• Σχόλιο του χρήστη 'Λιάκος' | 4 Μαΐου 2024, 12:15

    Η προς ψήφιση νέα νομοθετική ρύθμιση του άρθρο 61 (Εφάπαξ Βοήθημα) είναι αυθαίρετη, καταχρηστική και αντιδεοντολογική, καθώς εν δυνάμει διαχωρίζει τους μετόχους του ΕΛΟΑΣ. Επιπλέον, παραβιάζει τον θεμελιώδη σκοπό της σύστασης του ΕΛΟΑΣ, αλλά και του ΜΤΣ σε ευρύτερο πλαίσιο, δηλαδή την «οικονομική ενίσχυση των μετόχων και μερισματούχων αυτού» και το δίχως άλλο έρχεται σε αντίφαση με τις γενικές αρχές του δικαίου, με τις οποίες κάθε διοίκηση οφείλει να ευθυγραμμίζεται. Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση θίγονται οι αρχές της νομιμότητας, της χρηστής διοίκησης, της ασφαλείας δικαίου, της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, καθώς και η αρχή της ισότητας, η οποία επιβάλλει την ενιαία και ισότιμη μεταχείριση όλων των ατόμων που τελούν υπό τις ίδιες συνθήκες, εν προκειμένω των μετόχων του ΕΛΟΑΣ. καθώς ένας βασικός κανόνας δικαίου που ορίζει ότι «η νομοθέτηση γίνεται απρόσωπα, χωρίς διακρίσεις και ρυθμίζει τις ίσες καταστάσεις καθ’ όμοιο τρόπο». Συνεπώς, κατόπιν των παραπάνω, κρίνεται σκόπιμη η τροποποίηση της επίμαχης διάταξης, με κύριες επιδιώξεις την αποκατάσταση της τάξης, στο πλαίσιο της αρχής της αναλογικής ισότητας των παροχών, καθώς και την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των παροχών του Λογαριασμού σε βάθος χρόνου, στο πλαίσιο της αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών. Καμία μείωση δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή αν δεν έχει προηγηθεί λογιστική θεμελίωση της «απαίτησης» και φυσικά δεν προβλέπεται σχετική κλιμάκωση εφαρμογής σε εύλογο βάθος χρόνου, προκειμένου οι μέτοχοι να είναι έγκαιρα ενήμεροι, ώστε να πράξουν ότι κρίνουν σκόπιμο για το συμφέρον τους (χρόνος αποχώρησης από το στράτευμα) Εφόσον, μετά από μελέτη βιωσιμότητας του ΕΛΟΑΣ, είναι αναγκαία η μείωση του βοηθήματος, οι όποιες αποφάσεις θα μπορούσαν αρχικά να περιλάβουν τη χρονική μετατόπιση καταβολής ενός μέρους του εφάπαξ βοηθήματος (πχ 70% καταβολή εντός εξαμήνου από την ημερομηνία διαγραφής και το υπόλοιπο 30% σε βάθος χρόνου διετίας), προς διευκόλυνση του ΕΛΟΑΣ. Σε περίπτωση που η μείωση του ύψους του βοηθήματος είναι αναπόφευκτη, τότε και μόνο, αυτή θα πρέπει να είναι απολύτως λελογισμένη και να διέπεται από την αρχή της αναλογικής ισότητας, ώστε μέσω μεταβατικών διατάξεων να εφαρμοστεί σταδιακά, κλιμακούμενη σε εύλογο βάθος χρόνου, χωρίς δυσάρεστες «εκπλήξεις» για τους μετόχους. Κατόπιν των παραπάνω, προτείνεται η τροποποίηση των διατυπώσεων του προς διαβούλευση νομοσχεδίου, ως προς το άρθρο 61 (Προσδιορισμός της μέγιστης προσαύξησης για τον υπολογισμό του ύψους του εφάπαξ βοηθήματος - Τροποποίηση άρθρου 17 ν.δ. 398/1974), ως εξής: «2. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται κατόπιν εισήγησης της οικείας Διοικούσας Επιτροπής, της οποίας θα πρέπει να έχει προηγηθεί μελέτη βιωσιμότητας του Ειδικού Λογαριασμού, το ύψος του βοηθήματος που υπολογίζεται σύμφωνα με την περ. α’ της παρ. 1 μπορεί να περιορίζεται αναλόγως της οικονομικής κατάστασης του Ειδικού Λογαριασμού. Το ύψος της μείωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει σωρευτικά το 5% και εφαρμόζεται σταδιακά, κλιμακούμενο ως ακολούθως: α. Μείωση 1% για το οικονομικό έτος αναφοράς, που προσδιορίζεται στην παρ. 3 του παρόντος άρθρου. β. Μείωση επιπλέον 1% για κάθε επόμενο οικονομικό έτος (μέχρι τη συμπλήρωση συνολικά 5 ετών). «3. Η ως άνω απόφαση περί μειώσεως του βοηθήματος, δέον όπως εκδίδεται έναν τουλάχιστον μήνα προ της ενάρξεως του εις ο αναφέρεται οικονομικού έτους.» «9. Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από 1.1.2025.»