Αρχική Ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων...ΜΕΡΟΣ Δ` ΙΔΡΥΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΛΗΦΟΡΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΟΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΙΣ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ (Άρθρα 43-58)Σχόλιο του χρήστη Π Σ | 10 Μαΐου 2024, 18:52
7 Μαΐου 2024, 22:20 | Α ΚΜόνιμος ΣύνδεσμοςΓενικά Σχόλια Στο παρόν Μέρος Δ΄ έχουν γίνει ορισμένες αλλαγές επί του Προσχεδίου που δόθηκε στη δημοσιότητα στις 8 Φεβ 24, χωρίς ωστόσο να γίνουν σχετικές τροποποιήσεις ή διαγραφές σε αντίστοιχα επηρεαζόμενα σημεία, όπως αναλύεται κατωτέρω στα «Σχόλια ανά άρθρο».Σχόλια ανά Άρθρο Μέρος Δ΄ (Τίτλος) και Κεφάλαιο Α΄ (Τίτλος): Ανορθόγραφο «ΠΛΗΦΟΡΟΡΙΚΗΣ». Προτείνεται ΔΙΟΡΘΩΣΗ σε «ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ».Άρθρο 45. Στο νέο Άρθρο 20 της ΣΣΑΣ, στην παράγραφο 2, αναφέρεται ότι η «σειρά αρχαιότητας των αξιωματικών της παρ. 1 εντός του Κλάδου τους». Στην παράγραφο 1 συμπεριλαμβάνονται Αξιωματικοί των Κλαδικών και των Διακλαδικών Σωμάτων. Τελικά το ΣΩΠΛΗ θα είναι «διακλαδικό» όπως π.χ. ΝΟΜΙΚΩΝ ή «κλαδικό» όπως π.χ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ και ΙΑΤΡΩΝ; Προτείνεται ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ.Άρθρο 48. Η αποστολή που δίνεται δια νόμου είναι εξαιρετικά ευρεία και λεπτομερής, γεγονός που την καθιστά τελικά περιοριστική και δύσκαμπτη, λόγω της δυσχέρειας μεταβολής της για προσαρμογή στις τεχνολογικές, οργανωτικές και γεωπολιτικές εξελίξεις (απαιτείται τροποποίηση νόμου). Προτείνεται ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ: «Η Αποστολή του Κοινού Σώματος Πληροφορικής στην ειρήνη και στον πόλεμο είναι η επαύξηση της μαχητικής ισχύος και της ετοιμότητας των Ενόπλων Δυνάμεων με τη συνεχή αξιοποίηση και εκμετάλλευση των επιστημών διοικήσεως και ελέγχου, επιχειρησιακής έρευνας, πληροφορικής και εφαρμοσμένης τεχνολογικής έρευνας και τη διεξαγωγή στρατιωτικών επιχειρήσεων στον κυβερνοχώρο».Άρθρο 49. Παράγραφος 1. Εδάφια (γ) και (δ). Από το Προσχέδιο καταργήθηκε η διάταξη ότι οι Υπαξιωματικοί του ΣΩΠΛΗ θα προέρχονται αποκλειστικά από τη ΣΜΥΑ και προκρίθηκε να στελεχώνεται το ΣΩΠΛΗ τόσο από αποφοίτους της ΣΜΥ όσο και της ΣΜΥΑ. Επίσης, στο εδάφιο (ζ) ορίζεται να ενταχθούν στο ΣΩΠΛΗ όλοι οι υπηρετούντες στο ΠΝ υπαξιωματικοί με συγκεκριμένη ειδικότητα. Συνάγεται η επιθυμία του νομοθέτη να εντάσσονται στο ΣΩΠΛΗ και οι απόφοιτοι της ΣΜΥΝ. Προτείνεται η ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΕΔΑΦΙΟΥ, αντίστοιχου με τα (γ) και (δ), για το ΠΝ: «Από τους αποφοίτους της ειδικότητας Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Δικτύων και Επιχειρήσεων Επικοινωνιών με εξειδίκευση Πληροφορικής/Λογισμικού και Κυβερνοάμυνας της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού».Άρθρο 49. Παράγραφος 2. Η Διεύθυνση Πληροφορικής δεν υπάρχει στο ΓΕΕΘΑ και την ημέρα έναρξης ισχύος του Νομοσχεδίου δεν θα έχει στελεχωθεί ώστε να προβεί στις ενέργειες που απαιτούνται για τη στελέχωσή της. Με βάση το δεδομένο αυτό, η έναρξη ισχύος των άρθρων πρέπει να μελετηθεί προσεκτικά και να δοθεί χρόνος στο ΓΕΕΘΑ και τους Κλάδους να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα, αφού ληφθεί επιπλέον υπόψη ότι η Διεύθυνση Πληροφορικής στην οποία ανατίθεται έργο, θα πρέπει να οργανωθεί και να επανδρωθεί με διαδικασίες που είναι χρονοβόρες, πριν μπορέσει να αρχίσει να παράγει οποιοδήποτε έργο. Σε κάθε περίπτωση, προτείνεται η ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ της παραγράφου 2 με ανάθεση της αρμοδιότητας στον Β’ ΚΛΑΔΟ του ΓΕΕΘΑ ή στον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ αντί της Διεύθυνσης Πληροφορικής.Άρθρο 49. Παράγραφος 3. Η φράση «πέραν της προϋπόθεσης του δεύτερου εδαφίου της παρούσας» δεν βγάζει νόημα γιατί δεν παραπέμπει σε τίποτα σχετικό. Έχει παραμείνει από το Προσχέδιο και προτείνεται να ΔΙΑΓΡΑΦΕΙ.Άρθρο 49. Παράγραφος 4. Η φράση «σύμφωνα με την παρ. 4» δεν βγάζει νόημα γιατί παραπέμπει στην ίδια παράγραφο όπου γράφεται. Έχει παραμείνει από το Προσχέδιο και προτείνεται να ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΕΙ: «σύμφωνα με την παρ. 3».Άρθρο 49. Παράγραφος 6. Η φράση «στις οποίες υπηρετούν τα στελέχη» δημιουργεί ασάφειες, διότι υπάρχουν στελέχη που υπηρετούν σε οργανικές θέσεις που δεν είναι εξειδίκευσης πληροφορικής. Προτείνεται να υπάρξει ΠΡΟΣΘΗΚΗ: «ή στις οποίες προβλέπεται να υπηρετούν κατ’ αποκλειστικότητα τα στελέχη των περ. ε) στ) ζ) και η) της παρ. 1».Άρθρο 49. Παράγραφος 7. Η φράση «διατηρώντας τη μεταξύ τους σειρά αρχαιότητας» δεν είναι σαφής, καθόσον η αρχαιότητα των στελεχών εντός του ίδιου Κλάδου είναι σχολαστικά ρυθμισμένη αλλά όχι μεταξύ των Κλάδων. Το ίδιο θέμα πραγματεύεται και η παράγραφος 2, η οποία ορίζει τη διαδικασία με την οποία θα γίνει η ‘ένταξη’. Στην παράγραφο 2 ορίζεται μια διαδικασία ενώ στην παράγραφο 7 καταργείται η διαδικασία και ορίζεται η άμεση ένταξη. Προτείνεται να ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ η παράγραφος 7, διότι πλεονάζει.Άρθρο 50. Στο άρθρο ορίζεται ότι: «Το στρατιωτικό προσωπικό του Κοινού Σώματος Πληροφορικής (ΠΛΗ) των ΕΔ τοποθετείται, μετατίθεται και αποσπάται αποκλειστικά στις Διευθύνσεις Πληροφορικής και Κυβερνοασφάλειας (Μονάδα 1864) του Γ.Ε.ΕΘ.Α. και σε διευθύνσεις, τμήματα, γραφεία πληροφορικής και κέντρα υποστήριξης πληροφορικών συστημάτων και ανάπτυξης λογισμικού στα Γενικά Επιτελεία…» Οι Διευθύνσεις Πληροφορικής και Κυβερνοασφάλειας (Μονάδα 1864) δεν υπάρχουν στο ΓΕΕΘΑ και δια του παρόντος νόμου δεν δημιουργούνται (στο Προσχέδιο προβλεπόταν η ίδρυση της Διεύθυνσης Πληροφορικής). Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να περιοριστεί και μάλιστα διά νόμου η τοποθέτηση των στελεχών του ΣΩΠΛΗ μόνο στις ανωτέρω δυο διευθύνσεις του ΓΕΕΘΑ. Οι επιχειρησιακές ανάγκες μπορεί να οδηγήσουν στη σύσταση και άλλων διευθύνσεων ή στην κατάργηση ορισμένων, δεδομένου ότι η οργάνωση και οι μονάδες των ΕΔ ρυθμίζονται και με κατωτέρου επιπέδου νομοθετικές πράξεις (π.χ. Προεδρικά Διατάγματα και Υπουργικές Αποφάσεις). Προτείνεται να ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΕΙ.Άρθρα 54-55-56-57. Γίνεται ευρεία και ενδελεχής τροποποίηση θεσμικών κειμένων για τους Αξιωματικούς του ΣΩΠΛΗ, αλλά δεν υπάρχει ούτε η ελάχιστη πρόβλεψη για τροποποίηση των αντίστοιχων θεσμικών κειμένων για τους Ανθυπασπιστές, τους Υπαξιωματικούς (Μόνιμους, ΕΠΟΠ, ΕΜΘ), τους Δόκιμους Έφεδρους Αξιωματικούς (ΔΕΑ) και τους Οπλίτες θητείας του ΣΩΠΛΗ. Προτείνεται η ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ των αντίστοιχων διατάξεων.Άρθρο 58. Παράγραφοι 1 και 2. Η ορθολογική προσέγγιση επιβάλλει όπως τα τμήματα μιας Διεύθυνσης και το αντικείμενό τους να καθορίζονται από την αποστολή που της ανατίθεται μέσω θεσμικών κειμένων και όχι από αποσπασματικές διατάξεις. Εν προκειμένω, στο παρόν Νομοσχέδιο, ενώ δεν ιδρύεται Διεύθυνση Πληροφορικής, στο άρθρο 58 παρ.1 και 2 προβλέπεται η σύσταση Τμημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης και Αναλυτικής Δεδομένων με ειδικές και κατ’ εξαίρεση ρυθμίσεις για τη στελέχωσή τους από εξειδικευμένο προσωπικό των τριών Κλάδων ΕΔ χωρίς την ένταξή τους στο ΣΩΠΛΗ. Εκ της αποστολής του ΣΩΠΛΗ, όπως αυτή περιγράφεται στο άρθρο 48, το ΓΕΕΘΑ οφείλει να οργανώσει τουλάχιστον μια Διεύθυνση Πληροφορικής, η οποία θα έχει την αρμοδιότητα και κατ’ επέκταση τα τμήματα που απαιτούνται για την εκπλήρωσή της.Άρθρο 58. Παράγραφος 3. Στην παρ. 3 ορίζεται ότι «τα Τμήματα των παρ.1 και 2 στελεχώνονται από εξειδικευμένο προσωπικό των τριών Κλάδων των ΕΔ, το οποίο κατέχει συναφείς τίτλους σπουδών». Εφόσον τελικώς συσταθούν τα συγκεκριμένα ως άνω τμήματα, τότε σε κάθε περίπτωση προτείνεται η ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ της παρ. 3 ως εξής: «Οι ανάγκες του ΣΩΠΛΗ σε εξειδικευμένο προσωπικό για την έρευνα, ανάπτυξη και αξιοποίηση αναδυόμενων και ανατρεπτικών τεχνολογιών κατά την έννοια του άρθρου 48 δύνανται να καλύπτονται από εξειδικευμένο προσωπικό των τριών Κλάδων των ΕΔ, το οποίο κατέχει συναφείς τίτλους σπουδών.»Άρθρο 58. Παράγραφος 4. Η παράγραφος 4 του άρθρου 58 περιττεύει διότι το ΥπΕθΑ ήδη έχει αυτή τη δυνατότητα, ειδικά με τις τροποποιήσεις επί των ΑΣΕΙ που φέρνει αυτό το ίδιο Νομοσχέδιο στο Μέρος Γ΄. Προτείνεται η ΔΙΑΓΡΑΦΗ της παραγράφου 4.Άρθρο 58. Παράγραφος 5. Η παράγραφος 5 περιττεύει διότι τα εξειδικευμένα στελέχη των ΕΔ έχουν ήδη αυτή τη δυνατότητα όπως νόμος ορίζει (π.χ. κατά τη μετάταξη των Αξιωματικών του Στρατού Ξηράς στο Σώμα Έρευνας-Πληροφορικής), ενώ δεν είναι προς όφελος της υπηρεσίας να δίνεται αυτή η δυνατότητα σε στελέχη που δεν ανήκουν στο ΣΩΠΛΗ, διότι οι απαιτήσεις σταδιοδρομίας (για παράδειγμα συμπλήρωση χρόνου διοίκησης, σχολεία, θέσεις εξωτερικού κ.ά.) με βεβαιότητα θα τους απομακρύνουν σύντομα από τις θέσεις για τις οποίες έλαβαν την εξειδίκευση. Προτείνεται η ΔΙΑΓΡΑΦΗ της παραγράφου 5.Άρθρο 79. Παράγραφος 1. Αυτή η ρύθμιση ήταν απαραίτητη στο Προσχέδιο διότι ιδρυόταν η Διεύθυνση Πληροφορικής στο ΓΕΕΘΑ. Στο παρόν Σχέδιο Νόμου δεν ορίζεται ίδρυση τέτοιας Διεύθυνσης, επιτρέποντας στο ΓΕΕΘΑ να οργανωθεί όπως κρίνει για την εκτέλεση της αποστολής και στον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ να τοποθετήσει τους κατάλληλους προϊστάμενους. Προτείνεται η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ της παραγράφου 1.Άρθρο 80. Εδάφιο 1(θ). Η φράση «υπό την επιφύλαξη της παρ. 1 του άρθρου 70 του παρόντος» έχει παραμείνει από το Προσχέδιο. Στο παρόν Σχέδιο Νόμου θα πρέπει να ΔΙΟΡΘΩΘΕΙ ως εξής: «υπό την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 79 του παρόντος».