1. Το λειτούργημα του επιτρόπου παύει αυτοδικαίως, αν αυτός, μετά την έναρξη της επιτροπείας, δεν πληροί πλέον τα κριτήρια εγγραφής και πιστοποίησης, σύμφωνα με το άρθρο 78 του ν. 4939/2022 (A’ 111) περί Μητρώου Ελληνικών και Ξένων Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων.
2. Ο Εισαγγελέας παύει, ύστερα από αίτηση οποιουδήποτε έχει έννομο συμφέρον ή αναφορά της Μονάδας Θεσμικής Προστασίας, τον επίτροπο, εφόσον συντρέχει υπαίτια συμπεριφορά ή κατάσταση που κρίνεται ότι μπορεί να θέσει σε κίνδυνο το βέλτιστο συμφέρον και τα δικαιώματα του ασυνόδευτου ανηλίκου.
Υπαίτια συμπεριφορά ή κατάσταση μπορούν να συνιστούν, ιδίως: α) η παραμέληση των επιτροπικών καθηκόντων, β) η παράβαση περιορισμών και διαδικασιών που προβλέπονται στο παρόν Μέρος, γ) η σοβαρή και μόνιμη σύγκρουση των συμφερόντων επιτρόπου και ασυνόδευτου ανηλίκου.
3. Ο εντεταλμένος επιτροπείας παύεται αυτοδικαίως στις περιπτώσεις:
α) της αλλαγής του τόπου διαμονής του ασυνόδευτου ανηλίκου,
β) της συνδρομής των προϋποθέσεων του άρθρου 1650 του Αστικού Κώδικα,
γ) της υποβολής παραίτησης.
4. Ο εντεταλμένος επιτροπείας παύεται με απόφαση του οργάνου διοίκησης του επιτρόπου στις περιπτώσεις:
α) υπαίτιας παράβασης των επιτροπικών καθηκόντων που του έχουν ανατεθεί,
β) οριστικής αδυναμίας να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του,
γ) σύγκρουσης συμφερόντων του εντεταλμένου επιτροπείας και του ασυνόδευτου ανηλίκου.
5. Με την επέλευση της παύσης του εντεταλμένου επιτροπείας, ο επίτροπος ενημερώνει εντός τριών (3) ημερών τη Μονάδα Θεσμικής Προστασίας για την υπόδειξη νέου εντεταλμένου επιτροπείας.
Άρθρο 20: Είναι σημαντικό να προστεθεί στους λόγους παύσης και η παύση λόγω προσβολής της γενετήσιας αξιοπρέπειας του παιδιού.
Ορθά προβλέπονται στις παρ.2 και 4 οι δύο φορείς που μπορούν να παύσουν τον επιτροπο (εισαγγελέας) και τον εντεταλμένο επιτροπείας (επίτροπος). Δεν προβλέπονται, όμως, ένδικα βοηθήματα. Ενδεικτικά, θα μπορούσε να προβλέπεται ότι κατά της διάταξης του εισαγγελέα χωρεί προσφυγή του επιτρόπου πχ ενώπιον του εισαγγελέα εφετών. Επίσης δεν προβλέπεται σε ποιους θα κοινοποιούνται οι αποφάσεις του εισαγγελέα (πχ στη μονάδα Θεσμικής Προστασίας).
Επιπλέον θα πρέπει να ισχύσει και για τον εντεταλμένο ό,τι ισχύει και για τον Επίτροπο, δηλαδή να προστεθεί περίπτωση δ ως εξής: “εφόσον συντρέχει υπαίτια συμπεριφορά ή κατάσταση που κρίνεται ότι μπορεί να θέσει σε κίνδυνο το βέλτιστο συμφέρον και τα δικαιώματα του ασυνόδευτου ανηλίκου”.
Στην παραγραφο 2 προτείνουμε να φαινεται ξεκάθαρα οτι ο Εισαγγελλέας ορίζει νέο επίτροπο ταυτοχρόνως με την παύση του προηγούμενου επιτρόπου, ώστε να μην δημιουργείται κενο στην επιτροπεία του ανηλίκου
1)Στην 5η παράγραφο προτείνουμε την αλλαγή του αριθμού των ημερών από τρεις (3) σε μία (1) καθώς είναι προς το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού ο νέος εντεταλμένος επιτροπείας να αναλάβει καθήκοντα το συντομότερο δυνατόν
2)Να προστεθεί στους λόγους παύσης και η παύση λόγω προσβολής γενετήσιας αξιοπρέπειας του ανηλίκου.