Η παρ. 1 του άρθρου 23 του ν. 4540/2018 αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Τα θύματα βασανιστηρίων, βιασμού ή άλλων σοβαρών πράξεων βίας αξιολογούνται με ιατρική γνωμάτευση από δημόσιο νοσοκομείο, στρατιωτικό νοσοκομείο ή κατάλληλα εκπαιδευμένους ιατρούς, συμπεριλαμβανομένων των ιατροδικαστών και λαμβάνουν την αναγκαία περίθαλψη για τη βλάβη που προκλήθηκε, ιδίως πρόσβαση σε κατάλληλη ιατρική και ψυχολογική θεραπεία ή περίθαλψη.»
Αρχική Αναδιοργάνωση Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, ενσωμάτωση Οδηγίας (ΕΕ) 2016/801 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Μαΐου 2016 στην ελληνική νομοθεσίαΆρθρο 59
Άρθρο 59
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 01
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 02Άρθρο 02
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 03
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 04
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 05Άρθρο 05
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 06Άρθρο 06
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 07
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 08Άρθρο 08
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 09Άρθρο 09
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 10 – (άρθρο 1 της Οδηγίας)Άρθρο 10 – (άρθρο 1 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 11 – (άρθρο 3 της Οδηγίας)Άρθρο 11 – (άρθρο 3 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 12Άρθρο 12
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 13Άρθρο 13
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 14Άρθρο 14
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 15Άρθρο 15
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16Άρθρο 16
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 17Άρθρο 17
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 18Άρθρο 18
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 19Άρθρο 19
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 20Άρθρο 20
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 21Άρθρο 21
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 22Άρθρο 22
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 23Άρθρο 23
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 24Άρθρο 24
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 25Άρθρο 25
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 26Άρθρο 26
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 27 – (άρθρο 9 οδηγίας)Άρθρο 27 – (άρθρο 9 οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 28Άρθρο 28
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 29Άρθρο 29
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 30Άρθρο 30
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 31Άρθρο 31
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32Άρθρο 32
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 33Άρθρο 33
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 34Άρθρο 34
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 35Άρθρο 35
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 36Άρθρο 36
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 37Άρθρο 37
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 38Άρθρο 38
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 39Άρθρο 39
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 40Άρθρο 40
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 41Άρθρο 41
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 42Άρθρο 42
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 43Άρθρο 43
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 44
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 45Άρθρο 45
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 46Άρθρο 46
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 47Άρθρο 47
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 48Άρθρο 48
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 49Άρθρο 49
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 50
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 51Άρθρο 51
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 52Άρθρο 52
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 53Άρθρο 53
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 54Άρθρο 54
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 55Άρθρο 55
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 56Άρθρο 56
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 57
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 58Άρθρο 58
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 59
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 60Άρθρο 60
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 61Άρθρο 61
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 62Άρθρο 62
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
11 Απριλίου 2019, 15:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
24 Απριλίου 2019, 15:00
Σχετικό Υλικό
Σχέδιο ΝόμουΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
2 Σχόλια 15 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 1133 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- «ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΤΡΟΠΕΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ"
- Κώδικας Μετανάστευσης
- Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση για την «Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη»
- Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση για την «Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Ασυνόδευτων Ανηλίκων»
- Αναμόρφωση διαδικασιών απελάσεων και επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών, ζητήματα αδειών διαμονής και διαδικασιών χορήγησης διεθνούς προστασίας και άλλες διατάξεις...
- Βελτίωση Μεταναστευτικής Νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A’ 169), 4375/2016 (A’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξεις
- τροποποίηση του ν. 4251/2014 (80 Α') για την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/66/ΕΕ της 15ης Μαϊου 2014
- Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη
- Αναδιοργάνωση Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, ενσωμάτωση Οδηγίας (ΕΕ) 2016/801 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Μαΐου 2016 στην ελληνική νομοθεσία
Η διάταξη του παρόντος άρθρου, με την απαρίθμηση των φορέων που μπορούν να αξιολογούν και να προσφέρουν θεραπεία στα θύματα βασανιστηρίων, βιασμού και άλλων σοβαρών μορφών βίας, εξακολουθεί να περιορίζει αδικαιολόγητα το πεδίο του άρθρου 25 της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2013/33/ΕΕ που θέλει να ενσωματώσει, παρά την αφαίρεση της πρόβλεψης για την αξιολόγηση των θυμάτων από κατάλληλα εκπαιδευμένους ιατρούς δημόσιων φορέων. Επισημαίνουμε και πάλι ότι η πιστοποίηση και η αποκατάσταση ειδικά για τα θύματα βασανιστηρίων γίνεται με συγκεκριμένη μεθοδολογία με βάση διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα και όχι μόνο από ιατρούς, αλλά και άλλους επαγγελματίες, (συμπεριλαμβανομένων ειδικών από Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις με μακρά πείρα στο πεδίο) σε μια διεπιστημονική προσέγγιση. Περαιτέρω η αξιολόγηση (πιστοποίηση) και η θεραπεία (αποκατάσταση) θυμάτων βίας θα πρέπει να γίνεται με βάση διαδικασίες και κριτήρια που θα εναρμονίζονται με τις διαφορετικές και πολλαπλές ανάγκες των θυμάτων ειδικά κατά τις διαδικασίες υποδοχής και ασύλου, κατά τις οποίες γίνεται κρισιμότερη η αναγνώριση και πιστοποίηση της ευαλωτότητάς τους και βέβαια η πρόσβασή τους σε κατάλληλες δομές προστασίας.
Καταρχάς θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι στην προτεινόμενη διάταξη παρατηρείται μια βελτίωση σε σχέση με τα ισχύοντα στο άρθρο 23 του ν. 4540/2018, αφενός γιατί η προτεινόμενη διατύπωση μιλάει για «αξιολόγηση» (έναντι της «πιστοποίησης» που προβλέπει η ισχύουσα διάταξη), αφετέρου γιατί η αξιολόγηση αυτή μπορεί να γίνεται και από κατάλληλα εκπαιδευμένους γιατρούς που δεν απασχολούνται στον δημόσιο τομέα (έναντι της πιστοποίησης που θα πρέπει να εκδίδεται από δημόσιο νοσοκομείο, σύμφωνα με το ισχύον άρθρο 23 του ν. 4540/2018).
Η βελτίωση αυτή έγκειται κυρίως στην αποσύνδεση της διαδικασίας παροχής αναγκαίας περίθαλψης από την πιστοποίηση (που δεν προβλέπεται σε καμία Ευρωπαϊκή Οδηγία ως απαραίτητη προϋπόθεση στη διαδικασία τόσο της αναγνώρισης ως δικαιούχου διεθνούς προστασίας όσο και της υποδοχής αιτούντων άσυλο) και κατά δεύτερον στη συμπερίληψη και κατάλληλα εκπαιδευμένων ιατρών, ενόψει του ότι δεν υπάρχουν στα δημόσια νοσοκομεία εκπαιδευμένοι γιατροί για να παρέχουν αυτού του είδους την πιστοποίηση.
Ωστόσο, τα προβλήματα παραμένουν, καθώς εμπλέκονται και αντικρούονται οι σχετικές με τα θύματα βασανιστηρίων προβλέψεις της προτεινόμενης νέας διατύπωσης του άρθρου 23 του ν. 4540/2018 (νόμος που μεταφέρει την Οδηγία 2013/33/ΕΕ σχετικά με τις απαιτήσεις για την υποδοχή των αιτούντων διεθνή προστασία) με το άρθρο 53 του ν. 4375/2016 (νόμος που μεταφέρει την Οδηγία 2013/32/ΕΕ σχετικά με κοινές διαδικασίες για τη χορήγηση και ανάκληση του καθεστώτος διεθνούς προστασίας). Σημειωτέο, ότι το τελευταίο άρθρο επίσης ενσωματώνει ατελώς την Οδηγία 2013/32/ΕΕ και δεν μεταφέρει ακριβώς το πνεύμα της, υπό την έννοια ότι όσοι αιτούντες άσυλο έχουν υπάρξει θύματα βασανιστηρίων, θα πρέπει, εφόσον το επιθυμούν, να έχουν πρόσβαση σε ανεξάρτητους φορείς, ώστε να λαμβάνουν δωρεάν πιστοποίηση, σύμφωνα με τα πρότυπα και τις αρχές του Πρωτοκόλλου της Κωνσταντινούπολης.
Το δικαίωμα στην αποκατάσταση
Το άρθρο 23 του νόμου 4540/2018 μεταφέρει το άρθρο 25 της Οδηγίας Υποδοχής. Το τελευταίο στοχεύει κυρίως στην εξασφάλιση του δικαιώματος στην αποκατάσταση που έχει το θύμα βασανιστηρίων και αντίστοιχα στην εκπλήρωση της υποχρέωσης σε παροχή αποκατάστασης που έχει το κράτος υποδοχής.
Συγκεκριμένα, το άρθρο 25 της Οδηγίας Υποδοχής προβλέπει σχετικά:
«Τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι τα πρόσωπα που έχουν υποστεί βασανιστήρια, βιασμό ή άλλες σοβαρές πράξεις βίας, λαμβάνουν την αναγκαία περίθαλψη για τη ζημία που προκλήθηκε από τέτοιες πράξεις, ιδίως πρόσβαση σε κατάλληλη ιατρική και ψυχολογική θεραπεία ή περίθαλψη.»
Είναι φανερό λοιπόν ότι ακόμα και με την προτεινόμενη τροποποίησή του, το άρθρο 23 του 4540/2018 δεν μεταφέρει την Οδηγία Υποδοχής, αγνοεί το δικαίωμα του θύματος βασανιστηρίων στην ολοκληρωμένη αποκατάσταση και αντ’ αυτού κάνει εκ νέου και εκ του περισσού κακή quasi μεταφορά της Οδηγίας για τις Διαδικασίες Χορήγησης Καθεστώτος Διεθνούς Προστασίας (2013/32/ΕΕ).
Σχετικά με το δικαίωμα στην αποκατάσταση, θα πρέπει επιπροσθέτως να ληφθεί υπόψη ότι το 2012, η Επιτροπή κατά των βασανιστηρίων του ΟΗΕ εξέδωσε το Γενικό Σχόλιο Νο. 3 για την εφαρμογή από τα συμβαλλόμενα κράτη του άρθρου 14 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών κατά των βασανιστηρίων και άλλων τρόπων σκληρής, απάνθρωπης ή εξευτελιστικής μεταχείρισης ή τιμωρίας (1984), επεξηγώντας τον ορισμό της αποκατάστασης, την οποία δικαιούται το θύμα βασανιστηρίων. Στο Γενικό Σχόλιο Νο. 3 ορίζεται ότι «η παροχή μέσων για όσο το δυνατόν πληρέστερη αποκατάσταση για όποιον έχει υποστεί βλάβη ως αποτέλεσμα παραβίασης της Σύμβασης, θα πρέπει να είναι ολιστική και να περιλαμβάνει τόσο ιατρική και ψυχολογική περίθαλψη όσο και νομικές και κοινωνικές υπηρεσίες».
Παρόλα αυτά, στην προτεινόμενη διατύπωση του άρθρου, η αντιμετώπιση των συνεπειών των βασανιστηρίων περιορίζεται στην πρόσβαση σε κατάλληλη ιατρική και ψυχολογική θεραπεία ή περίθαλψη, χωρίς να λαμβάνεται η πολυπλοκότητα των αναγκών των ανθρώπων που έχουν εμπειρίες βασανιστηρίων, ανεξάρτητα αν αυτά έχουν ιατρικές ή αρνητικές ψυχολογικές επιπτώσεις.
Συμπερασματικά θα πρέπει η τροποποίηση του νόμου να εξασφαλίσει τη μεταφορά της Οδηγίας Υποδοχής, ορίζοντας ότι τα θύματα βασανιστηρίων θα πρέπει να έχουν άμεση πρόσβαση σε δωρεάν υπηρεσίες ολοκληρωμένης αποκατάστασης (ιατρική, ψυχολογική, κοινωνική, νομική στήριξη) κατ’ εφαρμογή και των οριζόμενων στο Γενικό Σχόλιο 3 της Επιτροπής κατά των Βασανιστηρίων του ΟΗΕ, που θα παρέχονται από ανεξάρτητους φορείς, το προσωπικό των οποίων θα είναι εκπαιδευμένο και θα εκπαιδεύεται διαρκώς.
Οι ανεξάρτητοι φορείς που θα παρέχουν τις σχετικές υπηρεσίες αποκατάστασης θα πρέπει να στηρίζονται οικονομικά από το κράτος ώστε να είναι βιώσιμοι και να εξασφαλίζεται ότι η λειτουργία τους θα είναι αδιάλειπτη.
Πρόγραμμα αποκατάστασης επιζώντων βασανιστηρίων ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ