Αρχική Μέτρα για την ισόρροπη εκπροσώπηση των φύλων σε θέσεις διευθυντικών στελεχών των εισηγμένων εταιρειών, των μη εισηγμένων ανωνύμων εταιρειών και των δημοσίων επιχειρήσεων -...ΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ, ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Άρθρο 1 Σκοπός (άρθρο 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2381)Σχόλιο του χρήστη ΑΘ. ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ | 29 Ιανουαρίου 2025, 14:30
Οι προτάσεις οι οποίες στοχεύουν στην ουσιαστική και όχι στην ευκαιριακή και πρόσκαιρη βελτίωση της προσχολικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, είναι πάντοτε ευπρόσδεκτες. Η καθιέρωση ενιαίου εκπαιδευτικού προγράμματος προσχολικής αγωγής αποτελεί σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της ισότιμης και ποιοτικής εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως περιοχής ή κοινωνικοοικονομικού υπόβαθρου. Το ερώτημα είναι ποιοι λόγοι οδήγησαν σε σύντομο χρόνο την μετάβαση από το ΚΥΨΕΛΗ στο ΑΘΗΝΑ; Υπάρχουν ποιοτικές και ποσοτικές μετρήσεις από το ΚΥΨΕΛΗ ώστε να δούμε τις ενδεχόμενες αδυναμίες του; Έχουν υποβληθεί πολλά σχόλια και αναλύσεις επί του Σ/Ν, σημαντικά σημεία κατά την άποψή μου είναι: - η προσχολική εκπαίδευση ("παιδικοί σταθμοί" κατά την αναχρονιστική ονομασία) έχει σε μεγάλο βαθμό εντάξει την πρώιμη παρέμβαση στις διαδικασίες της. Η μορφοποίηση κάτω από κάποιο πλαίσιο ενδεχομένως να λειτουργήσει θετικά, αν δεν θέσει κριτήρια και περιορισμούς, όπως συνηθίζει η ελληνική γραφειοκρατία. - ο όρος "παιδικοί σταθμοί" δεν αντικατοπτρίζει ούτε την σημασία ούτε και τον ρόλο της προσχολικής και είναι ντροπιαστικό ακόμη και να υφίσταται. Ο όρος "Κέντρα Προσχολικής Εκπαίδευσης" είναι περισσότερο αντιπροσωπευτικός ώστε να αντανακλάται πληρέστερα ο εκπαιδευτικός τους ρόλος και η σημασία τους στην ανάπτυξη των παιδιών. Ορθά επισημαίνει η πρόεδρος του ΠΑΣΙΠΣ "Πλέον διαγράφονται οι λέξεις «Προσχολική» και «Διαπαιδαγώγηση» και αντικαθίστανται από τις λέξεις «Αγωγή» και «Φροντίδα». Με τις μεταβολές αυτές, αφαιρείται από την Πρώιμη Παιδική Ηλικία, κάθε διάσταση «Διαπαιδαγώγησης» όπως και προετοιμασίας για την Ομαλή Ένταξη στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση, αλλά και γενικότερα κάθε σύνδεση με τις Υπερκείμενες Βαθμίδες του Εκπαιδευτικού Συστήματος και δίδεται έμφαση στην «Φροντίδα», με μετατόπιση προς την ηλικία των 0-2 και από την παιδαγωγική προς την αναπτυξιακή διάσταση, με κίνδυνο διαρραγών, στην οργανική τους βιολογική και επιστημονική τους ενότητα." Αν και στο θέμα υπάρχουν σημαντικές διαφωνίες και απόψεις, η άποψή μου είναι ότι η μετάβαση του κλάδου της προσχολικής εκπαίδευσης στο Υπουργείο Παιδείας θα ενισχύσει τη συνοχή και τη συνέχεια του εκπαιδευτικού συστήματος, διασφαλίζοντας μια ολιστική προσέγγιση στην εκπαίδευση από την προσχολική ηλικία έως και την ανώτατη βαθμίδα. Και να μη χρειάζεται η συνεχής εναλλαγή νόμων και συναρμοδίων υπουργείων και επιτροπών. Η κοινωνική διάσταση και σημασία που έχει για το κράτος η ηλικιακή μερίδα 0-4 και οι οικογένειες των παιδιών, μπορεί να εκφραστεί και μέσα από άλλες διαδικασίες και κονδύλια, πέραν του Παιδείας, όπως ισχύει μέχρι σήμερα. Ωστόσο, αναρωτιέμαι για ποιο λόγο τα συναρμόδια υπουργεία (και πρωτίστως το Υπουργείο Παιδείας) δεν εξετάζουν και δεν εφαρμόζουν κάποιο από τα επιτυχημένα μοντέλα άλλων χωρών, αντί να καταφεύγουμε σε ατέρμονες προσπάθειες επανεφεύρεσης του τροχού κάθε τόσο. Η διεθνής εμπειρία προσφέρει πολύτιμα παραδείγματα που θα μπορούσαν να προσαρμοστούν στα ελληνικά δεδομένα, εξοικονομώντας χρόνο και πόρους.