Η παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 3907/2011 (Α΄ 7) αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Σε περίπτωση απόρριψης αίτησης διεθνούς προστασίας ή διακοπής εξέτασης του αιτήματος του άρθρου 81 του ν. 4636/2019 (Α΄ 169) ή ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή απόρριψης αιτήματος χορήγησης ή ανανέωσης τίτλου διαμονής, καθώς και σε περίπτωση ανάκλησης ισχύοντος τίτλου διαμονής, η αρμόδια αρχή εκδίδει απόφαση επιστροφής του υπηκόου τρίτης χώρας. Η απόφαση επιστροφής αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της απόφασης απόρριψης της αίτησης διεθνούς προστασίας ή της απόφασης διακοπής εξέτασης του αιτήματος του άρθρου 81 του ν. 4636/2019 ή της απόφασης ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή της απόφασης απόρριψης του αιτήματος διαμονής ή ανάκλησης του τίτλου διαμονής. Εφόσον υφίσταται ήδη σε ισχύ άλλη απόφαση επιστροφής ή απέλασης, θεωρείται ότι η προηγούμενη απόφαση επιστροφής ή απέλασης, ενσωματώνεται στο κεφάλαιο της απορριπτικής απόφασης που διατάσσει την επιστροφή. Στις λοιπές περιπτώσεις υπηκόων τρίτων χωρών που διαμένουν παράνομα σε ελληνικό έδαφος εκδίδεται απόφαση επιστροφής από τα αρμόδια όργανα κατά την παρ. 2 του άρθρου 76 του ν. 3386/2005 (Α’ 212). Οι αποφάσεις επιστροφής εκδίδονται με την επιφύλαξη των εξαιρέσεων των παρ. 2 έως 5.»
Αρχική Αναμόρφωση διαδικασιών απελάσεων και επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών, ζητήματα αδειών διαμονής και διαδικασιών χορήγησης διεθνούς προστασίας και άλλες διατάξεις...Άρθρο 02 – Ζητήματα αποφάσεων επιστροφής – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 21 ν. 3907/2011
Άρθρο 02 – Ζητήματα αποφάσεων επιστροφής – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 21 ν. 3907/2011
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 01 – Διαδικασίες απελάσεων και επιστροφών
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 02 – Ζητήματα αποφάσεων επιστροφής – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 21 ν. 3907/2011
- 16 ΣχόλιαΆρθρο 03 – Οικειοθελής αναχώρηση – Αντικατάσταση άρθρου 22 ν. 3907/2011
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 04 – Περί αναβολής της απομάκρυνσης – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 24 ν. 3907/2011
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 05 – Ένδικα βοηθήματα – Αντικατάσταση παρ. 1 και 5 άρθρου 28 ν. 3907/2011Άρθρο 05 – Ένδικα βοηθήματα – Αντικατάσταση παρ. 1 και 5 άρθρου 28 ν. 3907/2011
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 06 – Ίδρυση ειδικών εγκαταστάσεων κράτησης -Ζητήματα αδειοδότησης – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 35 ν. 3907/2011
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 07 – Παράταση προθεσμίας οικειοθελούς αναχώρησης – Αντικατάσταση παρ. 1 και 2 άρθρου 36 ν. 3907/2011
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 08 – Επιδόσεις αδειών διαμονής και απορριπτικών αποφάσεων – Αντικατάσταση παρ. 3 και 4 άρθρου 10 ν. 4251/2014
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 09 – Καθορισμός όγκου εισδοχής για εργασία – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 11 ν. 4251/2014
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 10 – Άδεια διαμονής για επένδυση σε τίτλους ή τραπεζική κατάθεση – Προσθήκη περ. 10 στο άρθρο 16 ν. 4251/2014Άρθρο 10 – Άδεια διαμονής για επένδυση σε τίτλους ή τραπεζική κατάθεση – Προσθήκη περ. 10 στο άρθρο 16 ν. 4251/2014
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 11 – Ψηφιακοί νομάδες – Προσθήκη περ. ιε στην παρ. 1 άρθρου 18 ν. 4251/2014Άρθρο 11 – Ψηφιακοί νομάδες – Προσθήκη περ. ιε στην παρ. 1 άρθρου 18 ν. 4251/2014
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 12 – Ειδικότερα ζητήματα αδειών διαμονής – Τροποποίηση άρθρου 20 ν. 4251/2014
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 13 – Αιτήσεις θεραπείας κατά αποφάσεων που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή του ν. 4251/2014 – Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 25 ν. 4251/2014
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 14 – Ανάκληση και άρνηση ανανέωσης του καθεστώτος του πρόσφυγα – Τροποποίηση άρθρου 14 ν. 4636/2019
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 15 – Ρυθμίσεις για τη χορήγηση άδειας διαμονής σε δικαιούχο διεθνούς προστασίας και σε μέλη οικογένειάς του – Αντικατάσταση παρ. 1 και 4 άρθρου 24 ν. 4636/2019
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 16 – Ρύθμιση ζητημάτων ταξιδιωτικών εγγράφων – Αντικατάσταση παρ. 1 και 4 άρθρου 25 ν. 4636/2019
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 17 – Ρυθμίσεις για τον Προσωρινό Αριθμό Ασφάλισης και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (Π.Α.Α.Υ.Π.Α.) – Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 55 ν. 4636/2019
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 18 – Ρυθμίσεις σχετικά με την παραμονή των αιτούντων διεθνή προστασία – Τροποποίηση άρθρων 68 και 104 ν. 4636/2019
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 19 – Διάρκεια ισχύος δελτίου αιτούντος διεθνή προστασία – Στοιχεία ταυτότητας αιτούντων – Παραίτηση από το καθεστώς δικαιούχου διεθνούς προστασίας – Τροποποίηση άρθρων 70, 79 και 91 ν. 4636/2019
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 20 – Στοιχεία απορριπτικής απόφασης επί αιτήσεως διεθνούς προστασίας – Τροποποίηση άρθρου 82 ν. 4636/2019
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 21 – Παράβολο υποβολής μεταγενέστερης αίτησης – Προσθήκη παρ. 10 στο άρθρο 89 ν. 4636/2019
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 22 – Ρυθμίσεις σχετικά με αποφάσεις ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας – Αντικατάσταση παρ. 4 άρθρου 94 ν. 4636/2019Άρθρο 22 – Ρυθμίσεις σχετικά με αποφάσεις ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας – Αντικατάσταση παρ. 4 άρθρου 94 ν. 4636/2019
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 23 – Απόφαση επιστροφής επί απόρριψης της προσφυγής – Αντικατάσταση παρ. 10 άρθρου 95 ν. 4636/2019
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 24 – Στελέχωση της Υπηρεσίας Ασύλου – Αντικατάσταση παρ. 1 και 2 άρθρου 2 ν. 4375/2016Άρθρο 24 – Στελέχωση της Υπηρεσίας Ασύλου – Αντικατάσταση παρ. 1 και 2 άρθρου 2 ν. 4375/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 25 – Σύσταση θέσης Διοικητικού Διευθυντή Αρχής Προσφυγών – Αντικατάσταση παρ.1 άρθρου 5 ν. 4375/2016Άρθρο 25 – Σύσταση θέσης Διοικητικού Διευθυντή Αρχής Προσφυγών – Αντικατάσταση παρ.1 άρθρου 5 ν. 4375/2016
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 26 – Περιφερειακές Υπηρεσίες της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης – Τροποποίηση του άρθρου 8 ν. 4375/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 27 – Διαδικασία ίδρυσης και κατάργησης και θέματα λειτουργίας των δομών της παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 4375/2016 – Αντικατάσταση άρθρου 10 ν. 4375/2016Άρθρο 27 – Διαδικασία ίδρυσης και κατάργησης και θέματα λειτουργίας των δομών της παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 4375/2016 – Αντικατάσταση άρθρου 10 ν. 4375/2016
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 28 – Ρυθμίσεις στελέχωσης της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης και των Περιφερειακών Υπηρεσιών της – Τροποποίηση άρθρου 11 ν. 4375/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 29 – Γενικοί και Εσωτερικοί Κανονισμοί Λειτουργίας των Περιφερειακών Υπηρεσιών της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης – Αντικατάσταση παρ. 2 και 3 άρθρου 17 ν. 4375/2016Άρθρο 29 – Γενικοί και Εσωτερικοί Κανονισμοί Λειτουργίας των Περιφερειακών Υπηρεσιών της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης – Αντικατάσταση παρ. 2 και 3 άρθρου 17 ν. 4375/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 30 – Ρυθμίσεις για τη στελέχωση της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού και Διαχείρισης Προγραμμάτων Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας και άλλων πόρων (Ε.Υ. ΣΥ. Δ Τ.Α.Μ.Ε.Τ.Ε.Α.Α.Π.) – Τροποποίηση άρθρου 76 ν. 4375/2016Άρθρο 30 – Ρυθμίσεις για τη στελέχωση της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού και Διαχείρισης Προγραμμάτων Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας και άλλων πόρων (Ε.Υ. ΣΥ. Δ Τ.Α.Μ.Ε.Τ.Ε.Α.Α.Π.) – Τροποποίηση άρθρου 76 ν. 4375/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 31 -Ρυθμίσεις για τη χρηματοδότηση των προγραμμάτων του πολυετούς Εθνικού Προγράμματος – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 78 ν. 4375/2016Άρθρο 31 -Ρυθμίσεις για τη χρηματοδότηση των προγραμμάτων του πολυετούς Εθνικού Προγράμματος – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 78 ν. 4375/2016
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 32 – Κράτηση και διαδικασία απέλασης – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 81 ν. 3386/2005
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 33 – Ρυθμίσεις Ταμείου Αλληλεγγύης του άρθρου 196 του ν. 4662/2020 – Τροποποίηση άρθρου 196 ν. 4662/2020Άρθρο 33 – Ρυθμίσεις Ταμείου Αλληλεγγύης του άρθρου 196 του ν. 4662/2020 – Τροποποίηση άρθρου 196 ν. 4662/2020
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 34 – Κάλυψη θέσεων προϊσταμένων Υπηρεσιών του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου – Τροποποίηση παρ. 1, 3 και 4 άρθρου 113 ν. 4674/2020
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 35 – Χορήγηση Προσωρινού Αριθμού Ασφάλισης και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (Π.Α.Α.Υ.Π.Α.) σε αιτούντες διεθνή προστασίαΆρθρο 35 – Χορήγηση Προσωρινού Αριθμού Ασφάλισης και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (Π.Α.Α.Υ.Π.Α.) σε αιτούντες διεθνή προστασία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 36 – Ομάδες ΕργασίαςΆρθρο 36 – Ομάδες Εργασίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 37 – Πόροι του ειδικού επιδόματος Ε.Υ. ΣΥ. Δ. Τ.Α.Μ.Ε.Τ.Ε.Α.Α.Π. – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 48 ν. 4686/2020Άρθρο 37 – Πόροι του ειδικού επιδόματος Ε.Υ. ΣΥ. Δ. Τ.Α.Μ.Ε.Τ.Ε.Α.Α.Π. – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 48 ν. 4686/2020
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 38 – Μεταβατικές διατάξεις
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 39 – Καταργούμενες διατάξεις
- 15 ΣχόλιαΆρθρο 40 – Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
18 Ιουνίου 2021, 19:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
2 Ιουλίου 2021, 18:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
10 Σχόλια 151 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 1133 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- «ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΤΡΟΠΕΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ"
- Κώδικας Μετανάστευσης
- Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση για την «Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη»
- Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση για την «Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Ασυνόδευτων Ανηλίκων»
- Αναμόρφωση διαδικασιών απελάσεων και επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών, ζητήματα αδειών διαμονής και διαδικασιών χορήγησης διεθνούς προστασίας και άλλες διατάξεις...
- Βελτίωση Μεταναστευτικής Νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A’ 169), 4375/2016 (A’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξεις
- τροποποίηση του ν. 4251/2014 (80 Α') για την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/66/ΕΕ της 15ης Μαϊου 2014
- Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη
- Αναδιοργάνωση Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, ενσωμάτωση Οδηγίας (ΕΕ) 2016/801 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Μαΐου 2016 στην ελληνική νομοθεσία
Η διακοπή της διαδικασίας εξέτασης διαφέρει από την απόρριψη της αίτησης ασύλου, καθώς δεν περιλαμβάνει κρίση της διοίκησης επί της ουσίας ή του παραδεκτού της αίτησης (ΔΠρΑθ 113/2020). Εξ αυτού του λόγου, δεν χωρεί προσφυγή ενώπιον της Επιτροπής Προσφυγών κατά της πράξης διακοπής που εκδίδεται από την Υπηρεσία Ασύλου, αλλά υποβάλλεται ενώπιον της Υπηρεσίας αίτηση συνέχισης της διαδικασίας εντός της προθεσμίας 9 μηνών που ορίζει το αρ. 81 Ν 4636/2019 (6η ΕπΠροσ 15235/2020). Συνακολούθως, είναι αδύνατη η ενσωμάτωση απόφασης επιστροφής ως αναπόσπαστου τμήματος της πράξης διακοπής χωρίς να δημιουργείται κίνδυνος απομάκρυνσης του αιτούντος από το έδαφος πριν την ολοκλήρωση της εξέτασης της αίτησής του, κατά παράβαση της αρχής της μη επαναπροώθησης. Επισημαίνεται, δε, ότι η ορθή μεταφορά του ενωσιακού δικαίου στην ανωτέρω διάταξη αποτελεί επίδικο ζήτημα της εκκρεμούς πιλοτικής δίκης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ, Πράξη 12/2020 της Επιτροπής του αρ. 1, παρ. 1 Ν 3900/2010, 23 Ιουλίου 2020).
Προτείνεται η τροποποίηση του αρ. 2 ως εξής:
Η παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 3907/2011 (Α΄ 7) αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Σε περίπτωση απόρριψης αίτησης διεθνούς προστασίας ή διακοπής εξέτασης του αιτήματος του άρθρου 81 του ν. 4636/2019 (Α΄ 169) ή ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή απόρριψης αιτήματος χορήγησης ή ανανέωσης τίτλου διαμονής, καθώς και σε περίπτωση ανάκλησης ισχύοντος τίτλου διαμονής, η αρμόδια αρχή εκδίδει απόφαση επιστροφής του υπηκόου τρίτης χώρας. Η απόφαση επιστροφής αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της απόφασης απόρριψης της αίτησης διεθνούς προστασίας ή της απόφασης διακοπής εξέτασης του αιτήματος του άρθρου 81 του ν. 4636/2019 ή της απόφασης ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή της απόφασης απόρριψης του αιτήματος διαμονής ή ανάκλησης του τίτλου διαμονής. Εφόσον υφίσταται ήδη σε ισχύ άλλη απόφαση επιστροφής ή απέλασης, θεωρείται ότι η προηγούμενη απόφαση επιστροφής ή απέλασης, ενσωματώνεται στο κεφάλαιο της απορριπτικής απόφασης που διατάσσει την επιστροφή. Στις λοιπές περιπτώσεις υπηκόων τρίτων χωρών που διαμένουν παράνομα σε ελληνικό έδαφος εκδίδεται απόφαση επιστροφής από τα αρμόδια όργανα κατά την παρ. 2 του άρθρου 76 του ν. 3386/2005 (Α’ 212). Οι αποφάσεις επιστροφής εκδίδονται με την επιφύλαξη των εξαιρέσεων των παρ. 2 έως 5.»
Η διακοπή της διαδικασίας εξέτασης διαφέρει από την απόρριψη της αίτησης ασύλου, καθώς δεν περιλαμβάνει κρίση της διοίκησης επί της ουσίας ή του παραδεκτού της αίτησης (ΔΠρΑθ 113/2020). Εξ αυτού του λόγου, δεν χωρεί προσφυγή ενώπιον της Επιτροπής Προσφυγών κατά της πράξης διακοπής που εκδίδεται από την Υπηρεσία Ασύλου, αλλά υποβάλλεται ενώπιον της Υπηρεσίας αίτηση συνέχισης της διαδικασίας εντός της προθεσμίας 9 μηνών που ορίζει το αρ. 81 Ν 4636/2019 (6η ΕπΠροσ 15235/2020). Συνακολούθως, είναι αδύνατη η ενσωμάτωση απόφασης επιστροφής ως αναπόσπαστου τμήματος της πράξης διακοπής χωρίς να δημιουργείται κίνδυνος απομάκρυνσης του αιτούντος από το έδαφος πριν την ολοκλήρωση της εξέτασης της αίτησής του, κατά παράβαση της αρχής της μη επαναπροώθησης. Επισημαίνεται, δε, ότι η ορθή μεταφορά του ενωσιακού δικαίου στην ανωτέρω διάταξη αποτελεί επίδικο ζήτημα της εκκρεμούς πιλοτικής δίκης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ, Πράξη 12/2020 της Επιτροπής του αρ. 1, παρ. 1 Ν 3900/2010, 23 Ιουλίου 2020).
Προτείνεται η τροποποίηση του αρ. 2 ως εξής:Η παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 3907/2011 (Α΄ 7) αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Σε περίπτωση απόρριψης αίτησης διεθνούς προστασίας ή διακοπής εξέτασης του αιτήματος του άρθρου 81 του ν. 4636/2019 (Α΄ 169) ή ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή απόρριψης αιτήματος χορήγησης ή ανανέωσης τίτλου διαμονής, καθώς και σε περίπτωση ανάκλησης ισχύοντος τίτλου διαμονής, η αρμόδια αρχή εκδίδει απόφαση επιστροφής του υπηκόου τρίτης χώρας. Η απόφαση επιστροφής αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της απόφασης απόρριψης της αίτησης διεθνούς προστασίας ή της απόφασης διακοπής εξέτασης του αιτήματος του άρθρου 81 του ν. 4636/2019 ή της απόφασης ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή της απόφασης απόρριψης του αιτήματος διαμονής ή ανάκλησης του τίτλου διαμονής. Εφόσον υφίσταται ήδη σε ισχύ άλλη απόφαση επιστροφής ή απέλασης, θεωρείται ότι η προηγούμενη απόφαση επιστροφής ή απέλασης, ενσωματώνεται στο κεφάλαιο της απορριπτικής απόφασης που διατάσσει την επιστροφή. Στις λοιπές περιπτώσεις υπηκόων τρίτων χωρών που διαμένουν παράνομα σε ελληνικό έδαφος εκδίδεται απόφαση επιστροφής από τα αρμόδια όργανα κατά την παρ. 2 του άρθρου 76 του ν. 3386/2005 (Α’ 212). Οι αποφάσεις επιστροφής εκδίδονται με την επιφύλαξη των εξαιρέσεων των παρ. 2 έως 5.»
Η διακοπή της διαδικασίας εξέτασης διαφέρει από την απόρριψη της αίτησης ασύλου, καθώς δεν περιλαμβάνει κρίση της διοίκησης επί της ουσίας ή του παραδεκτού της αίτησης (ΔΠρΑθ 113/2020). Εξ αυτού του λόγου, δεν χωρεί προσφυγή ενώπιον της Επιτροπής Προσφυγών κατά της πράξης διακοπής που εκδίδεται από την Υπηρεσία Ασύλου, αλλά υποβάλλεται ενώπιον της Υπηρεσίας αίτηση συνέχισης της διαδικασίας εντός της προθεσμίας 9 μηνών που ορίζει το αρ. 81 Ν 4636/2019 (6η ΕπΠροσ 15235/2020). Συνακολούθως, είναι αδύνατη η ενσωμάτωση απόφασης επιστροφής ως αναπόσπαστου τμήματος της πράξης διακοπής χωρίς να δημιουργείται κίνδυνος απομάκρυνσης του αιτούντος από το έδαφος πριν την ολοκλήρωση της εξέτασης της αίτησής του, κατά παράβαση της αρχής της μη επαναπροώθησης. Επισημαίνεται, δε, ότι η ορθή μεταφορά του ενωσιακού δικαίου στην ανωτέρω διάταξη αποτελεί επίδικο ζήτημα της εκκρεμούς πιλοτικής δίκης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ Πράξη 12/2020).
Για τους λόγους αυτούς, προτείνεται η τροποποίηση του αρ. 2 ως εξής:
Η παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 3907/2011 (Α΄ 7) αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Σε περίπτωση απόρριψης αίτησης διεθνούς προστασίας ή ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή απόρριψης αιτήματος χορήγησης ή ανανέωσης τίτλου διαμονής, καθώς και σε περίπτωση ανάκλησης ισχύοντος τίτλου διαμονής, η αρμόδια αρχή εκδίδει απόφαση επιστροφής του υπηκόου τρίτης χώρας. Η απόφαση επιστροφής αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της απόφασης απόρριψης της αίτησης διεθνούς προστασίας ή της απόφασης ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή της απόφασης απόρριψης του αιτήματος διαμονής ή ανάκλησης του τίτλου διαμονής. Εφόσον υφίσταται ήδη σε ισχύ άλλη απόφαση επιστροφής ή απέλασης, θεωρείται ότι η προηγούμενη απόφαση επιστροφής ή απέλασης, ενσωματώνεται στο κεφάλαιο της απορριπτικής απόφασης που διατάσσει την επιστροφή. Στις λοιπές περιπτώσεις υπηκόων τρίτων χωρών που διαμένουν παράνομα σε ελληνικό έδαφος εκδίδεται απόφαση επιστροφής από τα αρμόδια όργανα κατά την παρ. 2 του άρθρου 76 του ν. 3386/2005 (Α’ 212). Οι αποφάσεις επιστροφής εκδίδονται με την επιφύλαξη των εξαιρέσεων των παρ. 2 έως 5.»
(βλ. και τις «Παρατηρήσεις νομικών οργανώσεων επί του Σχεδίου Νόμου «Αναμόρφωση διαδικασιών απελάσεων και επιστροφών»», διαθέσιμο στο διαδικτυακό τόπο https://rsaegean.org/el/paratiriseis-sn-anamorfosi-diadikasion-apelaseon-kai-epistrofon/)
Η διακοπή της διαδικασίας εξέτασης διαφέρει από την απόρριψη της αίτησης ασύλου, καθώς δεν περιλαμβάνει κρίση της διοίκησης επί της ουσίας ή του παραδεκτού της αίτησης (ΔΠρΑθ 113/2020). Εξ αυτού του λόγου, δεν χωρεί προσφυγή ενώπιον της Επιτροπής Προσφυγών κατά της πράξης διακοπής που εκδίδεται από την Υπηρεσία Ασύλου, αλλά υποβάλλεται ενώπιον της Υπηρεσίας αίτηση συνέχισης της διαδικασίας εντός της προθεσμίας 9 μηνών που ορίζει το αρ. 81 Ν 4636/2019 (6η ΕπΠροσ 15235/2020). Συνακολούθως, είναι αδύνατη η ενσωμάτωση απόφασης επιστροφής ως αναπόσπαστου τμήματος της πράξης διακοπής χωρίς να δημιουργείται κίνδυνος απομάκρυνσης του αιτούντος από το έδαφος πριν την ολοκλήρωση της εξέτασης της αίτησής του, κατά παράβαση της αρχής της μη επαναπροώθησης. Επισημαίνεται, δε, ότι η ορθή μεταφορά του ενωσιακού δικαίου στην ανωτέρω διάταξη αποτελεί επίδικο ζήτημα της εκκρεμούς πιλοτικής δίκης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ, Πράξη 12/2020 της Επιτροπής του αρ. 1, παρ. 1 Ν 3900/2010, 23 Ιουλίου 2020).
Προτείνεται η τροποποίηση του αρ. 2 ως εξής:
Η παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 3907/2011 (Α΄ 7) αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Σε περίπτωση απόρριψης αίτησης διεθνούς προστασίας ή διακοπής εξέτασης του αιτήματος του άρθρου 81 του ν. 4636/2019 (Α΄ 169) ή ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή απόρριψης αιτήματος χορήγησης ή ανανέωσης τίτλου διαμονής, καθώς και σε περίπτωση ανάκλησης ισχύοντος τίτλου διαμονής, η αρμόδια αρχή εκδίδει απόφαση επιστροφής του υπηκόου τρίτης χώρας. Η απόφαση επιστροφής αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της απόφασης απόρριψης της αίτησης διεθνούς προστασίας ή της απόφασης διακοπής εξέτασης του αιτήματος του άρθρου 81 του ν. 4636/2019 ή της απόφασης ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή της απόφασης απόρριψης του αιτήματος διαμονής ή ανάκλησης του τίτλου διαμονής. Εφόσον υφίσταται ήδη σε ισχύ άλλη απόφαση επιστροφής ή απέλασης, θεωρείται ότι η προηγούμενη απόφαση επιστροφής ή απέλασης, ενσωματώνεται στο κεφάλαιο της απορριπτικής απόφασης που διατάσσει την επιστροφή. Στις λοιπές περιπτώσεις υπηκόων τρίτων χωρών που διαμένουν παράνομα σε ελληνικό έδαφος εκδίδεται απόφαση επιστροφής από τα αρμόδια όργανα κατά την παρ. 2 του άρθρου 76 του ν. 3386/2005 (Α’ 212). Οι αποφάσεις επιστροφής εκδίδονται με την επιφύλαξη των εξαιρέσεων των παρ. 2 έως 5.»
Η διακοπή της διαδικασίας εξέτασης διαφέρει από την απόρριψη της αίτησης ασύλου, καθώς δεν περιλαμβάνει κρίση της διοίκησης επί της ουσίας ή του παραδεκτού της αίτησης (ΔΠρΑθ 113/2020). Εξάλλου, δεν προβλέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον της Επιτροπής Προσφυγών κατά της πράξης διακοπής που εκδίδεται από την Υπηρεσία Ασύλου, αλλά η κατάθεση αίτησης συνέχισης της διαδικασίας εντός της προθεσμίας 9 μηνών που ορίζει το αρ. 81 Ν 4636/2019 (6η ΕπΠροσ 15235/2020). Σχετικά με την ορθή μεταφορά του ενωσιακού δικαίου στην ανωτέρω διάταξη επισημαςίνεται ότι εκκρεμεί πιλοτική δίκη ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ Πράξη 12/2020).
Η διακοπή της διαδικασίας εξέτασης διαφέρει από την απόρριψη της αίτησης ασύλου, καθώς δεν περιλαμβάνει κρίση της διοίκησης επί της ουσίας ή του παραδεκτού της αίτησης (ΔΠρΑθ 113/2020). Εξ αυτού του λόγου, δεν χωρεί προσφυγή ενώπιον της Επιτροπής Προσφυγών κατά της πράξης διακοπής που εκδίδεται από την Υπηρεσία Ασύλου, αλλά υποβάλλεται ενώπιον της Υπηρεσίας αίτηση συνέχισης της διαδικασίας εντός της προθεσμίας 9 μηνών που ορίζει το αρ. 81 Ν 4636/2019 (6η ΕπΠροσ 15235/2020). Συνακολούθως, είναι αδύνατη η ενσωμάτωση απόφασης επιστροφής ως αναπόσπαστου τμήματος της πράξης διακοπής χωρίς να δημιουργείται κίνδυνος απομάκρυνσης του αιτούντος από το έδαφος πριν την ολοκλήρωση της εξέτασης της αίτησής του, κατά παράβαση της αρχής της μη επαναπροώθησης. Επισημαίνεται, δε, ότι η ορθή μεταφορά του ενωσιακού δικαίου στην ανωτέρω διάταξη αποτελεί επίδικο ζήτημα της εκκρεμούς πιλοτικής δίκης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ Πράξη 12/2020).
Η διακοπή της διαδικασίας εξέτασης διαφέρει από την απόρριψη της αίτησης ασύλου, καθώς δεν περιλαμβάνει κρίση της διοίκησης επί της ουσίας ή του παραδεκτού της αίτησης (ΔΠρΑθ 113/2020). Εξ αυτού του λόγου, δεν χωρεί προσφυγή ενώπιον της Επιτροπής Προσφυγών κατά της πράξης διακοπής που εκδίδεται από την Υπηρεσία Ασύλου, αλλά υποβάλλεται ενώπιον της Υπηρεσίας αίτηση συνέχισης της διαδικασίας εντός της προθεσμίας 9 μηνών που ορίζει το αρ. 81 Ν 4636/2019 (6η ΕπΠροσ 15235/2020). Συνακολούθως, είναι αδύνατη η ενσωμάτωση απόφασης επιστροφής ως αναπόσπαστου τμήματος της πράξης διακοπής χωρίς να δημιουργείται κίνδυνος απομάκρυνσης του αιτούντος από το έδαφος πριν την ολοκλήρωση της εξέτασης της αίτησής του, κατά παράβαση της αρχής της μη επαναπροώθησης. Επισημαίνεται, δε, ότι η ορθή μεταφορά του ενωσιακού δικαίου στην ανωτέρω διάταξη αποτελεί επίδικο ζήτημα της εκκρεμούς πιλοτικής δίκης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ Πράξη 12/2020).
Για τους λόγους αυτούς, προτείνεται η τροποποίηση του αρ. 2 ως εξής:
Η παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 3907/2011 (Α΄ 7) αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Σε περίπτωση απόρριψης αίτησης διεθνούς προστασίας ή ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή απόρριψης αιτήματος χορήγησης ή ανανέωσης τίτλου διαμονής, καθώς και σε περίπτωση ανάκλησης ισχύοντος τίτλου διαμονής, η αρμόδια αρχή εκδίδει απόφαση επιστροφής του υπηκόου τρίτης χώρας. Η απόφαση επιστροφής αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της απόφασης απόρριψης της αίτησης διεθνούς προστασίας ή της απόφασης ανάκλησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή της απόφασης απόρριψης του αιτήματος διαμονής ή ανάκλησης του τίτλου διαμονής. Εφόσον υφίσταται ήδη σε ισχύ άλλη απόφαση επιστροφής ή απέλασης, θεωρείται ότι η προηγούμενη απόφαση επιστροφής ή απέλασης, ενσωματώνεται στο κεφάλαιο της απορριπτικής απόφασης που διατάσσει την επιστροφή. Στις λοιπές περιπτώσεις υπηκόων τρίτων χωρών που διαμένουν παράνομα σε ελληνικό έδαφος εκδίδεται απόφαση επιστροφής από τα αρμόδια όργανα κατά την παρ. 2 του άρθρου 76 του ν. 3386/2005 (Α’ 212). Οι αποφάσεις επιστροφής εκδίδονται με την επιφύλαξη των εξαιρέσεων των παρ. 2 έως 5.»
Σε ότι αφορά το άρθρο 2, πρόκειται για σωστή ρύθμιση, η οποία ωστόσο θα πρέπει να συνοδευτεί με παράλληλη θεσμοθέτηση της άμεσης πρόσβασης των αστυνομικών αρχών στα σώματα των εν λόγω αποφάσεων και των αποδεικτικών επίδοσής τους, ώστε οι εν λόγω υπηρεσίες είτε να κινούν άμεσα τη σχετική διαδικασία αναγκαστικής επιστροφής του αλλοδαπού στη χώρα καταγωγής του, όταν π.χ. έχει παρέλθει η τυχόν δοθείσα προθεσμία οικειοθελούς αναχώρησης, είτε τα εν λόγω πρόσωπα να αφήνονται ελεύθερα μετά την εξακρίβωση της νομιμότητας της διαμονής τους, όταν δεν έχει παρέλθει η προαναφερόμενη προθεσμία, χωρίς να χρειάζεται πολύωρη αναμονή τους στις αστυνομικές υπηρεσίες, προκειμένου να ληφθούν τα εν λόγω έγγραφα από τις πολιτικές υπηρεσίες έκδοσής τους, ιδίως όταν έχει παρέλθει το ωράριο λειτουργίας των τελευταίων.
Η πρόσβαση στα συγκεκριμένα έγγραφα μπορεί να διενεργηθεί είτε μέσω της διαδικτυακής εφαρμογής «Πορεία Φακέλου Πολίτη Τρίτης Χώρας» είτε μέσω της ενδοδικτυακής εφαρμογής «Χαρτογράφηση Κυκλοφορίας Αλλοδαπών».
Η εν λόγω δυνατότητα θα επιτρέψει την άμεση πρόσβαση και ανά πάσα στιγμή σε χρήσιμες πληροφορίες, από εξουσιοδοτημένους προς τούτο χρήστες των αστυνομικών υπηρεσιών, αξιοποιώντας τες εγκαίρως, παρακάμπτοντας χρονοβόρες διαδικασίες προς απόκτησή τους και εξοικονομώντας πολύτιμους πόρους, μέσω της εκμετάλλευσης των δυνατοτήτων που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία, προς αναβάθμιση των δυνατοτήτων και της αποτελεσματικότητας της Ελληνικής Αστυνομίας.
Δεν γίνεται αναφορά σε διαδικασία επανεισδοχής, η όποια εκκινεί κατόπιν έκδοσης αποφάσης απόρριψης αιτήσεων διεθνούς προστασίας (απόφαση απαραδέκτου) που αφορούν σε αιτούντες με χώρα καταγωγής μίας εκ των Συρία, Αφγανιστάν, Πακιστάν, Μπανγκλαντές και Σομαλία (βλ. ΚΥΑ με αρ. 42799/2021 – ΦΕΚ Β 2425/07.06.2021). Στις συγκεκριμένες περιπτώσεις θα πρέπει να εκδίδεται απόφαση επανεισδοχής σε ασφαλή τρίτη χώρα (Τουρκία) και όχι επιστροφής στην χώρα καταγωγής.
Ζητήματα αποφάσεων επιστροφής,εκδίδεται απόφαση επιστροφής από τα αρμόδια όργανα και αν ο αλλοδαπος δεν μπορει να εντοπιστει στην διευθυνση κατοικιας που εχει δηλωσει ? Η με δολο εξαφανιστει ? που θα επιδοθει η αποφαση ?και ποσο χρονο θα κανουν οι διωκτικες αρχες για να τον εντοπισουν
καλο θα ειναι να ειναι σε ελεγχομενο μερος ο αλλοδαπος και μολις εκδοθει η αποφαση αμεση απελαση δεν μπορει να υπαρχει δεδομενη εμπιστοσυνη σε ατομα που παραβιαζουν τον ελληνικο νομο εξ αρχης και να εχει την ψευδαισθηση η ελληνικη πολιτεια οτι ο μη νομιμος αλλοδαπος θα σεβαστει μια μελλοντικη αποφαση διοικητικου οργανου -δικαστηριου ,οτι γινεται στις ΗΠΑ και μετα και μετα τους ψαχνουν χρονια και χρονια για να τους εντοπισουν