• Σχόλιο του χρήστη 'Άρης Καντάς' | 24 Ιανουαρίου 2025, 15:35

    ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ: για να μην δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις, όλοι ή σχεδόν όλοι οι ιδιωτικοί Βρεφονηπιακοί και Παιδικοί Σταθμοί (για τους οποίους έχουμε πληροφορίες), εφάρμοζαν (και συνεχίζουν) κάποιας φιλοσοφίας παιδαγωγικό πρόγραμμα. Απλώς οι προσεγγίσεις ήταν (είναι) πολλές και διαφορετικές. Ως παιδαγωγοί προφανώς είμαστε υπέρ της επιμόρφωσης των παιδαγωγών (την οποία κάνουμε άλλωστε), υπέρ της ολόπλευρης ανάπτυξης των παιδιών (την οποία επιδιώκουμε σταθερά), υπέρ της ενημέρωσης των γονέων (η οποία γίνεται συστηματικά) και υπέρ της ανίχνευσης δυσκολιών των παιδιών. Επειδή όμως στον ρόλο μας συμπεριλαμβάνεται και η διαπαιδαγώγηση, γιατίδιαγράφεται(Άρθρο 28) και αντικαθίσταται από τον όρο «φροντίδα στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία» που μεταβάλλει όχι ανεπαίσθητα την ταυτότητα του ρόλου μας και τελικά τροποποιεί ουσιώδες στοιχείο της φιλοσοφίας των Δομών; Προτείνουμε ο διαγραφείς όρος να συμπεριληφθεί μαζί με τον καινούριο. Επίσης, λόγω της εξέλιξης των κοινωνιών, είναι εύλογη η διαφοροποίηση των παιδαγωγικών προγραμμάτων. Μία όμως από τις προϋποθέσεις εφαρμογής ενός νέου (;) παιδαγωγικού πλαισίου, είναι η συμβατότητα εκείνου με τα πραγματικά δεδομένα, δηλαδή τα χαρακτηριστικά λειτουργίας (σε περισσότερους του ενός τομείς) και το υπάρχον έως σήμερα θεσμικό πλαίσιο των Βρεφονηπιακών και Παιδικών Σταθμών. Άρθρο 25: ουσιαστικά το πρόγραμμα ΑΘΗΝΑ (εν μέρει) αποτελεί μετεξέλιξη του ΚΥΨΕΛΗ με μάλλον σημαντικές διαφοροποιήσεις βέβαια σε φιλοσοφία, σκοπό και διαδικασίες. Άρθρο 27: β) ποιο θα είναι το ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό που θα συλλέγει, θα καταχωρίζει τα δεδομένα μέσω ψυχομετρικών εργαλείων και θα ενημερώνει τους γονείς;; Θα είναι οι παιδαγωγοί των Δομών οι οποίες θα επιμορφωθούν μέσω σεμιναρίων που θα οργανώσουν τα Υπουργεία Εσωτερικών - ΥΚΟΙΣΟ και τα Πανεπιστημιακά Τμήματα ή κάποιος επιστήμονας με τον οποίο συνεργάζονται ήδη οι Δομέςήδη πχ ψυχολόγος ή κάποια νέα (;) ειδικότητα, άτομο το οποίο θα πρέπει να προσληφθεί; Ανάλογα με την απάντηση στα προηγούμενα ερωτήματα διαφοροποιείται καιμέρος του κόστους λειτουργίας των Δομών είτε πρόκειται για την πρόσληψη άλλου ειδικού είτε ψυχολόγου με τον οποίο συνεργάζονται οι Δομές, αλλά ενδεχομένως θα πρέπει να μεταβληθεί το εύρος της εργασιακής σχέσης τους με εκείνον. Επίσης, λόγω των αποτελεσμάτων από τη χρήση των ψυχομετρικών εργαλείων, επαυξάνονται τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα για την τήρηση των οποίων είναι υπόλογες οι Δομές. Ακόμη, δημιουργείται από το Σχέδιο Νόμου η εντύπωση ότι εντός των Δομών θα αναδυθεί υβρίδιο τύπου ΚΕΔΑΣΥ ή Κέντρου αναπτυξιακής αξιολόγησης παιδιών, εφόσον οι Δομές θα διενεργούν αξιολογήσεις, θα συγκεντρώνουν τα αποτελέσματα αυτών, θα ενημερώνουν και στη συνέχεια θα καθοδηγούν τους γονείς. Το γεγονός ότι οι διαδικασίες αυτές θα έχουν την επικύρωση της νέας νομοθεσίας, αρκεί για να μη διαταράσσονται οι σχέσεις των Δομών με ορισμένους γονείς οι οποίοι δεν θα αποδέχονται την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων, φαινόμενο το οποίο ήδη συναντάται σε αρκετές περιπτώσεις σε όλες σχεδόν τις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μολονότι τα ΚΕΔΑΣΥ είναι ευθέως συνδεδεμένα με το Υπουργείο Παιδείας; Όταν ένας γονέας δεν αποδεχθεί μία αξιολόγηση για το παιδί του, ποια θα είναι η συνέχεια; Επίσης, όταν ένας γονέας αποδεχθεί τη δυσκολία που αντιμετωπίζει ένα παιδί, θα γίνεται περαιτέρω παραπομπή, για παράδειγμα, σε αναπτυξιολόγο, σε κάποιον επιστημονικό φορέα (ιδιωτικό ή δημόσιο) και από ποιον; γ)1. «Η επιμόρφωση των παιδαγωγών θα γίνεται από δημόσια ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης.» Δια ζώσης ή διαδικτυακά; Πρωί ή απόγευμα; Υποχρεωτική για όλους; Δωρεάν ή όχι; Στο πλαίσιο σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μπορεί ένας συνδικαλιστικός φορέας σε συνεργασία με πανεπιστημιακά ιδρύματα και την ΓΣΕΒΕΕ ή Εμπορικά Επιμελητήρια να αναλάβει μέρος αυτής της επιμόρφωσης; 2. Πώς θα επιλεγούν οι 90 Βρεφονηπιακοί, Βρεφικοί και Παιδικοί Σταθμοί για την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος; Θα δηλώσουν κάποιες Δομές τη συμμετοχή τους επειδή επιθυμούν ή η συμμετοχή σε αυτό θα προκύψει από επιστημονικό δείγμα με συγκεκριμένα κριτήρια (ενδεικτικά αστικές, ημιαστικές περιοχές, άλλα κοινωνικά χαρακτηριστικά αυτών, ποσόστωση μεταξύ δημοτικών και ιδιωτικών Βρεφικών, Βρεφονηπιακών και Παιδικών Σταθμών κλπ); Μετά την ολοκλήρωση της πιλοτικής εφαρμογής θα ενημερωθούν οι συμμετέχουσες Δομές και πώς; Θα γίνουν οι αναγκαίες προσαρμογές κυρίωςπριν από την υποχρεωτική επέκταση του προγράμματος; 3. «Η πιλοτική εφαρμογή θα διαρκέσει έως τη λήξη του Προγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης.» Δηλαδή έως πότε ακριβώς; Άρθρο 29: δ) Γιατί πρέπει να συμμετέχει εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας στο Εθνικό Συμβούλιο, εφόσον η πρώιμη παιδική ηλικία οριοθετείται (0-4) από το Σχέδιο Νόμου και δημιουργείται συγκεκριμένο παιδαγωγικό πλαίσιο γι’ αυτήν; 3.Στις ειδικές επιστημονικές επιτροπές ή ομάδες εργασίας μπορεί να συμμετέχει εκπρόσωπος συνδικαλιστικού φορέα, εφόσον αντιπροσωπεύεται στο Εθνικό Συμβούλιο; Άρθρο 30: αγ)πώς θα αξιολογούνται και από ποιον φορέα οι παρεχόμενες υπηρεσίες των Βρεφικών, Βρεφονηπιακών και Παιδικών Σταθμών; Με ερωτηματολόγια ή και συνεντεύξεις (παιδαγωγών, ιδιοκτητών); Με ερωτηματολόγια σε γονείς; Μέσω των εκθέσεων των Κοινωνικών Συμβούλων; Με συνδυασμό των προηγουμένων; Με κάποια άλλη μεθοδολογία; Επανερχόμαστε τονίζοντας ποιοςθα κάνει την αξιολόγηση; Τα δύο Υπουργεία; Τα Πανεπιστημιακά Τμήματα αντ’ αυτών; Κάποιος τρίτος εξωτερικός αξιολογητής; Πώς θα ενημερώνονται οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες και οι παιδαγωγοί για τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων; Θα ενημερώνονται επίσης οι γονείς; Εάν ναι, πότε και πώς; ββ)ποιο είναι το εναλλακτικό πλάνο για τους γονείς, όταν δεν επιλέγουν τις Δομές των Βρεφονηπιακών και Παιδικών Σταθμών; Είναι το πρόγραμμα «Νταντάδες της γειτονιάς» ή κάποιο άλλο παρεμφερές πλαίσιο το οποίο σχεδιάζει η πολιτεία και δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό; βγ)το Εθνικό Συμβούλιο, ως γνωμοδοτικό όργανο, εισηγείται και για την υλικοτεχνική υποδομή των Βρεφικών, Βρεφονηπιακών, Παιδικών Σταθμών προτείνοντας «βέλτιστες αναγκαίες παρεμβάσεις». Πόσα όμως από τα υπόλοιπα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου γνωρίζουν στην πραγματικότητα τα χαρακτηριστικά κτηρίων στα οποία στεγάζονται οι Δομές; Υπενθυμίζουμε για παράδειγμα ότι το Υπουργείο Εσωτερικών αναπροσάρμοσε πρόσφατα το πλαίσιο πυρασφάλειας των δημοτικών Σταθμών λαμβάνοντας υπόψη την υπάρχουσα σε αυτούς κατάσταση και παρέχοντας μία ορθολογική λύση στη επίλυση ενός ειδικού σοβαρού προβλήματος. Πώς θα κατανοήσουν λοιπόν τα υπόλοιπα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου τους αντικειμενικούς περιορισμούς που οι Δομές έχουν όσον αφορά το κτηριολογικό τους το οποίο, με βάση το Σχέδιο Νόμου, υπονοείται ότι συνδέεται με αλλαγές και στο παιδαγωγικό πλαίσιο και σε άλλους τομείς της λειτουργίας τους; βστ)ο προβληματισμός είναι συναφής με τα προαναφερθέντα στο προηγούμενο βγ. Είναι κατανοητή η εφαρμογή στην Ελλάδα μίας ευρωπαϊκής οδηγίας πχ Gdpr. Όμως πώς μπορεί να μεταφερθεί, ειδικά αυτούσιο, ένα νομοθετικό πλαίσιο από μία χώρα σε κάποια άλλη; Ακόμη και η μεταφορά καλών παιδαγωγικών ή άλλων πρακτικών από μια κοινωνία σε μία άλλη, από μία διαφορετική κουλτούρα σε μία άλλη, από μία συγκεκριμένη τελικά πραγματικότητα στην πραγματικότητα μίας άλλης χώρας, πρέπει να γίνεται πάντοτε με αναγκαίες διαφοροποιήσεις και προσαρμογές έτσι ώστε οι τελικές λύσεις που θα επιλεγούν, να είναι βιώσιμες. Σε αντίθετη περίπτωση θα προκληθεί σοβαρός κίνδυνος το νέο πλαίσιο να αποδειχθεί σύντομα εμβαλωματικό, αναξιόπιστο, αναποτελεσματικό, διαγράφοντας κατ’ ουσίαν τις καλές προθέσεις των εισηγητών του και προκαλώντας παράλληλα δυσεπίλυτα νέα προβλήματα στην περαιτέρω λειτουργία των Δομών εις βάρος των παιδιών και των γονέων τελικά.