Άρθρο 7 Αναγγελία κατάστασης επιτροπείας

1. Κάθε φορέας αναγγελίας, μόλις λαμβάνει γνώση της παρουσίας, είτε σε σημεία εισόδου είτε στην ενδοχώρα, πολίτη τρίτης χώρας ή ανιθαγενούς που α) είναι προδήλως ανήλικος ή δηλώνει ανήλικος, με την επιφύλαξη των κανόνων που ισχύουν για τη διαπίστωση της ανηλικότητας, οι οποίοι ορίζονται στην υπ. αρ. 9889/4.8.2020 (Β’ 3390) κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Μετανάστευσης και Ασύλου, και β) πληροί τα κριτήρια υπαγωγής στον ορισμό του ασυνόδευτου ανηλίκου κατά την περ. γ) του άρθρου 3, ενημερώνει, με τη χρήση μέσων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.), εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών τη Μονάδα Θεσμικής Προστασίας και τον Εισαγγελέα, γνωστοποιώντας κάθε πληροφορία σχετική με την προσωπική κατάσταση του ασυνόδευτου ανηλίκου.
2. Η αναγγελία της κατάστασης επιτροπείας ασυνόδευτου ανηλίκου προϋποθέτει την προηγούμενη καταγραφή και ταυτοποίηση του ανηλίκου ως ασυνόδευτου από τις αστυνομικές ή λιμενικές αρχές, τις υπηρεσίες υποδοχής και ταυτοποίησης ή τις αρμόδιες αρχές ασύλου.
3. Η Μονάδα Θεσμικής Προστασίας, σε συνεργασία με τον Εισαγγελέα, μεριμνά για τον άμεσο ορισμό επιτρόπου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 10.

  • 4 Ιουλίου 2022, 20:36 | ΜΕΤΑδραση

    Άρθρο 7.
    Παρ. 1 Προτείνεται να προστεθεί ότι ο φορέας αναγγελίας υποχρεούται να ενημερώνει και τον επίτροπο. Επίσης, εκφράζουμε την ιδιαίτερη ανησυχία μας και θεωρούμε ότι αποτελεί οπισθοδρόμηση ο ορισμός επιτρόπου μετά την καταγραφή και ταυτοποίηση του ανηλίκου από τις αρμόδιες αρχές. Να επισημάνουμε ότι μετά από προσπάθειες ετών καταφέραμε μέσω γενικών εισαγγελικών εξουσιοδοτήσεων να διασφαλίζεται η πρόσβαση των επιτρόπων κατά τη διαδικασία της πρώτης καταγραφής στην Frontex με αποτέλεσμα να αποφεύγονται σφάλματα και παραλείψεις που επιβαρύνουν τις επόμενες διοικητικές διαδικασίες και επίσης να διασφαλίζεται το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού. Παράδειγμα αποτελεί η απόρριψη οικογενειακής επανένωσης στο πλαίσιο της διαδικασίας που προβλέπει ο Κανονισμός Δουβλίνο ΙΙΙ, λόγω λανθασμένης καταγραφής. Πρόκειται για μείζον θέμα, ειδικότερα στα σημεία εισόδου, και προτείνεται να εξασφαλιστεί η πρόσβαση του εντεταλμένου επιτροπείας από την στιγμή της άφιξης ανηλίκου στην χώρα και πριν την έναρξη της διαδικασίας καταγραφής του.

  • 4 Ιουλίου 2022, 18:39 | Δίκτυο Για τα Δικαιώματα του παιδιού

    παρ. 1
    Στο συγκεκριμένο ζήτημα θα πρέπει να ακολουθηθεί η Πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο: «ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για τη θέσπιση κοινής διαδικασίας διεθνούς προστασίας στην Ένωση και την κατάργηση της οδηγίας 2013/32/ΕΕ» (με ημερομηνία τελικού κειμένου την 13.7.2016, διαθέσιμη στο http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:2c404d27-4a96-11e6-9c64-01aa75ed71a1.0011.02/DOC_1&format=PDF )
    Στο προοίμιο της προαναφερόμενης Πρότασης (σελ. 17) αναφέρεται η ανάθεση επιτρόπου το συντομότερο δυνατό, επισημαίνοντας το αργότερο εντός πέντε (5) ημερών. Το ίδιο προβλέπεται και στο άρθρο 22 παρ. 1 της ίδια Πρότασης με τίτλο «Ειδικές εγγυήσεις για τους ασυνόδευτους ανηλίκους». Ιδανικός θα είναι ο ορισμός εντός 24 ωρών.
    Λαμβάνοντας υπόψιν τη ΣΔΠ και τα Γενικά Σχόλια της Επιτροπής του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού, καθώς και το ίδιο σ/ν, κρίνεται σκόπιμο να προστεθούν περίοδοι με το εξής περιεχόμενο :
    «Προκειμένου να πραγματοποιηθεί ορθά και λαμβάνοντας υπόψιν το βέλτιστο συμφέρον του ανηλίκου, η καταγραφή και ταυτοποίηση του ανηλίκου ως ασυνόδευτου από τις αστυνομικές ή λιμενικές αρχές, τις υπηρεσίες υποδοχής και ταυτοποίησης ή τις αρμόδιες αρχές ασύλου, λαμβάνει χώρα μόνο παρουσία του εντεταλμένου επιτρόπου ή επαγγελματία συνεργάτη που εργάζεται στην κινητή μονάδα του Εθνικού Μηχανισμού του άρθρου 33. Σε αντίθετη περίπτωση το όποιο αποτέλεσμα της καταγραφής ή ταυτοποίησης θα θεωρείται άκυρο και η διαδικασία θα πρέπει να επαναληφθεί παρουσία του ορισθέντα εντεταλμένου επιτρόπου, ή επαγγελματία συνεργάτη που εργάζεται στην κινητή μονάδα του Εθνικού Μηχανισμού του άρθρου 33».
    «Μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας της καταγραφής και ταυτοποίησης του ανηλίκου ως ασυνόδευτου, παρέχεται προσωρινή διαμονή σε ασφαλές περιβάλλον. Στην περίπτωση που υπάρχουν αμφιβολίες ως προς την ηλικία, εφαρμόζεται η υπ. αρ. 9889/4.8.2020 (Β’ 3390) κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Μετανάστευσης και Ασύλου για τη διαπίστωση της ανηλικότητας και μέχρι της έκδοση οριστικής απόφασης αντιμετωπίζεται ως ανήλικος με την παράλληλη παροχή προσωρινής διαμονής σε ασφαλές περιβάλλον». Εφόσον κριθεί ανήλικος εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών ενημερώνονται η Μονάδα Θεσμικής Προστασίας και ο αρμόδιος Εισαγγελέας για τον ορισμό επιτρόπου σύμφωνα με το άρθρο 10.

  • 4 Ιουλίου 2022, 16:44 | International Rescue Committee Hellas (IRC)

    Άρθρο 7: Χρειάζεται διευκρίνιση του όρου «άμεσος ορισμός» σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, πχ “εντός 48 ωρών” .

  • 4 Ιουλίου 2022, 14:09 | ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων

    Στην δεύτερη προϋπόθεση της παρ.1 θα πρέπει να ορίζεται ρητά ότι αυτή αφορά κάθε ασυνόδευτο παιδί. Επιπλέον θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για τα κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου ταυτοποιημένα ασυνόδευτα παιδιά, δηλαδή ότι θα έχουν και αυτά επίτροπο. Αυτό, ενδεχομένως, να μπορούσε νομοτεχνικά να συνδεθεί με τη διατύπωση του αρθ. 36 παρ. 3 του ν/σ περί τριμήνου ισχύος των ήδη εκδοθεισών εισαγγελικών διατάξεων, που άρχεται από της δημοσιεύσεως του νόμου.
    Ορθά τίθεται χρονικό όριο 24 ωρών στην αναγγελία, καθώς κάθε άλλη διατύπωση θα ήταν δυνατόν να οδηγήσει σε “δικαιολογημένες” καθυστερήσεις.
    Αντιθέτως, στην παρ. 3 εσφαλμένα δεν τίθεται συγκεκριμένη προθεσμία. Προτείνουμε να τεθεί και εκεί η φράση “εντός 24 ωρών”.
    Στην παρ.1 ενώ ο πολίτης περιλαμβάνεται μεταξύ των φορέων αναγγελίας, κατά το άρθρο 3 περ. ιθ, στην παρ. 2 απαιτείται πριν αναγγελθεί η κατάσταση επιτροπείας να έχει προηγουμένως λάβει χώρα καταγραφή του ασυνόδευτου παιδιού από αστυνομικές ή λιμενικές αρχές, πράγμα ανεδαφικό και άτοπο να ζητείται από έναν ιδιώτη. Η εμπλοκή του ιδιώτη θα πρέπει να εξαντλείται στην ειδοποίηση του Εθνικού Μηχανισμού Επείγουσας Ανταπόκρισης.

  • 4 Ιουλίου 2022, 14:55 | ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

    Σύμφωνα με την έκθεση συνεπειών ρύθμισης «[μ]ε την αξιολογούμενη ρύθμιση επιδιώκεται, επίσης, ο ορισμός επιτρόπου το συντομότερο δυνατό κατά την άφιξη ενός ασυνόδευτου ανηλίκου στην ελληνική επικράτεια, με ταχεία αλλά και ασφαλή διαδικασία». Η διάταξη προβλέπει την υποχρέωση αναγγελίας του εντοπισμού ασυνόδευτου ανήλικου στην Μονάδα Θεσμικής Προστασίας και στον Εισαγγελέα εντός 24 ωρών, οι οποίοι μεριμνούν «για τον άμεσο ορισμό επιτρόπου».

    Ο έγκαιρος ορισμός Επιτρόπου αποτελεί μια εγγύηση για τη διασφάλιση του βέλτιστος συμφέροντος του παιδιού και της αποτελεσματικής άσκησης των δικαιωμάτων των ασυνόδευτων ανηλίκων. Σε αυτήν την κατεύθυνση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήδη από το 2016 έχει εισηγηθεί ο ορισμός Επιτρόπου να λαμβάνει το συντομότερο δυνατόν και σε κάθε περίπτωση σε χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο των 5 εργάσιμων ημερών. Η σχετική πρόταση περιλήφθηκε εκ νέου στην πρόταση της Επιτροπής για το Σύμφωνο για το Άσυλο και τη Μετανάστευση.

    Προς διασφάλιση του έγκαιρου ορισμού επιτρόπου να προστεθεί στην παρ. 1 του άρθρου 7 «ενημερώνει […] αμελλητί και σε κάθε περίπτωση εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών» και στην παράγραφο 3 του άρθρου 7 «μεριμνά για τον άμεσο ορισμό επιτρόπου και σε κάθε περίπτωση εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ενημέρωση τους»

  • 4 Ιουλίου 2022, 13:52 | SOLIDARITY NOW

    Άρθρο 7: ενώ με τη ρύθμιση επιδιώκεται ο ορισμός επιτρόπου το συντομότερο δυνατό κατά την άφιξη ενός ασυνόδευτου ανηλίκου στην ελληνική επικράτεια, κρίνεται προβληματική η διάταξη που προϋποθέτει την προηγούμενη καταγραφή και ταυτοποίηση του ανήλικου προκειμένου να πραγματοποιηθεί η αναγγελία της κατάστασης επιτροπείας. Θα πρέπει να διευκρινιστούν οι ενέργειες που απαιτούνται σε περίπτωση που φορέας αναγγελίας εντοπίσει ασυνόδευτο ανήλικο που δεν έχει προηγουμένως καταγραφεί ή ταυτοποιηθεί από τις αρμόδιες αρχές.

  • 30 Ιουνίου 2022, 10:54 | Τerre des hommes Hellas

    Στην πρώτη παράγραφο να αλλαχθεί το “εντος εικοσιτεσσάρων ωρών” σε “αμελλητί” προκειμένου να επιταχύνονται οι διαδικασίες.

  • 30 Ιουνίου 2022, 09:42 | Terre des hommes Hellas

    Να προστεθεί στο (2): «όσο κρατά η διαδικασία εξακρίβωσης της ανηλικότητάς του, και έως και την τελική απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής κατά της πράξης προσδιορισμού ανηλικότητας».