• Σχόλιο του χρήστη 'Παναγιώτης' | 2 Μαΐου 2024, 19:03

    Το παρακάτω κείμενο είναι Αιτιολογική Έκθεση στο παρακάτω σχέδιο νόμου που είχε εισηγηθεί η προηγούμενη κυβέρνηση και τροποποίησε τον Νόμο 3883/2010. Ερωτήσεις προς τον Κο Υπουργό και τους Συμβούλους του: 1)Τι έχει αλλάξει από τότε; 2)Αυτή η τροποποίηση που προωθείτε είναι για την πραγματική ¨Μέριμνα του Προσωπικού¨; 3)Ποιος θα είναι υπεύθυνος για την οικονομική - οικογενειακή εξαθλίωση των οικογενειών των Στρατιωτικών που Ομαδοποιήσατε, οδηγώντας τους σε απόγνωση και αδιέξοδα με την τυχόν εφαρμογή - ψήφιση της παρούσας τροποποίησης που προωθείτε; 4)Να μας απαντήσετε ποια προβλήματα θα λύσετε; 5)Σκεφτήκατε ποια προβλήματα θα δημιουργήσετε; 6)Γιατί δεν ενισχύετε περισσότερο τον 3883/2010 όσον αφορά τα θέματα μεταθέσεων όλων των κατηγοριών με αύξηση τον ορίων και όχι με μείωση; 7)Αρα ακυρώνετε την παρακάτω τροποποίηση; 8)Ποια είναι η δική σας γνώμη - ερμηνεία του όρου ¨Κοινωνικά Κριτήρια¨ και 9)Πραγματικά, αυτό το Άρθρο 21 του Συντάγματος το λάβατε υπόψη πριν την σύνταξη της τροποποίησης που προωθείτε; Αναρτήθηκε 8 Μαρτίου 2019, 15:00 Ανοικτή σε Σχόλια έως 18 Μαρτίου 2019, 15:00 Ολοκληρώθηκε. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ στο σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις Μέριμνας Προσωπικού Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας, Στρατιωτικής Δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις» Προς τη Βουλή των Ελλήνων Άρθρο 10 Τροποποίηση διατάξεων του ν. 3883/2010 (Α΄ 167) Με τις παραγράφους 1 έως 3, 9 έως 13 έως 15 και 20 προβλέπεται η απονομή αποστρατευτικού βαθμού Υπολοχαγού στους Εθελοντές Μακράς Θητείας (Ε.Μ.Θ.), αντί του Ανθυπολοχαγού, που είχε καθιερωθεί με το ν. 4494/2017 (Α΄ 165), για λόγους αποκατάστασης της ίσης μεταχείρισης στελεχών όμοιας προέλευσης. Συγκεκριμένα, με την εν λόγω διάταξη σκοπείται η απονομή του κατώτερου βαθμού Αξιωματικών στους ΕΜΘ ως καταληκτικού, με δυνατότητα απονομής αποστρατευτικού βαθμού Υπολοχαγού, για λόγους άμβλυνσης της διαφορετικής μεταχείρισης με τις εθελόντριες που κατετάγησαν βάσει του ν. 705/1977 (Α΄ 279) και διέπονται από το άρθρο 13 του ν. 3257/2004 (Α΄ 143) και γίνονται οι απαραίτητες προσαρμογές της ισχύουσας νομοθεσίας. Με τη ρύθμιση της παραγράφου 4 επιδιώκεται η πληρέστερη προστασία της οικογένειας και ειδικότερα των ευάλωτων οικογενειών, όπως των πολύτεκτων, τρίτεκνων ή των γονέων με τέκνο με ανίατο ή δυσίατο νόσημα, αφενός υπό το φως της προστασίας που επιτάσσει το άρθρο 21 του Συντάγματος και αφετέρου για λόγους ισότητας μεταξύ των ίδιων κατηγοριών, που αντιμετωπίζονται με διαφορετικό τρόπο από τη Διοίκηση όσον αφορά στην εφαρμογή της έννοιας «μετάθεση». Συγκεκριμένα, οι ως άνω κατηγορίες στρατιωτικών προστατεύονται, κατ΄ ουσία, μόνο εφόσον πληρούν τα κριτήρια της παραγράφου 1 (2) α) του άρθρου 5 κατά τον χρόνο που υπηρετούν στον τόπο προτίμησής τους. Εν προκειμένω, μετατίθενται μόνο κατόπιν πρότερης σχετικής αναφοράς τους. Αντίθετα, εφόσον αποκτήσουν τους λόγους προστασίας της ανωτέρω διάταξης, ενόσω υπηρετούν σε έτερο τόπο μη προτίμησής τους, δεν μετατίθενται στον τόπο συμφερόντων τους, παρόλο που το επιθυμούν και χρήζουν της προστασίας του νόμου. Με τη ρύθμιση της παραγράφου 5, λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα ως προς τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη ή είναι γονείς τέκνων που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη, ώστε να υπηρετούν σε φρουρά όπου οι κατάλληλες παροχές υγείας για την πάθησή τους (Διαβητολογικό Κέντρο ή Ιατρείο) δεν μπορούν να απέχουν από τη Μονάδα ή της Υπηρεσία τους περισσότερο από είκοσι (20) χιλιόμετρα. Ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 1 ή ινσουλινοεξαρτώμενος εμφανίζεται κατά κύριο λόγο στα παιδιά και η αντιμετώπισή του, ως χρόνιας αυτοάνοσης νόσου, είναι δύσκολη και απαιτεί συνεχή φροντίδα. Ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2 ή μη ινσουλινοεξαρτώμενος συναντάται συνήθως σε ασθενείς άνω των 30 ετών, αλλά διαγιγνώσκεται επίσης σε παιδιά και εφήβους, και συνοδεύεται συνήθως από παχυσαρκία. Η ανωτέρω ασθένεια απαιτεί τη διατήρηση του σακχάρου σε καλά επίπεδα που επιτυγχάνεται με σωστή δίαιτα, άσκηση και φαρμακευτική θεραπεία με χάπια ή ινσουλίνη. Επίσης, χρειάζεται η συχνή μέτρηση του σακχάρου στο αίμα. Εάν ο διαβήτης δεν ρυθμίζεται σωστά, μπορεί να εμφανιστούν επιπλοκές που είναι επικίνδυνες ακόμη και για τη ζωή. Με τη ρύθμιση της παραγράφου 6, επιδιώκεται η εναρμόνιση της ήδη ισχύουσας ευεργετικής διάταξης για υπηρέτηση σε τόπο όπου υπάρχουν κατάλληλες υποδομές υγείας των στελεχών που έχουν με δικαστική απόφαση την επιμέλεια ατόμου με αναπηρία, με το νέο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει το -10- συναινετικό διαζύγιο, κατά τα άρθρα 1438 και 1441 του Αστικού Κώδικα, όπως τροποποιήθηκαν με το ν. 4509/2017 (Α΄ 201), ώστε να αρκεί πλέον και απλή συμφωνία των συζύγων με συμβολαιογραφικό έγγραφο. Με τη ρύθμιση της παραγράφου 7, επαναδιατυπώνεται η τροποποιούμενη διάταξη, ώστε πλέον το Ανώτατο Συμβούλιο του Κλάδου να αξιολογεί και να επιλέγει τους υποψήφιους μετατασσόμενους βάσει των αντικειμενικών κριτηρίων του άρθρου 12 και μόνο, και όχι κατά απόλυτη σειρά αρχαιότητας των υποψηφίων. Με τη ρύθμιση της παραγράφου 8, προβλέπεται η έκδοση απόφασης του Υπουργού Εθνικής Άμυνας με την οποία θα εξειδικεύονται και θα παραμετροποιούνται κατά Κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων τα κριτήρια των μετατάξεων, ανάλογα με τις συνθήκες λειτουργίας και τις ειδικότερες ανάγκες της υπηρεσίας. Με αυτό τον τρόπο, διενεργείται μια πιο ουσιαστική αξιολόγηση των αιτήσεων των ενδιαφερομένων, έτσι ώστε οι σχετικές αποφάσεις επί αυτών να είναι πιο δίκαιες και αξιοκρατικές. Με τη ρύθμιση της παραγράφου 16, επιδιώκεται για την κρίση των Αξιωματικών ως ΄΄προακτέων κατ΄ εκλογή΄΄ να αρκεί πλέον η επιτυχής αποφοίτηση από τα ανά ειδικότητα υποχρεωτικά για προαγωγή σχολεία, προς αντιμετώπιση του ζητήματος κρίσης τους ως ΄΄διατηρητέων στον αυτό βαθμό΄΄ λόγω αποφοίτησής τους με βαθμό κάτω του ΄΄λίαν καλώς΄΄, με κοινωνικό γνώμονα, αλλά και προς πλήρη συμμόρφωση της Διοίκησης με τις αποφάσεις των Δικαστηρίων. Αναλυτικότερα, κατά το άρθρο 29 του ν.3883/2010, τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) προάγονται στον αμέσως επόμενο βαθμό, εφόσον έχουν συμπληρώσει τον απαιτούμενο χρόνο παραμονής στον βαθμό που κατέχουν και έχουν σε υψηλό επίπεδο τα ουσιαστικά τους προσόντα. Το αρμόδιο Συμβούλιο Κρίσεων λαμβάνει υπόψη όλα τα στοιχεία του ατομικού φακέλου του κρινόμενου. Για τις προαγωγές λαμβάνονται υπόψη υποχρεωτικά ορισμένα κριτήρια (πχ η βαρύτητα των Μονάδων και των θέσεων στις οποίες υπηρέτησαν την τελευταία 5ετία) και επικουρικά ορισμένα άλλα, στα οποία συγκαταλέγονται τα επαγγελματικά και τεχνικά τους προσόντα, και προσδιορίζονται περαιτέρω σε οκτώ (8) κατηγορίες. Στην έβδομη εξ αυτών ανήκει ο βαθμός αποφοίτησης από Σχολεία των ΕΔ. Περαιτέρω, σύμφωνα με το άρθρο 30 του ν.3883/2010, οι αξιωματικοί για την απόκτηση των αναγκαίων θεωρητικών και πρακτικών γνώσεων και για την ενημέρωσή τους στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις και επιστημονικές αντιλήψεις, φοιτούν, για χρονικό διάστημα ορισμένων μηνών, σε ορισμένους βαθμούς υποχρεωτικά στα Σχολεία που καθορίζονται με υπουργική απόφαση. Η φοίτηση στα Σχολεία αποτελεί τυπικό προσόν κρίσης για προαγωγή, ενώ η επιτυχής φοίτηση αποτελεί ουσιαστικό προσόν που εκτιμάται από τα Συμβούλια Κρίσεων. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει νομολογιακά δεκτά (Δ.Εφ.Θεσ. 3/2018, 2581 και 627/2015), από τη συνδυαστική ερμηνεία των ανωτέρω διατάξεων, συνάγεται ότι η επιτυχής αποφοίτηση από τα υποχρεωτικά Σχολεία των ΕΔ αποτελεί τυπικό προσόν για την προαγωγή των στελεχών, ενώ ο βαθμός αποφοίτησης αποτελεί ουσιαστικό προσόν, το οποίο συνεκτιμάται μαζί με τα λοιπά ουσιαστικά προσόντα τους από τα Συμβούλια Κρίσεων, όπως αυτά προκύπτουν από τους ατομικούς τους φακέλους. Με τη ρύθμιση της παραγράφου 17, προσμετράται στους Αξιωματικούς, ως χρόνος παραμονής στον βαθμό, ο συνολικός χρόνος νοσηλείας ή αναρρωτικής άδειας, λόγω ανυπαίτιου τραυματισμού σε επιχείρηση ή διατεταγμένη υπηρεσία και εξαιτίας αυτής, σε ειρήνη ή πόλεμο, ανεξαρτήτως του χρονικού διαστήματος στο οποίο διετέλεσε το στέλεχος στις πιο πάνω καταστάσεις. Η αναγκαιότητα της συγκεκριμένης ρύθμισης προέκυψε λόγω της ασάφειας που υπάρχει σχετικά με το αν το συνολικό διάστημα νοσηλείας και αναρρωτικής άδειας στελέχους, λόγω -11- τραυματισμού του σε διατεταγμένη υπηρεσία και εξαιτίας αυτής, θα πρέπει να προσμετρηθεί ολόκληρο ως χρόνος παραμονής στον βαθμό του ή αν θα πρέπει να ισχύουν και σε αυτή τη περίπτωση χρονικοί περιορισμοί που ισχύουν αν ο τραυματισμός συνέβη όχι σε διατεταγμένη υπηρεσία ή σε διατεταγμένη μεν υπηρεσία, αλλά όχι εξαιτίας αυτής. Με αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνεται η δικαιολογημένη ευνοϊκότερη μεταχείριση των στελεχών που τραυματίζονται ανυπαίτια κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων ή διατεταγμένης υπηρεσίας, σε σχέση με τις περιπτώσεις όπου δεν συντρέχει αυτό το τελευταίο στοιχείο. Η εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία αναλήφθηκε, αφενός με αφορμή την υπ’ αριθμ. 296/2017 Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, με την οποία κρίθηκε ότι είναι νόμιμο να προσμετράται, κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 13 του ν.δ.445/1974, στους Ανθυπασπιστές και Υπαξιωματικούς, ως χρόνος παραμονής στον βαθμό, ο συνολικός χρόνος νοσηλείας ή αναρρωτικής άδειας, λόγω ανυπαίτιου τραυματισμού σε επιχείρηση ή διατεταγμένη υπηρεσία σε ειρήνη ή πόλεμο, ανεξαρτήτως του χρονικού διαστήματος στο οποίο διετέλεσε το στέλεχος στις πιο πάνω καταστάσεις, και αφετέρου προς εναρμόνιση, για λόγους ισότητας, της νομοθεσίας που διέπει τους Αξιωματικούς με την αντίστοιχη των Ανθυπασπιστών και Υπαξιωματικών. Με τη ρύθμιση της παραγράφου 19 σκοπείται η εναρμόνιση της διάταξης της παρ. 1 του άρθρου 30 του ν.3883/2010 με την τροποποιούμενη διάταξη της παρ. 3, περίπτ. β΄, του άρθρου 25 του ίδιου νόμου, για λόγους ασφάλειας δικαίου, σύμφωνα με όσα έχουν γίνει νομολογιακά δεκτά (Δ.Εφ.Θεσ. 3/2018, 2581 και 627/2015), ώστε η επιτυχής αποφοίτηση από τα υποχρεωτικά Σχολεία να αποτελεί τυπικό προσόν προαγωγής των στελεχών, ενώ ο βαθμός αποφοίτησης ουσιαστικό προσόν που συνεκτιμάται από τα αρμόδια Συμβούλια Κρίσεων. Με τη ρύθμιση της παραγράφου 21, σκοπείται η έμπρακτη αναγνώριση των υπηρεσιών που προσέφεραν όσοι υπηρέτησαν στην Κύπρο κατά τις περιόδους, οι οποίες αναγνωρίστηκαν ως πολεμικές για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΔ), σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 21 του ν.2641/1998 (Α΄ 211). Από την ισχύουσα σήμερα ρύθμιση, ο κοινός νομοθέτης έχει αποκλείσει διά παραλείψεως τη δυνατότητα εξωνοσοκομειακής περίθαλψης της ανωτέρω πληθυσμιακής ομάδας στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία των στρατιωτικών νοσοκομείων, γεγονός που έχει ήδη επισημανθεί επανειλημμένα από τα οικεία σωματεία. Ειδικότερα, εξασφαλίζεται το δικαίωμα απρόσκοπτης πρόσβασης και πλήρους νοσοκομειακής περίθαλψης στα νοσοκομεία των ΕΔ για τους ανωτέρω δικαιούχους, δεδομένου ότι, στις περισσότερες περιπτώσεις ενδονοσοκομειακής νοσηλείας, προηγείται υγειονομική εξέταση ή ακολουθεί παρακολούθηση των ασθενών από τους ιατρούς των τακτικών εξωτερικών ιατρείων. Κατά συνέπεια, η ρύθμιση αυτή συμβάλλει στον αρτιότερο τρόπο ενάσκησης του ιατρικού λειτουργήματος στα παραπάνω νοσηλευτικά ιδρύματα, αναφορικά με τη συγκεκριμένη κατηγορία πολιτών. Με την προτεινόμενη τροποποίηση του άρθρου 83 του ν.3883/2010, εισάγεται ο όρος «πλήρης νοσοκομειακή περίθαλψη», που αντικαθιστά τον όρο «ενδονοσοκομειακή νοσηλεία» και περιλαμβάνει τόσο την τελευταία όσο και την εξωνοσοκομειακή εξέταση και παρακολούθηση, προκειμένου να εξασφαλίζεται ολοκληρωμένη υγειονομική κάλυψη από τα στρατιωτικά νοσοκομεία στην προαναφερθείσα πληθυσμιακή ομάδα, η οποία μέχρι σήμερα στερείται πρόσβασης στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία των νοσηλευτικών αυτών μονάδων.