• Σχόλιο του χρήστη 'Γιάννης Χωραφάς' | 10 Μαΐου 2024, 19:05

    Αν κάποιος, που γνωρίζει τον τρόπο που λειτουργεί η πληροφορική στις ΕΔ, κάνει τον κόπο να διαβάσει το προοίμιο του νομοσχεδίου και την ανάλυση των συνεπειών ρύθμισης, θα κατανοήσει πλήρως το σκεπτικό και τις προβλέψεις του. Πράγματι υφίσταται κατακερματισμός των ψηφιακών πληροφοριακών συστημάτων των ΕΔ, με συνέπεια τη σπατάλη πόρων για τη λειτουργία τους και τη δυσκολία υποστήριξης και αναβάθμισής τους. Το ερώτημα είναι γιατί δεν διορθώνεται αυτός ο κατακερματισμός απλά με την έκδοση κατάλληλων διαταγών και συντονιστικών οδηγιών από το ΓΕΕΘΑ. Η απάντηση είναι απλή: επειδή αυτοί που είναι αρμόδιοι για την σύνταξη, την έγκριση και την υλοποίηση αυτών στην πλειονότητά τους δεν κρίνονται για προαγωγή ή αποστρατεία από τον Δντή Πληροφορικής αλλά από τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου του Κλάδου τους. Ο καθένας τους φροντίζει να συμβιβάζει τις απαιτήσεις αυτών που τον κρίνουν, τις προσωπικές του επιδιώξεις και τις επιδώξεις και φιλοδοξίες των υφισταμένων που τον στηρίζουν, ώστε να επιβιώνει και να προχωρά στην ιεραρχία. Οι διαταγές του ΓΕΕΘΑ συνήθως έρχονται σε συγκρουση με όλα αυτά: αν π.χ. διαταχθεί η αντικατάσταση του λειτουργικού συστήματος όλων των σταθμών εργασίας Linux με Windows 11 για λόγους συμβατότητας και διαχειρισιμότητας, οι Δντές Πληροφορικής στα ΓΕ θα πρέπει με ίδια μέσα να εξοικονομήσουν πόρους (πιστώσεις, χρόνο, προσωπικό) για να την υλοποιήσουν, να αναβάλουν άλλα project που ενδεχομένως έχουν διαταχθεί από τους άμεσα προϊσταμένους τους και να στεναχωρήσουν κάποιους τεχνικούς τους που έχουν επενδύσει χρόνο και χρήμα για να εκπαιδευτούν στο Linux ώστε να γινουν απαραίτητοι. Μαντέψτε αν θα το κάνουν ή αν θα βρουν τη δικαιολογία που θέλει ν' ακούσει ο Αρχηγός του ΓΕ για να το αναβάλει μέχρι τον επόμενο Μάρτη - κι έχει ο Θεός μετά. Προφανώς η συμπεριφορά και οι προτεραιότητες καθενός αλλάζουν, όταν τον διατάζει άμεσα αυτός που θα εισηγηθεί στο ΣΑΓΕ την παραμονή ή την αποστρατεία του! Η πληροφορική στις ΕΔ έχει πράγματι προβλήματα οργάνωσης και στελέχωσης. Τα πρώτα λύνονται εκ των ενόντων, εφόσον υπάρχει η δυνατότητα να προσαρμοστεί η δομή του Σώματος στις σύγχρονες τεχνολογίες, στις πραγματικές απαιτήσεις και στους διατιθέμενους πόρους, χωρίς αντιδράσεις από τα ατομικά μικροσυμφέροντα που αναμφίβολα θα θιγούν. Το πρόβλημα της στελέχωσης λύνεται απλά, συμπυκνώνοντας τις απαιτήσεις με ενοποίηση Κέντρων Δεδομένων και Μονάδων και εξασφαλίζοντας σταθερή ροή προσωπικού που θα καλύπτει τις αποχωρήσεις λόγω παραίτησης ή αποστρατείας. Η σύσταση του Σώματος θα επιτρέψει την αναδιοργάνωση της δομής υποστήριξης και κυβερνοασφάλειας των πληροφοριακών συστημάτων των ΕΔ ώστε να είναι πιο αποδοτική και αποτελεσματική, με λιγότερο προσωπικό που δεν θα υποαπασχολείται πλέον. Η δημιουργία τμήματος Πληροφορικής στη ΣΣΑΣ και ειδικότητας στη ΣΜΥ, μαζι με την υφιστάμενη στην ΣΜΥΑ, θα συμβάλλει αποτελεσματικά στην διατήρηση της ροής προσωπικού. Βέβαια, θα συνεχίσει να απαιτείται, επιτακτικά μάλιστα, η δημιουργία διαδικασιών υποβολής, έγκρισης και προτεραιοποίησης απαιτήσεων, καθώς και η εκπόνηση ενός ρεαλιστικού πλάνου για το τιτάνιο έργο μετάπτωσης και ενοποίησης των υφιστάμενων εφαρμογών λογισμικού και πληροφοριακών συστημάτων. Προφανώς δεν παράγει κανένα όφελος η παράλληλη λειτουργία ομοειδών εφαρμογών από τα ενοποιημένα Κέντρα Δεδομένων, αφού συνεχίζουν να απαιτούνται οι ίδιοι πόροι για τη συντήρησή τους! Εδώ υπεισέρχεται η πρόβλεψη βαθμού υποστρατήγου για τον Δντή, ώστε να έχει το απαιτούμενο κύρος και την εμπιστοσύνη του Α/ΓΕΕΘΑ για να επιβάλει τη συμμόρφωση όλων των εμπλεκομένων με τα παραπάνω. Συμπερασματικά, το μέρος Δ' του νομοσχεδίου είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Αυτό που πρέπει να ξαναδούν οι εισηγητές του, είναι σίγουρα να προβλεφθεί η χορήγηση της νέας στολής με δημόσια δαπάνη και η εύρεση προσωρινής λύσης μέχρι να καταστεί αυτό δυνατό, λαμβάνοντας υπόψη και τις δυνατότητες του εμπορίου να καλύψει τόσο μεγάλη ζήτηση σε σύντομο χρονικό διάστημα. Σίγουρα πρέπει να βελτιωθεί η διαδικασία ένταξης, για την οποία είναι απαραίτητη η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος και όχι να γίνει αυτοδίκαια με την ψήφιση του νομοσχεδίου (ούτε καν με τη δημοσίευσή του στην ΕτΚ!). Επίσης, να αφαιρεθεί η φωτογραφική, τεχνικά λανθασμένη και υπερβολικά δεσμευτική διάταξη για τη δημιουργία τμημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης και Αναλυτικής Μεγάλου Όγκου Δεδομένων στην ανύπαρκτη ακόμα Δνση Πληροφορικής του ΓΕΕΘΑ. Νομοτεχνικές βελτιώσεις χρειάζονται και σε άλλα σημεία, όπως π.χ. η ρητή διευκρίνιση των ειδικοτήτων της ΠΑ που θα ενταχθούν στο Σώμα αφού αυτές που καθορίζονται στο νομοσχέδιο, δεν υπάρχουν! Αυτό που δεν έχει καλυφθεί και είναι σοβαρό ατόπημα, είναι οι βάσιμες ανησυχίες του προσωπικού της ΠΑ και του ΠΝ για επικείμενη διατάραξη του προσωπικού, οικογενειακού και υπηρεσιακού σχεδιασμού τους από την αναγκαστική ένταξη σε διακλαδικό Σώμα και τη συνεπαγόμενη δυνατότητα μεταθέσής τους σε όλη την επικράτεια, με άγνωστους όρους (μοριοδότηση, χρόνος παραμονής, δυνατότητα στέγασης, ικανοποίηση επιθυμίας επόμενης μετάθεσης κ.ο.κ). Δεν συμπεριλαμβάνω τις πιθανές δυσκολίες προσαρμογής σε εργασιακό περιβάλλον με διαφορετικά έθιμα, νοοτροπία, ορολογία, τεχνολογίες και πρόσθετα καθήκοντα (π.χ. σκοπιά, περίπολο ή φυλάκιο). Δυστυχώς, η ανησυχία που έχει προκληθεί είναι εκτεταμένη και δεν υπάρχει κάποιος να αναλάβει την ευθύνη να καθησυχάσει στελέχη που είναι ήδη με το ένα πόδι έξω και την αναφορά παραίτησης υπογεγραμμένη στο συρτάρι. Δυστυχώς ή ευτυχώς, οι γνώσεις και οι δεξιότητες πληροφορικής είναι περιζήτητες και καλά αμοιβόμενες στον ιδιωτικό τομέα αυτή τη χρονική περίοδο. Αν οι ΕΔ θέλουν να διακρατήσουν το πολύτιμο και δυσαναπλήρωτο προσωπικό τους, πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη βαρύτητα στις ανησυχίες του. Αν πάλι δεν θέλουν, ας προετοιμαστούν να παλέψουν με την ελλιπή στελέχωση ακόμα και των ενοποιημένων υπηρεσιών ή, ακόμα χειρότερα, με τους ιδιώτες που θα αναλάβουν το outsourcing με κακοπληρωμένους, εξαντλημένους και ανεκπαίδευτους υπαλλήλους που θα εργάζονται αποκλειστικά 09:00 με 17:00 και δεν θα έχουν την απαιτούμενη εξουσιοδότηση ασφαλείας, ούτε τη δυνατότητα να αντιληφθούν τους άτυπους κανόνες λειτουργίας των ΕΔ. Να προσθέσω μόνο κάτι για όσους προτείνουν να επιτραπεί η απογευματινή εργασία των στελεχών στον ιδιωτικό τομέα ως μέτρο ανάσχεσης των παραιτήσεων. Κανένας εργοδότης στον χώρο της πληροφορικής δεν αρκείται στο 8ωρο εργασίας και μάλιστα μόνο τις απογευματινές ώρες. Υπάρχουν πάντα ανάγκες στις ώρες εργασίας για απομακρυσμένη ή και επί τόπου επέμβαση σε προβλήματα, απόκριση σε ερωτήματα συνεργατών ή πελατών, συμμετοχή σε συσκέψεις κ.λ.π. Δεν είναι το ίδιο με τους γιατρούς που πάνε στο ιατρείο τους το απόγευμα και άντε να απαντήσουν σε ένα τηλεφώνημα ασθενούς το πρωί. Πώς θα περιοριστούν οι πληροφορικοί να μην γράφουν κώδικα για τον εργοδότη τους στο ωράριο εργασίας; Πόσες φορές θα συνδεθούν απομακρυσμένα από τον χώρο εργασίας τους στο σύστημα του πελάτη για να λύσουν επιτακτικό πρόβλημα; Πόσες φορές θα φύγουν σκαστοί για να πάνε σε σύσκεψη στα γραφεία του εργοδότη τους ή θα συμμετέχουν στη ζούλα με τηλεδιάσκεψη; Πόσα προβλήματα ασφαλείας πληροφοριών θα προκύψουν για τις ΕΔ από αυτή την πρακτική; Ακόμα και να μην συμβαίνουν αυτά, πόσο ξεκούραστος πνευματικά θα είναι το επόμενο πρωί κάποιος που θα έχει εργαστεί 8ωρο στις ΕΔ και καπάκι ένα 10ωρο στον ιδιώτη; Βέβαια, αν η Υπηρεσία είναι έτοιμη να αποδεχθεί ότι θα λαμβάνει μόνο τη μισή εργασία από αυτή που θα πληρώνει, όλα θα είναι ΟΚ. Είναι όμως;