Αρχική Ρυθμίσεις Μέριμνας Προσωπικού Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας, Στρατιωτικής Δικαιοσύνης και άλλες διατάξειςΆρθρο 52 – Υπηρεσία Εσωτερικού ΕλέγχουΣχόλιο του χρήστη Έλιοτ Νες | 12 Μαρτίου 2019, 09:01
Υπουργείο Εθνικής Άμυνας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. Ο ορθός τίτλος είναι Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων (ΥΕΥ) και όχι Εσωτερικού Ελέγχου. Η ΥΕΥ με τον Ν.4494/17 αντικατέστησε τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου (ΜΕΕ) του ΥΠΕΘΑ, η οποία είχε συσταθεί με ΚΥΑ, βάσει του άρθρου 12 του Ν.3492/2006, ως προβλεπόταν για όλα τα Υπουργεία η σύσταση ΜΕΕ. 2. Πρόκειται περί περίπτωση οιονεί κοινοβουλευτικού ευτελισμού, καθώς με τη διάταξη αυτή καταργείται το ΠΔ 91/2018 (σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση στο άρθρο 68) το οποίο εκδόθηκε εξαιρετικά πρόσφατα, μόλις προ ολίγων μηνών (24 Σεπτεμβρίου 2018), με το οποίο ξεκίνησε η λειτουργία της η ΥΕΥ. Επομένως πρόκειται ή περί ξεκάθαρης κακής νομοθέτησης ή περί κοροϊδίας των πολιτών. 3. Η θεσμοθέτηση της ΥΕΥ de jure και de facto συνιστά αναβάθμιση της καταπολέμησης της διαφθοράς στους κόλπους του ΥΠΕΘΑ και η εν λόγω διάταξη έρχεται να αναιρέσει αυτή την αναβάθμιση, οδηγώντας κατ’ ουσίαν σε υποβάθμιση του πολέμου κατά της ανομίας. Δημιουργείται έτσι εύλογα το ερώτημα, τι υποθέσεις χειρίζεται αυτή τη στιγμή η ΥΕΥ, τις οποίες η κυβέρνηση θέλει να συγκαλύψει;; Τι θα γίνει με τις τρέχουσες υποθέσεις;; Εξ ορισμού η ΥΕΥ ασχολείται με άκρως σοβαρές υποθέσεις, σε συνεργασία ενίοτε και με δικαστικές Αρχές, όπως η Εισαγγελία Καταπολέμησης της Διαφθοράς. Είναι πράγματι απορίας άξιο, πώς επιτυγχάνεται το κουκούλωμα σοβαρών υποθέσεων, όταν δεν μπορείς να φιμώσεις τους αδιάφθορους οικονομικούς επιθεωρητές της ΥΕΥ, προβαίνοντας σε κατάργηση της Υπηρεσίας ολόκληρης.. 4. Δεν προβλέπεται επαναφορά στο status quo ante, στην προτέρα κατάσταση δηλαδή, ήτοι επιστροφή στο καθεστώς της ΜΕΕ. Δεν μπορεί η ΔΟΕ/ΓΕΕΘΑ και οι ΠΕΜΟΕ να ασκούν τα καθήκοντα που προβλέπει ο Ν.3492/06 περί μονάδων εσωτερικού ελέγχου, ανεξάρτητα αν άκομψα και αδόκιμα προβλέπεται η άσκηση του «εσωτερικού ελέγχου» με το ΠΔ 96/2018 από αξιωματικούς οικονομικούς επιθεωρητές υπηρετούντες σε ΔΟΕ και ΠΕΜΟΕ, καθώς ο νομοθέτης στον Ν.3492/06 προβλέπει η εν λόγω άσκηση καθηκόντων να γίνεται από υπηρεσία εντός του Υπουργείου, και μάλιστα στο ανώτατο επίπεδο, υπαγόμενη απευθείας στον Υπουργό. Εν προκειμένω για το ΥΠΕΘΑ, η ΔΟΕ/ΓΕΕΘΑ υπάγεται στον Α/ΓΕΕΘΑ και όχι στον ΥΕΘΑ. 5. Με την κατάργηση της ΥΕΥ αποδεικνύεται περίτρανα ότι αποτελούσε (η ΥΕΥ) έναν οιονεί δούρειο ίππο, μέσω του οποίου επιτεύχθηκε στο Ελεγκτικό Σώμα του ΣΞ να αναβαθμιστεί σε Κοινό Σώμα Οικονομικών Επιθεωρητών υπαγόμενο στον Α/ΓΕΕΘΑ, μόνο που για να πλασαριστεί καλύτερα αυτό το εγχείρημα (ανεπιτυχές για δεκαετίες, μέχρι το 2017, οπότε και ψηφίστηκε ο Ν.4494/17) στον τέως ΥΕΘΑ, ετέθη μπροστά ως βιτρίνα η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων, η οποία «πουλάει» καλύτερα την καταπολέμηση της διαφθοράς. Δυστυχώς, κανείς δεν στέκεται στην ουσία, η οποία επιτάσσει τη λειτουργία της εν λόγω υπηρεσίας, λόγω του υψηλού βαθμού ανεξαρτητοποίησης της σε σχέση με όλες τις λοιπές ελεγκτικές υπηρεσίες του ΥΠΕΘΑ. Εξηγούμαι: Όταν μία υπηρεσία έχει προβλεφθεί νομοθετικά να συνεργάζεται με δικαστικές Αρχές και άλλες συναρμόδιες υπηρεσίες, συνταγμένες στον πόλεμο κατά της διαφθοράς, δεν μπορεί κανείς υπουργός ή αρχηγός να παρέμβει στο έργο της, κάτι το οποίο θα συνιστούσε εξωθεσμικό ατόπημα. Η κατάργηση της ΥΕΥ μόνο αρνητικές προεκτάσεις δύναται να λαμβάνει και θέτει σε κίνδυνο την ανεξαρτησία του ύψιστου ελεγκτικού μηχανισμού στο ΥΠΕΘΑ. 6. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση στο άρθρο 53 αναφέρεται ότι «Εισάγονται οι αναγκαίες τροποποιήσεις, ώστε να διασφαλισθεί ότι η εξουσία του Υπουργού να διενεργεί ελέγχους ασκείται με την ανάθεση ανάλογου έργου σε κατάλληλο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων». Κι εδώ, τίθενται υποτυπωδώς εύλογες απορίες: Ποιος θα ελέγχει τους φορείς και τις υπηρεσίες του ΥΠΕΘΑ, τις Γενικές του Διευθύνσεις, όπως η ΓΔΑΕΕ, με ένα σωρό αμαρτωλές υποθέσεις εξοπλιστικών;;; Το ΓΕΕΘΑ (ΔΟΕ και ΠΕΜΟΕ) όταν υπολείπεται ένα επίπεδο ιεραρχικά;;; Δηλαδή θα ελέγχει ο Α/ΓΕΕΘΑ τον ΥΕΘΑ;;; Γιατί αποφασίζει ο κύριος Υπουργός να απολέσει ένα χρησιμότατο εργαλείο ελέγχου, για να ελέγχει εσωτερικά το υπουργείο του;;; Και αν κρίνεται σκόπιμο να καταργηθεί η συγκεκριμένη υπηρεσία, ως Εσωτερικών Υποθέσεων, γιατί δεν επαναφέρεται η λειτουργία της ΜΕΕ, η οποία προβλέπεται βάσει νόμου για όλα τα υπουργεία στη χώρα μας;; 7. Η ακύρωση της αναβάθμισης της καταπολέμησης της διαφθοράς στο ΥΠΕΘΑ, στο ύψιστο επίπεδο, με την κατάργηση της ΥΕΥ, οδηγεί σε σκοτεινούς συνειρμούς συγκάλυψης σκανδάλων, κάτι που όλοι οι πολίτες είμαστε εξ ορισμού πεπεισμένοι ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ επ ουδενί δεν επιθυμεί. Αυτό μένει να το δείξει έμπρακτα παίρνοντας πίσω την διάταξη που καταργεί την ΥΕΥ, αναγνωρίζοντας το έργο και την αποστολή της.