ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ Άρθρο 16 Εντεταλμένος επιτροπείας

1. Ο οριζόμενος από τον Εισαγγελέα ως επίτροπος ασυνόδευτων ανηλίκων Φ.Π.Υ.Ε. τοποθετεί, διορίζει ή χρησιμοποιεί, με οποιαδήποτε σχέση εργασίας ή μορφή απασχόλησης, διαρκώς ή μεμονωμένα, εντεταλμένο επιτροπείας, με σκοπό την άσκηση των επιτροπικών καθηκόντων. Ο εντεταλμένος επιτροπείας ενεργεί στο όνομα και για λογαριασμό του επιτρόπου και έχει τις ίδιες επιτροπικές εξουσίες. Κατά την άσκηση των καθηκόντων των άρθρων 13, 14 και 15 ο εντεταλμένος επιτροπείας ακολουθεί τις οδηγίες και τις εντολές του επιτρόπου. Η σύμβαση μαθητείας, η de facto παροχή εργασίας και κάθε μορφή εθελοντικής απασχόλησης αποκλείονται από το καθεστώς εργασίας της παρούσας.
2. Ο εντεταλμένος επιτροπείας απαιτείται, κατά τον χρόνο της ανάθεσης των επιτροπικών καθηκόντων:
α) να κατέχει πτυχίο ή δίπλωμα πανεπιστημίου της ημεδαπής ή ισότιμο και αντίστοιχο της αλλοδαπής,
β) να έχει άριστη γνώση της ελληνικής γλώσσας και καλή γνώση της αγγλικής ή της γαλλικής γλώσσας, ή αραβικών, Ουρντού ή άλλης γλώσσας η οποία ομιλείται από σημαντικό αριθμό ασυνόδευτων ανηλίκων στη χώρα μας, και
γ) να είναι εγγεγραμμένος στο Μητρώο Μελών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων του άρθρου 191 του ν. 4662/2020 (Α΄ 27). Στην περίπτωση του εντεταλμένου επιτροπείας που χρησιμοποιείται από Φ.Π.Υ.Ε. του δημόσιου τομέα ή διεθνή οργανισμό, εφαρμόζονται αναλόγως το άρθρο 7 του ν. 4837/2021 (A’ 178) περί κωλύματος απασχόλησης προσωπικού σε Φορείς Παιδικής Προστασίας και το άρθρο 8 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. [ν. 3528/2007 (Α’ 26)], περί ανικανότητας διορισμού σε θέσεις δημοσίου υπαλλήλου. Κάθε εντεταλμένος επιτροπείας υποχρεούται σε εκ νέου προσκόμιση αντιγράφου ποινικού μητρώου δικαστικής ή γενικής χρήσης εντός του τελευταίου διμήνου κάθε έτους και ο φορέας πρόσληψης παρακολουθεί την τήρηση αυτής της υποχρέωσης. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης ισχύουν αναλόγως οι κυρώσεις των παρ. 5 και 6 του άρθρου 7 του ν. 4837/2021.
3. Ο αριθμός των ασυνόδευτων ανηλίκων που ανατίθενται σε εντεταλμένο επιτροπείας δεν μπορεί να υπερβαίνει τους δεκαπέντε (15).

  • 4 Ιουλίου 2022, 20:27 | PRAKSIS

    Ο ρόλος του εντεταλμένου επιτροπείας κρίνεται ιδιαίτερα καθοριστικός καθώς αποτελεί το υποδεικνυόμενο από τον επίτροπο πρόσωπο για την άσκηση, στο όνομα και για λογαριασμό του, των επιτροπικών καθηκόντων. Στο πλαίσιο αυτό, η αποτελεσματικότητα της ρύθμισης με την οποία ο αριθμός των ασυνόδευτων ανηλίκων που ανατίθενται σε εντεταλμένο επιτροπείας μπορεί να ανέλθει στα 15, σε συνδυασμό με τη συσσωρευθείσα εμπειρία, είναι εξαιρετικά αμφίβολη. Θα πρέπει να υιοθετηθεί μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση εν προκειμένω ώστε να μπορεί ο εκάστοτε εντεταλμένος να ασκήσει αποτελεσματικά και προς όφελος το παιδιών το ανατιθέμενο σε αυτόν έργο.

  • 4 Ιουλίου 2022, 17:26 | Δίκτυο Για τα Δικαιώματα του παιδιού

    Αναφορικά με τα προσόντα του επιτρόπου προτείνεται να προστεθεί παράγραφος με περιεχόμενο : «Ο Εντεταλμένος επίτροπος πρέπει : α) να διαθέτει την απαραίτητη εμπειρογνωμοσύνη και την απαιτούμενη πείρα σε θέματα παιδικής προστασίας, συμπεριλαμβανομένων της παιδικής ανάπτυξης και ανατροφής και της παιδικής ψυχολογίας, β) να κατανοεί και να δέχεται τις πολιτισμικές διαφορές και να έχει γνώση των ζητημάτων που άπτονται των δύο φύλων, γ) να έχει πλήρη γνώση των εθνικών συστημάτων υγειονομικής περίθαλψης και εκπαίδευσης, καθώς και των εθνικών συστημάτων παιδικής προστασίας και δ) να διαθέτει επαρκή γνώση του νομικού πλαισίου και ιδίως των ζητημάτων κράτησης και ασύλου των ασυνόδευτων ανηλίκων αιτούντων διεθνή προστασία. Παράλληλα απαραίτητη κρίνεται και η ύπαρξη προϋπηρεσίας ή πρότερης εργασίας σε φορείς παιδικής προστασίας». Εγχειρίδιο του Οργανισμού Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FRA – European Union Agency for Fundamental Rights) με τίτλο : « Επιτροπεία για παιδιά τα οποία στερούνται τη γονική φροντίδα » έκδοση 2015, διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση : https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2014-guardianship-children_el.pdf , σελίδα 36.)
    Περαιτέρω, για την εύρυθμη και ορθή λειτουργία του θεσμού της επιτροπείας ασυνόδευτων ανηλίκων απαιτείται να προβλεφθεί και να υπάρχει έλεγχος και λογοδοσία προς το εποπτεύοντα κρατικό φορέα, ήτοι όπως παρουσιάζεται στο σ/ν από τη Μονάδα Θεσμικής Προστασίας και όχι μόνο στον νομικό πρόσωπο, δηλαδή τον επίτροπο ασυνόδευτων ανηλίκων Φ.Π.Υ.Ε. Ως εκ τούτου, στην παράγραφο 1 προτείνεται να προστεθεί φράση : «Ο εντεταλμένος επιτροπείας ασκεί τις αρμοδιότητες του, υποκείμενος στον έλεγχο και την εποπτεία της Μονάδας Θεσμικής Προστασίας, στην οποία και οφείλει να αναφέρεται και να λογοδοτεί».
    Αναφορικά με την παράγραφο 3 σχετικά με τον αριθμό ασυνόδευτων παιδιών που ανατίθενται σε κάθε εντεταλμένο επίτροπο, κρίσιμο είναι να λαμβάνεται υπόψη η σοβαρότητα, ευαλωτότητα και ιδιαιτερότητες σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας του κάθε παιδιού, καθώς καθίσταται προφανές ότι ο διορισμός του ίδιου επιτρόπου σε μεγάλο αριθμό παιδιών θα καταστήσει ουσιαστικά τον επίτροπο ανεπαρκή όσον αφορά την εκπλήρωση των καθηκόντων του και το σύστημα της επιτροπείας αναποτελεσματικό στο σύνολό του, καθώς δεν θα επαρκεί ο χρόνος που θα πρέπει να αφιερώνει ο εντεταλμένος επίτροπος στο κάθε παιδί σε συνάρτηση με την υποχρέωση πολύ συχνής παρουσίας και επαφής μεταξύ επιτρόπου και επιτροπευόμενου προκειμένου να δημιουργηθεί και η απαιτούμενη σχέση εμπιστοσύνης. Συνεπώς, ο μέγιστος αριθμός των 15 παιδιών ανά εντεταλμένο επίτροπο θα πρέπει να κρίνεται κατά περίπτωση και να ορίζεται σε κάθε επίτροπο ο αριθμός παιδιών που θα είναι σε θέση να υποστηρίξει.

  • 4 Ιουλίου 2022, 16:52 | International Rescue Committee Hellas (IRC)

    Άρθρο 16: Απαιτείται κοινό πλαίσιο οδηγιών (σε εθνικό, κεντρικό επίπεδο) για το συντονισμό των επιτρόπων-φορέων, με βάση το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού. Επίσης, σχετικά με τον αριθμό των παιδιών που κάθε εντεταλμένος επίτροπος μπορεί να αναλάβει, είναι βασικό να λαμβάνονται υπόψη και οι υποθέσεις αυξημένης βαρύτητας και κινδύνου όπως παιδιά σε καθεστώς αστεγίας, παιδιά τοξικοεξαρτημένα, που χρειάζονται επείγουσα εκπροσώπηση στην αναλογία του συνόλου των 15 παιδιών (ενδεικτικά 5 με επείγουσα ανάγκη υποστήριξης και 10 από ξενώνες/εποπτευόμενα διαμερίσματα).

  • 4 Ιουλίου 2022, 14:38 | ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων

    Στην παρ.2, δεδομένης της κομβικής σημασίας του ρόλου του εντεταλμένου επιτροπείας, κρίνεται απαραίτητο να έχει πλήρη και σφαιρική ενημέρωση σε ζητήματα νομικής, ψυχοκοινωνικής, παιδαγωγικής φύσεως που σχετίζονται με το κάθε παιδί ξεχωριστά, σε συνεργασία με το επιστημονικό προσωπικό της Δομής όπου αυτό φιλοξενείται. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει γόνιμη και εποικοδομητική συνεργασία με σκοπό τη διασφάλιση του βέλτιστου συμφέροντος και των δικαιωμάτων των ασυνόδευτων παιδιών.
    Στην παρ.3 πιστεύουμε ότι δεν είναι ρεαλιστικό το όριο των 15 παιδιών μάξιμουμ ανά εντεταλμένο επιτροπείας, μολονότι είναι βελτιωμένο σε σχέση με το προγενέστερο των 20 παιδιών. Προτείνουμε το όριο των 10 ασυνόδευτων παιδιών ανά εντετάλμενο επιτροπείας.

  • 4 Ιουλίου 2022, 14:51 | ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

    Σύμφωνα με τη σύσταση του Οργανισμού Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ , «τα άτομα που ορίζονται ως επίτροποι και νόμιμοι εκπρόσωποι [πρέπει να] έχουν τα κατάλληλα επαγγελματικά προσόντα για την παιδική πρόνοια ή/και παιδική προστασία. Επιπλέον, θα πρέπει να λάβουν κατάλληλη αρχική και συνεχή εκπαίδευση». Σύμφωνα με το Γενικό Σχόλιο υπ’ άριθμ. 6 της Επιτροπής του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού «Ο επίτροπος ή ο σύμβουλος πρέπει να έχει την αναγκαία τεχνογνωσία στον τομέα της παιδικής πρόνοιας ώστε να διασφαλίζει ότι το βέλτιστον συμφέρον του παιδιού διασφαλίζεται και ότι οι νομικές, κοινωνικές, ψυχολογικές, υλικές και εκπαιδευτικές του ανάγκες διασφαλίζονται, ενεργώντας μεταξύ άλλων ως σύνδεσμος μεταξύ του παιδιού και των εξειδικευμένων επαγγελματιών / οργανώσεων που παρέχουν την απαιτούμενη αδιάλειπτη και συνεχή φροντίδα στο παιδί».

    Το άρθρο 16 παρ. 2 ορίζει τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί ο εντεταλμένος επιτροπείας, δηλαδή το φυσικό πρόσωπο που ασκεί στην πράξη τις επιτροπικές εξουσίες του Επιτρόπου, βλ. παρ. 1 του άρθρου 16.

    Ωστόσο η πρόβλεψη ο εντεταλμένος επιτροπείας να κατέχει πτυχίο ή δίπλωμα πανεπιστημίου χωρίς να προσδιορίζεται το γνωστικό αντικείμενο του τίτλου αυτού δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι πληροί την απαίτηση τα πρόσωπα αυτά να έχουν τα κατάλληλα προσόντα στον τομέα της παιδικής πρόνοιας και της παιδικής προστασίας. Θα πρέπει κατ’ ελάχιστο να προβλεφθούν ίδιες προϋποθέσεις με αυτές του άρθρου 17 παρ. 5(α) του σχεδίου νόμου, ήτοι «πτυχιούχος Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι., της ημεδαπής ή ισότιμο και αντίστοιχο της αλλοδαπής, με τίτλο σπουδών Ψυχολογίας, Κοινωνικής Εργασίας, Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Παιδαγωγικής, Νομικής ή Πολιτικής Επιστήμης».

    Επιπλέον, η προϋπόθεση που τίθεται με την παράγραφο 2 β του άρθρου 16 («να έχει άριστη γνώση της ελληνικής γλώσσας και καλή γνώση της αγγλικής ή της γαλλικής γλώσσας, ή αραβικών, Ουρντού ή άλλης γλώσσας η οποία ομιλείται από σημαντικό αριθμό ασυνόδευτων ανηλίκων στη χώρα μας») φαίνεται να συγχέει τον ρόλο του εντεταλμένου επιτροπείας με αυτόν του διερμηνέα/πολιτιστικού διαμεσολαβητή.

    Παρότι ευκταίο είναι ο εντεταλμένος επιτροπείας να γνωρίζει τη γλώσσα του παιδιού και να επικοινωνεί απευθείας μαζί του, αποτελεί υποχρέωση των αρμόδιων αρχών να οργανώσουν ένα αποτελεσματικό σύστημα παροχής διερμηνείας, διαθέσιμο στα πρόσωπα που ασκούν την επιτροπεία ασυνόδευτου ανηλίκου καθώς και σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, προς διασφάλιση του δικαιώματος του παιδιού να εκφράζει τη γνώμη του και αυτή να λαμβάνεται δεόντως υπόψη σύμφωνα με το άρθρο 12 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

    Επιπροσθέτως, η αναφορά στην παράγραφο 2γ) του άρθρου 16 στο Μητρώο Μελών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, δεδομένου ότι διάταξη της σχετική ΚΥΑ για τον καθορισμός λειτουργίας του «Μητρώου Μελών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων» έχει κριθεί αντισυνταγματική (Μον Πλημ Αθηνών 427/2022), ενδέχεται να δημιουργήσει σημαντικές καθυστερήσεις στη λειτουργία του συστήματος επιτροπείας και συνεπώς θα πρέπει άμεσα η σχετική νομοθεσία περί Μητρώο Μελών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων να τροποποιηθεί, σύμφωνα και με τη σχετική προαναφερθείσα νομολογία και τις σχετικές συστάσεις, μεταξύ άλλων του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ειδικής Εισηγήτριας του ΟΗΕ για τους Υπερασπιστές Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

    Τέλος, θα πρέπει να προστεθεί επιπλέον προϋπόθεση επιτυχούς παρακολούθησης εισαγωγικής κατάρτισης του προσώπου που αναλαμβάνει καθήκοντα εντεταλμένου επιτροπείας και η παρακολούθηση προγραμμάτων διαρκούς επιμόρφωσης κατά τον χρόνο άσκησης των καθηκόντων του, όπως αυτές που προβλέπεται στο άρθρο 24 του σχεδίου νόμου.

  • 3 Ιουλίου 2022, 21:07 | ΑΡΗΣ ΚΕΦ.

    Στο άρθρο αυτό (αρ. 16) προβλέπεται ο ορισμός του φορέα επιτροπείας. Πιο κάτω στο άρθρο 34 προβλέπεται ο ορισμός του φορέα συνοδείας κατά τη μετακίνηση των ανηλίκων ασυνόδευτων παιδιών.
    Θεωρώ πως ενώ οι διατάξεις και των 2 άρθρων απευθύνονται στον ίδιο πληθυσμό και εμπλέκουν τους ίδιους φορείς (σωματεία, ΑΜΚΕ, ΟΤΑ κ.λπ), κακώς είναι διακριτές ΚΑΙ με τον τρόπο αυτό περιπλέκουν ακόμη περισσότερο τις διαδικασίες. Δηλαδή γιατί ο φορέας επιτροπείας και ο φορέας συνοδείας κατά τη μετακίνηση είναι διαφορετικοί όταν επιλέγονται από την ίδια δεξαμενή φορέων και με τις ίδιες διαδικασίες;

  • 30 Ιουνίου 2022, 10:17 | Terre des hommes Hellas

    Στο (2) να προστεθεί η λέξη “συναφές” αναφορικά με το πτυχίο, καθώς και εδάφιο όπου να αναφέρεται ρητώς η υποχρέωση του εντεταλμένου επιτροπείας να ολοκληρώσει την επιτυχή παρακολούθηση των εκπαιδεύσεων στην παιδική προστασία και παιδική διασφάλιση του παιδιού, καθως και υπογραφή των σχετικών πολιτικών και κωδικων δεοντολογίας που θα συνταχθούν από τον εκάστοτε φορέα επιτροπείας.

    Η επιλογή και πρόσληψη επιτρόπου θα πρέπει να γίνεται αφού έχει υποβληθεί σε διαδικασία ελέγχου (vetting) και κατόπιν λήψης επαγγελματικών συστάσεων για να εγκριθεί η καταλληλότητά του και για λόγους παιδικής διασφάλισης των ασυνόδευτων παιδιών.

  • 30 Ιουνίου 2022, 10:03 | Terre des hommes Hellas

    Μείωση αριθμού παιδιών που εντέλλονται σε έναν επίτροπο σε τουλάχιστον 5, με ιδανικό στόχο τα 3, προκειμένου να διασφαλισθεί η αποτελεσματικότητα της ρύθμισης και να αποφευχθεί η υπερφόρτωση των εντεταλμένων επιτροπείας με μεγάλο αριθμό υποθέσεων, που ενδεχομένως να οδηγήσει σε διεκπαιρεωτική στάση κατά την άσκηση των καθηκόντων τους