Αρχική «ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΤΡΟΠΕΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ"ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΤΡΟΠΕΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΕΡΥΘΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ | 4 Ιουλίου 2022, 13:37
Σχολιασμός Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου για την Επιτροπεία Ασυνόδευτων Ανηλίκων και το πλαίσιο λειτουργίας των Δομών Φιλοξενίας Άρθρο 1: Η επιτροπεία των ανηλίκων κρίνεται κρίσιμη και ουσιώδης και πρέπει να διευκρινιστούν σε κάθε λεπτομέρεια τους, οι αρμοδιότητες /τα καθήκοντα του επιτρόπου. Η οριοθέτηση των λειτουργιών της επιτροπείας είναι σημαντικό να διαφοροποιείται βάσει του πλαισίου και της δομής λειτουργίας των Δομών Φιλοξενίας (Δομές στελεχωμένες με όλους τους απαραίτητους επαγγελματίες, ΚΥΤ , υποστελεχωμένα Κέντρα, εποπτευόμενα διαμερίσματα , δομές επείγουσας φιλοξενίας). Άρθρο 2: Ο Ασυνόδευτος Ανήλικος γνωρίζει από την πρώτη μέρα τους επαγγελματίες της Δομής που φιλοξενείται και ενημερώνεται για τους κανόνες λειτουργίας της. Πρέπει να υπάρχει οριοθέτηση των λειτουργιών και των καθηκόντων της Επιτροπείας, έτσι ώστε να μην επικρατεί σύγχυση τόσο στους εργαζόμενους όσο και στους ωφελούμενους. Άρθρο 5: Η Επιτροπεία Ασυνόδευτων Ανηλίκων αποβλέπει στη διασφάλιση του βέλτιστου συμφέροντος του ανηλίκου και στην προστασία των δικαιωμάτων του. Ωστόσο πρέπει να υπάρξει ένα σαφές πλαίσιο συνεργασίας με το προσωπικό της Δομής για τον τρόπο με τον οποίο θα επιτυγχάνεται η λήψη πληροφοριών από τους ανηλίκους και με ποιον τρόπο θα πραγματοποιείται η αξιολόγησή τους. Άρθρο 8 3.α: Είναι σημαντικό να αποσαφηνιστεί ο όρος «ειδικές διαδικασίες». Άρθρο 13 2 α,β,γ,δ. : Οι Ασυνόδευτοι Ανήλικοι που φιλοξενούνται σε Κέντρα Φιλοξενίας διαθέτουν ήδη εξουσιοδοτημένο προσωπικό για τις εκάστοτε ενέργειες τους, το οποίο είναι καθημερινά δίπλα τους με καθημερινά και μηνιαία προγράμματα και δραστηριότητες. Καλό θα ήταν να γνωρίζουμε αν ο ρόλος του Επίτροπου πρόκειται να είναι ενεργός σε αυτό το πρόγραμμα ,αν θα υπάρχει καθημερινή επαφή με τον αριθμό των ανήλικων που θα αναλάβει ο εκάστοτε Επίτροπος για να υπάρξει ενημέρωση του προγράμματος και στους ίδιους τους ωφελούμενους. Διάρκεια του θεσμού της Επιτροπείας: Συνέχιση του θεσμού της Επιτροπείας και για χρονικό διάστημα μετά την συμπλήρωση των 18 ετών των ασυνόδευτων ανηλίκων, καθώς στην πράξη γεννάται αναμφίβολα τέτοια ανάγκη, εφόσον οι αιτούντες άσυλο στην Ελλάδα, μόλις συμπληρώσουν τα 18 έτη, δεν χρήζουν πλέον του προστατευτικού περιβάλλοντος, και των προνομίων της ανηλικότητας, με αποτέλεσμα να τους διακατέχει μεγάλη ανασφάλεια και αγωνία για την διαχείριση των πάσης φύσεως υποθέσεων τους και βεβαίως των νομικών, οι οποίες τις περισσότερες φορές, μετά την αποχώρηση εκείνων λόγω ενηλικίωσης από προστατευτικές δομές, δεν έχουν ολοκληρωθεί και παραμένουν ημιτελείς, χρήζοντας σίγουρα περαιτέρω ενεργειών. Ο Επίτροπος δύναται να έχει έναν πιο σταθερό και διαρκή ρόλο, αναλαμβάνοντας την επιμέλεια του Ασυνόδευτου Ανηλίκου μέχρι και την οριστική διευθέτηση των νομικών του υποθέσεων και την οριστική κρίση περί της χορήγησης ή μη σε εκείνον προσφυγικού καθεστώτος και άδειας διαμονής με όλους τους δυνατούς και κατά τον νόμο προβλεπόμενους τρόπους. Το μείζον είναι να διασφαλιστεί ο ουσιαστικός ρόλος των Επιτρόπων, προς το βέλτιστο συμφέρον των ασυνόδευτων ανηλίκων και η παρουσία τους να εξασφαλίζει το αίσθημα της ασφάλειας στους αιτούντες, οι οποίοι θα γνωρίζουν ότι εάν για οποιοδήποτε λόγο μετακινηθούν σε άλλη προστατευτική Δομή, ο φάκελος τους θα τελεί υπό την εποπτεία αρμόδιου προς τούτου προσώπου, ο οποίος θα έχει πλήρη επιμέλεια της υπόθεσης. Άρθρο 14 1.α: Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ότι ο επίτροπος δεν μπορεί να έχει αρμοδιότητες νομικών ζητημάτων/ νομικής συνδρομής /νομικής εκπροσώπησης , εκτός εάν φέρει παράλληλα και την ιδιότητα του δικηγόρου, εγγεγραμμένου σε οικείο Δικηγορικό Σύλλογο της Χώρας. Άρθρο 14. 2. α,β,γ,δ,ε: Τα Κέντρα Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων διαθέτουν ήδη Νομικό εκπρόσωπο, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την εκπροσώπηση των Ανηλίκων σε όλα τα θέματα Διεθνούς Προστασίας και Μετανάστευσης και συνεργάζεται με το υπόλοιπο προσωπικό της Δομής για το βέλτιστο συμφέρον των παιδιών. Από τη στιγμή που θα υπάρξει πρόγραμμα Επιτροπείας, πρέπει να αποσαφηνιστεί ποιος θα είναι ο ρόλος του Επίτροπου σε αυτό το κομμάτι και πως θα υπάρξει μια αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ των επαγγελματιών για το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού αλλά και για να μην υπάρχει σύγχυση των ωφελούμενων. Άρθρο 16: Εντεταλμένος επιτροπείας: Ο Εντεταλμένος επιτροπείας ο οποίος θα διορίζεται από τον Επίτροπο, θα έχει ενεργό ρόλο στη κάλυψη αναγκών των ανηλίκων και θα ακολουθεί μόνο τις οδηγίες του Επίτροπου ή θα υπάρξει συνεργασία με το προσωπικό της Δομής, με ποιον τρόπο θα ενσωματωθεί ο ρόλος τους στην καθημερινότητα των ανηλίκων για να μην ταραχτεί το ήδη καθημερινό τους πρόγραμμα. Άρθρο 16 2.α: Είναι σημαντικό να προσδιοριστεί ότι η κατοχή του πτυχίου δεν αφορά σε γενικό πλαίσιο, αλλά σε ανθρωπιστικές σπουδές (Ψυχολογίας, Κοινωνικής Εργασίας, Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Παιδαγωγικής, Νομικής ή Πολιτικής Επιστήμης), ως βάση διασφάλισης της απαιτούμενης γνώσης και εμπειρίας διαχείρισης θεμάτων με γνώμονα το βέλτιστο συμφέρον των ασυνόδευτων ανηλίκων. Άρθρο 17: Συμπληρωματικά σε όσα αναφέρονται στο συγκεκριμένο άρθρο είναι απαραίτητο να προβλεφθεί ως απαραίτητη προϋπόθεση ο καθορισμός πρωτοκόλλου συνεργασίας εμπλεκόμενων φορέων που θα ορίζει με σαφήνεια το πλαίσιο της συνεργασίας αυτής, ώστε να καταστεί κατά το δυνατόν γόνιμη και αποτελεσματική με γνώμονα το βέλτιστο συμφέρον των ασυνόδευτων ανηλίκων και την προάσπιση των δικαιωμάτων τους. Άρθρο 25 α: Η κατάρτιση πρότυπων διαδικασιών άσκησης των επιτροπικών καθηκόντων πρέπει να λαμβάνει υπόψη το πλαίσιο εφαρμογής των υπηρεσιών επιτροπείας το οποίο διαφέρει, μεταξύ άλλων, ως προς τις συνθήκες φιλοξενίας των ασυνόδευτων ανηλίκων. Άρθρο 32 3: Στο στάδιο της αξιολόγησης του αιτήματος στέγασης πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το προφίλ των ασυνόδευτων ανηλίκων πχ Ανήλικοι-χρήστες ναρκωτικών ουσιών, Ανήλικοι με ιστορικό παραβατικότητας, Ανήλικοι με διαγνωσμένη ψυχιατρική ή νευρολογική διαταραχή, ώστε να μπορεί η φιλοξενία του συνόλου των ωφελούμενων να υποστηριχθεί από το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας κάθε δομής με αποτελεσματικότητα Άρθρο 34 4 α: Είναι σημαντικό να αποσαφηνιστεί ο όρος «ειδικές διαδικασίες».