Αρχική Μέτρα για την ισόρροπη εκπροσώπηση των φύλων σε θέσεις διευθυντικών στελεχών των εισηγμένων εταιρειών, των μη εισηγμένων ανωνύμων εταιρειών και των δημοσίων επιχειρήσεων -...ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΠΙΛΟΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ, ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣ, ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΣ ΒΟΗΘΟΣ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ, ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΠΛΗΡΩΜΕΝΗ ΚΑΡΤΑ Άρθρο 20 Πιλοτικό πρόγραμμα επιχορήγησης παρεμβάσεων προσβασιμότητας – Τροποποίηση παρ. 1 και 2 άρθρου 53 ν. 4997/2022Σχόλιο του χρήστη Κωνσταντίνος Πετρογιάννης | 28 Ιανουαρίου 2025, 17:15
Αλλαγή του όρου "παιδικός σταθμός" σε "Κέντρο Προσχολικής Αγωγής & Φροντίδας" Η αλλαγή του όρου «παιδικός σταθμός» σε «Κέντρο Προσχολικής Αγωγής και Φροντίδας» δεν αποτελεί μόνο μια ονοματολογική μετατροπή, αλλά αναδεικνύει ουσιαστικές αλλαγές στην αντίληψη, τη φιλοσοφία και την πρακτική σχετικά με την πρώιμη παιδική ηλικία. Η επιχειρηματολογία για αυτή την αλλαγή μπορεί να στηριχθεί στα ακόλουθα: 1. Ευθυγράμμιση με τις σύγχρονες εξελίξεις στον τομέα της Αγωγής και Φροντίδας • Το 2018, η μετονομασία των Τμημάτων σε «Τμήματα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία» και η αλλαγή του επαγγελματικού τίτλου σε «Παιδαγωγοί Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας» (Προεδρικό Διάταγμα ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 85 «Καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο-Κλαδολόγιο)» - ΦΕΚ 232/Α’/17-12-2022) αντικατοπτρίζουν την ανάγκη για μια πιο σύγχρονη και ολοκληρωμένη προσέγγιση στην εκπαίδευση και φροντίδα των παιδιών. • Παράλληλα, η προτεινόμενη μετονομασία του σχετικού συμβουλίου σε «Εθνικό Συμβούλιο Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία» υπογραμμίζει τη σημασία της θεσμοθετημένης προσέγγισης που ενσωματώνει την αγωγή, τη φροντίδα και τη στήριξη της συνολικής ανάπτυξης των παιδιών. Η χρήση ενός όρου όπως «παιδικός σταθμός» παραμένει αναχρονιστική και δεν συμβαδίζει με αυτές τις σημαντικές εξελίξεις. Ένας όρος που αντανακλά καλύτερα το περιεχόμενο και το ρόλο αυτών των πλαισίων θα συμβάλει στη διόρθωση αυτής της ασυμφωνίας. 2. Αναγνώριση του πολυδιάστατου ρόλου των Κέντρων Προσχολικής Αγωγής και Φροντίδας • Τα σύγχρονα πλαίσια πρώιμης παιδικής ηλικίας δεν λειτουργούν απλώς ως χώροι φιλοξενίας των παιδιών. Αντίθετα, προσφέρουν δομημένα προγράμματα που στοχεύουν στη γνωστική, συναισθηματική, κοινωνική και ψυχοκινητική ανάπτυξη. • Οι επαγγελματίες που εργάζονται στους χώρους αυτούς είναι καταρτισμένοι επιστήμονες, εξειδικευμένοι στο να παρέχουν τόσο αγωγή όσο και φροντίδα. Ο όρος «παιδικός σταθμός» δεν αντανακλά την επιστημονική γνώση και τη συστηματική δουλειά που πραγματοποιείται σε αυτούς τους χώρους. Η αλλαγή ορολογίας θα δώσει τη δυνατότητα να αναγνωριστεί επίσημα και συμβολικά το έργο που επιτελείται, αναβαθμίζοντας την εικόνα και την αποστολή των κέντρων αυτών. 3. Απόρριψη της παθητικής και υποτιμητικής αντίληψης του "σταθμού" • Ο όρος «σταθμός» προέρχεται από μια αντίληψη που θεωρούσε ότι τα βρέφη και τα νήπια «σταθμεύονται» προσωρινά, ενώ οι γονείς τους εργάζονται. Αυτός ο όρος υπονοεί μια παθητική προσέγγιση, που δεν συνάδει με τη σημερινή επιστημονική και παιδαγωγική πραγματικότητα. • Τα παιδιά δεν παραμένουν απλώς «παρκαρισμένα» σε έναν σταθμό. Συμμετέχουν σε ενεργά και πλούσια προγράμματα που στοχεύουν στη δημιουργικότητα, την ανάπτυξη της φαντασίας, την κοινωνική συναναστροφή και την προετοιμασία τους για το επόμενο στάδιο της ζωής τους. Ο όρος «Κέντρο Προσχολικής Αγωγής και Φροντίδας» υπογραμμίζει αυτή την ενεργητική και δημιουργική διαδικασία. 4. Ευθυγράμμιση με τη διεθνή ορολογία και πρακτική • Σε διεθνές επίπεδο, χρησιμοποιούνται όροι όπως Early Childhood Education and Care (ECEC), που αναγνωρίζουν εξίσου την εκπαιδευτική και φροντιστική διάσταση αυτών των δομών. • Οι όροι που χρησιμοποιούνται παγκοσμίως δεν περιλαμβάνουν έννοιες σταθμευτικών ή παθητικών διαδικασιών, αλλά αντίθετα εστιάζουν στην ενδυνάμωση, την καλλιέργεια δεξιοτήτων και την ανάπτυξη. Η ελληνική ορολογία πρέπει να ευθυγραμμιστεί με αυτή την παγκόσμια τάση, ενισχύοντας την εικόνα των ελληνικών δομών και αναγνωρίζοντας τον ρόλο τους στην πρώιμη ανάπτυξη. 5. Συμβολική και κοινωνική σημασία της αλλαγής ορολογίας • Οι λέξεις έχουν ισχυρό συμβολικό βάρος και μπορούν να επηρεάσουν την κοινωνική αντίληψη και στάση απέναντι σε έναν θεσμό. Ο όρος «Κέντρο Προσχολικής Αγωγής και Φροντίδας» υπογραμμίζει τη συστηματικότητα, την επαγγελματικότητα και την επιστημονική βάση αυτών των χώρων. • Η διατήρηση ενός αναχρονιστικού όρου όπως «παιδικός σταθμός» ακυρώνει συμβολικά τις προσπάθειες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του τομέα. Όπως ο όρος «νηπιαγωγείο» αντικατέστησε τη μετάφραση του γερμανικού «Kindergarten» ως «παιδικός κήπος», έτσι και εδώ είναι απαραίτητη μια αλλαγή που να αντανακλά την πρόοδο. Συνοψίζοντας Η αλλαγή του όρου «παιδικός σταθμός» σε «Κέντρο Προσχολικής Αγωγής και Φροντίδας» δεν είναι απλώς ζήτημα αισθητικής ή ονοματολογίας, αλλά μια αναγκαία κίνηση που: • Ευθυγραμμίζεται με τις σύγχρονες εξελίξεις στον τομέα. • Αναδεικνύει τον πολυδιάστατο ρόλο αυτών των κέντρων. • Απορρίπτει παθητικές αντιλήψεις που δεν συνάδουν με την παιδαγωγική πραγματικότητα. • Εναρμονίζεται με τη διεθνή πρακτική. • Αναβαθμίζει συμβολικά και ουσιαστικά την εικόνα και την αποστολή αυτών των πλαισίων. Η αλλαγή αυτή θα επιτρέψει στους επαγγελματίες του κλάδου να αισθάνονται ότι το έργο τους αναγνωρίζεται και ενισχύεται, ενώ θα προωθήσει μια πιο θετική και επιστημονική αντίληψη για τη σημασία της πρώιμης παιδικής ηλικίας.