Αρχική ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ
- 6 ΣχόλιαΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ
- 0 ΣχόλιαΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΛΑΝΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΒΕΡΝΑΡΔΑΚΗΣ
- 0 ΣχόλιαΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ_ΟΡΑΜΑ
- 0 ΣχόλιαΤΟ ΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΟΥ
- 1 ΣχόλιοΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
- 2 ΣχόλιαΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
- 12 ΣχόλιαΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
- 1 ΣχόλιοΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ SWOT
- 0 ΣχόλιαΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
- 4 ΣχόλιαΑΥΤΟΤΕΛΗ ΤΜΗΜΑΤΑ
- 5 ΣχόλιαΣΩΜΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (ΣΕΠΕ)
- 1 ΣχόλιοΣΧΟΛΙΑ – ΑΠΟΨΕΙΣ
Απόψεις στο από 2-3-2017 αναρτηθέν νέο σχέδιο οργανογράμματος του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Συγκεκριμένα, σε ότι αφορά την προτεινόμενη διάρθρωση της Γενικής Δ/νσης Κοινωνικής Ασφάλισης της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων επισημαίνονται τα παρακάτω:
H δομή της Γενικής Δ/νσης Κοινωνικής Ασφάλισης της ΓΓΚΑ του Υπουργείου, ως εποπτεύουσα αρχή των ασφαλιστικών φορέων, θα πρέπει να αντανακλά τον επιτελικό και εποπτικό της ρόλο.
Επειδή οι προτεινόμενες Δ/νσεις Κύριας Ασφάλισης και Εισφορών και Παροχών Κύριας Σύνταξης της Γενικής Δ/νσης Κοινωνικής Ασφάλισης παραπέμπουν στην οργανωτική διάρθρωση των υπηρεσιών του ασφαλιστικού φορέα ΕΦΚΑ, λόγω του επιτελικού ρόλου της ΓΓΚΑ, θα πρέπει οι Δ/νσεις αυτές να μετονομασθούν με βάση το αντικείμενο και την υπαγωγή στην ασφάλιση των διαφόρων κατηγοριών ασφαλισμένων δηλ. σε Δ/νση Κύριας Ασφάλισης Μισθωτών και Δ/νση Κύριας Ασφάλισης Μη Μισθωτών. Αλλωστε αυτή η κατηγοριοποίηση έχει ακολουθηθεί στη διάρθρωση των υπηρεσιών της προτεινόμενης Δ/νσης Πρόσθετης Ασφάλισης και Επαγγελματικής Ασφάλισης.
Για την προτεινόμενη Δ/νση Πρόσθετης και Επαγγελματικής Ασφάλισης, η οποία ενσωματώνει στα δύο επιπλέον προτεινόμενα Τμήματα και το Αυτοτελές Τμήμα Επαγγελματικής Ασφάλισης επισημαίνονται τα εξής:
Η οργανική μονάδα του Υπουργείου Δνση Πρόσθετης Ασφάλισης μπορεί να διατηρηθεί με την υφιστάμενη δομή της, όπως αναλυτικά αναφέρεται και στο από 24.5.2016 σημείωμα της Δ/νσης. Το δεύτερο Τμήμα της Δ/νσης προτείνεται να μετονομαστεί σε «Τμήμα Επικουρικής Ασφάλισης Μη Μισθωτών, Ασφαλισμένων Δημόσιου Τομέα και Ειδικών Κατηγοριών».
To αντικείμενο της υφιστάμενης Δ/νσης Πρόσθετης Ασφάλισης (επικουρική ασφάλιση και εφάπαξ παροχή) ανήκει μαζί με το αντικείμενο της κύριας ασφάλισης στο δημόσιο ασφαλιστικό σύστημα στον α΄πυλώνα κοινωνικής ασφάλισης, σε αντιδιαστολή με το αντικείμενο του Αυτοτελούς Τμήματος Επαγγελματικής Ασφάλισης που ανήκει στον β΄πυλώνα κοινωνικής ασφάλισης.
Η επαγγελματική ασφάλιση έχει τελείως διαφορετική οργάνωση, λειτουργία και χαρακτηριστικά από αυτά του δημοσίου συστήματος κοινωνικής ασφάλισης στο οποίο εμπίπτει όπως προαναφέρθηκε το αντικείμενο της πρόσθετης ασφάλισης (επικουρική ασφάλιση και εφάπαξ παροχή). Επίσης η εποπτεία και ο έλεγχος των ταμείων επαγγελματικής ασφάλισης ασκείται, σε σχέση με το δημόσιο σύστημα, με διαφορετικό τρόπο και από διαφορετικές εποπτικές αρχές (Εθνική Αναλογιστική Αρχή και Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς).
Για τους παραπάνω λόγους με δεδομένη τη διαφορετικότητα και το διακριτό αντικείμενο της επαγγελματικής ασφάλισης, σε σχέση με αυτό της πρόσθετης ασφάλισης, θα ήταν δυνατή η διάρθωση της υπηρεσίας επαγγελματικής ασφάλισης, είτε ως Δ/νση με τα τμήματα όπως αυτά προστίθενται στην προτεινόμενη Δ/νση Πρόσθετης και Επαγγελματικής Ασφάλισης, είτε ως Αυτοτελές Τμήμα Επαγγελματικής Ασφάλισης.
Στην προτεινόμενη Δ/νση Παροχών Κύριας Σύνταξης υπάρχει το Τμήμα Διαδοχικής Διακρατικής Ασφάλισης, το αντικείμενο του οποίου προφανώς θα αφορά την διαδοχική ασφάλιση μεταξύ εντασσόμενων στον ΕΦΚΑ φορέων κύριας ασφάλισης. Είναι απολύτως αναγκαίο να ληφθεί υπόψη ότι η διαδοχική ασφάλιση έχει πεδίο εφαρμογής και μεταξύ εντασσόμενων ταμείων, τομέων και κλάδων τόσο στον Κλάδο Επικουρικής Ασφάλισης του ΕΤΕΑΕΠ, όσο και στον Κλάδο Εφάπαξ Παροχών του ΕΤΕΑΕΠ, καθώς και μεταξύ του ΕΤΕΑΕΠ και επαγγελματικών ταμείων.
Ως εκ τούτου και επιπλέον λόγω του ασφαλιστικού αντικειμένου των διμερών συμβάσεων κοινωνικής ασφάλειας και των Κοινοτικών Κανονισμών θα ήταν δυνατόν να συνεχίσει να υφίσταται η υπάρχουσα δομή της Δ/σης Διαδοχικής Κοινωνικής Ασφάλισης.
Με το δεδομένο ότι, από 1.1.2017, εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ το Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης Τραπεζοϋπαλλήλων (ΕΤΑΤ) και οι συνταξιούχοι προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος ΕΤΕΑ (τ. ΕΤΕΑΜ), στην προτεινόμενη Δ/νση Παροχών Ασθένειας και Λοιπών παροχών το Τμήμα Λοιπών Παροχών σε χρήμα προτείνεται να μετονομαστεί σε «Τμήμα Προσυνταξιοδοτικών Παροχών και Λοιπών Παροχών».
Η σειρά της Γενικής Δ/νσης Κοινωνικής Ασφάλισης στο προτεινόμενο οργανόγραμμα θα πρέπει να είναι τέταρτη και όχι πέμπτη. Να προηγείται στη σειρά της Γενικής Δ/νσης Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Ιουλία Στελλάτου
Προισταμένη Δ/νσης Πρόσθετης Ασφάλισης
Επί του προτεινόμενου Οργανογράμματος παρατηρούμε τα εξής:
Στη Διεύθυνση Υποστήριξης Ανθρώπινου Δυναμικού και Υπηρεσιών, το Τμήμα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και ΣΕΠΕ καθώς και το Τμήμα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού Εποπτευομένων Νομικών Προσώπων και Φορέων Πρόνοιας και Κοινωνικής Ασφάλισης συνιστούν ενιαία οργανική μονάδα με τον τίτλο Τμήμα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού ΥΕΚΚΑ, ΣΕΠΕ και Εποπτευομένων Φορέων.
Στο τμήμα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού Εποπτευομένων Νομικών Προσώπων και Φορέων Πρόνοιας και Κοινωνικής Ασφάλισης σύμφωνα με το Π.Δ. 113/2014 συγχωνεύτηκαν α) η Διεύθυνση Εποπτείας του Υπουργείου Εργασίας, β) το Τμήμα Προσωπικού Φορέων της ΓΓΚΑ, γ) το Τμήμα Συλλογικών Οργάνων της ΓΓΚΑ και δ) το Τμήμα Προσωπικού Εποπτείας των Φορέων Πρόνοιας.
Όπως είναι γνωστό, το Υπουργείο διαμέσου των οργανικών του μονάδων ασκεί εποπτεία επί των αναφερομένων ως ακολούθως Οργανισμών:
ΦΟΡΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
1 ΕΝΙΑΙΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (ΕΦΚΑ)
2 ΕΝΙΑΙΟ ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΕΦΑΠΑΞ ΠΑΡΟΧΩΝ (ΕΤΕΑΕΠ)
ΦΟΡΕΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
1 ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΝΑΤ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗΣ
2 ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
3 ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
4 ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΗΠΕΙΡΟΥ
5 ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
6 ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ
7 ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
8 ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
9 ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
10 ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
11 ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
12 ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ
13 ΚΕΝΤΡΟ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΑΡΡΕΝΩΝ ΠΑΠΑΦΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
14 ΘΕΡΑΠΕΥΤΗΡΙΟ ΧΡΟΝΙΩΝ ΠΑΘΗΣΕΩΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ
15 ΕΚΚΑ – ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
16 ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΩΦΩΝ
17 ΚΕΑΤ – ΚΕΝΤΡΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ & ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΛΟΙΠΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
1 ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ (ΟΑΕΔ)
2 ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΑΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ
3 ΗΔΙΚΑ Α.Ε.
4 ΟΓΑ
5 ΝΑΥΤΙΚΟ ΑΠΟΜΑΧΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ (ΝΑΤ)
6 ΜΕΤΟΧΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ (ΜΤΠΥ)
7 ΕΙΕΑΔ – ΕΘΝΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
8 ΕΣΤΙΑ ΝΑΥΤΙΚΩΝ
9 ΤΜΕΔΕ
Η εποπτεία που ασκείται είναι διοικητική και αυτό προβλέπεται τόσο από διατάξεις νόμων όσο και από τους Οργανισμούς των εποπτευομένων φορέων για θέματα που αφορούν στην υπηρεσιακή κατάσταση των υπαλλήλων, στο διορισμό Διοικητών και Προέδρων των φορέων καθώς και στη συγκρότηση παντός είδους συλλογικών οργάνων (όπως Διοικητικών Συμβουλίων, Υπηρεσιακών και Πειθαρχικών Συμβουλίων, Διοικητικών Επιτροπών κ.λπ.).
Το πλήθος των απασχολουμένων στους εποπτευόμενους Οργανισμούς με στοιχεία 31/12/2016 ανέρχεται στις 16.669 άτομα.
Το εύρος του αντικειμένου του Τμήματος από άποψη του όγκου των εργασιών και του πλήθους του προσωπικού των εποπτευομένων φορέων είναι πάρα πολύ μεγάλο και η διαχείριση από κοινού με το προσωπικό του Υπουργείου και του ΣΕΠΕ θα δημιουργήσει δυσλειτουργία και αναποτελεσματικότητα στην Υπηρεσία καθώς και προβλήματα επαρκούς εποπτείας.
Η Γενική Δ/νση Κοινωνικής Ασφάλισης του ΥΠΕΚΑΑ ως επιτελική υπηρεσία δεν μπορεί να ακολουθήσει τη διοικητική δομή του ΕΦΚΑ, δεδομένου ότι για μεγάλο μεταβατικό χρονικό διάστημα θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν οι διαφοροποιήσεις στις διατάξεις που αφορούν την ασφάλιση των δύο μεγάλων κατηγοριών εργαζομένων, μισθωτών δηλ. και αυτοαπασχολουμένων. Κατά συνέπεια οι δύο υφιστάμενες Δ/νσεις κύριας ασφάλισης μισθωτών και αυτοαπασχολουμένων πρέπει να εξακολουθήσουν να λειτουργούν σε γενικές γραμμές με τη σημερινή τους μορφή για την εύρυθμη λειτουργία της υπηρεσίας αλλά και την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων.
Επί του αναρτηθέντος 2-3-2017 Σχεδίου νέου Οργανογράμματος του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη νέα διάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων διατυπώνουμε τις έντονες ενστάσεις μας, παρατηρώντας τα εξής:
• Η προτεινόμενη δομή της ΓΓΚΑ δεν προσομοιάζει με επιτελική υπηρεσία της κοινωνικής ασφάλισης. Αντίθετα έχει εσφαλμένα αντιγράψει τη δομή του προσωρινού οργανογράμματος του νέου εποπτευόμενου Υπερταμείου ΕΦΚΑ.
Εντούτοις, οι επιτελικές υπηρεσίες της κοινωνικής ασφάλισης είναι οργανικές μονάδες άσκησης πολιτικής στο πεδίο του δικαίου της κοινωνικής ασφάλισης.
Οι επιτελικές υπηρεσίες σχεδιάζουν και υλοποιούν πολιτικές, καταρτίζουν νόμους, ερμηνεύουν διατάξεις και καθοδηγούν τους εποπτευόμενους από τη ΓΓΚΑ ασφαλιστικούς οργανισμούς.
ΔΕΝ βγάζουν συντάξεις ΟΥΤΕ εισπράττουν εισφορές,
Διότι αυτό είναι αρμοδιότητα των αρμοδίων φορέων.
Συνεπώς, η επιχειρούμενη αντιστοίχιση αρμοδιοτήτων του ΕΦΚΑ με αρμοδιότητες των επιτελικών υπηρεσιών της ΓΓΚΑ δεν είναι ενδεδειγμένη.
• Δεδομένου ότι πανευρωπαϊκά ο διαχωρισμός στην κοινωνική ασφάλιση γίνεται επί τη βάσει της υπαγωγής στην ασφάλιση των διαφόρων κατηγοριών ασφαλισμένων , εκ των οποίων ο βασικότερος αφορά σε ασφαλισμένους μισθωτούς και μη μισθωτούς, και επί τη βάσει των τριών πυλώνων, προτείνουμε τη διάρθρωση του οργανογράμματος σε δύο πυλώνες :
Α Πυλώνας Ασφάλισης με (4) ασφαλιστικές Δ/νσεις όπως αναλύονται παρακάτω:
α) την τροποποίηση του προτεινομένου οργανογράμματος στο σημείο που αναφέρεται στη Δ/νση Κύριας Ασφάλισης και Εισφορών με τη μετονομασία της σε Δ/νση Κύριας Ασφάλισης Μισθωτών και στη Δ/νση Παροχών Κύριας Σύνταξης σε Δ/νση Κύριας Ασφάλισης Μη Μισθωτών.
β) η Δ/νση Πρόσθετης και Επαγγελματικής Ασφάλισης να παραμείνει ως έχει (άρθρο 32 του ΠΔ 113/2014), δηλ ως Δ/νση Πρόσθετης Ασφάλισης.
γ) να προστεθεί η εξαφανισθείσα Δ/νση Διαδοχικής Κοινωνικής Ασφάλισης, μετονομαζόμενη ως Δ/νση Διαδοχικής και Διακρατικής Κοινωνικής Ασφάλισης, με την προσθήκη τέταρτου τμήματος, «Τμήμα MISSOC και Νομολογίας Δικαστηρίου ΕΕ», όπως είχε ζητηθεί σε προηγούμενο σημείωμα της Δ/νσης.
Β Πυλώνας Ασφάλισης με μία Δ/νση ως εξής:
δ) Δ/νση Επαγγελματικής Ασφάλισης, με δύο Τμήματα (Τμήμα Εσωτερικής Νομοθεσίας Επαγγελματικής Ασφάλισης και Τμήμα Διεθνούς Παρακολούθησης Επαγγελματικής Ασφάλισης)
• Συγκεκριμένα, σε ότι αφορά στη Δ/νση Διαδοχικής και Διακρατικής Κοινωνικής Ασφάλισης εκφράζουμε τη βαθύτατη έκπληξή μας με ποιο σκεπτικό και με μία μονοκοντυλιά διαγράφηκαν όλες οι αρμοδιότητες του άρθρου 33 του ΠΔ 113/2014 που αφορούν στη Δ/νση και πώς και από ποια οργανική μονάδα (?) θα ασκηθούν όλες αυτές οι αρμοδιότητες που ανήκουν στην κοινωνική ασφάλιση.
Η Δ/νση Διαδοχικής και Διακρατικής Κοινωνικής Ασφάλισης είναι Δ/νση άσκησης ουσιαστικής πολιτικής στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης καθόσον ερμηνεύει, συντονίζει, κατευθύνει και καθοδηγεί τους εποπτευόμενους από τη ΓΓΚΑ ασφαλιστικούς οργανισμούς αλλά και πέραν της ΓΓΚΑ φορείς όπως ΕΟΠΥΥ, ΟΑΕΔ, ΓΛΚ, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Πανεπιστήμια και ΤΕΙ (καθόσον παρέχει οδηγίες και διασφαλίζει τα ασφαλιστικά δικαιώματα των διακινούμενων φοιτητών), για τη σωστή εφαρμογή των ευρωπαϊκών συντονιστικών διατάξεων της κοινωνικής ασφάλισης των Κανονισμών 883/2004 και 987/2009, των Ευρωπαϊκών Οδηγιών για την κοινωνική ασφάλιση κλπ. και προσαρμόζει την εθνική νομοθεσία στο ευρωπαϊκό δίκαιο κοινωνικής ασφάλισης.
Επιπλέον, η Δ/νση προπαρασκευάζει την κατάρτιση Διμερών Συμβάσεων Κοινωνικής Ασφάλειας με τρίτες χώρες, μεριμνά για την αναθεώρησή τους και παρακολουθεί την ορθή εφαρμογή τους από τους εποπτευόμενους ασφαλιστικούς φορείς κλπ.
Ενόψει των ανωτέρω ευελπιστούμε ότι οι παρατηρήσεις μας θα ληφθούν υπόψη έτσι ώστε να αποτελεί η ΓΓΚΑ μια ενιαία εξειδικευμένη οργανική μονάδα του Υπουργείου που θα εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος της χώρας, λαμβάνοντας μέτρα για την περαιτέρω βελτίωσή του, ασκώντας αποτελεσματική εποπτεία και έλεγχο, συντονίζοντας προς το σκοπό αυτό όλες τις δραστηριότητες των ασφαλιστικών οργανισμών.
Η Προϊσταμένη της Δ/νσης
Άννα Ρίζου
02/03/2017
Επί του Σχεδίου του νέου οργανογράμματος του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης έχουμε τις ακόλουθες απόψεις:
1. Η διάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικής Ασφάλισης (ΓΓΚΑ) πρέπει να διαχωριστεί σε α’ πυλώνα (δημόσιο ασφαλιστικό σύστημα) και β’ πυλώνα (επαγγελματική ασφάλιση) κοινωνικής ασφάλισης.
2. Η σειρά των Διευθύνσεων στο προτεινόμενο οργανόγραμμα πρέπει να ακολουθεί τη σειρά που αποτυπώνεται στον τίτλο του Υπουργείου και στη διάρθρωση των Υπηρεσιών αυτού, ήτοι η Γενική Δ/νση Κοινωνικής Ασφάλισης τέταρτη στη σειρά και όχι πέμπτη.
3. Η προτεινόμενη διάρθρωση των Υπηρεσιών της ΓΓΚΑ παραπέμπει σε διάρθρωση ασφαλιστικού οργανισμού. Η ΓΓΚΑ του Υπουργείου ασκεί επιτελικό και εποπτικό ρόλο, ο οποίος δεν αποτυπώνεται στο προτεινόμενο οργανόγραμμα. Οι αρμοδιότητες της ΓΓΚΑ δεν ταυτίζονται με τις αρμοδιότητες των εποπτευόμενων ασφαλιστικών οργανισμών (ΕΦΚΑ, ΕΤΕΑΕΠ).
4. Ειδικότερα, οι τρείς προτεινόμενες Δ/νσεις Κύριας Ασφάλισης και Εισφορών, Παροχών Κύριας Σύνταξης και Παροχών Ασθένειας και Λοιπών Παροχών παραπέμπουν και συγχέονται με αντίστοιχες Δ/νσεις του ΕΦΚΑ που αποτελεί εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου, το έργο των οποίων θα πρέπει να είναι διακριτό. Αντιθέτως, ο εποπτικός και επιτελικός ρόλος αποτυπώνεται ορθά στη διάρθρωση της Δ/νσης Πρόσθετης και Επαγγελματικής Ασφάλισης που εποπτεύει τον έτερο μεγάλο φορέα του ελληνικού κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος το ΕΤΕΑΕΠ (υπό την επιφύλαξη του διακριτού ρόλου των δύο πυλώνων κοινωνικής ασφάλισης όπως αναφέρθηκε ανωτέρω). Ως εκ τούτου, στο ίδιο οργανόγραμμα ακολουθούνται δύο διαφορετικές προσεγγίσεις. Δηλαδή στην Κύρια ασφάλιση ακολουθήθηκε εσφαλμένα το μοντέλο του ΕΦΚΑ ενώ στην Πρόσθετη ασφάλιση παρέμεινε ορθά στην πρότερη λογική της επιτελικής υπηρεσίας του Υπουργείου.
5. Η Δ/νση Διαδοχικής Κοινωνικής Ασφάλισης έχει παραλειφθεί και η συνολική αντιμετώπιση της κοινωνικής ασφάλισης μέσα στη Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Ασφάλισης σε εθνικό, ευρωπαϊκό, διμερές και διεθνές επίπεδο φαίνεται ότι έχει διασπαστεί, καθόσον η Δ/νση αυτή ασκεί ουσιαστική πολιτική στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης.
6. Το Τμήμα του Συντονισμού και Εφαρμογής Διαδοχικής Ασφάλισης εμφανίζεται ως «Τμήμα Διαδοχικής – Διακρατικής Ασφάλισης» στη Δ/νση Παροχών Κύριας Σύνταξης, γεγονός που δείχνει ότι δεν έχει ληφθεί υπόψη το συνολικό αντικείμενο του Τμήματος που αφορά στον συντονισμό της διαδοχικής ασφάλισης όχι μόνο μεταξύ των εντασσομένων ταμείων κύριας ασφάλισης στον ΕΦΚΑ, αλλά μεταξύ των ενταχθέντων ταμείων επικουρικής ασφάλισης στο ΕΤΕΑΕΠ, των ταμείων πρόνοιας- εφάπαξ παροχών στο ΕΤΕΑΕΠ, καθώς και μεταξύ του ΕΤΕΑΕΠ και των επαγγελματικών ταμείων.
7. Ως εκ τούτου, προτείνεται η τροποποίηση του οργανογράμματος του Υπουργείου ως εξής:
Α’ Πυλώνας:
Δ/νση Κύριας Ασφάλισης Μισθωτών
Δ/νση Κύριας Ασφάλισης Μη Μισθωτών
Δ/νση Πρόσθετης Ασφάλισης
Δ/νση Διαδοχικής και Διακρατικής Κοινωνικής Ασφάλισης
Δ/νση Ασθένειας και Λοιπών Παροχών
Β’ Πυλώνας:
Δ/νση Επαγγελματικής Ασφάλισης
Η Αν. Προϊσταμένη Τμήματος Α’
Συντονισμού και Εφαρμογής Διαδοχικής Ασφάλισης
Δ/νση Διαδοχικής Κοινωνικής Ασφάλισης
Σωτηρία Παπαϊωάννου
Οι Εισηγητές
Γρηγορία Πολύδερα
Κων/νος Ζαγκλής