Αρχική Ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων...ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (Α.Σ.Ε.Ι.) – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 3187/2003 ΚΑΙ Ν. 4940/2022 (Άρθρα 14-42)Σχόλιο του χρήστη Νικόλαος Παπαδάκης | 9 Μαΐου 2024, 09:41
Είναι σαφές ότι η παρούσα τροποποίηση θεωρείται επιβεβλημένη. Έχει συνολικά τεθεί σε στέρεα βάση, κινούμενη προς τη σωστή κατεύθυνση και παρέχουσα ισχυρές προϋποθέσεις για γόνιμες δυνατότητες και υποσχόμενες προοπτικές κυρίως στον καίριο τομέα της απαραίτητης διδακτορικής έρευνας σε θέματα ενδιαφέροντος των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και σε θέματα διοικητικής λειτουργίας. Ωστόσο, για λόγους υποστήριξης της προσπάθειας που γίνεται, επιτρέψτε μου να θέσω υπόψη σας τρεις παρατηρήσεις και συναφείς αντίστοιχες προτάσεις. Κατ’ αρχάς, στο Άρθρο 17 (Οργάνωση και λειτουργία προγραμμάτων δευτέρου και τρίτου κύκλου σπουδών από τα των Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα – Αντικατάσταση άρθρου 4 ν. 3187/2003) του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, αναφέρεται ότι ο τίτλος και το άρθρο 4 του ν. 3187/2003 (Α’ 233), περί του τρόπου οργάνωσης και λειτουργίας των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών (Π.Μ.Σ.) των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Σ.Ε.Ι.), αντικαθίστανται ως εξής: ««Άρθρο 4 Οργάνωση και λειτουργία προγραμμάτων δευτέρου και τρίτου κύκλου σπουδών .………………………………………………………………………. 3. Για τις διαδικασίες ίδρυσης και λειτουργίας, καθώς και για τη σύνθεση, τις αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης, τους διδάσκοντες και την αξιολόγηση των Π.Μ.Σ., που οργανώνονται από τα Α.Σ.Ε.Ι. είτε αυτοδύναμα είτε σε συνεργασία με τους φορείς της παρ. 2 του παρόντος, εφαρμόζονται αναλόγως τα άρθρα 79 έως 89 του ν. 4957/2022 (ΦΕΚ Α’/ 141), που οργανώνονται από τα Α.Ε.Ι., με την επιφύλαξη της παρ. 18 του παρόντος………» Παρατηρείται ότι η εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 84 (Πόροι Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών – Οικονομική διαχείριση) του ν. 4957/2022 (ΦΕΚ Α’/141) ενώ κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, παραμένει ελλιπώς προσδιοριστική και εν δυνάμει δυσχερής ως προς τη σαφήνεια της διεκπεραίωσης των διαδικασιών. Συγκεκριμένα, απαιτούνται διευκρινίσεις ως προς τον τρόπο διαχείρισης των πόρων των Π.Μ.Σ. του Α.Σ.Ε.Ι., ως επίσης και της είσπραξης και απόδοσης των αμοιβών των διδασκόντων στα Π.Μ.Σ., σύμφωνα με την παρ.13 του άρθρ. 13 του ν. 3187/2003 και την από 30.5.2016 δημοσιευθείσα υπ’ αριθμ. Φ.800/182/131516/ Σ. 1341 Κ.Υ.Α. των Αναπληρωτών Υπουργών Άμυνας και Οικονομικών (ΦΕΚ 1521/Β’). Ως εκ τούτου, και με βάση τα ανωτέρω, η προβλεπόμενη στο παρόν νομοσχέδιο αντικατάσταση του άρθ. 4 του ν. 3187/2003 (Α’ 233) προτείνεται όπως, κατά το μέρος που αφορά στη διατύπωση της ως άνω παρ. 3, γραφεί προσδιοριζόμενη ως ακολούθως: «3.α. Για τις διαδικασίες ίδρυσης και λειτουργίας, καθώς και για τη σύνθεση, τις αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης, τους διδάσκοντες και την αξιολόγηση των Π.Μ.Σ., που οργανώνονται από τα Α.Σ.Ε.Ι. είτε αυτοδύναμα είτε σε συνεργασία με τους φορείς της παρ. 2 του παρόντος, εφαρμόζονται αναλόγως τα άρθρα 79 έως 89 του ν. 4957/2022 (ΦΕΚ Α’/ 141), που οργανώνονται από τα Α.Ε.Ι., με την επιφύλαξη της παρ. 18 του παρόντος. β. Η διαχείριση των πόρων των Π.Μ.Σ. του Α.Σ.Ε.Ι. πραγματοποιείται από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.) του ΥΠ.ΕΘ.Α. ή από τον Ε.Λ.Κ.Ε. του Α.Ε.Ι. που έχει αναλάβει τη διοικητική υποστήριξη του προγράμματος, σε περίπτωση διιδρυματικού ή κοινού Π.Μ.Σ. Η είσπραξη και απόδοση των αμοιβών των διδασκόντων σε Π.Μ.Σ. του Α.Σ.Ε.Ι. πραγματοποιείται υποχρεωτικά από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.) του ΥΠ.ΕΘ.Α. σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρ.13 του ν. 3187/2003.» Επίσης, στο Άρθρο 18 (Όργανα διοίκησης των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων – Τροποποίηση άρθρου 5 ν. 3187/2003) του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, αναφέρεται ότι το άρθρο 5 του ν. 3187/2003 (Α’ 233), κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων, διαμορφώνεται ως εξής: «……………………………6.α. «Ο Κοσμήτορας είναι μέλος του Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) του οικείου Α.Σ.Ε.Ι., στη βαθμίδα του Καθηγητή ή του Αναπληρωτή Καθηγητή και εκλέγεται με μυστική ψηφοφορία από την Α.Σ.. Ο Κοσμήτορας έχει θητεία τεσσάρων ακαδημαϊκών ετών. Δεν επιτρέπεται η εκλογή Κοσμήτορα για δύο συνεχείς θητείες, καθώς και η εκλογή για περισσότερες από δύο θητείες συνολικά. Ως θητεία για την εφαρμογή της διάταξης αυτής νοείται η χρονική περίοδος ανάμεσα σε δύο εκλογικές διαδικασίες. Η θητεία στο παραπάνω αξίωμα πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου δεν λαμβάνεται υπόψη για τους περιορισμούς αυτής της παραγράφου.»………………….» Παρατηρείται ότι η κατά τα ανωτέρω τελευταία φράση, σύμφωνα προς την οποία, «η θητεία στο αξίωμα του Κοσμήτορα πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου δεν λαμβάνεται υπόψη για τους περιορισμούς αυτής της παραγράφου», αποτελεί αντιγραφή εκείνης της Παραγράφου 13 του Άρθρου 88 (Τροποποίηση διατάξεων του ν.3187/2003 (ΦΕΚ 233/Α΄) «Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ)») του Νόμου 3883/2010 (ΦΕΚ 167/Α’). Στην περίπτωση όμως του Νόμου 3883/2010, η συμπερίληψη της επίμαχης φράσης ήταν δικαιολογημένη, επειδή οι αρμοδιότητες του μονοπρόσωπου οργάνου διοίκησης που εκπροσωπεί ο Κοσμήτορας μεταβάλλονταν ένεκα, μεταξύ άλλων και της εισαγωγής (για πρώτη φορά) του νεοσύστατου συλλογικού οργάνου διοίκησης, της Ακαδημαϊκής Συνέλευσης (Α.Σ.) του Α.Σ.Ε.Ι., της οποίας ο εν λόγω Νόμος προέβλεπε ότι προεδρεύει ο οικείος Κοσμήτορας. Αντιθέτως, σύμφωνα προς την περίπτωση της Παρ.6.β του ιδίου Άρθρου του παρόντος υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου, οι αρμοδιότητες του Κοσμήτορα παραμένουν αμετάβλητες και όπως ήδη περιγράφονται από τους Οργανισμούς των τριών οικείων Α.Σ.Ε.Ι. (Π.Δ. 61/2010 (ΦΕΚ 99/Α’), Π.Δ. 151/2013 (ΦΕΚ 238/Α’) και Π.Δ. 50/2018 (ΦΕΚ 92/Α’)). Ως εκ τούτου, δημιουργείται η εντύπωση ότι η συγκεκριμένη διατύπωση (: ότι, δηλαδή, «η θητεία στο αξίωμα του Κοσμήτορα πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου δεν λαμβάνεται υπόψη για τους περιορισμούς αυτής της παραγράφου») έχει διαφύγει της προσοχής των υπευθύνων, καθόσον έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την αξιοκρατική τακτοποίηση, την τακτικότητα του προγραμματισμού, υποδαυλίζοντας ταυτοχρόνως την όλη σημαντική προσπάθεια που γίνεται. Συνεπώς, προτείνεται όπως εξαλειφθεί τελείως αυτή η αναιτιολόγητη διατύπωση, η οποία είναι σαφές ότι παρέλκει τελείως και, εφόσον παραμείνει, ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα. Τέλος, στο Άρθρο 41 (Ομότιμοι καθηγητές) του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, αναφέρεται ότι το άρθρο 28 του ν. 3187/2003 (Α’ 233) αντικαθίσταται και διαμορφώνεται ως εξής: ««Άρθρο 28 Ομότιμοι καθηγητές «1. Το Ε.Σ. του ΑΣΕΙ, ύστερα από πρόταση του Κοσμήτορα, συνεκτιμώντας το έργο και την προσφορά, απονέμει τον τίτλο του Ομότιμου Καθηγητή σε όσα μέλη Δ.Ε.Π. της βαθμίδας του Καθηγητή εξέρχονται της υπηρεσίας….» Για λόγους συνολικής αναγνώρισης και αποδοχής του έργου του εξερχομένου της υπηρεσίας, αλλά και συμμετρικής απόδοσης και ομοιομορφίας βασικών αρμοδιοτήτων των οργάνων, προτείνεται όπως η εν λόγω διάταξη συμπληρωθεί ως ακολούθως: «1. Το Ε.Σ. του Α.Σ.Ε.Ι., ύστερα από εισήγηση του Κοσμήτορα και κατόπιν πρότασης της Ακαδημαϊκής Συνέλευσης του Α.Σ.Ε.Ι., συνεκτιμώντας το έργο και την προσφορά, απονέμει τον τίτλο του Ομότιμου Καθηγητή σε όσα μέλη Δ.Ε.Π. της βαθμίδας του Καθηγητή εξέρχονται της υπηρεσίας….»