Η παρ. 5 του άρθρου 19 του ν. 4251/2014, αντικαθίσταται ως εξής: «5. Οι άδειες διαμονής των παραγράφων 1 και 6 του παρόντος άρθρου παρέχουν στον πολίτη τρίτης χώρας δικαίωμα πρόσβασης στην εξαρτημένη εργασία και στην παροχή υπηρεσιών ή έργου. Κατά την ανανέωση των αδειών διαμονής εξετάζεται η συνδρομή των προϋποθέσεων χορήγησης αρχικής άδειας διαμονής για έναν από τους λοιπούς λόγους, που προβλέπονται στο ν. 4251/2014 και υποβάλλονται τα κατά περίπτωση δικαιολογητικά, καθώς και βιβλιάριο υγείας σε ισχύ ή ασφαλιστήριο συμβόλαιο ιδιωτικού φορέα ασφάλισης όπου αυτό επιτρέπεται από την κείμενη νομοθεσία. Δυνατότητα άσκησης ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητας παρέχεται μόνο στην περίπτωση που ο κάτοχος της ανωτέρω άδειας διαμονής κατείχε προηγουμένως άδεια διαμονής, η οποία του επέτρεπε την άσκηση ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητας και η δραστηριότητα αυτή εξακολουθεί να υφίσταται. Για την ανανέωση των αδειών διαμονής του προηγουμένου εδαφίου εξετάζεται η συνδρομή των προϋποθέσεων ανανέωσης αδειών διαμονής για ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 138 .»
Αρχική Βελτίωση Μεταναστευτικής Νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A’ 169), 4375/2016 (A’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξειςΆρθρο 38 Τροποποίηση άρθρου 19 του ν. 4251/2014
Άρθρο 38 Τροποποίηση άρθρου 19 του ν. 4251/2014
- 21 ΣχόλιαΜέρος Α’ Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4636/2019 (A’ 169) Άρθρο 1 Τροποποίηση άρθρου 39 του ν. 4636/2019
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 2 Τροποποίηση άρθρου 46 του ν. 4636/2019
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 3 Τροποποίηση του άρθρου 48 του ν. 4636/2019
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 4 Τροποποίηση άρθρου 60 του ν. 4636/2019
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 5 Τροποποίηση άρθρου 63 του ν. 4636/2019
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 06
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 7 Τροποποίηση άρθρου 69 του ν. 4636/2019
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 8 Τροποποίηση άρθρου 70 του ν. 4636/2019
- 33 ΣχόλιαΆρθρο 9 Τροποποίηση άρθρου 71 του ν. 4636/2019
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 10 Τροποποίηση άρθρου 72 του ν. 4636/2019
- 16 ΣχόλιαΆρθρο 11 Τροποποίηση άρθρου 77 του ν. 4636/2019
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 12 Τροποποίηση άρθρου 78 του ν. 4636/2019
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 13 Τροποποίηση άρθρου 79 του ν. 4636/2019
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 14 Τροποποίηση άρθρου 81 του ν. 4636/2019
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 15 Τροποποίηση άρθρου 82 του ν. 4636/2019
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 16 Τροποποίηση άρθρου 83 του ν. 4636/2019
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 17 Τροποποίηση άρθρου 86 του ν. 4636/2019
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 18 Τροποποίηση άρθρου 88 του ν. 4636/2019
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 19 Τροποποίηση άρθρου 89 του ν. 4636/2019
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 20 Τροποποίηση άρθρου 90 του ν. 4636/2019
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 21 Τροποποίηση άρθρου 92 του ν. 4636/2019
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 Τροποποίηση άρθρου 94 του ν. 4636/2019
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 23 Τροποποίηση άρθρου 95 του ν. 4636/2019
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 24 Τροποποίηση άρθρου 96 του ν. 4636/2019Άρθρο 24 Τροποποίηση άρθρου 96 του ν. 4636/2019
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 25 Τροποποίηση άρθρου 98 του ν. 4636/2019
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 26 Τροποποίηση άρθρου 99 του ν. 4636/2019
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 27 Τροποποίηση άρθρου 101 του ν. 4636/2019
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 28 Τροποποίηση άρθρου 104 του ν. 4636/2019
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 29 Τροποποίηση άρθρου 105 του ν. 4636/2019
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 30 Προσθήκη άρθρου 115Α στο ν. 4636/2019
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 31 Τροποποίηση άρθρου 116 του ν. 4636/2019
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 32 Τροποποίηση άρθρου 117 του ν. 4636/2019
- 16 ΣχόλιαΜέρος Β΄ Θέματα λειτουργίας Αρχής Προσφυγών, Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης και Γενικής Γραμματείας Μεταναστευτικής Πολιτικής Άρθρο 33 Τροποποιήσεις του ν. 4375/2016 (A΄ 51)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 34 Θέματα στελέχωσης περιφερειακών υπηρεσιών της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης
- 2 ΣχόλιαΜέρος Γ΄ Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4251/2014 «Κώδικας Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης και λοιπές διατάξεις» (Α’ 80) Άρθρο 35 Τροποποίηση άρθρου 7 του ν. 4251/2014 (Α’ 80)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 36 Τροποποίηση άρθρου 16 του ν. 4251/2014 (Α΄80)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 37 Τροποποίηση άρθρου 18 του ν. 4251/2014 (Α΄80)Άρθρο 37 Τροποποίηση άρθρου 18 του ν. 4251/2014 (Α΄80)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 38 Τροποποίηση άρθρου 19 του ν. 4251/2014
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 39 Τροποποίηση άρθρου 19Α του ν. 4251/2014
- 31 ΣχόλιαΆρθρο 40 Τροποποίηση άρθρου 20 του ν. 4251/2014
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 41 Τροποποίηση άρθρου 25 του ν. 4251/2014
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 42 Τροποποίηση άρθρου 75 του ν. 4251/2014
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 43 Τροποποίηση άρθρου 76 του ν. 4251/2014Άρθρο 43 Τροποποίηση άρθρου 76 του ν. 4251/2014
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 44 Τροποποίηση άρθρου 84 του ν. 4251/2014Άρθρο 44 Τροποποίηση άρθρου 84 του ν. 4251/2014
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 45 Μεταβατικές διατάξεις
- 4 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Δ’ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΣΥΛΟΥ Άρθρο 46 Τροποποίηση άρθρου 8 του ν. 4332/2015 (Α’ 76)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 47 Δήλωση περιουσιακής κατάστασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 48 Σύσταση Ομάδων ΕργασίαςΆρθρο 48 Σύσταση Ομάδων Εργασίας
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 49 Θέσπιση κινήτρων για κατηγορίες υπαλλήλων του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 50 Τροποποίηση άρθρου 110 του ν. 4674/2020 (Α’ 53)
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 51 Σύσταση Μητρώου Εισηγητών-βοηθών χειριστών Ασύλου
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 52 Τροποποίηση άρθρου 30 του ν. 3907/2011
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 53 Τροποποίηση άρθρου 195 του ν. 4662/2020 (Α’ 27)Άρθρο 53 Τροποποίηση άρθρου 195 του ν. 4662/2020 (Α’ 27)
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 54 Σύσταση Νομικής Υπηρεσίας στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 55 Σύσταση θέσεων συνεργατών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 56 Έναρξη ισχύοςΆρθρο 56 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
10 Απριλίου 2020, 17:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
24 Απριλίου 2020, 18:00
Σχετικό Υλικό
Βελτίωση Μεταναστευτικής Νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A’ 169), 4375/2016 (A’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξειςΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ Βελτίωση Μεταναστευτικής Νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A’ 169), 4375/2016 (A’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξειςΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
3 Σχόλια 321 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 1133 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- «ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΤΡΟΠΕΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ"
- Κώδικας Μετανάστευσης
- Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση για την «Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη»
- Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση για την «Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Ασυνόδευτων Ανηλίκων»
- Αναμόρφωση διαδικασιών απελάσεων και επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών, ζητήματα αδειών διαμονής και διαδικασιών χορήγησης διεθνούς προστασίας και άλλες διατάξεις...
- Βελτίωση Μεταναστευτικής Νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A’ 169), 4375/2016 (A’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξεις
- τροποποίηση του ν. 4251/2014 (80 Α') για την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/66/ΕΕ της 15ης Μαϊου 2014
- Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη
- Αναδιοργάνωση Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, ενσωμάτωση Οδηγίας (ΕΕ) 2016/801 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Μαΐου 2016 στην ελληνική νομοθεσία
Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση επιχειρείται η εξομοίωση των κατόχων άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους με τις λοιπές κατηγορίες κατόχων άδειας διαμονής του ν. 4251/2014 ως προς τα κριτήρια για την ανανέωσή της. Με δεδομένο ότι η άδεια διαμονής για εξαιρετικούς λόγους έχει κατεξοχήν μεταβατικό χαρακτήρα, κατά την ανανέωσή της για έναν από τους λοιπούς λόγους του Κώδικα Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης ορθώς αναζητούνται τα δικαιολογητικά που προβλέπονται και για τις λοιπές κατηγορείς αδειών διαμονής.
Ωστόσο, θα πρέπει η εξομοίωση να μην εξαντλείται στην αναζήτηση δικαιολογητικών για την ανανέωση των δικαιούχων αυτής της κατηγορίας αλλά να αντιμετωπίζονται τα δικαιούχα πρόσωπα ισότιμα εξαρχής, χορηγώντας σε αυτά ετήσια βεβαίωση κατάθεσης αίτησης κατά την υποβολή της αίτησης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 8 του ν. 4251/2014. Η κατοχή της βεβαίωσης αυτής θα διασφαλίσει την ισότιμη μεταχείριση των προσώπων αυτών από την υποβολή της αίτησης με δεδομένο ότι πρόκειται για μια πολύμηνη -στην καλύτερη περίπτωση-διαδικασία.
Στη διάταξη του άρθρου 19παρ3 προβλέπεται ότι σε πολίτες τρίτων χωρών που αποδεικνύουν ότι διαμένουν στη χώρα για επτά τουλάχιστον συναπτά έτη, χορηγείται απόδειξη παραλαβής αιτήματος στην οποία αναγράφεται, ότι κωλύεται η έκδοση απόφασης επιστροφής σύμφωνα με το άρθρο 21 του νόμου 3907/2011 (ΦΕΚ 7/Α/2011) για το χρόνο που θα απαιτηθεί μέχρι την εξέταση του αιτήματος. Πάγια θέση της ενώσεως μας, είναι ότι είναι αναγκαία η χορήγηση βεβαίωση τύπου Α ,εφόσον πληρούνται οι τυπικές προϋποθέσεις, προκειμένου οι υπήκοοι τρίτων χωρών να έχουν πρόσβαση στη νόμιμη εργασία και την υγειονομική περίθαλψη .Τόσο η καθυστέρηση στον προσδιορισμό ραντεβού , όσο και στην έκδοση των αδειών δικαιολογούν την τροποποίηση του άρθρου προς αυτή την κατεύθυνση.
Με την εφαρμογή του Ν. 4540/2018 εξισώθηκαν οι παράτυπα μακρόχρονα διαμένοντες στην Ελλάδα πολίτες τρίτης χώρας με τους στερούμενους νομιμοποιητικών εγγράφων γονείς ανήλικου ημεδαπού, με τους δεύτερους να αποτελούν πλέον υποκατηγορία των δικαιούχων άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους. Αυτό συνεπάγεται αφενός τον καθορισμό ραντεβού σε πολύ μακρό χρονικό διάστημα, την πληρωμή παράβολου τριακοσίων ευρώ και τη μη χορήγηση κατά την κατάθεση βεβαίωσης τύπου Α, αλλά μόνον αποδεικτικού παραλαβής αιτήματος. Αντίθετα, γονείς ανήλικου ημεδαπού που εισέρχονται νόμιμα στη χώρα, νομιμοποιούνται άμεσα. Το παραπάνω συνιστά δυσμενή διάκριση και οφείλει να τροποποιηθεί εκ νέου.
Καταρχήν, η τροποποίηση σχετικά με την απαίτηση περί ύπαρξη ασφάλισης κατα την ανανέωση είναι στη σωστή κατεύθυνση.
Αναφορικά όμως με το άρθρο 19 εν γένει, οφείλουμε να επισημάνουμε τα εξής:
1) επιβάλλεται η χορήγηση μπλε βεβαίωσης αντί για το απλό αποδεικτικό κατά την κατάθεση, σταματώντας επιτέλους αυτή την ερμαφρόδιτη κατάσταση νόμιμης/παράτυπης διαμονής του αιτούντος. Ως γνωστόν, με δεδομένη μάλιστα την καθυστέρηση εξέτασης των σχετικών αιτημάτων, ο κάτοχος του αποδεικτικού αυτού βρίσκεται σε μία ιδιότυπη ομηρία αφού στοιχειώδη δικαώματά του περιορίζονται αισθητά (νόμιμη και ασφαλισμένη εργασία, επίσκεψη στη χώρα καταγωγής του, ελευθερία κινήσεων και δραστηριοτήτων εντός της Ελλάδας κλπ).
2) Αναγκαία κρίνεται επίσης νομοθετική παρέμβαση αναφορικά με «εμπόδια» που «εμφανίζονται» κατά την κατάθεση και εξέταση των αιτημάτων, είτε λόγω διαφορετικών (ακόμη και αντίθετων) κατευθύνσεων από έγγραφα και εγκυκλίους είτε, δυστυχώς, από απαιτήσεις των υπηρεσιών υποδοχής ή και ενός εκάστου των υπαλλήλων αυτών. Π.χ. τα διαστήματα απουσίας από την Ελλάδα, η τυχόν υποβολή εκ νέου αίτησης για εξαιρετικούς ή η απόδειξη διαμονής σε συγκεκριμένη περιοχή της χώρας.
3) Επίσης, θα ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση η διεύρυνση του καταλόγου των αποδεικτικών εγγράφων με κατηγορίες στοιχείων που πιστοποιούν άνευ ετέρου την παρουσία του αλλοδαπού στην Ελλάδα (π.χ. ασφαλιστήρια συμβόλαια, βεβαιώσεις ΚΤΕΟ, γνωματεύσεις/συνταγές/αποτελέσματα ιδιωτών γιατρών και ιατρικών κέντρων, εμβολιασμοί τέκνων και λοιπά).
Τέλος επιβάλλεται, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών, η διευθέτηση ζητημάτων που επηρεάζουν τη σχετική διαδικασία σε ΔΑΜ και ΤΑΔ (π.χ. μακρινά ραντεβού για κατάθεση αιτημάτων, καθυστέρηση στην έκδοση αδειών κλπ).