Αρχική Δημόσιες συμβάσεις προμηθειών, υπηρεσιών και έργων στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειαςΆρθρο 124 – Κυρώσεις για εκπρόθεσμη παράδοση υλικών ή παροχή υπηρεσιώνΣχόλιο του χρήστη Κωνσταντίνος Ζηκίδης | 7 Δεκεμβρίου 2018, 09:04
Υπουργείο Εθνικής Άμυνας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ποιες ακριβώς είναι οι "προβλεπόμενες συνέπειες" που αναφέρονται στην παρ. 1; Εκτιμώ ότι η αναφορά αυτή προκαλεί ερωτηματικά και θα πρέπει να διαγραφεί. Εάν όντως υπάρχουν αλλού "προβλεπόμενες συνέπειες" (στον νόμο ή ακόμα και στη σύμβαση), τότε θα εφαρμοσθούν ούτως ή άλλως. Έτσι, η αναφορά περί "προβλεπόμενων συνεπειών" στο παρόν άρθρο δεν προσφέρει κάτι περισσότερο. Επίσης, στην παρ. 1, η αναγραφή των ημερών και των ποσοστών ολογράφως δεν ωφελεί αλλά μάλλον δυσχεραίνει την ανάγνωση. Προτείνεται η αναγραφή τους μόνο αριθμητικώς, όπως άλλωστε επιτρέπεται από τον Διακλαδικό Κανονισμό Στρατιωτικής Αλληλογραφίας (Τμήμα 5, παρ. 25). Το ίδιο σχόλιο ισχύει και για την παρ. 5 του παρόντος άρθρου. Εάν ο Προμηθευτής αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα και ζητήσει παράταση για την παράδοση των συμβατικών ειδών, υπό συγκεκριμένες συνθήκες και χωρίς να έχει κηρυχθεί ο Προμηθευτής έκπτωτος, το πρόστιμο θα μπορούσε να λάβει πολύ μεγάλες τιμές, της τάξης του 20% ή και παραπάνω, καθώς δεν υπάρχει άνω όριο. Νομίζω ότι είναι προφανές ότι αυτό είναι υπερβολικό και σαφώς αποθαρρύνει υποψήφιους Προμηθευτές να υποβάλουν προσφορές, ενώ γνωρίζουμε ότι είναι πιθανόν να υπάρξουν καθυστερήσεις, ιδίως σε προγράμματα που περιλαμβάνουν ανάπτυξη. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι υπερβολικά αυστηρές προβλέψεις, όπως η εν λόγω, δεν διασφαλίζουν τα συμφέροντα του Δημοσίου αλλά οδηγούν σε άγονους διαγωνισμούς, όπως έχουμε δει κατ' επανάληψη τα τελευταία έτη. Ως εκ τούτου, προτείνεται να ενσωματωθεί πρόβλεψη για άνω όριο στην επιβολή προστίμου λόγω καθυστερημένων παραδόσεων. Πιο συγκεκριμένα, ως μέγιστο πρόστιμο προτείνεται ποσοστό 10%. Σημειώνεται ότι αυτό είναι ήδη πολύ αυστηρό, καθώς είναι διπλάσιο από το προβλεπόμενο 5% στον πρόσφατο ν. 4412/16 περί Δημόσιων Συμβάσεων Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (άρθρο 207). Στο ίδιο πνεύμα, εκτιμώ ότι είναι υπερβολική και η πρόβλεψη της παρ. 9 του παρόντος άρθρου. Και εδώ, εάν π.χ. ο Προμηθευτής, πέραν της καθυστέρησης, υποπέσει και σε άλλο σοβαρό παράπτωμα που επισύρει ποινή έκπτωσης, αυτό μπορεί να εφαρμοσθεί ούτως ή άλλως. Δεν απαιτείται λοιπόν η σαφής αναφορά στην παρ. 9, η οποία αποθαρρύνει έτι περαιτέρω τους υποψήφιους Προμηθευτές. Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η πρόβλεψη της παρ. 10 είναι προς την σωστή κατεύθυνση και σε συνδυασμό με την παρ. 11 αναμένεται να επιλύσει πολλές παλαιότερες περιπτώσεις προγραμμάτων που αντιμετώπισαν προβλήματα.