1. Ο επιχειρησιακός στόχος της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού, Δημοσιονομικών Αναφορών και Εποπτείας Νομικών Προσώπων είναι:
α) Η αποτελεσματική διαχείριση και ο συντονισμός των ενεργειών που αφορούν:
αα) στην κατάρτιση, αναθεώρηση και υλοποίηση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ),
αβ) την κατάρτιση και παρακολούθηση της εκτέλεσης του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου,
αγ) την εποπτεία των εσόδων και της περιουσίας των εποπτευόμενων φορέων,
αδ) τη συγκέντρωση και επεξεργασία δημοσιονομικών στοιχείων, την παραγωγή των σχετικών αναλύσεων και αναφορών και την υποβολή τους σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη,
αε) την κατάρτιση των εισηγητικών εκθέσεων της περ. ε) της παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) και
αστ) την προώθηση, παρακολούθηση και διαχείριση των κρατικών ενισχύσεων και πόρων.
β) Η καθοδήγηση των εποπτευόμενων φορέων για την προετοιμασία του ΜΠΔΣ,
γ) η έγκριση, τροποποίηση και εκτέλεση των προϋπολογισμών των εποπτευόμενων φορέων,
δ) η έγκριση των απολογισμών των εποπτευόμενων φορέων,
ε) η οικονομική οργάνωση, εποπτεία και ο διαχειριστικός έλεγχος των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου,
στ) η παρακολούθηση της εκτέλεσης των προϋπολογισμών των εποπτευόμενων φορέων και η μέριμνα για την ευθυγράμμισή τους με τους στόχους της δημοσιονομικής πολιτικής και
ζ) η έκδοση των ειδικών εγκρίσεων του άρθρου 49 του ν. 4837/2021 (Α’ 178) για τους εποπτευόμενους φορείς της Διεύθυνσης.
2. Η Διεύθυνση Προϋπολογισμού, Δημοσιονομικών Αναφορών και Εποπτείας Νομικών Προσώπων συγκροτείται από τις ακόλουθες οργανικές μονάδες:
α) το Τμήμα Κατάρτισης Προϋπολογισμού και Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής,
β) το Τμήμα Δημοσιονομικών Αναφορών και Κρατικών Ενισχύσεων και
γ) το Τμήμα Οικονομικής Οργάνωσης, Εποπτείας και Προϋπολογισμού Εποπτευόμενων Φορέων.
3. α) Αρμοδιότητες του Τμήματος Κατάρτισης Προϋπολογισμού και Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής, είναι:
αα) Η συγκέντρωση οικονομικών στοιχείων, η επεξεργασία, ο σχεδιασμός, η κατάρτιση, η αναθεώρηση, η παρακολούθηση της εκτέλεσης και η εισήγηση για κίνηση πιστώσεων, μεταφορά και ανακατανομή αυτών κατά την εκτέλεση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) και του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου,
αβ) ο σχεδιασμός, η κατάρτιση, τροποποίηση και αναμόρφωση του ετήσιου τακτικού προϋπολογισμού των υπηρεσιών του Υπουργείου, η παρακολούθηση της ορθής εκτέλεσης του τακτικού προϋπολογισμού και η εναρμόνισή του με το ΜΠΔΣ,
αγ) η σύνταξη των μνημονίων συνεργασίας με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών όπως προβλέπεται στο άρθρο 70 του ν. 4270/2014,
αδ) η υποβολή αιτημάτων προς το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σχετικά με μεταφορές πιστώσεων σε άλλους φορείς του Δημοσίου για δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί ή πραγματοποιούνται για λογαριασμό του Υπουργείου, κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος από τον αρμόδιο διατάκτη,
αε) η σύνταξη σχεδίων αποφάσεων σχετικά με μεταφορές πιστώσεων εντός της ίδιας μείζονος κατηγορίας δαπανών του εκτελούμενου προϋπολογισμού, κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος από τον αρμόδιο διατάκτη και η υποβολή του σχεδίου προς υπογραφή στους αρμόδιους κατά περίπτωση διατάκτες,
αστ) η σύνταξη σχεδίων αιτημάτων προς το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σχετικά με μεταφορές πιστώσεων μεταξύ διαφορετικών μειζόνων κατηγοριών δαπανών του εκτελούμενου προϋπολογισμού, κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος από τον αρμόδιο διατάκτη και η υποβολή του σχεδίου προς υπογραφή στους αρμόδιους κατά περίπτωση διατάκτες,
αζ) η υποβολή αιτημάτων προς το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για αύξηση των διαθέσιμων ποσοστών πιστώσεων από τον τακτικό προϋπολογισμό καθώς και για εγγραφή και μεταφορά πιστώσεων που απορρέουν από τον τακτικό προϋπολογισμό,
αη) η υποβολή αιτημάτων, κατόπιν εισηγήσεων της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού και Υπηρεσιών και του Τμήματος Εκκαθάρισης Αποδοχών της Διεύθυνσης Οικονομικής Διαχείρισης, προς την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με σκοπό την εγγραφή ή μεταφορά πιστώσεων σε πράξεις διορισμών, μετατάξεων, προαγωγών και αποσπάσεων υπαλλήλων και η ενημέρωση των αρμοδίων διευθύνσεων του Υπουργείου μετά την έκδοση της σχετικής απόφασης του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών,
αθ) η σύνταξη και κατάρτιση σχεδίου αιτήματος προς το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος του αρμόδιου διατάκτη, σχετικά με την έγκριση πολυετών αναλήψεων και η υποβολή του σχεδίου προς υπογραφή στον αρμόδιο διατάκτη,
αι) η σύνταξη σχεδίων αποφάσεων με τις οποίες παρέχεται η σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου σε άλλους φορείς του Δημοσίου, σχετικά με αποσπάσεις και μετατάξεις σε αυτούς, προσωπικού που προέρχεται από φορείς που εποπτεύονται από το Υπουργείο και η υποβολή του σχεδίου για υπογραφή από τον αρμόδιο κατά περίπτωση διατάκτη, καθώς και η υποβολή αιτημάτων προς άλλους φορείς του Δημοσίου, με τα οποία ζητείται η παροχή σύμφωνης γνώμης τους σχετικά με την απόσπαση ή μετάταξη υπαλλήλων τους προς το Υπουργείο,
αια) η ενεργοποίηση του Τομεακού Προγραμμάτων Ανάπτυξης (ΤΠΑ) του Υπουργείου, σύμφωνα με την παρ. Α’ του άρθρου 129 του ν. 4635/2019 (Α’ 167), η σύνταξη των προσκλήσεων, καθώς και η μέριμνα για την έκδοση και δημοσιοποίησή τους,
αιβ) η συγκέντρωση των προτάσεων των δυνητικών δικαιούχων για την ένταξη έργων στο ΤΠΑ,
αιγ) η παροχή πληροφόρησης και διευκρινίσεων επί του συστήματος διαχείρισης,
αιδ) ο έλεγχος της πληρότητας και αρτιότητας των προτάσεων για την ένταξη έργων στο ΤΠΑ, που κατατίθενται από τους δυνητικούς δικαιούχους, η αξιολόγησή τους και η εισήγηση προς τον νόμιμο εκπρόσωπο για την ένταξη των έργων στο Πρόγραμμα,
αιε) η μέριμνα για την ένταξη των έργων του ΤΠΑ στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και τη χρηματοδότησή τους, σύμφωνα με την ισχύουσα διαδικασία,
αιστ) η ενημέρωση και ο συντονισμός των ενεργειών των δικαιούχων και των εμπλεκόμενων αρχών στην υλοποίηση του ΤΠΑ,
αιζ) η μέριμνα για τη δημοσιοποίηση και προβολή των δράσεων και των στόχων του ΤΠΑ με βάση το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου,
αιη) η αξιολόγηση του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΤΠΑ), σε συνεργασία με το Τμήμα Εκτέλεσης Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και παρακολούθησης Έργων Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΤΠΑ) της Διεύθυνσης Οικονομικής Διαχείρισης, καθώς και της πρότασης αναθεώρησής του, όταν διαπιστώνεται σχετική ανάγκη και
αιθ) η σύνταξη έκθεσης ολοκλήρωσης του ΤΠΑ σε συνεργασία με το Τμήμα Εκτέλεσης Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και παρακολούθησης Έργων Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΤΠΑ) της Διεύθυνσης Οικονομικής Διαχείρισης.
β) Αρμοδιότητες του Τμήματος Δημοσιονομικών Αναφορών και Κρατικών Ενισχύσεων είναι:
βα) Η συγκέντρωση των δημοσιονομικών στοιχείων από τα Μητρώα δεσμεύσεων του τακτικού προϋπολογισμού, του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, των ειδικών φορέων και των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου, η κατάρτιση και υποβολή των προβλεπόμενων αναφορών, καθώς και η ενημέρωση των ηλεκτρονικών διαδικτυακών εφαρμογών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών,
ββ) ο έλεγχος και η επεξεργασία των δημοσιονομικών στοιχείων των χρηματοοικονομικών αναφορών και των μηνιαίων δελτίων των εποπτευόμενων φορέων, η κατάρτιση συγκεντρωτικών πινάκων, όπου απαιτείται, η διαβίβασή τους στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και η ενημέρωση των ηλεκτρονικών διαδικτυακών εφαρμογών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών,
βγ) ο έλεγχος και η διασταύρωση των στοιχείων που αφορούν στις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του τακτικού προϋπολογισμού, του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, των ειδικών φορέων και των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου και η κατάρτιση της μηνιαίας συνοπτικής έκθεσης εξέλιξης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των φορέων Γενικής Κυβέρνησης,
βδ) η κατάρτιση των οικονομικών καταστάσεων και αναφορών για τις υπηρεσίες του Υπουργείου και τους εποπτευόμενους φορείς και η διαβίβασή τους στη Βουλή, στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στο Υπουργείο Ανάπτυξης, στην Ελληνική Στατιστική Αρχή και σε άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, όπως απαιτείται,
βε) η εκπόνηση μελετών, αναλύσεων και η υποβολή προτάσεων για τη διασφάλιση της τήρησης του προϋπολογισμού και του ΜΠΔΣ, η αξιολόγηση του εκτελούμενου προϋπολογισμού, με στόχο την αύξηση των εσόδων, τη μείωση των δαπανών και την εν γένει χρησιμοποίηση όλων των πόρων με αποδοτικό και αποτελεσματικό τρόπο,
βστ) η παραγωγή οικονομικών απολογιστικών στοιχείων για την εκτέλεση του προϋπολογισμού συνολικά ή σε μέρος αυτού, καθώς και των συναφών ενημερωτικών σημειωμάτων προς την πολιτική ηγεσία,
βζ) η μελέτη, επεξεργασία, θέσπιση, επιμέλεια εφαρμογής μέτρων και σύνταξη σχεδίων κανονιστικών πράξεων, με αντικείμενο ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου προς τρίτους, καθώς και προς τη Γενική Κυβέρνηση,
βη) η συγκέντρωση, επεξεργασία και αξιολόγηση όλων των στοιχείων που αφορούν στην έκτακτη επιχορήγηση των φορέων Γενικής Κυβέρνησης για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους, ο έλεγχος και η υποβολή των αντίστοιχων αιτημάτων προς την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η παρακολούθηση της ορθής εκτέλεσής τους,
βθ) η συγκέντρωση τυποποιημένων πληροφοριών και στοιχείων που απαιτούνται για την κατάρτιση των οικονομικών εκθέσεων και των αναλογιστικών μελετών, καθώς και η συγκέντρωση και επεξεργασία στατιστικών στοιχείων για διεθνείς οργανισμούς,
βι) η ανάλυση και εκτίμηση των οικονομικών συνεπειών των σχεδιαζόμενων μέτρων πολιτικής που προϋποθέτουν την ανάλυση συνεπειών μελλοντικών αβέβαιων γεγονότων, καθώς και η υποστήριξη άλλων τμημάτων της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για την αναγνώριση και ανάλυση μελλοντικών ενδεχόμενων που επηρεάζουν το κοινωνικό, δημογραφικό και οικονομικό περιβάλλον και
βια) η κατάρτιση εισηγητικών εκθέσεων οικονομικών επιπτώσεων, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 που βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό (τακτικό και ΠΔΕ), καθώς και τους προϋπολογισμούς των εποπτευόμενων φορέων,
βιβ) η προετοιμασία και η προώθηση σχεδίων, συμπεριλαμβανομένων και σχεδίων νόμων, που αφορούν σε διαχείριση ή παροχή κρατικών πόρων και ενδέχεται να εμπεριέχουν στοιχεία κρατικής ενίσχυσης με την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 107 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για γνωμοδότηση και έγκριση από την Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (ΚεΜΚΕ),
βιγ) η υποβολή προτάσεων διόρθωσης και βελτίωσης των σχεδίων που προετοιμάζονται από υπηρεσίες του Υπουργείου, πριν από την προώθησή τους στην ΚεΜΚΕ,
βιδ) η εποπτεία και η υποστήριξη των φορέων αρμοδιότητάς της σε ό,τι αφορά στην τήρηση των κανόνων κρατικών ενισχύσεων, κατά την προετοιμασία και την υλοποίηση μέτρων που εμπεριέχουν στοιχεία κρατικής ενίσχυσης,
βιε) η έγκριση όλων των σχεδίων κρατικών ενισχύσεων που δεν απαιτούν κοινοποίηση,
βιστ) η παροχή στην ΚεΜΚΕ κάθε είδους βοήθειας και υποστήριξης, σε περίπτωση κοινοποίησης ενός σχεδίου από την ΚεΜΚΕ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή σε περίπτωση αιτήματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παροχή πληροφοριών επί μέτρων κρατικής ενίσχυσης αρμοδιότητάς της,
βιζ) η μέριμνα για την καταχώριση των σχεδίων στο ηλεκτρονικό σύστημα SANI,
βιη) η υποχρέωση ηλεκτρονικής υποβολής της ετήσιας έκθεσης κρατικών ενισχύσεων μέσω του διαδραστικού συστήματος SARI και καταχώρισης στοιχείων στο σύστημα ΤΑΜ,
βιθ) η μέριμνα για την ενημέρωση του Μητρώου Παρακολούθησης Κρατικών Ενισχύσεων της υποπαρ. Β.8 της παρ. Β’ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013, (Α’ 107), ως προς τα μέτρα αρμοδιότητάς της,
βκ) η εποπτεία για την εφαρμογή των αποφάσεων ανάκτησης παράνομων κρατικών ενισχύσεων που έχουν χορηγηθεί από το Υπουργείο ή τους εποπτευόμενους φορείς αρμοδιότητάς του, με βάση τις οδηγίες της ΚεΜΚΕ και η παροχή όλων των απαραίτητων στοιχείων στην ΚεΜΚΕ για την υποβολή τους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ειδικότερα, η υποστήριξη των φορέων χορήγησης παράνομων ενισχύσεων που χρήζουν ανάκτησης, κατά τον προσδιορισμό των ωφελούμενων επιχειρήσεων, των ποσών και των τόκων ανά ωφελούμενο που πρέπει να ανακτηθούν και η μέριμνα ώστε ο φορέας χορήγησης της ενίσχυσης να προβεί εξαρχής σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες μέχρι και την τελική ανάκτηση των παρανόμως χορηγηθεισών κρατικών ενισχύσεων, όπως εγγραφή σε πίνακα απαιτήσεων για δικαιούχους που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς πτώχευσης και
βκα) η συγκέντρωση και επεξεργασία όλων των απαιτούμενων οικονομικών στοιχείων αναφορικά με την κατάρτιση και εκτέλεση του τακτικού προϋπολογισμού και του ΠΔΕ από τις αρμόδιες υπηρεσιακές μονάδες του Υπουργείου, για την παρακολούθηση της οικονομικής διαχείρισης και τη σύνταξη και υποβολή των προβλεπόμενων από διατάξεις νόμων και εγκυκλίων, δημοσιονομικών αναφορών και εκθέσεων.
γ) Αρμοδιότητες του Τμήματος Οικονομικής Οργάνωσης, Εποπτείας και Προϋπολογισμού Εποπτευόμενων Φορέων είναι:
γα) Ο έλεγχος, η έγκριση και τροποποίηση των προϋπολογισμών των εποπτευομένων φορέων και η παρακολούθηση της ορθής εκτέλεσής τους σε εναρμόνιση με το ΜΠΔΣ και τους στόχους που έχουν τεθεί,
γβ) η μελέτη, επεξεργασία, θέσπιση και επιμέλεια εφαρμογής γενικών κανόνων που αφορούν στους διαχειριστικούς κανονισμούς, την οικονομική οργάνωση και τη λογιστική λειτουργία των εποπτευόμενων φορέων,
γγ) η έκδοση διοικητικών πράξεων στο πλαίσιο της εκτέλεσης του προϋπολογισμού και τήρησης των κανόνων δημοσιονομικής πολιτικής,
γδ) ο έλεγχος της εγκυρότητας και αξιοπιστίας των οικονομικών στοιχείων και αναφορών που υποβάλλονται από τους εποπτευόμενους φορείς και η συνεργασία με το Τμήμα Δημοσιονομικών Αναλύσεων και Αναφορών για την κατάρτιση των σχετικών αναφορών,
γε) η υποβολή προτάσεων για τη διασφάλιση της ορθής εκτέλεσης του προϋπολογισμού των εποπτευόμενων φορέων και της ορθής εκτέλεσης του ΜΠΔΣ και την εν γένει χρησιμοποίηση των πόρων με αποδοτικό και αποτελεσματικό τρόπο,
γστ) η πρόταση προς τη Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης σε μηνιαία βάση, για την καταβολή των επιχορηγήσεων από τον τακτικό προϋπολογισμό προς τους εποπτευόμενους φορείς, λαμβάνοντας υπόψη τις επικαιροποιημένες μηνιαίες ταμειακές τους ανάγκες,
γζ) η βεβαίωση που προβλέπεται στην περ. ε’ της παρ. Α. του άρθρου 1 της υπ’ αρ. 2/39549/0026/11.6.2015 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (Β’ 1138), περί υποβολής από τον επιχορηγούμενο φορέα (νπδδ και νπιδ) απολογισμού της συνολικής οικονομικής του δραστηριότητας κατά το προηγούμενο έτος, και
γη) η έγκριση των απολογισμών των εποπτευόμενων από το Τμήμα φορέων.
4. Στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού, Δημοσιονομικών Αναφορών και Εποπτείας Νομικών Προσώπων και στα Τμήματα αυτής προΐστανται υπάλληλοι κατηγορίας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) κλάδου Διοικητικού – Οικονομικού όλων των ειδικοτήτων ή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) Διοικητικού – Λογιστικού όλων των ειδικοτήτων και, ελλείψει αυτών, υπάλληλοι όλων των κλάδων και ειδικοτήτων.