• Σχόλιο του χρήστη 'Αναστασοπουλος Πετρος' | 29 Ιανουαρίου 2025, 19:18

    Το ελληνικό σύστημα προσχολικής εκπαίδευσης φαίνεται να αντιμετωπίζει προκλήσεις στην ύπαρξη ενός ενιαίου και προσαρμοσμένου παιδαγωγικού θεσμού, τόσο στους δημόσιους όσο και στους ιδιωτικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς. Αυτές οι ανισότητες και διαφοροποιήσεις φαίνεται να επηρεάζουν τις υπηρεσίες που προσφέρονται στα παιδιά της προσχολικής ηλικίας. Όταν μελετούμε το Σχέδιο Νόμου για το πρόγραμμα “ΑΘΗΝΑ”, είναι φυσικό να προκύπτουν διάφορα ερωτήματα και παρατηρήσεις που αξίζει να εξετάσουμε πιο προσεκτικά, ώστε να κατανοήσουμε τις αλλαγές που εισάγονται και τις συνέπειές τους. 1. Άρθρο 25 – Αντικατάσταση του προγράμματος «Κυψέλη» με το πρόγραμμα «Αθηνά» Η αλλαγή αυτή φέρνει το νέο πρόγραμμα «Αθηνά» και στους δημοτικούς βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς, αντικαθιστώντας το παλιό πρόγραμμα «Κυψέλη». Αν και ο τίτλος και οι βασικές ιδέες μπορεί να φαίνονται παρόμοιες, υπάρχουν σημαντικές διαφορές στους στόχους, στην ιδεολογία και στον τρόπο λειτουργίας των δύο προγραμμάτων. Αυτό δημιουργεί ερωτήματα σχετικά με το τι ακριβώς θα αλλάξει και πώς θα επηρεαστούν οι παιδαγωγοί και οι γονείς. 2. Άρθρο 27 – Ερωτήματα σχετικά με την οργάνωση και την εκπαίδευση α) Ποιος θα αναλάβει τη σύνταξη και την εξειδίκευση αυτού του υλικού; Θα πρόκειται για ένα κεντρικό πρόγραμμα ή θα είναι διαφορετικό για κάθε περιοχή; β) Ποιος θα είναι υπεύθυνος για την υλοποίηση αυτών των τεστ και πώς θα εκπαιδευτεί το προσωπικό για να τα διαχειριστεί αποτελεσματικά; Θα χρησιμοποιούνται εξωτερικοί συνεργάτες ή θα υπάρχει μόνιμο προσωπικό για αυτήν την εργασία; γ) Θα είναι δημόσια ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα που θα αναλάβουν την επιμόρφωση ή άλλοι φορείς; Επιπλέον, η εκπαίδευση θα πραγματοποιείται με φυσική παρουσία ή θα υπάρχει δυνατότητα για διαδικτυακή παρακολούθηση; Και ποιο θα είναι το χρονικό πλαίσιο για αυτήν την επιμόρφωση; 3. Άρθρο 28 – Τροποποιήσεις στις διαδικασίες φροντίδας και εκπαίδευσης Οι αλλαγές που προβλέπουν τη χρήση νέων όρων και πρακτικών, όπως η «Φροντίδα στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία» και η «προώθηση βέλτιστων πρακτικών», εγείρουν ερωτήματα για το πώς αυτές οι αλλαγές θα επηρεάσουν τους παιδικούς σταθμούς. Τι ακριβώς σημαίνουν αυτές οι τροποποιήσεις για τον κλάδο μας και πώς πρέπει να προετοιμαστούν οι σταθμοί για να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις; 4. Άρθρο 29 – Η συμμετοχή των υπουργείων και των φορέων Η συγκεκριμένη διάταξη αναφέρει ότι τα Υπουργεία Εσωτερικών και Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας θα είναι υπεύθυνα για την πρώιμη παιδική ηλικία (0-4). Ωστόσο, γεννιέται το ερώτημα γιατί εμπλέκεται και το Υπουργείο Παιδείας, εφόσον υπάρχουν συνεργασίες με πανεπιστημιακά ιδρύματα; Επίσης, ποιοι φορείς θα εκπροσωπούν τους ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς και ποιος θα έχει την αρμοδιότητα να εκπροσωπεί τα συμφέροντά τους; Ο εκπρόσωπος της δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης των ιδιωτικών παιδικών σταθμών, θα πρέπει να εκπροσωπείται από την ομοσπονδία Π.Ο.Σ.Ι.Π.Σ. 5. Άρθρο 30 – Επιμόρφωση παιδαγωγών και διαδικασία αξιολόγησης α) Πώς θα επιμορφώνονται οι παιδαγωγοί πρώιμης παιδικής ηλικίας; Ποιες υπηρεσίες ή οργανισμοί θα αναλάβουν την εκπαίδευσή τους και ποιοι πόροι θα διατεθούν για να γίνει αυτή η διαδικασία όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική; Ποιες είναι οι πρώτες ενέργειες που πρέπει να κάνουν οι παιδικοί σταθμοί για να προσαρμοστούν; β) Τι είδους αξιολόγηση θα υπάρξει για τους παιδαγωγούς; Ποιες θα είναι οι μέθοδοι αξιολόγησης; Θα πραγματοποιούνται με ερωτηματολόγια, συνεντεύξεις ή κάποιες άλλες μεθόδους; Πώς θα ενημερώνονται οι παιδαγωγοί και οι γονείς για τα αποτελέσματα της αξιολόγησης; Θα υπάρχει ανατροφοδότηση για τους γονείς και πώς θα τους ενημερώνουν οι σταθμοί για τις διαδικασίες και τις εξελίξεις; γ) Τι θα συμβεί με τους γονείς που δεν επιλέγουν τα προγράμματα των βρεφονηπιακών σταθμών; Υπάρχουν ήδη εναλλακτικές επιλογές για αυτούς τους γονείς; Θα παραμείνουν λειτουργικά τα ΚΕΔΑΣΥ για εκείνους, ή θα υπάρξουν άλλες υποστηρικτικές υπηρεσίες; Θα είναι οι βρεφονηπιακοί σταθμοί υποχρεωμένοι να προσφέρουν επιπλέον υπηρεσίες για αυτούς τους γονείς;