1. Ο επίτροπος που ορίζεται από τον Εισαγγελέα έχει το δικαίωμα, εντός τεσσάρων (4) ημερολογιακών ημερών από την επίδοση της σχετικής διάταξης σ’ αυτόν, να αποποιηθεί τον ορισμό, εκτός αν έχει οριστεί σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 10. Η δήλωση αποποίησης κοινοποιείται στον Εισαγγελέα και στη Μονάδα Θεσμικής Προστασίας και καταχωρίζεται στο βιβλίο της παρ. 4 του άρθρου 10.
2. Σε περίπτωση ρητής αποδοχής του ορισμού ή παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας της παρ. 1, ο επίτροπος υποχρεούται, εντός τριών (3) ημερολογιακών ημερών, να γνωστοποιήσει στη Μονάδα Θεσμικής Προστασίας τον κατάλογο των συντονιστών και των εντεταλμένων επιτροπείας.
3. Ο επίτροπος έχει το δικαίωμα να παραιτηθεί, εφόσον συντρέχει αντικειμενική αδυναμία συνέχισης της επιτροπείας, όπως αδυναμία εξεύρεσης ιδίων οικονομικών πόρων.
4. Η παραίτηση καταχωρίζεται στο βιβλίο της παρ. 4 του άρθρου 10 και κοινοποιείται στη Μονάδα Θεσμικής Προστασίας.
5. Ο επίτροπος υποχρεούται να αποποιηθεί τον ορισμό του ή να παραιτηθεί, αν συντρέχουν περιστάσεις που δύναται να επηρεάσουν την ανεξαρτησία και την αμεροληψία του, σύμφωνα με το άρθρο 18.
Άρθρο 11
Παρ. 1 προτείνεται προθεσμία τριών εργασίμων ημερών, αντί τεσσάρων ημερολογιακών ημερών για την αποποίηση του ορισμού της επιτροπείας.
Παρ 2 προτείνεται προθεσμία τριών εργασίμων ημερών αντί τρεις ημερολογιακές ημέρες.
Παρ. 3 προτείνεται να απαλειφθεί το «όπως αδυναμία εξεύρεσης ιδίων οικονομικών πόρων». Πιστεύουμε ότι είναι ευνόητο ότι η ανυπαρξία πόρων ή η καθυστέρηση της καταβολής των οφειλομένων αποτελεί σοβαρό λόγο για την παραίτηση του επιτρόπου.
Άρθρο 11: Πρέπει να διευκρινιστεί εάν ο εντεταλμένος επίτροπος θα λαμβάνει μισθό προκειμένου να εκτελεί τα καθήκοντά του, από τον φορέα που θα έχει προσληφθεί για την παροχή του έργου του. Εάν οι εντεταλμένοι επίτροποι δεν λαμβάνουν μισθό, και άρα δε μπορούν να συντηρηθούν οικονομικά, θα υπάρξουν αρκετά κενά στη συνέχιση της επιτροπείας κάθε παιδιού.
Στην παρ.2 να αποσαφηνιστεί, αν θεσπίζεται υποχρέωση του επιτρόπου να ορίσει εντός του ίδιου χρονικού πλαισίου και τον εντεταλμένο επιτροπείας και τον συντονιστή του εντεταλμένου για κάθε ασυνόδευτο παιδί, που περιέχεται στη διάταξη του εισαγγελέα, όπως φρονούμε ότι είναι το ορθό.
Στην παρ. 3 θα ήταν καλύτερο να ορίζεται συγκεκριμένα ποιες περιπτώσεις συνιστούν “αντικειμενική αδυναμία” και όπως αναφέρθηκε παραπάνω στο άρθρο 9 και το εκεί σχόλιο μας, να απαλειφθούν οι ίδιοι πόροι των Φορέων στον τρόπο χρηματοδότησης, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα του προγράμματος Επιτροπείας.
Η παράγραφος 3 του Άρθρου 11 ορίζει «Ο επίτροπος έχει το δικαίωμα να παραιτηθεί, εφόσον συντρέχει αντικειμενική αδυναμία συνέχισης της επιτροπείας, όπως αδυναμία εξεύρεσης ιδίων οικονομικών πόρων».
Η διάταξη είναι εξόχως προβληματική δεδομένου ότι στην πραγματικότητα εξαρτά την παροχή της Επιτροπείας από τη δυνατότητα του Επιτρόπου, ήτοι του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Επιτροπείας να διασφαλίζει την παροχή των υπηρεσιών αυτών από την ανεύρεση ίδιων πόρων και ιδίως εν προκειμένω να παραιτείται της Επιτροπείας σε περίπτωση μη διασφάλισης των πόρων αυτών.
Όπως προαναφέρθηκε η βιωσιμότητα ενός συστήματος Επιτροπείας αποτελεί θεμελιώδη αρχή που οι αρμόδιες αρχές οφείλουν να διασφαλίζουν. Συνεπώς δεν νοείται η σύνδεση της συνέχισης της Επιτροπείας με τη δυνατότητα διασφάλισης «ίδιων πόρων», και κατά μείζονα λόγο η έκθεση ασυνόδευτων παιδιών να βρεθούν χωρίς εκπροσώπηση και επιτροπεία για το λόγο αυτό.
Άρθρο 11: Να διευκρινιστεί γιατί χρειάζεται η εξεύρεση ιδίων οικονομικών πόρων δεδομένης της κρατικής επιχορήγησης του προγράμματος.
Παράγραφος 3η, η «αντικειμενική αδυναμία συνέχισης της επιτροπείας» θα πρέπει να οριστεί επακριβώς, όπως επίσης και το τι προβλέπεται μετά τη διακοπή της, ποια η διαδικασία και το χρονικό πλαίσιο ώστε να μην υπάρξει κενό στην άσκηση της επιτροπείας. Σε κάθε περίπτωση η αποποίηση και η παραίτηση θα πρέπει να ελέγχεται από το συμβούλιο επιτροπείας.