Αρχική Μέριμνα υπέρ του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, εξορθολογισμός της νομοθεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, οργάνωση της Εθνοφυλακής και άλλες διατάξειςΆρθρο 53 Ρύθμιση θεμάτων κρίσεων και προαγωγών αξιωματικών εξ Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών και μονιμοποιηθέντων εθελοντών – μονιμοποιηθεισών εθελοντριών – Τροποποίηση άρθρου 37 ν. 4494/2017Σχόλιο του χρήστη Στέφανος Γ. | 27 Δεκεμβρίου 2022, 23:21
Δυστυχώς, απογοήτευση και αγανάκτηση και αυτή τη φορά. Όπως συνέβη με τον ν.4915/2022, όπου αναρτήθηκαν και αναλύθηκαν επαρκώς στο πλαίσιο της διαβούλευσης σχετικές προτάσεις, έτσι και στο παρόν σχέδιο νόμου αγνοείται παντελώς ένα τρανταχτό ζήτημα εγγενούς νομοθετικής αστοχίας, που όντως ανέκυψε κατά την εφαρμογή της υφιστάμενης νομοθεσίας, και αφορά μερίδα Αξιωματικών αποφοίτων Παραγωγικής Σχολής (ΑΣΣΥ). Πράγματι, αναρωτιέται κανείς: Γνωρίζει άραγε ο νομοθέτης ότι υπάρχει κατηγορία στελεχών, προερχόμενων από ΑΣΣΥ κατόχων πτυχίου ΑΕΙ Πανεπιστημιακού τομέα, που βάσει υφιστάμενης νομοθεσίας αποστρατεύονται, δίχως καν να τους παρέχεται η δυνατότητα να φθάσουν τον προβλεπόμενο από την ίδια νομοθεσία καταληκτικό βαθμό;; Ακούγεται αντιφατικό, αλλά είναι πραγματικότητα. Ο νομοθέτης δεν έχει πράξει κάτι μέχρι τώρα, επειδή ενδεχομένως δεν γνώριζε;; Ευελπιστούμε ότι ο νομοθέτης ως γνώστης πλέον του ζητήματος, και εμφορούμενος από στοιχειώδη αίσθηση ορθολογισμού, δικαίου, σεβασμού, και επειδή δεν νοούνται σταδιοδρομικές διατάξεις που αποκλείουν τυπικά και ουσιαστικά τα στελέχη, από το θεμελιώδες δικαίωμα της παροχής δυνατότητας κτήσης του θεσμοθετημένου καταληκτικού βαθμού, θα εγκύψει σε ένα προβληματικό ζήτημα το οποίο δεν ήταν αρχικά εμφανές, νομοθετώντας προς την κατεύθυνση της άρσης δυσχερειών οι οποίες ανέκυψαν κατά την εφαρμογή της νομοθεσίας, πράγμα που εν μέρει εμπίπτει στις πρόνοιες του παρόντος σχεδίου νόμου. Συγκεκριμένα, το εν λόγω ζήτημα έχει ως εξής: Η κατηγορία των Αντιπλοιάρχων αποφοίτων ΑΣΣΥ πτυχιούχων ΑΕΙ Πανεπιστημιακού τομέα, κρίνεται για προαγωγή στον καταληκτικό βαθμό με την συμπλήρωση 37 ετών πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας, και εφόσον κριθούν προακτέοι, προάγονται (παρ. 17 άρθρου 16 ν.2439/1996). Όμως, μερίδα των στελεχών αυτών, όταν φθάνουν να κριθούν στα 37 έτη πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας για προαγωγή στον καταληκτικό βαθμό, καταλαμβάνονται από το όριο ηλικίας του βαθμού (56 έτη), και αντί να προαχθούν, αποστρατεύονται (παρ. 8 άρθρου 21 ν.2439/1996). Σε αντίθεση με τους παραπάνω, στελέχη ίδιας κατηγορίας και ίδιου έτους εισαγωγής (συμμαθητές), που εντούτοις εισήχθησαν σε μικρότερη ηλικία στη Στρατιωτική Σχολή, κρινόμενοι για προαγωγή στον καταληκτικό βαθμό (στα 37 έτη υπηρεσίας), δεν καταλαμβάνονται από το όριο ηλικίας και, εφόσον κριθούν προακτέοι, προάγονται. Όπως γίνεται αντιληπτό, ο μοναδικός πλην όμως καταλυτικός παράγοντας που εν προκειμένω είναι η ηλικία εισαγωγής (στο ίδιο έτος) στη Στρατιωτική Σχολή, καταλήγει να διαφοροποιεί ουσιωδώς με βάση το γράμμα αλλά όχι το πνεύμα του νόμου, την βαθμολογική εξέλιξη ανάμεσα σε στελέχη ίδιας κατηγορίας και ίδιου έτους εισαγωγής (ήτοι ομοιόβαθμους και συμμαθητές), αποτυπώνοντας εναργώς το μέγεθος μιας εγγενούς νομοθετικής στρέβλωσης. Δεδομένου ότι ο κ. Υπουργός, κατά την κοινοβουλευτική συζήτηση για την ψήφιση του ν.4915/2022, έχει επιδείξει βούληση και έχει εκφραστεί ευθαρσώς και με ευθυκρισία ότι, «τα όρια ηλικίας δεν μπορεί να είναι εμπόδιο για την παραμονή των άξιων και ικανών στην υπηρεσία», προτείνεται η υιοθέτηση της παρακάτω πρότασης τροποποίησης της παρ. 17 του άρθρου 16 του ν.2439/1996, που θεραπεύει την προαναφερόμενη νομοθετική αστοχία, παρέχοντας τη δυνατότητα κτήσης του θεσμοθετημένου καταληκτικού βαθμού: «17. Από τις διατάξεις της παρ. 14 του παρόντος άρθρου εξαιρούνται οι Συνταγματάρχες και Ταξίαρχοι και οι αντίστοιχοι των άλλων Κλάδων που δεν διανύουν τον τελευταίο βαθμό εξέλιξής τους, καθώς και οι Ταξίαρχοι και οι αντίστοιχοι των άλλων Κλάδων που διανύουν τον καταληκτικό βαθμό εξέλιξής τους και, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του έτους που γίνονται οι κρίσεις, δεν συμπληρώνουν δύο (2) έτη στον κατεχόμενο βαθμό (Αντικαταστάθηκε με το άρθρο 21 του ν. 4598/2019 Α’ 36). Αυτοί κρίνονται όπως και οι λοιποί ομοιόβαθμοί τους, που δεν συμπληρώνουν 35ετία. Ομοίως εξαιρούνται οι Αντισυνταγματάρχες και οι αντίστοιχοι των άλλων κλάδων των ΕΔ που προέρχονται από υπαξιωματικούς αποφοίτους Ανώτερων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών και είναι πτυχιούχοι ΑΕΙ του πανεπιστημιακού τομέα εκπαίδευσης. Οι αξιωματικοί του προηγούμενου εδαφίου κρίνονται για προαγωγή στον επόμενο βαθμό με τη συμπλήρωση του απαραίτητου χρόνου παραμονής της περίπτωσης ε´ της παραγράφου 1 του άρθρου 5 ανεξαρτήτως τυχόν κατάληψης από το όριο ηλικίας του άρθρου 21 παρ. 8 και, εάν κριθούν προακτέοι, προάγονται ανεξαρτήτως ύπαρξης κενών οργανικών θέσεων (Προστέθηκε με το άρθρο 4 ν. 4494/2017 Α’ 165).» Επιπρόσθετα και πολύ σημαντικά, υπογραμμίζεται για την ανωτέρω προτεινόμενη τροποποίηση ότι: α) αντιμετωπίζει ριζικά, οριστικά και καθολικά την προαναφερόμενη νομοθετική αστοχία β) δεν επεμβαίνει στα ισχύοντα όρια ηλικίας γ) δεν επιφέρει «παράπλευρες» επιπτώσεις και αξιώσεις, καθώς δεν εισάγει νέες ρυθμίσεις, παρά μόνο εξορθολογίζει ερμηνευτικά ήδη υπάρχουσες διατάξεις δ) προκαλεί μηδαμινό οικονομικό κόστος, ενώ ταυτόχρονα προκύπτει ελάφρυνση του ΕΦΚΑ από τη μη χορήγηση σύνταξης στα στελέχη που εμπίπτουν στην προτεινόμενη τροποποίηση, και επιπρόσθετα προκύπτει ελάφρυνση του Μετοχικού Ταμείου του Κλάδου από τη μη χορήγηση μερίσματος και οικονομικής ενίσχυσης στα στελέχη που εμπίπτουν στην προτεινόμενη τροποποίηση.