• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΟΣΙΠΣ-Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών' | 28 Ιανουαρίου 2025, 16:40

    Επί της αρχής θεωρούμε ότι πάντοτε ένα παιδαγωγικό πλαίσιο είναι πολύ σημαντικό για τη διαπαιδαγώγηση, την καλλιέργεια δεξιοτήτων, την έγκαιρη διάγνωση δυσκολιών και την αγωγή των παιδιών. Το συγκεκριμένο Σχέδιο Νόμου όμως προκαλεί πάρα πολλά ερωτήματα, σε διάφορα άρθρα του και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν προηγήθηκαν δια ζώσης συναντήσεις, όπως θα ήταν αναγκαίο για την ανταλλαγή απόψεων, καθιστά αρκετά έως πολύ δύσκολη την κατάθεση εποικοδομητικών προτάσεων από την πλευρά μας. Παρόλα αυτά, επιθυμώντας να συνεισφέρουμε σε κάποιο βαθμό, χωρίς να έχουμε υπενθυμίζουμε πληθώρα πληροφοριών που απαιτούνταν, καταγράφουμε ενδεικτικά της ακόλουθες προτάσεις: 1. Να επανέλθουν στο κείμενο οι ουσιώδεις παιδαγωγικά όροι «διαπαιδαγώγηση» και «προσχολική ηλικία». Άρθρο 26: «Με το άρθρο 26 ως στόχοι ορίζονται α) η φροντίδα και αγωγή των βρεφών και των νηπίων, προκειμένου να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες και γνώσεις. β) τη συνεχιζόμενη επιμόρφωση των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας σε ζητήματα που άπτονται του παιδαγωγικού τους έργου και του ρόλου τους στην υποστήριξη της ανάπτυξης των βρεφών και των νηπίων, γ) την υποστήριξη των γονέων στην κατανόηση της ανάπτυξης των παιδιών τους,..» Παρατηρείται, σε σχέση με το «Κυψέλη», ότι πλέον διαγράφονται οι λέξεις «Προσχολική» και «Διαπαιδαγώγηση» και αντικαθίστανται από τις λέξεις «Αγωγή» και «Φροντίδα». Με τις μεταβολές αυτές, αφαιρείται από την Πρώιμη Παιδική Ηλικία, κάθε διάσταση «Διαπαιδαγώγησης» όπως και προετοιμασίας για την Ομαλή Ένταξη μεταγενέστερα στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση, αλλά και γενικότερα κάθε σύνδεση με τις Υπερκείμενες Βαθμίδες του Εκπαιδευτικού Συστήματος και αντίθετα δίδεται έμφαση στην «Φροντίδα», με μετατόπιση προς την ηλικία των 0-2 και από την παιδαγωγική προς την αναπτυξιακή διάσταση, με κίνδυνο διαρραγών, στην οργανική τους βιολογική και επιστημονική ενότητα. Σημειώνεται εδώ, η προσέγγιση της Κοινωνικής Μάθησης του Vygotsky: «Η κοινωνική αλληλεπίδραση στα πρώτα χρόνια είναι βασικός μοχλός για τη μάθηση. Ο ρόλος του παιδικού σταθμού υπερβαίνει τη «φροντίδα» και περιλαμβάνει το συστηματικό έργο της ενίσχυσης δεξιοτήτων και του κοινωνικού παιχνιδιού». Ενώ σύμφωνα με το σύστημα Montessori, «Το περιβάλλον και οι δραστηριότητες ενισχύουν τη γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη. Η «διαπαιδαγώγηση» εμπεριέχει την καθοδήγηση του παιδιού για την ανάπτυξη αυτονομίας και δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων. Με αυτή την προσέγγιση και χωρίς τον όρο «διαπαιδαγώγηση», υποβαθμίζεται και το τοπικό μορφωτικό έργο των Παιδικών Σταθμών, όπως και ο πολιτιστικός ρόλος τους στις γειτονιές. Ταυτόχρονα ο χαρακτηρισμός των Παιδικών Σταθμών αποκλειστικά ως χώρων «αγωγής» και «φροντίδας», μπορεί να μειώσει το βάρος της επένδυσης στο εκπαιδευτικό δυναμικό και τις υποδομές, με αρνητική επίδραση στην τοπική συνοχή και ανάπτυξη. 2. Σε συνέχεια του προηγούμενου είναι αναγκαίο οι επιμορφώσεις να μπορούν να πραγματοποιηθούν και με τη σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, δηλαδή με τη συνέργεια του συνδικαλιστικού φορέα ή φορέων όπως είναι τα Επιμελητήρια, ΓΣΕΒΕΕ, κτλ. Η συνεχής επιμόρφωση, δια ζώσης ή διαδικτυακά, δεν καθορίζεται πού και πότε θα γίνεται, εάν θα αμείβεται, εάν θα διεξάγεται εντός ή εκτός ωραρίου εργασίας, πώς θα πιστοποιείται; Πρέπει να πραγματοποιείται εκτός ωρών εργασίας και να είναι αμειβόμενη από επιδοτούμενο πρόγραμμα της ΔΥΠΑ ή του ΕΣΠΑ. Άρθρο 27, γ, την επιμόρφωση και υποστήριξη των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας από δημόσια ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης 3. Όσον αφορά την χορήγηση - χρήση του ψυχομετρικού εργαλείου ποιο είναι το ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό; πότε θα γίνεται η χρήση του ψυχομετρικού εργαλείου; πότε και από ποιον εκτός της ενημέρωσης των γονέων θα αξιολογούνται τα αποτελέσματα; Επίσης, ανεξάρτητα από τις απαντήσεις στα προηγούμενα ερωτήματα, είναι αναγκαίο το Σχέδιο Νόμου να προβλέπει τη συναίνεση κάθε γονέα στην έρευνα που θα διεξάγεται κάθε φορά, λαμβάνοντας στα υπόψιν όμως, την ύπαρξη πολύ ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, τα οποία θα επικαλείται κάθε γονέας που δεν επιθυμεί να συμμετάσχει το παιδί του στην αξιολόγηση. 4. Προτείνουμε ως προς το άρθρο 29 ια) έναν εκπρόσωπο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών (ΠΟΣΙΠΣ), ο οποίος υποδεικνύεται από την δευτεροβάθμια κλαδική οργάνωση ΠΟΣΙΠΣ, ύστερα από πρόσκληση του Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας για τον ορισμό του. Άρθρο 29 Σύνθεση του Εθνικού Συμβουλίου Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 16 ν. 4837/2021 «ια) έναν (1) εκπρόσωπο της δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης των ιδιωτικών παιδικών σταθμών, ο οποίος υποδεικνύεται από την οργάνωση, ύστερα από πρόσκληση του Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας για τον ορισμό του» Επισημαίνουμε και πάλι ότι στο Σχέδιο Νόμου διαπιστώνονται ασάφειες σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό ανάλογα με το άρθρο, όπως αναφέραμε ενδεικτικά προηγουμένως, αλλά και όπως έχουν σχολιάσει συνάδελφοι στη δημόσια διαβούλευση. Αναμένουμε, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης πρόσκληση από το Υπουργείο για συνάντηση, δια ζώσης ή διαδικτυακά, με σκοπό την αναλυτική παρουσίαση του προγράμματος «Αθηνά» και τη λήψη απαντήσεων στα περισσότερα ερωτήματα.