Αρχική Ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων...ΜΕΡΟΣ Δ` ΙΔΡΥΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΛΗΦΟΡΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΟΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΙΣ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ (Άρθρα 43-58)Σχόλιο του χρήστη Κώστας | 11 Μαΐου 2024, 14:31
1. Έχει γίνει μια εσφαλμένη ερμηνεία του αρχικού νόμου που καθορίζει τα ζητήματα των κοινών σωμάτων. Αυτή η ερμηνεία δημιουργεί κατάσταση αναξιοκρατίας. Ο αρχικός νόμος προβλέπει ότι μπορούν να καλυφθούν κενά με στελέχη που έχουν πτυχίο κατατάσσοντας μετά την μετάταξη τους σε αρχαιότητα μετά τους ήδη υπηρετούντες. Εδώ πρέπει να διευκρινιστεί ότι ο όρος πτυχίο παραπέμπει σε τίτλο σπουδών πανεπιστημιακού ιδρύματος τετραετούς φοίτησης. Ο όρος δίπλωμα σχετίζεται με μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές. 2. Η διαφορά μεταξύ των λοιπών κοινών σωμάτων και του σώματος πληροφορικής είναι ότι στη δεύτερη περίπτωση υπάρχει μια παραγωγική δύναμη που αποτελείται σε ένα βαθμό από στελέχη της ΠΑ και του ΣΞ που έχουν ενταχθεί σε σώματα πληροφορικής των όπλων και σε ένα σημαντικό βαθμό από στελέχη όπλων και σωμάτων που έχουν αποκτήσει με μέριμνα της υπηρεσίας ή δική τους πρωτοβουλία τίτλους σπουδών και εξειδικεύσεις, ενώ διακλαδικές θέσεις καλύπτονται και από στελέχη όλων των όπλων και σωμάτων κατέχοντες ανάλογους τίτλους σπουδών. Όλα αυτά τα στελέχη εργάζονται ισότιμα και παραγωγικά στο παρόν καθεστώς. 3. Το νέο καθεστώς μετάταξης πιθανώς δημιουργεί τις εξής ανωμαλίες: α. Βάσει της υπάρχουσας νομοθεσίας στελέχη που έχουν μεταταχθεί σε σώμα πληροφορικής δεν μπορούν να μεταταχθούν σε νέο σώμα. Επομένως είναι πιθανώς απαγορευτική η στελέχωση του νέου κοινού σώματος δια νέας μετάταξης των στελεχών των σωμάτων πληροφορικής του ΣΞ και της ΠΑ. β. Η μετάταξη εκτελείται επί εθελοντικής βάσης και όχι κατόπιν διαταγής. Επομένως δεν είναι δυνατή η αυτόματη μετάταξη. γ. Υπάρχουν διαφορετικά κριτήρια μεταξύ αυτών που μετατάσσονται αυτόματα και αυτών που καλούνται να μεταταχθούν εθελοντικά και κατόπιν προκήρυξης του όπλου προέλευσης. Πχ τα στελέχη του σώματος πληροφορικής (ΕΠ) δεν κατέχουν στο σύνολο τους, αλλά μάλλον μια μικρή μειονότητα τους πτυχίο, το οποίο ζητείται όμως από μετατασσόμενους άλλων όπλων και οι οποίοι όμως μπορεί να τυγχάνει να υπηρετούν στον ίδιο εργασιακό χώρο. Αυτό το γεγονός δημιουργεί: (1) Εστία αναξιοκρατίας καθόσον στελέχη υπηρετούνται στον ίδιο εργασιακό χώρο, δεν αξιολογούνται και αντιμετωπίζονται και δεν επιλέγονται με τον ίδιο τρόπο (άρθρο 51). (2) Κίνδυνο μη απορρόφησης από το νέο σώμα ιδιαίτερα καταρτισμένου και πεπειραμένου προσωπικού. δ. Τα στελέχη που κατέχουν «πτυχίο», αλλά δεν ανήκουν ήδη σε σώμα πληροφορικής, μη μετατασσόμενα αυτόματα, τίθενται αυθαίρετα σε αρχαιότητα μετά τους πρώτους. Δημιουργείται λοιπόν αντικίνητρο προς αυτούς, λόγω της μεροληπτικής και αναξιοκρατικής στάσης προς αυτούς, ιδιαίτερα όταν αυτοί ήδη υπηρετούν σε θέσεις πληροφορικής. Οι μετατασσόμενοι της τελευταίας περίπτωσης χάνουν την αρχαιότητα τους και ενδεχομένως την μοριοδότηση τους, παρά το γεγονός ότι μπορεί να έχουν υπηρετήσει σε παραμεθόριο και μάχιμες υπηρεσίες, σε αντίθεση πχ με τα στελέχη ΕΠ που υπηρετούν επί το πλείστον εντός Αττικής και ταυτόχρονα εργάζονται και αποδίδουν ανάλογα. Πρέπει να σημειωθεί ότι σε σχέση με την αρχική έκδοση του νόμου, απουσιάζει η προϋπόθεση προϋπηρεσίας σε θέση πληροφορικής ως κριτήριο επιλογής. Επιπλέον η μη ανάγκη εκτέλεσης ειδικών υπηρεσιών ως προϋπόθεση προαγωγής αποτελεί αδικία για τα υπόλοιπα στελέχη των ΕΔ. 4. Ενώ το ΝΑΤΟ έχει ανάγει τον κυβερνοχώρο σε πεδίο στρατιωτικών επιχειρήσεων το παρόν σχέδιο δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές απαιτήσεις, αποσπώντας τις επιχειρήσεις κυβερνοχώρου από το επιχειρησιακό τομέα και υποβιβάζει έναν επιχειρησιακό φορέα σε σώμα υποστήριξης, χωρίς την αντίστοιχη επιχειρησιακή οργάνωση. Κανένα από τα κράτη μέλη του ΝΑΤΟ δεν έχει υιοθετήσει αντίστοιχη πρακτική. 5. Προκαλεί εντύπωση το άρθρο 58 στο οποίο αναφέρεται στελέχωση των αναφερόμενων υπηρεσιών από στελέχη των τριών κλάδων και όχι από στελέχη του σώματος πληροφορικής 6. Επισημαίνεται ο κίνδυνος που προκαλείται από τη δημιουργία ενός τέτοιου σώματος, χωρίς να έχει προηγηθεί ΚΑΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ, το οποίο δεν σχετίζεται και κατανοεί τα επιχειρησιακά περιβάλλοντα με συνέπεια την αδυναμία ανταπόκρισης σε αυτά. Οι πρακτικές άλλων κρατών, διαφοροποιούν τις επιχειρήσεις κυβερνοχώρου και δεν τις εντάσσουν σε σώμα πληροφορικής 7. To παρόν δεν επιλύει τα προβλήματα διακλαδικότητας και διαλειτουργικότητας, στο επιχειρησιακό πεδίο του κυβερνοχώρου (το οποίο η προτεινόμενη οργάνωση υποβιβάζει σε πεδίο υποστήριξης, αναθέτοντας τις σχετικές αρμοδιότητες σε ΣΩΜΑ και όχι σε ΟΠΛΟ). Το σώμα είναι αδύνατο να αντιληφθεί τις κλαδικές ιδιαιτερότητες και τις διεπαφές μεταξύ τους, αλλά και μεταξύ των κλαδικών και διακλαδικών επιχειρήσεων με τις επιχειρήσεις κυβενοχώρου, τις εξαρτήσεις και αλληλοεξαρτήσεις τους. Τέτοια αντιμετώπιση δε λαμβάνει χώρα σε ΕΔ οποιουδήποτε κράτους μέλους του ΝΑΤΟ. Η διαλειτουργικότητα μπορεί να επιλυθεί δια της τυποποίησης και κεντρικής διακυβέρνησης πληροφοριακών συστημάτων από την υπάρχουσα Διεύθυνση πληροφορικής του ΓΕΕΘΑ, αναφορικά με τις κεντρικές στρατηγικές δομές και όχι τις κλαδικές ιδιαιτερότητες. Η διακλαδικότητα και διαλειτουργικότητα πλήττονται με το προτεινόμενο σχέδιο. Εκτιμάται προτιμότερο οι απόφοιτοι της ΣΣΑΣ να αποδίδονται στα 3 όπλα με τους ανάλογους βαθμούς, ώστε να αποκτιέται σε πρώτο βαθμό η κλαδική αντίληψη των ιδιαιτεροτήτων κάθε όπλου ώστε στη συνέχεια εξασφαλίζεται στη συνέχεια η διακλαδικότητα. 8. Το παρόν σχέδιο δεν αντιμετωπίζει τον κίνδυνο διαρροών εξειδικευμένου και έμπειρου προσωπικού προς τον ιδιωτικό τομέα, αλλά αντίθετα αυξάνει τον κίνδυνο λόγω δημιουργίας δυσαρέσκειας και αβεβαιότητας των στελεχών. Προτείνεται η διευκρίνιση του τρόπου σταδιοδρομίας των στελεχών. 9. Δε διευκρινίζεται το πως θα αντιμετωπιστούν τα στελέχη των 3 όπλων που δεν ανήκουν σε σώματα πληροφορικής και πως θα διαφοροποιηθεί η οργάνωση και στελέχωση των υπαρχόντων δομών. Προτείνεται η διατήρηση τους στις δομές πληροφορικής, σύμφωνα και με τις κλαδικές ανάγκες, ώστε να αποφευχθεί η απώλεια κεκτημένης γνώσης και εμπειρίας, χωρίς περεταίρω νέες τοποθετήσεις από τους κλάδους, αλλά πλήρωση των κενών θέσεων από αποφοίτους της ΣΣΑΣ, οι οποίοι όμως να αποδίδονται στα τρία όπλα φέροντες τους αντίστοιχους βαθμούς και διακριτικά των όπλων για προσαρμογή, επαφή και αντίληψη των κλαδικών ιδιαιτεροτήτων και αναγκών. 10. Προτείνεται η στελέχωση του σώματος μέσω εξετάσεων που θα ενεργηθούν από διακλαδική επιτροπή και στην οποία θα συμμετάσχουν άπαντες οι ενδιαφερόμενοι ανεξαρτήτως αν ανήκουν σε σώμα πληροφορικής, λαμβάνοντας υπόψη και τα έως τώρα καθήκοντα και απόδοση τους.