Αρχική Ρυθμίσεις Μέριμνας Προσωπικού Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας, Στρατιωτικής Δικαιοσύνης και άλλες διατάξειςΆρθρο 37 – Τροποποιήσεις διατάξεων του Κώδικα Δικαστικού Σώματος Ενόπλων Δυνάμεων (ν. 2304/1995, Α΄ 83)Σχόλιο του χρήστη Παναγιώτης Χριστοφοράκος | 16 Μαρτίου 2019, 02:09
Η προτεινόμενη από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας τροποποίηση κρίνεται άστοχη, βεβιασμένη και μη έχουσα ως στόχο την πραγματική θωράκιση των δικαστικών λειτουργών του ΔΣΕΔ με τις θεσμικές εγγυήσεις που επιβάλλει το Σύνταγμα και αναζητά την κατοχύρωσή τους εναγωνιωδώς χρόνια τώρα η πλειοψηφία των στρατιωτικών δικαστών. Εμφανίζεται άστοχη και βεβιασμένη, διότι η θεσμική κατοχύρωση των δικαστικών λειτουργών του ΔΣΕΔ με το σύνολο των εγγυήσεων προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας και μάλιστα με απευθείας εφαρμογή του Συντάγματος, είναι προ των πυλών, οπότε είναι δύσκολο να γίνει κατανοητό, ποιος ο λόγος να επιχειρηθεί μια εκτεταμένη τροποποίηση του ΚΔΣΕΔ (Ν.2304/1994), χωρίς να θίγεται ο πυρήνας των διατάξεων εκείνων που συνιστούν ρήγμα στην πραγματική θεσμική κατοχύρωση του δικαστή.Ενδεικτικά αναφέρομαι σε κάποιες θεμελιώδεις διατάξεις του ΚΔΣΕΔ, όπως: στο άρθρο 10 του ΚΔΣΕΔ, το οποίο περιλαμβάνει το στρατιωτικό όρκο, ο οποίος δεν καταργείται, στο άρθρο 71 του ΚΔΣΕΔ (έννοια του πειθαρχικού παραπτώματος), όπου εξακολουθεί να "συμβιώνει" η δικαστική με τη στρατιωτική ιδιότητα, στο άρθρο 144 ΚΔΣΕΔ όπου προβλέπεται (εξ αντιδιαστολής) οι δικαστικοί λειτουργοί του ΔΣΕΔ να δωσιδικούν κατά βάση στα στρατιωτικά δικαστήρια για όσα εγκλήματα διαπράττουν, κάτι το οποίο για να συμβεί προϋποθέτει στρατιωτική ιδιότητα και το οποίο ασφαλώς δεν μπορεί να υποστηριχθεί, αφού η ιδιότητα του δικαστή είναι έννοια ασύμβατη με εκείνη του στρατιωτικού και τέλος στο άρθρο 42 του ΚΔΣΕΔ, όπου προβλέπεται η επιλογή του Προέδρου, του Εισαγγελέα και των Αντιπροέδρων του Αναθεωρητικού Δικαστηρίου να γίνεται από το ΚΥΣΕΑ και όχι π.χ. από την Ολομέλεια του ΑΠ, ή έστω από το Υπουργικό Συμβούλιο, όπως προβλέπεται για του Προέδρους των Ανωτάτων Δικαστηρίων και τον Εισαγγελέα του ΑΠ.Επομένως, εφόσον η επιχειρούμενη τροποποίηση του ΚΔΣΕΔ δεν εξυπηρετεί το πνεύμα της πραγματικής θεσμικής θωράκισης των στρατιωτικών δικαστών με το σύνολο των εκ του Συντάγματος εγγυήσεων, εμφανίζεται στην παρούσα συγκυρία αδικαιολόγητη, λαμβανομένης υπόψη και της εν εξελίξει συνταγματικής αναθεώρησης. Μετά το πέρας της τελευταίας, η οποία πρέπει εκ θεμελίων και στο πλαίσιο της απευθείας εφαρμογής του Συντάγματος και στους Στρατιωτικούς Δικαστές να εξετάσει το συγκεκριμένο ζήτημα, επιβάλλεται να συγκροτηθεί ειδική νομοπαρασκευαστική επιτροπή από καθηγητές πανεπιστημίων, δικαστές, εισαγγελείς και φυσικά στρατιωτικούς δικαστές, η οποία και θα υλοποιήσει τη συνταγματική επιταγή. Και ένα τελευταίο: Ασφαλώς και οι νεότεροι συνάδελφοι του ΔΣΕΔ έχουν δίκιο με τη διεύρυνση του ορίου ηλικίας, αφού πολλοί από αυτούς σήμερα δεν έχουν καν το περιθώριο ηλικίας να γίνουν Αναθεωρητές. Τούτο το θέμα όμως θα το ορίσει ο συνταγματικός νομοθέτης με την απευθείας εφαρμογή του Συντάγματος (και) γι' αυτό και στους στρατιωτικούς δικαστές, σε συνδυασμό με την πρόβλεψη για σταδιακή αποχώρηση των αρχαιοτέρων στρατιωτικών δικαστών (Αναθεωρητών) πριν τη συμπλήρωση των ορίων ηλικίας που προβλέπονται στο Σύνταγμα με βάση την βαθμολογική αντιστοιχία που θα τους δοθεί μετά την αναθεώρηση της διάταξης του άρθρου 96 του Συντάγματος.