Αρχική Ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων...ΜΕΡΟΣ Β΄ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΜΥΝΤΙΚΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ (Άρθρα 3-13)Σχόλιο του χρήστη SOTIRIA Technology | 9 Μαΐου 2024, 18:43
Αξιότιμες κυρίες, αξιότιμοι κύριοι, Η παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία και συγκεκριμένα η ίδρυση του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΚΑΚ) αποτελεί μια ιδιαιτέρως θετική εξέλιξη, σε μια τεταμένη περίοδο στην ευρύτερη περιοχή της χώρας μας όπου καθίσταται πρόδηλη η ανάγκη για άμεση ενίσχυση των εγχώριων δυνατοτήτων σε κρίσιμες για την εθνική ασφάλεια τεχνολογίες διττής χρήσης. Ως εκπρόσωποι της εταιρείας SOTIRIA Technology, η οποία αποτελεί μέχρι στιγμής τη μοναδική ελληνική εταιρεία που έχει επιλεγεί από τον επιταχυντή καινοτομίας της βορειοατλαντικής συμμαχίας (NATO DIANA), αξιοποιώντας τις γνώσεις και την εμπειρία που έχουμε αποκτήσει από αντίστοιχους με το ΕΚΑΚ φορείς σε συμμαχικές χώρες, θα θέλαμε να εκφράσουμε ορισμένους προβληματισμούς αλλά και σχετικές τροποποιητικές προτάσεις προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της παρούσας νομοθετικής πρωτοβουλίας σε 3 κρίσιμους τομείς: Τομέας 1- Διανοητική Ιδιοκτησία Το Άρθρο 11 περί Διανοητικής Ιδιοκτησίας θα πρέπει να προσαρμοστεί δραστικά, καθώς εκτιμούμε ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να δράσει αποτρεπτικά προς την προσέλκυση νέων ιδεών και εν γένει ενδιαφέροντος προς κατάθεση προτάσεων από τη βιομηχανία και την ακαδημία. Συγκεκριμένα στο Άρ.11, παρ.1 το εδάφιο «Το ελληνικό Δημόσιο, όπως εκπροσωπείται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, καθίσταται δικαιούχος των δικαιωμάτων πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας για κάθε χρήση στον τομέα της άμυνας, της ασφάλειας και της πολιτικής προστασίας των προϊόντων των υλοποιούμενων προγραμμάτων έρευνας και ανάπτυξης» θα πρέπει να προσαρμοστεί έτσι ώστε η διανοητική ιδιοκτησία να διατηρείται από την εταιρεία/οργανισμό που τη δημιούργησε. Αντίστοιχος είναι και ο τρόπος διαχείρισης της διανοητικής ιδιοκτησίας σε επιτυχημένους φορείς Αμυντικής Καινοτομίας συμμάχων χωρών (Defence and Security Accelerator-DASA στο Ηνωμένο Βασίλειο και Defense Innovation Unit-DIU στις Ηνωμένες Πολιτείες). Τομέας 2- Διαδικασίες, Ταχύτητα και Διαφάνεια Εκτιμούμε ότι στην παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία δεν έχει γίνει η αναγκαία προσπάθεια αποτύπωσης και απλοποίησης των διαδικασιών συμβασιοποίησης για έργα έρευνας και ανάπτυξης όπως αυτές ήδη προβλέπονται στο ΦΕΚ 3743/Β/18-7-2022. Θυμίζουμε ότι, αν και το εν λόγω ΦΕΚ έλυσε υφιστάμενα προβλήματα, τα τελευταία 5-10 χρόνια ελάχιστα εθνικά έργα έρευνας και ανάπτυξης κατάφεραν να φτάσουν στο στάδιο της χρηματοδότησης (κατά την εκτίμησή μας όχι περισσότερα των 5 έργων) μεταξύ άλλων και εξαιτίας της πολυδαίδαλης διαδικασίας λήψης αποφάσεων αλλά και της έλλειψης ενός θεσμοθετημένου μέγιστου χρόνου αξιολόγησης των προτάσεων. Στον συγκεκριμένο τομέα προτείνουμε: -Θέσπιση μέγιστου ορίου χρόνου αξιολόγησης των προτάσεων έρευνας και ανάπτυξης που θα κατατίθενται. Ενδεικτικά, ο αντίστοιχος χρόνος από την κατάθεση μιας πρότασης μέχρι τη συμβασιοποίηση αυτής σε φορείς όπως το Defence Innovation Unit (DIU) στις ΗΠΑ είναι οι 142 ημέρες -Άρθρο 8, παρ. 1-6. Απλοποίηση της διαδικασίας, με ενίσχυση του ρόλου επιτελικής απόφασης από το ΕΚΑΚ σε περίπτωση καθυστερήσεων από τους εμπλεκόμενους φορείς -Άρθρο 10, παρ. 3. Προτείνουμε ο ετήσιος απολογισμός να δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του ΕΚΑΚ και της ΓΔΑΕΕ, στα πρότυπα καλών πρακτικών από φορείς που προαναφέρθηκαν 1, με κατ’ ελάχιστο αναφορά α) στον αριθμό των προκηρύξεων και του προϋπολογισμού αυτών κατ έτος, β) στον αριθμό των προτάσεων που κατατέθηκαν από τη βιομηχανία και την ακαδημία και τα σωρευτικά δημογραφικά στοιχεία αυτών (μέγεθος, γεωγραφία, κ.α), γ) στον αριθμό των προτάσεων που χρηματοδοτήθηκαν και τον σχετικό προϋπολογισμό αυτών, δ) στο ποσό των μετέπειτα εθνικών συμβολαίων με τις Ένοπλες Δυνάμεις που οι προτάσεις που χρηματοδοτήθηκαν κατάφεραν να αποσπάσουν (transitioning success) -Τέλος, εκτιμούμε ότι το Άρθρο 9.3.α. “Η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) συντονίζει την υλοποίηση και την παρακολούθηση διακρατικών προγραμμάτων, συμπεριλαμβανομένων των Διακρατικών Ολοκληρωμένων Προγραμμάτων Ερευνητικής και Αναπτυξιακής Συνεργασίας, από το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας, καθώς και των εθνικών προγραμμάτων έρευνας και ανάπτυξης, στο πλαίσιο υλοποίησης της Εθνικής Αμυντικής Βιομηχανικής Στρατηγικής.” θα πρέπει να τροποποιηθεί καθώς είναι ασαφές αν η αρμοδιότητα παραμένει στη ΓΔΑΕΕ ή μεταβιβάζεται στο ΕΚΑΚ. Τομέας 3 - Δημιουργία Οικοσυστήματος Θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε τη σημαντικότητα της διεύρυνσης του αριθμού των εταιρειών/οργανισμών που θα ενδιαφερθούν να καταθέσουν προτάσεις προς το ΕΚΑΚ και θα αποτελέσουν τη βάση του νέου οικοσυστήματος καινοτομίας στο χώρο της Άμυνας και Ασφάλειας: Ως προς τούτο, προτείνονται: -Προσαρμογή των κριτηρίων καταλληλότητας όπως αυτά αναφέρονται στο Κεφάλαιο Ε’ Άρθρο 23 παράγραφος 1α. εδάφιο “σύμφωνα με τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής που προβλέπονται στο άρθρο 77 του ν. 3978/2011 (Α’ 137)”. Με βάση τον συγκεκριμένο νόμο απαιτείται μια (νεοφυής) εταιρεία να έχει μεριμνήσει ήδη για την “ύπαρξη συστήματος διασφάλισης ποιότητας ή/και περιβαλλοντικής διαχείρισης”, γεγονός που αυτόματα αποκλείει την πλειοψηφία των πιθανών ενδιαφερόμενων οντοτήτων -Άρ.8, παρ.12 Η ανάγκη συνδρομής για δοκιμές στο πεδίο εκτιμάται ότι είναι δυσανάλογη σε οικονομικό κόστος, τόσο για νεοφυείς όσο και για Αμυντικές Βιομηχανίες. Θα πρέπει να καθοριστεί ότι για την εκμετάλλευση της καινοτομίας θα πρέπει οι περιοχές δοκιμών να διατίθενται δωρεάν και η διάθεση προσωπικού και μέσων για τις δοκιμές να γίνεται παράλληλα με άλλες ασκήσεις ή εκπαιδεύσεις, ως πρόσθετα σενάρια. Αντίστοιχες πρακτικές ακολουθούν και άλλες χώρες (π.χ. Το κέντρο καινοτομίας του Πορτογαλικού Ναυτικού, νοτίως της Λισαβόνας) -Θα πρέπει να οριστούν και διευκρινιστούν οι εξ’ αντικειμένου διαφορές μεταξύ μιας νεοφυούς εταιρείας (startup) και μίας καλώς εγκατεστημένης (well established) αμυντικής εταιρείας. Ταυτόχρονα, να δοθούν στοχευμένα κίνητρα με στόχο την εν γένει διεύρυνση της εθνικής βιομηχανικής βάσης -Τέλος, εκτιμούμε ότι το Άρθρο 4ζ “Η ίδρυση θυγατρικών εταιρειών με αντικείμενο την παραγωγή καινοτόμων τεχνολογικών προϊόντων” δεν θα πρέπει να αποτελεί κεντρικό σκοπό του ΕΚΑΚ Η ομάδα μας παραμένει στην απόλυτη διάθεσή σας για παροχή διευκρινίσεων και περαιτέρω πληροφοριών όπου αυτές κριθούν απαραίτητες. Διατελώντας μετά τιμής. SOTIRIA Technology