1. Συστήνεται στην Ειδική Γραμματεία Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου «Συμβούλιο Επιτροπείας Ασυνόδευτων Ανηλίκων» (Σ.Ε.Α.Α), ως συλλογικό γνωμοδοτικό και αποφασιστικό όργανο.
2. Το Σ.Ε.Α.Α. συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου και αποτελείται από πέντε (5) μέλη, ως εξής:
α) τον Ειδικό Γραμματέα Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων, ως Πρόεδρο,
β) τον Προϊστάμενο της Μονάδας Θεσμικής Προστασίας,
γ) τον Προϊστάμενο της Μονάδας Εποπτείας και Αξιολόγησης Κέντρων Φιλοξενίας του άρθρου 40 του π.δ. 106/2020 (Α’ 225),
δ) τον Προϊστάμενο της Μονάδας Διαχείρισης Αιτημάτων Στέγασης και Μετεγκαταστάσεων του άρθρου 41 του π.δ. 106/2020 και
ε) τον Προϊστάμενο της Μονάδας Ένταξης και Υποστήριξης Ασυνόδευτων Ανηλίκων του άρθρου 42 του π.δ. 106/2020.
3. Σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος, ο Πρόεδρος αναπληρώνεται από τον Γενικό Γραμματέα Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο. Τα λοιπά μέλη ορίζουν τους αναπληρωτές τους στην πρώτη συνεδρίαση του Σ.Ε.Α.Α.
4. Το Σ.Ε.Α.Α.:
α) παρέχει γνώμη ή χορηγεί άδεια, όταν συντρέχουν οι όροι και οι προϋποθέσεις εφαρμογής της παρ. 3 του άρθρου 15,
β) αποφασίζει για διαφωνίες που ανακύπτουν μεταξύ επιτρόπου και ασυνόδευτου ανηλίκου ή μεταξύ των οργάνων της επιτροπείας ή μεταξύ επιτρόπου και προσωπικού φροντίδας και αναδόχου γονέα,
γ) εξετάζει, ύστερα από αίτηση οποιουδήποτε έχει έννομο συμφέρον ή αυτεπαγγέλτως, κάθε καταγγελία και αναφορά ως προς την εφαρμογή των κανόνων που ισχύουν για την επιτροπεία των ασυνόδευτων ανηλίκων.
5. Το Σ.Ε.Α.Α. υποστηρίζεται γραμματειακά από υπάλληλο της Ειδικής Γραμματείας Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων, ο οποίος τηρεί και τα πρακτικά των συνεδριάσεων.
6. Το Σ.Ε.Α.Α. συνεδριάζει, με φυσική παρουσία ή μέσω τηλεδιάσκεψης, τακτικά κάθε μήνα και, έκτακτα, ύστερα από πρόσκληση του Προέδρου. Συνεδριάζει εντός του κανονικού ωραρίου εργασίας των οικείων υπηρεσιών ή σε χρόνο που καλύπτεται από υπερωριακή απασχόληση.
7. Κάθε μέλος του Σ.Ε.Α.Α. υποχρεούται να απέχει από τη διαχείριση συγκεκριμένων υποθέσεων επικαλούμενο εγκαίρως κώλυμα, εφόσον συντρέχει περίπτωση σύγκρουσης συμφερόντων, ιδίως όταν η ικανοποίηση προσωπικού συμφέροντός του συνδέεται με την έκβαση της υπόθεσης ή έχει ιδιαίτερο δεσμό ή ιδιάζουσα σχέση ή εχθρότητα με τον επίτροπο, τον συντονιστή, τον εντεταλμένο επιτροπείας ή τον ασυνόδευτο ανήλικο ή όπου το βέλτιστο συμφέρον και τα δικαιώματα του ανηλίκου συγκρούονται με τα δικά του ή του συζύγου του ή του συμβιούντος, κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 4356/2015 (Α’ 181) ή των συγγενών του, σε ευθεία γραμμή εξ αίματος ή εξ αγχιστείας απεριόριστα και σε πλάγια γραμμή εξ αίματος έως τον δεύτερο βαθμό.
Μέλη του Σ.Ε.Α.Α., τα οποία είναι σύζυγοι ή συνδέονται μεταξύ τους με συγγένεια έως και τέταρτου βαθμού εξ αίματος ή εξ αγχιστείας, δεν επιτρέπεται να μετέχουν στην ίδια συνεδρίαση. Οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον δύναται, σε κάθε στάδιο της διαδικασίας, να υποβάλλει αιτιολογημένο αίτημα εξαίρεσης μέλους του Σ.Ε.Α.Α..
8. Για την υποβοήθηση του έργου του, το Σ.Ε.Α.Α. συστήνει ομάδες εργασίας από υπαλλήλους της Ειδικής Γραμματείας Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων ή και εξωτερικούς συνεργάτες, ορίζει τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας τους και παρακολουθεί το έργο τους.
9. Στα μέλη του Σ.Ε.Α.Α. και των ομάδων εργασίας της παρ. 8 δεν καταβάλλεται οποιαδήποτε αμοιβή ή αποζημίωση.
Προτείνεται να προστεθούν αρμοδιότητες στο Συμβούλιο για την υποστήριξη των Επιτρόπων σχετικά με την πρόσβαση των επιτρόπων και των ασυνόδευτων ανηλίκων σε δημόσιες υπηρεσίες και φορείς.
Δεδομένης της μεγάλης σημασίας του ρόλου του Συμβουλίου Επιτροπείας Ασυνόδευτων Ανηλίκων, το οποίο, μεταξύ άλλων, θα λύνει και διαφωνίες που είναι εύλογο να προκύπτουν μεταξύ επιτρόπων και άλλων επαγγελματιών (πχ της δομής φιλοξενίας) είναι σημαντικό να μην αργήσει να εκδοθούν οι σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις της παρ.2.