλα τα στάδια και σε όλα τα θέματα και τις αποφάσεις που τους αφορούν" ΠΡΟΤΑΣΗ: Αξιοποίηση της βιωμένης προσωπικής εμπειρίας και της έννοιας του peer support. Μέσω της θεωρητικής και πρακτικής (on the job) εκπαίδευσης, της εποπτείας και της αξιολόγησης experts by experience, άτομα δηλαδή με προσωπική βιωμένη εμπειρία (άτομα με προσφυγική εμπειρία, πρώην φιλοξενούμενοι σε Δομές Φιλοξενίας, κίνητρο προσφοράς στους άλλους, και δεξιότητες που θα αναπτυχθούν βάσει evidence based εργαλείων (ενδεικτικά PM+, PFA, ) μπορούν να συνεισφέρουν ενεργά στην προστασία και φροντίδα ΑΑ με την εποπτεία, το συντονισμό και τη συνεργασία εξειδικευμένων επαγγελματιών. Υπάρχουν σχετικές κατευθυντήριες γραμμές της UNICEF και του WHO και παραδείγματα καλής πρακτικής στη χώρα μας και το εξωτερικό. Τέτοιου είδους παρεμβάσεις αυξάνουν την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων μας λόγω της πολιτισμικής αμεσότητας και της αξιοποίησης της προσωπικής εμπειρίας, προσφέρουν ευκαιρίες εργασίες σε άτομα που ανήκουν σε ευάλωτες και ευκαιρίες ένταξης, συμβάλλουν στην αλλαγή αρνητικών στερεοτύπων για τους πρόσφυγες. ΠΥΛΩΝΑΣ 2 "3) Διασφάλιση ότι οι νεαροί ενήλικες που επιστρέφουν στη χώρα καταγωγής τους ή σε τρίτη χώρα απολαμβάνουν ασφάλεια, κατάλληλο βιοτικό επίπεδο και πρόσβαση σε δικαιώματα Τέλος, ως προς τον τρίτο σκοπό, στην περίπτωση ενηλικίωσης του ασυνόδευτου ανηλίκου που βρίσκεται στην Ελλάδα με καθεστώς ανοχής, θα πρέπει να εκτελεστεί η απόφαση επιστροφής του, είτε στη χώρα καταγωγής του είτε σε κάποια τρίτη χώρα διέλευσης" ΣΧΟΛΙΟ: Στο συγκεκριμένο σημείο είναι αναγκαίο να τονιστεί ότι η απόφαση περί επιστροφής στην Τουρκία ως ασφαλής χώρα δεν μπορεί να αποτελεί συμβατή με το πνεύμα της προστασίας ανηλίκων απόφαση. είτε σε κάποια τρίτη χώρα που έχει επιλέξει ο ίδιος ΣΧΟΛΙΟ: Χρειάζεται να διευκρινιστεί σε ποια διαδικασία αναφέρεται το συγκεκριμένο σημείο. ΠΥΛΩΝΑΣ 3 "Στόχος 2: Καθορισμός προτύπων για την προστασία των ασυνόδευτων ανηλίκων Κάθε φορέας ή υπηρεσία που συμμετέχει στη διαχείριση των ασυνόδευτων ανηλίκων πρέπει να ακολουθεί́ συγκεκριμένη πολιτική́ παιδικής προστασίας και κώδικας δεοντολογίας για τους επαγγελματίες που εργάζονται με ανήλικους. Ειδικά για τους επαγγελματίες (και τους δικηγόρους) προτείνεται η συνεχής εκπαίδευση, κατάρτιση, επιμόρφωση μέσω εκπαιδεύσεων και η χρήση του σχετικού υλικού." ΠΡΟΤΑΣΗ: Δημιουργία βιβλιοθήκης (πιθανόν ψηφιακής) με το σχετικό́ ενημερωτικό́ υλικό́, εγχειρίδια, κατευθυντήριες γραμμές και εργαλεία που ήδη έχουν αναπτυχθεί́ από́ κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς για την υποστήριξη της πρακτικής των επαγγελματιών της πρώτης γραμμής - Άμεση πρόσβαση σε όλο το προσωπικό του ξενώνα. ΠΥΛΩΝΑΣ 4 "Υφιστάμενη κατάσταση : Επί του παρόντος, υπάρχουν διάφορες βάσεις δεδομένων τις οποίες διαχειρίζονται κρατικές υπηρεσίες ή αρχές που εξυπηρετούν συγκεκριμένους σκοπούς. Για τη συλλογή πληροφοριών για τους ασυνόδευτους ανηλίκους, πρέπει να αναζητηθούν δεδομένα από πολλές διαφορετικές υπηρεσίες. Οι κύριες βάσεις δεδομένων σχετικές με τη μετανάστευση είναι οι εξής: •η βάση δεδομένων της Ελληνικής Αστυνομίας «Χαρτογράφηση Κυκλοφορίας Αλλοδαπών», όπου καταχωρούνται με τον εντοπισμό τους όλοι οι πολίτες τρίτων χωρών ή οι ανιθαγενείς που διέρχονται παράνομα από τα σύνορα της χώρας ή διαμένουν παράνομα στη χώρα" ΣΧΟΛΙΟ: πρέπει να υπάρξει καλύτερη διασύνδεση των βάσεων δεδομένων της ελληνικής αστυνομίας, των υπηρησιών ασύλου καθώς και της ειδικής γραμματείας καθώς παρατηρείται πολλές φορές έλλειψη επικοινωνίας με αποτέλεσμα να υπάρχουν αντιφατικά μηνύματα για τους ανηλίκους π.χ. ανήλικος ο οποίος είχε αποχωρήσει με δική του πρωτοβουλία από προηγούμενη δομή φιλοξενίας ανηλίκων, εμφανιζόταν μετά από 1,5 χρόνο ως εξαφανισμένος καθώς έγινε δήλωση εξαφάνισης από την προηγούμενη δομή αλλά μετά την τοποθέτησή του σε νέα δομή, δε στάλθηκε ποτέ αίτημα στην Ελληνική Αστυνομία ώστε να αναρτηθεί στο σύστημα οτι ο ανήλικος δεν είναι πλέον εξαφανσιμένος. "Δράση 1.2: Προώθηση της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ κρατικών φορέων και φορέων της ΕΕ για τη διασφάλιση της εγκυρότητας, της πληρότητας και της συγκρισιμότητας των δεδομένων Δεδομένου ότι θα καθιερωθούν Πρότυπες Διαδικασίες Λειτουργίας (SOPs), προκειμένου να διευκολυνθεί ο συντονισμός και η βελτίωση του μηχανισμού συλλογής δεδομένων, πρέπει να καταρτιστεί μνημόνιο συνεργασίας για τη διασφάλιση της εναρμονισμένης ανταλλαγής και διαβίβασης δεδομένων μεταξύ των κρατικών αρχών και των οργανισμών και να καθοριστεί ο συντονισμός των διαδικασιών." ΠΡΟΤΑΣΗ: πρέπει να δοθεί έμφαση στην ορθή επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων των ανηλίκων και ιδίως σε ο,τι αφορά στις ευαλωτότητες. Είναι αναγκαία μια κωδικοποίηση των στοιχείων καθώς οι ευαίσθητες πληροφορίες δε μπορεί να είναι διαθέσιμες σε όλους π.χ. εάν ένα παιδί είναι θύμα βιασμού στη χώρα καταγωγής ή στην Τουρκία δε μπορεί να είναι μια πληροφορία ελευθέρα πρόσβαση σε όλους όσους έχουν πρόσβαση στο μητρώο αυτό. Πρέπει να σταθμιστεί το δικαίωμα των φορέων στην πληροφόρηση και το δικαίωμα προστασίας των προσωπικών δεδομένων των παιδιών) "Σκοπός 2: Χαρτογράφηση όλων των δομών φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων με βάση τη συνολική τους δυναμικότητα και των χαρακτηριστικών τους Για την εφαρμογή ενός στρατηγικού σχεδιασμού των τοποθετήσεων ασυνόδευτων ανηλίκων σε κατάλληλες για τις ανάγκες τους δομές φιλοξενίας, απαιτείται μια πλήρης, ακριβής και συνεχώς επικαιροποιημένη χαρτογράφηση όλων των δομών φιλοξενίας. Μετά από διεξοδική αξιολόγηση των αναγκών, των δυνατοτήτων, των προσδοκιών, των προοπτικών και του βέλτιστου συμφέροντος των ανηλίκων, η ολοκληρωμένη χαρτογράφηση των δομών φιλοξενίας θα συμβάλλει στην καταλληλότερη επιλογή τοποθέτησης για κάθε ασυνόδευτο ανήλικο. Η χαρτογράφηση αυτή συνδέεται με τις δυνατότητες ένταξης, τις διαθέσιμες κοινοτικές υπηρεσίες του δήμου όπου βρίσκεται η κάθε δομή φιλοξενίας και την αξιολόγηση των υπηρεσιών που παρέχονται στις δομές. Επιπλέον, η συλλογή δεδομένων σχετικά με τις δομές φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων υποστηρίζει τη διαδικασία εποπτείας και αξιολόγησης των δομών αυτών." ΣΧΟΛΙΟ: Εως σήμερα δεν υπάρχουν στη χώρας μας δομές που να μπορούν να φιλοξενήσουν ανηλίκους ψυχικά ασθενείς. ΠΡΟΤΑΣΗ: Δημιουργία εξειδικευμένων δομών βραχείας παραμονής που να μπορούν να ανταποκριθούν σε περιπτώσεις ανηλίκων που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας και χρήσης ουσιών.