• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος Πολιτικός Επιστήμονας' | 19 Δεκεμβρίου 2022, 10:05

    Σε συνέχεια σχολιασμού του άρθρου 53, θα ήθελα να αναδείξω το θέμα της σταδιοδρομικής βαθμολογικής εξέλιξης Αξιωματικών προερχομένων εξ Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) καταταγέντων από το έτος 1991 και εντεύθεν. Ο καταληκτικός βαθμός των αποφοίτων ΑΣΣΥ σύμφωνα με την υποπαράγραφο β του άρθρου 23 του νόμου 3883/10 είναι: α) Πλοίαρχος για τους αποφοίτους ΑΕΙ με τη συμπλήρωση 37 ετών υπηρεσίας και αυταπάγγελτη αποστρατεία στα 38 έτη. β) Αντιπλοίαρχος για τους υπόλοιπους, μη πτυχιούχος ΆΕΙ με τη συμπλήρωση 36 ετών υπηρεσίας και αυταπάγγελτη αποστρατεία στα 37 έτη Σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 27 του νόμου 3883/10 ως Αξιωματικοί προάγονται στο βαθμό του Σημαιοφόρου με τη συμπλήρωση 19 ετών υπηρεσίας, στο βαθμό του Ανθυποπλοιάρχου με τη συμπλήρωση 23 ετών υπηρεσίας, στο βαθμό του Υποπλοιάρχου με τη συμπλήρωση 28 ετών υπηρεσίας, στο βαθμό του Πλωτάρχη με τη συμπλήρωση 34 ετών υπηρεσίας και στο βαθμό του Αντιπλοιάρχου με τη συμπλήρωση 36 ετών υπηρεσίας. Από την ανωτέρω αναλυτική αναφορά της σταδιοδρομικής εξέλιξης των Αξιωματικών προερχόμενων από ΑΣΣΥ που υπάγονται στο θεσμικό Πλαίσιο του νόμου 3883/10 και έχουν καταταχθεί από 1/1/91 και μετά, σε σχέση με τους Αξιωματικούς ΑΣΣΥ κατατεγέντες μέχρι τις 31/12/90 που υπάγονται στο Ν.3883/10 και συγκεκριμένες διατάξεις του Ν.2439/96 και Αξιωματικούς προερχόμενους από διαφορετικούς θεσμούς (εθελοντές ΝΔ.445/74 και εθελόντριες Ν.705/77), προκύπτουν οι εξής κατάφωρες αδικίες: α) Οι Αξιωματικοί προερχόμενοι από ΑΣΣΥ με ημερομηνία κατάταξης έως 31/12 /89, οι κατατεγέντες Αξιωματικοί του έτους 1990 και οι Αξιωματικοί προερχόμενα από το ΝΔ.445/74 και τον Ν.705/77 προάγονται νωρίτερα στον εκάστοτε βαθμό του Αξιωματικού σε σχέση με τους Αξιωματικούς που προέρχονται από ΑΣΣΥ και έχουν καταταγεί από το 1/1/91 και εντεύθεν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι για την προαγωγή στο βαθμό του Πλωτάρχη απαιτείται για την πρώτη κατηγορία συμπλήρωση 30 ετών υπηρεσίας, για τη δεύτερη κατηγορία συμπλήρωση 32 ετών υπηρεσίας και για την τρίτη κατηγορία συμπλήρωση 30 ετών υπηρεσίας. Όμως για τους Αξιωματικούς ΑΣΣΥ που έχουν καταταχθεί από 1/1/91 και μετά, η προαγωγή στο βαθμό του Πλωτάρχη γίνεται μετά από 34 χρόνια υπηρεσίας. Δηλαδή 2 έως 4 χρόνια διαφορά σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες ,καθώς και επίσης ότι οι προαναφερθείσες κατηγορίες Αξιωματικών παραμένουν περισσότερα χρόνια σε ανώτερους βαθμούς, σε σχέση με τους ΑΣΣΥ που έχουν καταταχθεί από 1/1/91 και εντεύθεν, με ότι οφέλη έχει αυτό(διοικητικά- μισθολογικά) . Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι κατατεγέντες από το 1994 και μετά καθώς και ένα ποσοστό από τη σειρά κατάταξης του 1993 έχουν εισαχθεί στις τάξεις του Πολεμικού Ναυτικού μέσω του θεσμού των πανελληνίων εν αντιθέσει με τους Αξιωματικούς των υπολοίπων κατηγοριών που έχουν εισαχθεί με διαδικασία εσωτερικών διαγωνισμών δημιουργείται αίσθημα αδικίας και μη ίσης μεταχείρισης των στελεχών, καθόσον εκτός από το ηθικό θέμα που δημιουργείται υπάρχει και το μισθολογικό, γιατί άλλο Πλωτάρχης στα 30 χρόνια υπηρεσίας και άλλο Πλωτάρχης στα 34 χρόνια υπηρεσίας. Αυτή η διαφορά ανέρχεται για το διάστημα των 4 ετών σε αρκετές χιλιάδες ευρώ, το οποίο θα μπορούσε να καλύψει πολλές βασικές ανάγκες των στελεχών. β) ενώ στις κατηγορίες των Αξιωματικών που έχουν καταταχθεί μέχρι τις 31/12/90 χαρίζεται η πενταετία εκστρατείας μέχρι τη συμπλήρωση των 40 ετών συνολικής υπηρεσίας, καθώς επίσης τους δίνεται η δυνατότητα να παραμείνουν ΕΟΘ (εκτός οργανικών θέσεων), κρινόμενοι κάθε έτος μέχρι τη συμπλήρωση πραγματικής υπηρεσίας 40 ετών, οι αξιωματικούς ΑΣΣΥ που έχουν καταταχθεί από 1/1/91 και εντεύθεν, όσοι επιθυμούν, πρέπει να εξαγοράσουν την πενταετία εκστρατείας. Πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη και το νομοθετικό κενό που υπάρχει μεταξύ του σταδιοδρομικού Ν.3883/10 και του ασφαλιστικού Ν.3865/10 που προβλέπει 40 χρόνια εργασίας ή το 60 έτος ηλικίας για την κατοχύρωση συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων. Στο Ν.3883/10 προβλέπεται η αποστρατεία των στελεχών στα 37 έτη υπηρεσίας και στα 38 έτη για αποφοίτους ΑΕΙ, αφήνοντας ένα κενό 2-3 ετών μέχρι τη θεμελίωση των 40 ετών υπηρεσίας, που σε Αξιωματικούς που δεν έχουν τη δυνατότητα να εξαγοράσουν αυτά τα χρόνια δημιουργείται αίσθημα αβεβαιότητας για το τι μέλλει γενέσθαι όσον αφορά τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα. Στο νομοσχέδιο που αναρτήθηκε προς διαβούλευση με μεγάλη μου χαρά παρατηρώ ότι λύονται μερικώς (μέχρι και τους εισαχθέντες το 1993) οι αδικίες που υπήρχαν όσον αφορά την σταδιοδρομική εξέλιξη των στελεχών ΑΣΣΥ. ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΩΣΤΟ. Όμως παραμένει η αδικία για τα στελέχη των επόμενων σειρών και ιδίως των εισαχθέντων τα έτη 94,95, καθόσον δεν υπάρχει κανένας διαχωρισμός ,όσο αφορά την σταδιοδρομική εξέλιξη των εισαχθέντων ΑΣΣΥ 94,95 με τους εισαχθέντες ΑΣΣΥ 91,92,93, καθόσον και οι 2 κατηγορίες διέπονται από το ίδιο νομοθετικό πλαίσιο (εγκύκλιος εισαγωγης, νόμος σταδιοδρομικής εξέλιξης κ.α). Από όλα τα παραπάνω που αναφέρθηκαν προτείνονται τα εξής για τους Αξιωματικούς που έχουν καταταχθεί από 1/1/94 και μετά: α) η μείωση των απαιτούμενων χρόνων για την προαγωγή σε κάθε βαθμό Αξιωματικού (ιδίως για εισαχθέντες ΑΣΣΥ 94,95 για να ακολουθήσουν τους εισαχθέντες ΑΣΣΥ 91,92,93) , ώστε να φτάνει στα 35 χρόνια υπηρεσίας στον καταληκτικό του βαθμό έτσι ώστε όσοι επιθυμούν να αποστρατευτούν, αφού εξαγοράσουν την πενταετία εκστρατείας, με τη συμπλήρωση 35 ετών να έχουν πλήρη συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Επίσης όσο αφορά το δημοσιονομικό κόστος για την προαγωγή των προαναφερθέντων Αξιωματικών θεωρώ ότι θα είναι πολύ μικρό και θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του 2025. Επίσης θεωρώ ότι πρέπει να ληφθεί υπόψη και να αλλάξει, ότι ο καταληκτικός βαθμός για τους ΑΣΣΥ που κρίνονται με το νόμο 2439 /96 είναι του Πλοιάρχου, ενώ όσοι ΑΣΣΥ κρίνονται με το νόμο 3883/10 ο καταληκτικός βαθμός είναι του Αντιπλοιάρχου (ένας λιγότερος). β) να καλυφθεί το κενό των 2-3 ετών που υπάρχει μεταξύ σταδιοδρομικού Ν.3883/10 και ασφαλιστικού Ν.3865/10 άρθρο 20,που προβλέπει 40 χρόνια εργασίας ή την συμπλήρωση του 60 έτους ηλικίας για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος. γ) να ισχύσει ο αποστρατευτικός βαθμός του Αρχιπλοιάρχου για τους αξιωματικούς αποφοίτους ΑΣΣΥ που κρίνονται με το Ν.3883/10, οι οποίοι είναι κάτοχοι πτυχίου ΑΕΙ, όπως ισχύει με τους Αξιωματικούς απόφοιτους ΑΕΙ οι οποίοι κρίνονται με το νόμο 2439/96. Είναι υποχρέωση της διοίκησης να τηρήσει κάποιες από τις βασικές αρχές με τις οποίες πορεύεται, όπως είναι η αρχή της ισότητας των διοικούμενων, η αρχή της χρηστής και καλόπιστης διοίκησης, η αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικούμενου προς τη διοίκηση και άλλες, καθόσον πολλές από τις ανωτέρω αναφερόμενες τάξεις ΑΣΣΥ(ιδίως 94,95 και εντεύθεν) έχουν εισαχθεί στις τάξεις των ενόπλων δυνάμεων με σημείο αναφοράς κοινές εγκυκλίους και κοινό νομοθετικό πλαίσιο, όσο αφορά την σταδιοδρομική τους εξέλιξη και έρχεται τώρα το εν λόγω νομοθετικό πλαίσιο να διαχωρίσει τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων σε στελέχη 2 ταχυτήτων χωρίς να υπάρχει μια σταδιακή μετάβαση από το ένα σημείο στο άλλο. Οι ρυθμίσεις που θα θεσπιστούν στο επερχόμενο νομοσχέδιο είναι απαραίτητο να μη γίνουν τροχοπέδη στο αίσθημα δικαιοσύνης και ισότητας που πρέπει να υπάρχει στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων, αναγκάζοντας τα στελέχη τους να προσφύγουν σε ένδικα μέσα και δημιουργώντας τους αίσθημα αγανάκτησης και θυμού που πολύ φοβάμαι ότι θα αποτυπωθεί στις επερχόμενες εκλογές από αυτούς και τις οικογένειές τους.