• Εκσυγχρονισμός Θεσμικού Πλαισίου Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Σ.Ε.Ι.) – Τροποποίηση Ν. 3187/2003 και Ν. 4940/2022 (άρθρα 14-42) Στο άρθρο 14 (τροποποίηση του άρθρου 1 του Ν. 3187/2003) θα πρέπει: - Στη παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν. 3187/2003 όπως τίθεται με το σχέδιο νόμου θα πρέπει να αναδιατυπωθεί η περιπτ. γ. και να προστεθεί νέα περιπτ. δ. ως εξής: «γ. Να διοργανώνουν αυτοτελώς, ή από κοινού με τα Α.Ε.Ι. ή/και ερευνητικά κέντρα, προγράμματα δευτέρου και τρίτου κύκλου σπουδών [Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) και Προγράμματα Διδακτορικών Σπουδών (Π.Δ.Σ.), αντίστοιχα], σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), δ. Να διεξάγουν επιστημονική έρευνα, ιδίως, αλλά όχι αποκλειστικά, σε τομείς ενδιαφέροντος των Ενόπλων Δυνάμεων (Ε.Δ.). Τα Α.Σ.Ε.Ι. μετέχουν στον ενιαίο χώρο ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας και είναι δικαιούχοι σε όλες τις προσκλήσεις της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας και του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας ή άλλων φορέων, καθώς και της ΕΕ και διεθνών οργανισμών που αφορούν την έρευνα και την καινοτομία. Όπου στη κείμενη νομοθεσία σχετικά με την έρευνα, ανάπτυξη, τεχνολογία και καινοτομία γίνεται λόγος για τα Α.Ε.Ι. νοούνται και τα Α.Σ.Ε.Ι., εκτός αν αυτά εξαιρούνται ρητά.» - Η παρ. 6 του άρθρου 1 του Ν. 3187/2003 όπως τίθεται με το σχέδιο νόμου θα πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής: «6. Τα Α.Σ.Ε.Ι. υπόκεινται σε αξιολόγηση και πιστοποίηση από την ΕΘ.Α.Α.Ε., σύμφωνα με τον ν. 3374/2005 (Α΄ 189), και τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις περί αξιολόγησης των Α.Ε.Ι..» Στο άρθρο 16 (τροποποίηση του άρθρου 3 του Ν 3187/2003) θα πρέπει να αναδιατυπωθεί η παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 3187/2003 όπως τίθεται με το σχέδιο νόμου ως εξής: «2. Τα Τμήματα κάθε Α.Σ.Ε.Ι λειτουργούν με Τομείς οι οποίοι καλύπτουν αποκλειστικά την ακαδημαϊκή εκπαίδευση. Ο Τομέας έχει ως έργο τη διδασκαλία, έρευνα και εκπαίδευση μέρους του γνωστικού αντικειμένου του Τμήματος.» Το άρθρο 17 (τροποποίηση του άρθρου 4 του Ν. 3187/2003) αποτελεί βασική τομή αναβάθμισης των ΑΣΕΙ με την πλήρη εναρμόνιση της νομοθεσίας που αφορά την διοργάνωση σπουδών δευτέρου και τρίτου κύκλου στα ισχύοντα για τα ΑΣΕΙ. Εν τούτοις στις διατάξεις (αν και υπονοείται το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο) δεν προβλέπεται ρητά το διοικητικό όργανο που εκδίδει τις αναγκαίες κανονιστικές πράξεις. Επίσης δεν είναι σαφής η διαδικασία είσπραξης τυχόν διδάκτρων και τα της καταβολής των αμοιβών. Για το λόγο αυτό προτείνεται η προσθήκη νέων παρ. 19 και 20 στο άρθρο 4 όπως τίθεται με το σχέδιο νόμου ως εξής: «19. Για την έκδοση των αναγκαίων κατά τη παρούσα παράγραφο κανονιστικών πράξεων αρμόδιο είναι το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο του κάθε Α.Σ.Ε.Ι. Οι σχετικές αποφάσεις δημοσιεύονται με πράξη του Διοικητή του κάθε Α.Σ.Ε.Ι. στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αναρτώνται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ. 20. Η είσπραξη τυχόν τελών φοίτησης και η καταβολή στη περίπτωση αυτή αμοιβής στους διδάσκοντες πραγματοποιούνται μέσω του Ειδικού Λογαριασμού του άρθρου 27.» Στο άρθρο 18 (τροποποίηση του άρθρου 5 του Ν. 3187/2003) - στο τέλος της περιπτ. α. της παρ. 6 δεν έχει πλέον νόημα η επανάληψη της –μη ισχύουσας - παλιάς μεταβατικής διατάξεως που περιείχε η διάταξη της παρ. 13 του άρθρου 88 του Ν. 4883/2010 και θα πρέπει να απαληφθεί. Συνεπώς, η διατύπωση της περιπτώσεως θα πρέπει να γίνει ως εξής: «6. α. Ο Κοσμήτορας είναι μέλος του Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) του οικείου Α.Σ.Ε.Ι., στη βαθμίδα του Καθηγητή ή του Αναπληρωτή Καθηγητή και εκλέγεται με μυστική ψηφοφορία από την Α.Σ.. Ο Κοσμήτορας έχει θητεία τεσσάρων ακαδημαϊκών ετών. Δεν επιτρέπεται η εκλογή Κοσμήτορα για δύο συνεχείς θητείες, καθώς και η εκλογή για περισσότερες από δύο θητείες συνολικά. Ως θητεία για την εφαρμογή της διάταξης αυτής νοείται η χρονική περίοδος ανάμεσα σε δύο εκλογικές διαδικασίες.» - στη περιπτ. γ. της παρ. 6 εισάγεται κατά θετική υιοθέτηση των ισχυόντων στα πανεπιστήμια ο θεσμός του αιρετού πλέον Αναπληρωτή Κοσμήτορα. Λόγω της εκλογής του όμως πλέον δεν υπάρχει λόγος να μην αναπληρώνει πραγματικά τον Κοσμήτορα σε περίπτωση κωλύματος του, π.χ. σε μια διαδικασία εκλογής μέλους ΔΕΠ. Επίσης προτείνεται να συμμετέχει χωρίς δικαίωμα ψήφου στο Εκπαιδευτικό Συμβούλιο. Προτείνεται συνεπώς η ακόλουθη διατύπωση της περ. γ. της παρ. 6 του άρθρου 5 του Ν. 3187/2003 όπως τροποποιείται από το σχέδιο νόμου: «γ. Ο Κοσμήτορας, σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος, αναπληρώνεται από τον Αναπληρωτή Κοσμήτορα, ο οποίος είναι μέλος Δ.Ε.Π. του οικείου Α.Σ.Ε.Ι., στη βαθμίδα του Καθηγητή ή του Αναπληρωτή Καθηγητή. Ο Αναπληρωτής Κοσμήτορας εκλέγεται με μυστική ψηφοφορία από την Α.Σ., η οποία πραγματοποιείται ταυτόχρονα με τη διαδικασία εκλογής Κοσμήτορα. Ο Αναπληρωτής Κοσμήτορας, εφόσον δεν είναι αιρετό μέλος του, μπορεί να μετέχει χωρίς δικαίωμα ψήφου στο Εκπαιδευτικό Συμβούλιο.» - στη περ. α. της παρ. 9 προφανώς από αβλεψία δεν προβλέπεται η συμμετοχή μέλους ΕΔΙΠ στην Ακαδημαϊκή Συνέλευση. Με το άρθρο 21 (τροποποίηση του άρθρου 9 του Ν. 3187/2003) καταργείται η παρ. 2 του άρθρου 9 του Ν. 3187/2003 και συνεπώς η βαθμίδα του λέκτορα. Δεν γίνεται όμως αντίστοιχη τροποποίηση στο άρθρο 8 του Ν. 3187/2003 ούτε τίθεται μεταβατική διάταξη για τους υπηρετούντες λέκτορες. Προτείνεται συνεπώς η αντικατάσταση και της παρ. 1 του άρθρου 8 του Ν. 3187/2003 ως εξής: «1. Το Δ.Ε.Π. ασκεί το διδακτικό και ερευνητικό έργο και αποτελείται από Καθηγητές, Αναπληρωτές Καθηγητές και Επίκουρους Καθηγητές. Οι Καθηγητές και οι Αναπληρωτές Καθηγητές εκλέγονται ως μόνιμοι.» Επίσης, κρίνεται ότι η διατήρηση του άρθρου 9 του Ν. 3187/2003 δεν έχει νόημα μετά την νομολογιακή εξέλιξη που επήλθε με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας 635/2023 όπου κρίθηκε ότι Για τον λόγο αυτό προτείνουμε την πλήρη αντικατάσταση του άρθρου 9 του Ν. 3187/2023 ως εξής: «Άρθρο 9 Θέσεις και Βαθμίδες Τα εκάστοτε ισχύοντα τυπικά προσόντα για την εκλογή μελών Δ.Ε.Π. στα Πανεπιστήμια ισχύουν και για την εκλογή και εξέλιξη στη βαθμίδα του επίκουρου καθηγητή, του αναπληρωτή καθηγητή και του καθηγητή, καθώς και για τη μονιμοποίηση στη βαθμίδα του επίκουρου καθηγητή, στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.» Κρίνεται ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία διαφοροποίηση ως προς την κίνηση των διαδικασιών εξελίξεως των μελών Δ.Ε.Π. των Α.Σ.Ε.Ι. έναντι αυτών των Πανεπιστημίων. Επίσης η μεταβολή γνωστικού αντικειμένου πρέπει να είναι απόφαση υπουργού αφού συνάπτεται με το ΦΕΚ διορισμού του μέλους ΔΕΠ. Για το λόγο αυτό προτείνεται το άρθρο 23 (Εκλογή και εξέλιξη των μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού - Τροποποίηση άρθρου 11 ν. 3187/2003) να προβλέψη πλήρη αντικατάσταση του άρθρου 11 του Ν. 3187/2003 ως εξής: « Άρθρο 11 Εκλογή και εξέλιξη Μελών Δ.Ε.Π. 1. Η εκλογή μέλους Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) γίνεται με προκήρυξη της αντίστοιχης θέσης και με ανοικτή διαδικασία. Η προκήρυξη αφορά είτε πλήρωση νέων θέσεων Δ.Ε.Π. στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού είτε πλήρωση θέσεων, ύστερα από αίτηση μέλους Δ.Ε.Π. για εξέλιξη. 2. Οι εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις για την προκήρυξη, εκλογής, επιλογή, διάρκεια της θητείας, την μονιμοποίηση και την εξέλιξη των μελών Δ.Ε.Π. των Πανεπιστημίων εφαρμόζονται και για τις αντίστοιχες διαδικασίες εκλογής και εξέλιξης των μελών Δ.Ε.Π. των Α.Σ.Ε.Ι. με την επιφύλαξη των διατάξεων του παρόντος νόμου. 3. Αρμόδιο όργανο για την κρίση εκλογής, ή εξέλιξης των μελών Δ.Ε.Π. και για την κρίση μονιμοποίησης των επίκουρων καθηγητών είναι το εκλεκτορικό σώμα, όπως αυτό ορίζεται από το άρθρο 25. 4. Κατά τη διαδικασία της ψηφοφορίας η άρνηση ψήφου ή η λευκή ψήφος θεωρούνται ψήφοι αρνητικού περιεχομένου. 5. Ο διορισμός, η μονιμοποίηση και κάθε είδους λύση της εργασιακής σχέσης μέλους Δ.Ε.Π. των Α.Σ.Ε.Ι. γίνεται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, μετά από εισήγηση του Αρχηγού του οικείου Γενικού Επιτελείου και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, με βάση τη διαδικασία εκλογής ή μονιμοποίησης κατά τις διατάξεις του νόμου αυτού. 6. Όσοι διορίζονται ή εξελίσσονται σε θέσεις Δ.Ε.Π. των Α.Σ.Ε.Ι. οφείλουν μέσα σε δύο μήνες από τη δημοσίευση της απόφασης της παρ. 9 να αναλάβουν τα καθήκοντά τους. Η κοινοποίηση της σχετικής απόφασης διορισμού γίνεται με έγγραφη πρόσκληση υπογεγραμμένη από τον Διοικητή του Α.Σ.Ε.Ι.. Μετά την πάροδο της προθεσμίας αυτής θεωρείται ότι οι παραπάνω δεν έχουν αποδεχθεί τον διορισμό τους οπότε και ανακαλείται η σχετική απόφαση. Σε περίπτωση μη αποδοχής, η Ακαδημαϊκή Συνέλευση (Α.Σ.) του Α.Σ.Ε.Ι. δύναται να επιλέξει τον επόμενο σε σειρά κατάταξης υποψήφιο, αν υπάρχει. Αν δεν υπάρχει επόμενος υποψήφιος στη σειρά κατάταξης, ο Διοικητής του οικείου Α.Σ.Ε.Ι., δύναται να προκηρύξει εκ νέου τη θέση σε βαθμίδα και γνωστικό αντικείμενο που καθορίζονται με απόφαση του Εκπαιδευτικού Συμβουλίου (Ε.Σ.), η οποία εκδίδεται κατόπιν σχετικής εισήγησης της Α.Σ. του οικείου Α.Σ.Ε.Ι.. 7. Εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση του πρακτικού εκλογής διενεργείται έλεγχος νομιμότητας της διαδικασίας από το Ε.Σ. του οικείου Α.Σ.Ε.Ι.. Κατά τη διαδικασία ελέγχονται, ιδίως, πλημμέλειες της αιτιολογίας ως προς την αξιολόγηση των προσόντων των υποψηφίων. Ο Κοσμήτορας του οικείου Α.Σ.Ε.Ι. ή ο υποψήφιος που συμμετείχε στη διαδικασία εκλογής ή οποιοσδήποτε άλλος έχει έννομο συμφέρον, δύναται να υποβάλει ένσταση κατά του πρακτικού του Εκλεκτορικού Σώματος ενώπιον του Ε.Σ. του οικείου Α.Σ.Ε.Ι., εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση του πρακτικού του Εκλεκτορικού Σώματος. Αν υποβληθεί ένσταση κατά του πρακτικού του Εκλεκτορικού Σώματος, η προθεσμία ολοκλήρωσης του ελέγχου νομιμότητας από το Ε.Σ. του οικείου Α.Σ.Ε.Ι. παρατείνεται αυτοδικαίως για άλλες τριάντα (30) ημέρες. Με απόφαση του Ε.Σ. του οικείου Α.Σ.Ε.Ι., μετά από τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας, δύναται να αναπέμπεται αιτιολογημένα το πρακτικό εκλογής και να ζητείται η επανάληψη της διαδικασίας από το σημείο όπου παρουσιάστηκε η πλημμέλεια. Αν παρέλθει άπρακτη η ανωτέρω προθεσμία, θεωρείται ότι οι ενστάσεις έχουν απορριφθεί και εκδίδεται η απόφαση διορισμού σύμφωνα με την παρ. 5. 8. Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ασκεί έλεγχο νομιμότητας των διαδικασιών εκλογής ή εξέλιξης μελών Δ.Ε.Π. των Α.Σ.Ε.Ι. μέσω της τριμελούς Επιτροπής της παρ. 9, κατόπιν προσφυγής κατά της πράξης διορισμού ή εξέλιξης οποιουδήποτε έχει έννομο συμφέρον για θέματα νομιμότητας. Η προσφυγή ασκείται εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης περί εκλογής ή εξέλιξης και δεν αναστέλλει τα έννομα αποτελέσματα της προσβαλλόμενης πράξης. Ο έλεγχος νομιμότητας από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας ολοκληρώνεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών από την περιέλευση του φακέλου εκλογής ή εξέλιξης στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. 9. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας συγκροτείται τριμελής Επιτροπή με τετραετή θητεία και αντικείμενο τον έλεγχο νομιμότητας των διαδικασιών εκλογής ή εξέλιξης των μελών Δ.Ε.Π. των Α.Σ.Ε.Ι., την εξέταση των προσφυγών που υποβάλλονται για την ακύρωση των πρακτικών εκλογής και την υποβολή εισηγήσεων για την αναπομπή των φακέλων εκλογής ή εξέλιξης, όπου παρουσιάζεται παράβαση της νομοθεσίας και πλημμέλεια σχετικά με την τήρηση των διαδικασιών εκλογής ή εξέλιξης και την υποβολή γνώμης προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας μετά από την εξέταση του φακέλου. Η Επιτροπή αποτελείται από δύο (2) Νομικούς Συμβούλους του Κράτους και τον Διευθυντή Εκπαίδευσης του οικείου Γενικού Επιτελείου (Γ.Ε.). 10. Μέλη Δ.Ε.Π. των Α.Σ.Ε.Ι., ανεξαρτήτως βαθμίδας στην οποία υπηρετούν, δύνανται να αιτηθούν τη μεταβολή του γνωστικού τους αντικειμένου, εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις που εκάστοτε ισχύουν περί της μεταβολής του γνωστικού αντικειμένου μελών Δ.Ε.Π. των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.). Η μεταβολή του γνωστικού αντικειμένου πραγματοποιείται με απόφαση του Υπουργού, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Ε.Σ. του Α.Σ.Ε.Ι., ύστερα από εισήγηση της Α.Σ.. Η εισήγηση της Α.Σ. υποβάλλεται στο Ε.Σ. δια του Κοσμήτορα. Στο άρθρο 25 (Τροποποίηση άρθρου 13 ν. 3187/2003) να τεθεί στο τέλος του τροποποιούμενο με το σχέδιο νόμου άρθρου 13 νέα παράγραφος 7 ως εξής: «7. Πλην αντιθέτου ρητής ειδικής διατάξεως, τα μέλη Δ.Ε.Π. των Α.Σ.Ε.Ι. εξομοιώνονται ως προς όλες τις συνέπειες με την υπηρεσιακή κατάσταση των μελών Δ.Ε.Π. των Πανεπιστημίων. Όπου στην υφιστάμενη ή εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία γίνεται αναφορά σε μέλη Δ.Ε.Π. Πανεπιστημίων για την συμμετοχή σε επιτροπές ή όργανα της διοικήσεως ή φορέων του δημοσίου τομέα, ή για όργανα κρίσεως μελών Δ.Ε.Π. ή ερευνητών, καθώς και διδακτορικών ή μεταπτυχιακών εργασιών, ή για δράσεις επιμόρφωσης, δια βίου μάθησης, έρευνας και καινοτομίας νοείται ότι σε αυτά περιλαμβάνονται και τα μέλη Δ.Ε.Π. των Α.Σ.Ε.Ι., εκτός αν προβλέπεται στη νομοθεσία ρητή εξαίρεση αυτών.» Θεωρούμε ότι θα πρέπει ενόψει των νέων διατάξεων του Ν. 4957/2022 για την αναστολή καθηκόντων των μελών ΔΕΠ ΑΕΙ να αντικατασταθεί ολόκληρο το άρθρο 15 του Ν. 3187/2003 ως εξής: Το άρθρο 15 του Ν. 3187/2003 αντικαθίσταται ως εξής: «Άρθρο 15 Αναστολή Καθηκόντων Οι εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις για την αναστολή καθηκόντων μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. ισχύουν και για την αναστολή καθηκόντων των μελών Δ.Ε.Π. των Α.Σ.Ε.Ι..» Στο άρθρο 27 (τροποποίηση του άρθρου 20 του Ν. 3187/2003) επέρχεται αναμόρφωση του πειθαρχικού δικαίου. Ασχέτως του ότι θα μπορούσε να γίνει παραπομπή στο σχετικά πρόσφατο πειθαρχικό δίκαιο για τα μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ, κρίνεται ότι είναι υπερβολική η συμμετοχή στο πειθαρχικό συμβούλιο δύο ποινικών δικαστών (Αρεοπαγίτη και Πρόεδρος του Αναθεωρητικού) και ότι θα ήταν ίσως πιο ορθό να διατηρηθεί μόνο ο Πρόεδρος του Αναθεωρητικού και στη θέση του Αεροπαγίτη να μετείχε είτε ένα δεύτερο μέλος του Συμβουλίου της Επικρατείας είτε ένας Πρόεδρος Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων. Στο άρθρο 31 (τροποποίηση του άρθρου 24 του Ν. 3187/2003) θα ήταν σκόπιμο να επεκταθεί και στους συμβασιούχους διδάσκοντες της περιπτ. β. η νέα διάταξη του τελευταίου εδαφίου της περιπτ. α. της παρ. 1 του άρθρου 24 του ν. 3187/2003 όπως αναμορφώνεται με το σχέδιο νόμου και συγκεκριμένα: «β. Ειδικών επιστημόνων, οι οποίοι είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος ή εξαιρετικής τεχνικής εμπειρίας, με σύμβαση που μπορεί να διαρκεί έως και δύο (2) διδακτικά εξάμηνα και στη συνέχεια να ανανεώνεται ανά ακαδημαϊκό έτος, χωρίς η συνολική της διάρκεια να μπορεί να υπερβεί τα τρία (3) ακαδημαϊκά έτη. Η πρόσληψη των ειδικών επιστημόνων γίνεται με απόφαση του Αρχηγού του οικείου Γενικού Επιτελείου (Γ.Ε.) στην οποία καθορίζεται το διδακτικό, ερευνητικό και διοικητικό έργο που τους ανατίθεται και συνάπτεται σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ή σύμβαση έργου.» Το άρθρο 33 (αντικατάσταση άρθρου 28 του Ν. 3187/2003) θα πρέπει να αναδιατυπωθεί συνολικά και αυτό διότι ως νεώτερη διάταξη επαναλαμβάνοντας στη παρ. 1 την αρχική ρύθμιση του Ν. 3187/2003 θα καταργήσει την νεώτερη διάταξη του άρθρου 88 παρ. 18 του Ν. 3883/2010 με την οποία ορίσθηκε με προσθήκη στο άρθρο 5 του Ν. 3187/2023 ότι αρμόδιο όργανο για την απονομή του τίτλου του ομότιμου καθηγητή είναι η Ακαδημαϊκή Συνέλευση. Επίσης όπως είναι διατυπωμένη η διάταξη είναι δυσμενέστερη των ισχυόντων για τα ΑΕΙ όπου το όριο 6 ωρών διδασκαλίας ισχύει μόνο για τον πρώτο κύκλο σπουδών. Προτείνεται συνεπώς η αναδιατύπωση ως εξής: «1. Το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο (Ε.Σ.) του Ανώτατου Στρατιωτικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Σ.Ε.Ι.), με εισήγηση της Ακαδημαϊκής Συνελεύσεως δια του Κοσμήτορα, συνεκτιμώντας το έργο και την προσφορά, δύναται να απονείμει τον τίτλο του Ομότιμου Καθηγητή σε όσα μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) της βαθμίδας του Καθηγητή εξέρχονται της υπηρεσίας. 2. Οι Ομότιμοι Καθηγητές των Α.Σ.Ε.Ι. δύνανται: α) Να παρέχουν χωρίς αμοιβή διδακτικό έργο, μετά από απόφαση της Ακαδημαϊκής Συνέλευσης (Α.Σ.) του οικείου Α.Σ.Ε.Ι., σε προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών, με συνολικό ανώτατο όριο έξι (6) ωρών εβδομαδιαίως. β) Να παρέχουν διδακτικό έργο σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών και να επιβλέπουν διπλωματικές εργασίες, γ) Να επιβλέπουν διδακτορικές διατριβές, καθώς και να συμμετέχουν σε τριμελείς και επταμελείς Επιτροπές για την παρακολούθηση και κρίση διδακτορικών διατριβών. δ) Να συμμετέχουν σε συμβουλευτικές και γνωμοδοτικές Επιτροπές των Α.Σ.Ε.Ι., όταν δεν προβλέπεται υποχρεωτικά η συμμετοχή μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.). ε) Να διεξάγουν ερευνητικό, εν γένει επιστημονικό έργο και να συμμετέχουν επ’ αμοιβή σε ερευνητικά έργα/προγράμματα και μα αναλαμβάνουν την επιστημονική ευθύνη έργων/προγραμμάτων, με εξαίρεση των έργων/προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό ή το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (Ε.Π.Α.) και αυτών που η ανάληψη επιστημονικής ευθύνης προϋποθέτει την κατοχή ιδιότητας μέλους Δ.Ε.Π. του Α.Ε.Ι., όπως προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, και έργα που διαχειρίζονται πόρους εργαστηρίων του Α.Σ.Ε.Ι..» Στο άρθρο 38 με το οποίο τροποποιείται το άρθρο 426 του Ν. 4957/2022 με την προσθήκη παρ. 5 που αφορά την εκλογή των μελών ΔΕΠ ΑΣΕΙ μέσω της ΑΠΕΛΛΑ προτείνεται η αναδιατύπωση της ώστε να καταστεί άμεση η χρήση του συστήματος ΑΠΕΛΛΑ από τα ΑΣΕΙ. Συγκεκριμένα να αναδιατυπωθεί η διάταξη ως εξής: «5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Άμυνας, Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ρυθμίζονται τα θέματα που αφορούν στην εκλογή και εξέλιξη των μελών Δ.Ε.Π. των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Σ.Ε.Ι.) μέσω του συστήματος «ΑΠΕΛΛΑ».» Στο άρθρο 42 (τροποποίηση του άρθρου 31 του Ν 3187/2003) - Η πρόβλέψη μεταβατικής διάταξης για τους λέκτορες ως παρ. 23. να αναδιατυπωθεί ως εξής: «23. Οι κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου υπηρετούντες λέκτορες Α.Σ.Ε.Ι. διατηρούν τις οργανικές θέσεις που κατέχουν και εξελίσσονται κανονικά στη βαθμίδα του επίκουρου καθηγητή σύμφωνα με τις διατάξεις που ίσχυαν κατά τον διορισμό τους.»