Αρχική Ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων...ΜΕΡΟΣ Δ` ΙΔΡΥΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΛΗΦΟΡΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΟΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΙΣ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ (Άρθρα 43-58)Σχόλιο του χρήστη Γιάννης Χωραφάς | 1 Μαΐου 2024, 17:18
Γενικά, επί της σύστασης Σώματος Πληροφορικής επισημαίνεται ότι από το νομοσχέδιο δεν προκύπτει ποιο πρόβλημα επιλύει. Αν αυτό είναι η στελέχωση των φορέων πληροφορικής, ας ξεκινήσει ο κ. ΥΕΘΑ με τη συνένωση αυτών σε τοπικό επίπεδο. Μόνο μέσα στο Πεντάγωνο, υπάρχουν 6-7 κέντρα υποστήριξης λογισμικού-μηχανογράφησης κλπ. Δεν μπορούν να ενοποιηθούν αυτά οργανικά, χωροταξικά και τεχνολογικά; Πρέπει βέβαια να θεσπιστούν διαδικασίες προτεραιοποίησης και έγκρισης των απαιτήσεων και εκεί χρειάζεται η άνωθεν επέμβαση για να τα βρουν μεταξύ τους οι εμπλεκόμενοι. Αν το πρόβλημα είναι η βελτίωση της συνεργασίας των φορέων, ας καθορίσει το ΓΕΕΘΑ κατάλληλα πρότυπα και διαδικασίες, με την κάλυψη βέβαια του Υπουργείου για την επιβολή τους. Είναι σοβαρό έργο, που θα αποδώσει πολλά χωρίς να προκαλέσει αναστάτωση. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η αναγκαστική ένταξη στελεχών στο ΚΣ είναι πρωτόγνωρο μέτρο που μπορεί να προκαλέσει παραιτήσεις έμπειρων και εξειδικευμένων στελεχών Πληροφορικής του ΠΝ και της ΠΑ. Ήδη, πολλά από αυτά τα στελέχη αμφιταλαντεύονται μεταξύ της σταθερότητας του Δημοσίου και των αυξημένων αμοιβών και ευκαιριών που προσφέρει συγκυριακά ο ιδιωτικός τομέας. Μια μετάθεση σε μονάδα του ΣΞ μακριά από τα κύρια αστικά κέντρα που φιλοξενούν τους φορείς πληροφορικής όπου τώρα υπηρετούν, θα ανατρέψει τον προσωπικό και οικογενειακό προγραμματισμό τους αρκετά για να πάρουν την απόφαση. Το εγχείρημα χρειάζεται προσοχή, γιατί οι διαρροές στελεχών είναι συνεχείς και δυσαναπλήρωτες. Προς τούτο, θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι οι νέοι αξιωματικοί του Σώματος που θα αποφοιτήσουν από την ΣΣΑΣ, θα διαθέτουν κανονικό πτυχίο Πληροφορικής από το ΑΠΘ (όχι απλά περί την Στρατιωτική/Ναυτική/Αεροπορική Επιστήμη), την κατάλληλη νοοτροπία και τις επαφές που θα τους επιτρέψουν την ταχεία απορρόφησή τους στον ιδιωτικό αλλά και τον δημόσιο τομέα όταν το επιδιώξουν. Ο ελάχιστος προβλεπόμενος χρόνος παραμονής (διπλάσιο των ετών φοίτησης, μόλις 8 συνολικά) δεν διασφαλίζει την μελλοντική διατήρηση ικανού αριθμού αξιωματικών για την στελέχωση του Σώματος Πληροφορικής, ιδιαίτερα στους ανώτερους και ανώτατους βαθμούς. Ας μην γίνει παραλληλισμός με τους υγειονομικούς αξιωματικούς γιατί οι συνθήκες εργασίας και τα κίνητρα παραμονής είναι πολύ διαφορετικά (λίγες ή καθόλου μεταθέσεις, απογευματινά ιατρεία κλπ). Πρέπει να θεσπιστούν σοβαρά κίνητρα παραμονής για τους αποφοίτους Πληροφορικής της ΣΣΑΣ, ει δυνατόν με το παρόν νομοσχέδιο. Επιμέρους σχόλια για τα άρθρα του νομοσχεδίου, ως ακολούθως: 1. Επί του Άρθρου 48: α) Η αντιμετώπιση κυβερνοεπιθέσεων συνιστά διεξαγωγή επιχειρήσεων στον Κυβερνοχώρο. Ένα Σώμα δεν μπορεί να διεξάγει επιχειρήσεις αυτοτελώς, γιατί δεν διαθέτει την κατάλληλη οργάνωση, ούτε τα στελέχη του την κατάλληλη εκπαίδευση και τρόπο σκέψης. Οι γνώσεις και δεξιότητες στον τομέα της Πληροφορικής είναι μεν προαπαιτούμενες για την διεξαγωγή επιχειρήσεων Κυβερνοχώρου αλλά δεν επαρκούν από μόνες τους. Οι μεγάλοι διεθνείς "παίκτες" στον τομέα (ΗΠΑ, Κίνα, Ιράν) έχουν συγκροτήσει ξεχωριστά Όπλα για τον σκοπό αυτό, με αντίστοιχη εκπαίδευση και σχέδιο δράσης. β) Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση διαδικτυακών εφαρμογών καθώς και η δημιουργία, η υλοποίηση και διαχείριση συστημάτων βάσεων δεδομένων, εντάσσεται στις ήδη προβλεπόμενες δράσεις για τα πληροφοριακά συστήματα και το λογισμικό. Συνεπώς, περιττεύουν ως προσδιορισμός αποστολής και καλό είναι να αφαιρεθούν. 2. Επί του Άρθρου 49: α) Οι μαθητές των υφιστάμενων τμημάτων Πληροφορικής της ΣΙ και ΣΜΥΑ εισήχθησαν κατόπιν Πανελλαδικών Εξετάσεων σε στρατιωτική σχολή που, με την αποφοίτησή τους, θα τους επέτρεπε να υπηρετήσουν στην ΠΑ. Δυστυχώς, φαίνεται ότι θα αναγκαστούν να υπηρετήσουν σε Διακλαδικό Σώμα που ουδέποτε επέλεξαν, εντασσόμενοι αναγκαστικά σε αυτό μόλις μερικούς μήνες μετά την ορκωμοσία τους και υφιστάμενοι, στη συνέχεια, μη αναμενόμενες μεταθέσεις και συνθήκες εργασίας. Οι φετινοί υποψήφιοι των σχολών είναι σε ακόμα μεγαλύτερη ανασφάλεια, μη γνωρίζοντας πού θα υπηρετήσουν και αν τελικά θα ορκιστούν Ανθυποσμηναγοί ή Ανθυπολοχαγοί, Σμηνίες ή Λοχίες παρά τα αναγραφόμενα στην αντίστοιχη προκήρυξη. Για λόγους ασφαλείας δικαίου, πρέπει να επιτραπεί στους εν λόγω μαθητές να μεταγραφούν, κατ' εξαίρεση και καθ' υπέρβαση των διαθέσιμων θέσεων, στο αντίστοιχο έτος ΑΕΙ Πληροφορικής της επιλογής τους, με αναγνώριση των μαθημάτων και χωρίς καμία οικονομική επίπτωση για την παραίτησή τους από την Σχολή. Λόγω της χρονικής συγκυρίας της επικείμενης αποφοίτησής τους, το ίδιο πρέπει να επιτραπεί και στους φετινούς αποφοίτους των Σχολών, δίνοντάς τους κάποιο χρονικό περιθώριο, π.χ. 2 μήνες από την δημοσίευση του νόμου. β) Για τις παραγρ. 1ε και 1η: Η Πολεμική Αεροπορία δεν έχει αξιωματικούς τεχνικούς υποστήριξης με ειδίκευση Έρευνας-Πληροφορικής ούτε ανθυπασπιστές ή υπαξιωματικούς ειδικότητας Πληροφορικής. Έχει Τεχνικούς Υποστήριξης Πληροφορικής (ΤΠΛ), Προγραμματιστές Αναλυτές (ΕΠΡΑ/ΟΠΡΑ) και Τεχνικούς Η/Υ (ΟΤΗΥ). Επίσης, έχει και Χειριστές Μηχανογραφικών και Τηλεπικοινωνιακών Συσκευών (ΑΧΜΣ/ΕΧΜΤΣ), με συναφές αντικείμενο εργασίας. Ποιοι από όλους αυτούς θα ενταχθούν στο ΚΣ; Με το γράμμα του νόμου, κανένας! Αν η αβλεψία δεν είναι εκ του πονηρού για να αποφύγουν την υποχρεωτική ένταξη ορισμένοι από αυτούς που "είναι στο τέλος του εργασιακού βίου τους", πρέπει να καθοριστούν ρητά οι ειδικότητες της ΠΑ που θα ενταχθούν. γ) Για την παραγρ. 2: Η ονομασία ενός στελέχους ως αξιωματικού ή υπαξιωματικού, η κατάταξή του σε Όπλο, Σώμα ή ειδικότητα καθώς και οι απονομές των βαθμών όταν προάγεται, υπογράφονται πάντα από τον ΠτΔ. Άρα, για την ένταξη του στελέχους σε ΚΣ και την συνεπαγόμενη απονομή διαφορετικού βαθμού, απαιτείται νέο Προεδρικό Διάταγμα και όχι Υπουργική Απόφαση. Άλλωστε, για τους μετατασσόμενους, η παρ. 5 προβλέπει όντως την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος! Γιατί προβλέπεται διαφορετική, "υποδεέστερη" μεταχείριση για τους αναγκαστικά εντασσόμενους; Θα πρέπει να καθοριστεί ρητά ο τρόπος κατάταξης των εντασσομένων στην μεταξύ τους σειρά αρχαιότητας, ώστε να μην προκύψουν προβλήματα. Προς τούτο, δέον να ακολουθηθούν οι προβλέψεις του Ν.3883/2010 χωρίς όμως να διαταραχθεί, σε καμία περίπτωση, η εντός του Κλάδου προέλευσης υφιστάμενη σειρά αρχαιότητας. Η Διεύθυνση Πληροφορικής του ΓΕΕΘΑ από ποιον θα έχει στελεχωθεί προηγουμένως για να καταρτίσει τους πίνακες εντασσομένων και μάλιστα να καθορίσει και την μεταξύ τους σειρά αρχαιότητας, αφού δεν θα έχει συγκροτηθεί ακόμα το Σώμα; Μήπως από κάποιον που θα έχει διοριστεί Διευθυντής εκείνη τη στιγμή, ακόμα και χωρίς να έχει επιτελείς; Θα υπάρχει δικαίωμα ενδικοφανούς προσφυγής για τους θιγόμενους και ποιος θα την εξετάσει; Η όλη διαδικασία στελέχωσης πρέπει να υλοποιηθεί αρμοδίως από τον Β' Κλάδο του ΓΕΕΘΑ σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής διοίκησης, και όχι από τα ίδια τα στελέχη που θα συγκροτήσουν το Σώμα. Συνοπτικά, η παράγραφος 2 του Άρθρου 49 πρέπει να διαμορφωθεί ως εξής: "Με απόφαση του Β' Κλάδου του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας συντάσσονται πίνακες με τη σειρά αρχαιότητας όσων εντάσσονται στο Κοινό Σώμα Πληροφορικής (ΠΛΗ) βάσει των περ. ε) έως η) της παρ. 1, οι οποίοι κυρώνονται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας. Η κατάταξη σε σειρά αρχαιότητας γίνεται σύμφωνα με τα καθοριζόμενα στο Άρθρο 36 του Ν.3883/2010. Η σειρά αρχαιότητας μεταξύ των εντασσομένων που προέρχονται από τον ίδιο Κλάδο, διατηρείται σε κάθε περίπτωση. Οι θιγόμενοι δύνανται να ασκήσουν ενδικοφανή προσφυγή εντός αποκλειστικού χρονικού διαστήματος 15 ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης, με ατομική αναφορά τους η οποία προωθείται αμελητί από τα ενδιάμεσα κλιμάκια στον Β' Κλάδο του ΓΕΕΘΑ. Μετά την εξέταση των προσφυγών, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας προκαλεί την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, με το οποίο απονέμεται στους εντασσόμενους ο βαθμός των Κοινών Σωμάτων που αντιστοιχεί στον βαθμό που έφεραν και καθορίζεται οριστικά η μεταξύ τους σειρά αρχαιότητας". 3. Επί του Άρθρου 50: δηλαδή, δεν θα επιτρέπεται η τοποθέτηση προσωπικού του Σώματος στο εξωτερικό ούτε στα Στρατιωτικά Γραφεία του ΥΠΕΘΑ και όπου αλλού ήδη υπηρετεί εκτός ΕΔ; Πρόκειται για διάταξη νόμου που είναι γραμμένη για να παραβιαστεί! 4. Επί του Άρθρου 51, παρ. 2: Η φράση "οι μετατασσόμενοι διατηρούν τον βαθμό τους" είναι ασαφής. Ένας Πλωτάρχης π.χ. του ΠΝ, που θα μεταταχθεί στο ΚΣ με αίτησή του, θα παραμείνει Πλωτάρχης; Επίσης, τι σημαίνει "λαμβάνεται υπόψη η σειρά αρχαιότητας"; Πρόκειται περί αοριστίας. Πρέπει να γίνει σαφέστερη η διατύπωση, όπως π.χ. "διατηρείται η μεταξύ τους σειρά αρχαιότητας". 5. Για το Άρθρο 52: η προμήθεια εξατημάτων (υποκάμισα, υποδήματα, μπερέ, πηλήκια, ζώνες) και η ραφή ενός πλήρους σετ νέων στολών για υπαξιωματικούς μπορεί να κοστίσει πάνω 800 ευρώ για εργασία, συν το κόστος του υφάσματος. Για τους αξιωματικούς, το κόστος ανεβαίνει πάνω από τα 1200, συν το κόστος του υφάσματος και νέου ξίφους, καθόσον αυτό που χορηγεί το ΠΝ και η ΠΑ δεν ταιριάζει με αυτά που χορηγούνται στους αξιωματικούς των ΚΣ. Ποιος θα καλύψει αυτό το κόστος; Μήπως το Δημόσιο, ενώ σίγουρα δεν έχει προβλεφθεί αντίστοιχη δαπάνη για το 2024 και δεν υπάρχει ούτε καν κοστολόγηση από το ΓΛΚ; Τα ίδια τα στελέχη; Ας πούμε ότι οι αναγκαστικά εντασσόμενοι δεν έχουν επιλογή. Ποιος όμως θα ζητήσει εθελοντικά μετάταξη για να καλύψει το κόστος των στολών από την τσέπη του; Ας προβλεφθεί ότι "Μέχρι την χορήγηση της στολής που προβλέπεται από τον Διακλαδικό Κανονισμό Στολών, τα στελέχη του Σώματος συνεχίζουν να φέρουν την αντίστοιχη στολή του Κλάδου προέλευσης". 6. Για το Άρθρο 53: στην παράγραφο 1, να προστεθούν και οι Ειδικοί Λογαριασμοί Πρόνοιας ΣΞ και ΠΑ του Ν. 5018/2023 (ΦΕΚ A 25 - 09.02.2023). 7. Για το Άρθρο 58: α) Το ΓΕΕΘΑ δεν διαθέτει Διεύθυνση Πληροφορικής αλλά την άρτι συσταθείσα Διεύθυνση Επικοινωνιών-Πληροφορικής του Γ' Κλάδου. Ποια Διεύθυνση εννοεί η διάταξη; Επίσης, κρίνεται υπερβολικά άκαμπτος ο λεπτομερής καθορισμός αρμοδιοτήτων ενός Τμήματος με Νόμο. Αν αλλάξουν κάποια στιγμή οι απαιτήσεις (πολύ πιθανό στην ταχέως εξελισσόμενη επιστήμη της Πληροφορικής), θα πρέπει να γίνει τροποποίηση του Νόμου. Αν όντως πρέπει να συσταθούν τα Τμήματα με Νόμο, ας αφαιρεθούν οι λεπτομερείς αρμοδιότητες και ας εξουσιοδοτηθεί ο ΥΕΘΑ ή ο ΑΓΕΕΘΑ να τις καθορίζει ή έστω να τις τροποποιεί. β)Επίσης, πρέπει να καθοριστεί ποια θα είναι η σχέση της Διεύθυνσης με το ΓΕΕΘΑ/Ε5 και/ή την υπό ίδρυση Μονάδα 1864, δεδομένου ότι τα αντικείμενα είναι παραμφερή και απαιτούν στελέχωση από το ίδιο περιορισμένο ανθρώπινο δυναμικό.