1. Ο Διευθυντής υπάγεται απευθείας στον Αρχηγό του Γ.Ε.ΕΘ.Α. και τοποθετείται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, κατόπιν εισήγησης του Αρχηγού του Γ.Ε.ΕΘ.Α.
2. Ο Διευθυντής διοικεί το Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ., κατευθύνει την δράση του και αναθέτει στους Οικονομικούς Επιθεωρητές – Εσωτερικούς Ελεγκτές τις εντολές επιθεώρησης – ελέγχου, μέσω των Διευθυντών των Π.Μ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ., των οποίων άμεσα προΐσταται. Έχει την ευθύνη της αξιολόγησης των Οικονομικών Επιθεωρητών – Εσωτερικών Ελεγκτών όλων των βαθμών, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.
3. Ο Διευθυντής κατά την αρχική στελέχωση του Σώματος, πρέπει να έχει υπηρετήσει υποχρεωτικά σε θέσεις Διευθύνσεων Οικονομικών Επιθεωρήσεων και Ελέγχου. Επιπλέον, πρέπει να είναι κάτοχος μεταπτυχιακού πανεπιστημιακού τίτλου στα χρηματοοικονομικά – οικονομικά.
Στο παρόν άρθρο 20 και στο αντίστοιχο άρθρο 21 ο νομοθέτης θέτει τα τυπικά προσόντα του Δντη και Υπδντη του υπό σύσταση Σώματος αντίστοιχα.
Η αιτιολογική έκθεση (σελίδα 21) ξεκάθαρα θέτει τις προϋποθέσεις ήτοι κατοχή αναγνωρισμένου πανεπιστημιακού τίτλου στα χρηματοοικονομικά – οικονομικά.
Η κατοχή Μεταπτυχιακού (ακαδημαϊκού και όχι επαγγελματικού) με δαπάνη της υπηρεσίας ώστε να μην αποκλείονται οι μη έχοντες, όπως και η κατοχή πτυχίου ή πτυχίων Ξένων Γλωσσών (ιδίως Αγγλικών, Γερμανικών, Γαλλικών ή Ρώσικων καθώς αυτές είναι οι «συμβατικές» για την Ελλάδα γλώσσες) μπορεί να είναι πρόσθετο κριτήριο επιλογής.
Επομένως το υπόψη άρθρο καλό θα ήταν να τροποποιηθεί είτε με τη διαγραφή της λέξης «Μεταπτυχιακού» είτε έμπροσθεν της λέξης αυτής να προστεθεί ο συμπλεκτικός σύνδεσμος «και».
θέτω στην κρίση των αρμοδίων για την επιλογή Διευθυντή, Υποδιευθυντή Σώματος κι Διευθυντών Π.Μ.το εξής case study:
Υποψήφιοι είναι, ανά ένας για τις τέσσερις θέσεις, οι παρακάτω:
Αξκος, κάτοχο των απαραίτητων εκ του νόμου ακαδημαϊκών και επαγγελματικών τίτλων, με βιογραφικό 1.000 και πλέον επιθεωρήσεων ΕΠΙΤΟΠΟΥ σε πάσης φύσεως διαχειρίσεις των ΕΔ, που γνωρίζει μέχρι πού έχει ο διαχειριστής τα κλειδιά της αποθήκης.
Αξκός κάτοχος των απαραίτητων εκ του νόμου ακαδημαϊκών και επαγγελματικών τίτλων, με βιογραφικό εκκαθαρίσεων από το γραφείο του 1.000 και πλέον λογαριασμών που του έφερε η εκκαθαρίστρια (ΔΕ εκπαίδευσης), που αναρωτιέται πού βρίσκεται αυτή η μονάδα.
Ποιόν από τους δύο θα επιλέξει ο κος Υπουργός για επικεφαλή κατά περίπτωση στο νέο Σώμα Ελεγκτών που συστήνεται;
Ευχαριστώ
Ο διευθυντής κατά την γνώμη μου ορθώς προβλέφθηκε να είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στα χρηματοοικονομικά απλώς πιστεύω ότι και με βάση την αποστολή του σώματος θα πρέπει ο τίτλος αυτός να έχει ειδίκευση την ελεγκτική.
Η σύγχυση στο εν λόγω άρθρο, που άπτεται των τυπικών προσόντων του Δντη του υπό σύσταση Σώματος οφείλεται στο γεγονός, όπως προείπα, ότι λανθασμένα και όχι στοχευμένα συμπεριλήφθηκε η λέξη ¨μεταπτυχιακού» πριν τη λέξη πανεπιστημιακού στην ανάλυση των τυπικών προσόντων του Δντη του Σώματος, παραθέτω την παράγραφο του εν λόγω άρθρου «3. Ο Διευθυντής κατά την αρχική στελέχωση του Σώματος, πρέπει να έχει υπηρετήσει υποχρεωτικά σε θέσεις Διευθύνσεων Οικονομικών Επιθεωρήσεων και Ελέγχου. Επιπλέον, πρέπει να είναι κάτοχος (ΛΑΘΟΣ να διαγραφεί η λέξη *μεταπτυχιακού*) πανεπιστημιακού τίτλου στα χρηματοοικονομικά – οικονομικά».
Ακολούθως παραθέτω την πληρέστατη, ξεκάθαρη και εμπεριστατωμένη ανάλυση της οικείας Αιτιολογικής Έκθεσης (σελίδα 21):
«Με το άρθρο 20 καθορίζονται τα καθήκοντα του Διευθυντή του Σώματος, του Γενικού Οικονομικού Επιθεωρητή – Εσωτερικού Ελεγκτή. Κατά την αρχική στελέχωση του Σώματος και προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία του, ο Διευθυντής επιβάλλεται να διαθέτει την μέγιστη δυνατή εμπειρία. Συνεπώς, προβλέφθηκε να έχει υπηρετήσει υποχρεωτικά σε θέσεις Διευθύνσεων Οικονομικών Επιθεωρήσεων και Ελέγχου, ώστε να έχει διενεργήσει και να γνωρίζει επαρκώς τον τρόπο διενέργειας των τακτικών, ειδικών και έκτακτων οικονομικών επιθεωρήσεων και ελέγχων σε όλες τις κατηγορίες των Διαχειρίσεων των ΕΔ, οι οποίες εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ. και να είναι κάτοχος αναγνωρισμένου πανεπιστημιακού τίτλου στα χρηματοοικονομικά – οικονομικά.»
Επειδή πρόκειται για σώμα οικονομικών επιθεωρητών- εσωτερικών ελεγκτών με πολύ σοβαρή αποστολή που ως βασικό αντικείμενο έχει την διενέργεια ελέγχων συμφωνώ με το νομοθέτη ότι ο Διευθυντής πρέπει να είναι κάτοχος κατελάχιστον μεταπτυχιακού πανεπιστημιακού τίτλου στα χρηματοοικονομικά- οικονομικά αλλά θα πρέπει ο τίτλος αυτός να έχει την ειδίκευση στην ελεγκτική και όχι γενικά χρηματοοικονομικά το οποίο μπορεί να σημαίνει οτιδήποτε στον τομέα των χρημαοικονομικών ακόμα και στην αγροτική οικονομία. Νομίζω αυτό πρέπει να αποσαφηνιστεί.
Επί του σχολίου της 11 Απριλίου 2017, 16:14 του κ. Σπύρου έχω να επισημάνω τα εξής :
Έχω ήδη αναγράψει σε σχόλιο επί άλλου άρθρου το εξής «Από πότε στην Ελλάδα η προπτυχιακή πανεπιστημιακή εκπαίδευση έχει σχέση με την αγορά εργασίας ? Πόσοι τέτοιοι «οικονομολόγοι» προσλαμβάνονται ακριβώς με αυτό και μόνο το προσόν σε παρεμφερή εργασία. Άραγε οι αξιωματικοί των οικονομικών σωμάτων που δεν προέρχονται από τετραετή φοίτηση στη ΣΣΑΣ, δεν είναι οικονομολόγοι ? Το ίδιο δυστυχώς δεν συμβαίνει άραγε σχεδόν στις περισσότερες προπτυχιακές εκπαιδεύσεις στην Ελλάδα ? Επίσης αποκλείετε την περίπτωση κάποιος φυσικός του πανεπιστημίου να αποκτήσει μεταπτυχιακό σαν ηλεκτρολόγος μηχανικός και διδακτορικό σε οικονομική επιστήμη ? Αν το αποκλείετε, τότε παρακαλώ να μελετήσετε το βιογραφικό πρώην πρωθυπουργού της Ελλάδος ο οποίος υπήρξε κεντρικός τραπεζίτης στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση (βεβαίως έχει πολύ πιο πλούσιο βιογραφικό). Μήπως πιστεύετε ότι ήταν ή θα είναι ο μόνος ?»
Επίσης σας γνωρίζω ότι όλα τα νομικά πρόσωπα, υπουργεία (και το ΥΠΕΘΑ) , η βουλή των Ελλήνων κλπ ελέγχονται από ορκωτούς ελεγκτές λογιστές. Γιατί λοιπόν τους εμπιστεύονται όλοι αυτοί ? Είμαι σίγουρος ότι τώρα μπορείτε να καταλάβετε ότι όλοι αυτοί δεν επιλέγουν να ελεγχθούν από υποβαθμισμένες υπηρεσίες ελέγχου – ελεγκτικές εταιρίες. Επίσης είμαι απόλυτα σίγουρος ότι επικροτείτε την άποψη ότι ακριβώς η επιλογή ορκωτών ελεγκτών λογιστών από τους προαναφερόμενους φορείς εκμηδενίζει την ανυπαρξία συστημάτων πραγματικού οικονομικού ελέγχου και αποκλείει ιδιοτελή συμφέροντα και επιδιώξεις.
Συνεπώς η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου αυτό είχε σαν οδηγό και επέλεξε σαν βασική εκπαίδευση των οικονομικών επιθεωρητών αυτή των ορκωτών ελεγκτών και την εισαγωγή στο Σώμα με οιοδήποτε πτυχίο μετά από εξετάσεις, όπως ακριβώς γίνεται και στους ορκωτούς ελεγκτές και τέλος ελπίζω να προβλεφθεί κατ’ ελάχιστον και αυτή η διάταξη για τον διευθυντή «Ο Διευθυντής πρέπει να είναι κάτοχος μεταπτυχιακού πανεπιστημιακού τίτλου στα χρηματοοικονομικά – οικονομικά με ειδίκευση στην ελεγκτική»
Θέλω να σας ευχαριστήσω διότι εμμέσως με προτρέψατε να σκεφτώ την παραπάνω τροποποίηση του υφιστάμενου άρθρου για τον διευθυντή.
Θα ήθελα να τονίσω ότι τα διεθνή πρότυπα ελέγχου τα οποία εχει προβλέψει ο νομοθέτης έχουν υιοθετηθεί σε πάνω από 150 χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Για το κλειστό επάγγελμα εχω να πω ότι το επάγγελμα του ΟΕΛ είναι ανοικτό, μπορεί να επιχειρήσει ο οποιοσδήποτε απλά με δύο προυποθέσεις.
1. Να συμετάσχει σε εξετάσεις επιτυχώς( οποιος αντέχει δοκιμάζει)
2.3χιλιάδες ελεγκτικές ώρες και προσεχώς 5 χιλιάδες.
Οι θεμελιώδεις αρχές του ελεγκτικού επαγγέλματος, όπως προσδιορίζονται στις διακηρύξεις και τα Ελεγκτικά Πρότυπα της IFAC έχουν ως εξής:
Οι Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές πρέπει να είναι πρόσωπα με αυξημένα επαγγελματικά προσόντα. Τα αυξημένα επαγγελματικά προσόντα ορίζονται από την Οδηγία 8η 84/253 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πρoς την οποία προσαρμόστηκε πλήρως η Ελληνική νομοθεσία, με την έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την αποδοχή του Συμβουλίου της Επικράτειας.
Οι Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές πρέπει να απολαμβάνουν πλήρους προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας [Οδηγία 84/253, Π.Δ. 226/1992].
Οι Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές πρέπει να ασκούν το έργο τους με διαφάνεια και υπευθυνότητα, ώστε να εξασφαλίζεται η εγκυρότητα και αξιοπιστία των πορισμάτων του ελέγχου [Οδηγία 84/253, Π.Δ. 226/1992].
Το ελεγκτικό έργο των Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών ασκείται σύμφωνα με τα Διεθνή Ελεγκτικά Πρότυπα και την ισχύουσα εσωτερική και Κοινοτική νομοθεσία [Π.Δ. 226/1992].
Δε μπορώ να καταλάβω αν δεν υπάρχει ίδιο όφελος, πως κάποιοι θεωρούν για την άσκηση επαγγέλματος οικονομικού επιθεωτητή (ελεγκτή), ισχυρότερο απαιτούμενο τον προπτυχιακό τίτλο στα οικονομικά από το μεταπτυχιακό στην ελεγκτική ή τίτλο επαγγελματικής άσκησης επαγγελματος ελεγκτή. Ότι δηλαδή τί; Έχει τις γνώσεις από το προπτυχιακό κάποιος ή τις ασκεί στην ελεγκτική βγαίνοντας; Ή μήπως έχει μάθει και τη λογιστική;
Προφανώς και δεν ισχύει τίποτα από τα 2 για όσους ξέρουν.
Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα παρατηρείται το φαινόμενο να υπάρχουν κάτοχοι «μεταπτυχιακών ή διδακτορικών» τίτλων σπουδών, των οποίων οι προπτυχιακοί τίτλοι σπουδών είναι άσχετοι με το προπτυχιακό αντικείμενο σπουδών τους. (πχ προπτυχιακές ΣΣΕ και μεταπτυχιακός ακαδημαϊκός τίτλος μικροοικονομίας. Ακόμα χειρότερα υπάρχουν άτομα που παρουσιάζουν ένα τίτλο επαγγελματικής κατάρτισης και κατοχύρωσης ενός κλειστού επαγγέλματος (ΣΟΕΕΕΛ ορκωτών λογιστών) σαν ακαδημαϊκό τίτλο σπουδών).
Αυτές οι προϋποθέσεις αν συντρέχουν στο πρόσωπο ενός μελλοντικού Διευθυντή ή ενός Εσωτερικού Ελεγκτή αντίστοιχα, τότε το μελλοντικό Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ από την στιγμή της δημιουργίας του θα αποτελεί μια υποβαθμισμένη Υπηρεσία Ελέγχου. Με άλλα λόγια απαιτείται προπτυχιακός τίτλος πανεπιστημίου και προϋπηρεσία σε οικονομική υπηρεσία από τον βαθμό του Ανθυπολοχαγού για οποιοδήποτε μέλος της. Οτιδήποτε άλλο παραπέμπει σε ανυπαρξία συστημάτων πραγματικού οικονομικού ελέγχου και ίσως σε ιδιοτελή συμφέροντα και επιδιώξεις.
H πρόβλεψη της παρακάτω παραγράφου:
«3. Ο Διευθυντής κατά την αρχική στελέχωση του Σώματος, πρέπει να έχει υπηρετήσει υποχρεωτικά σε θέσεις Διευθύνσεων Οικονομικών Επιθεωρήσεων και Ελέγχου. Επιπλέον, πρέπει να είναι κάτοχος μεταπτυχιακού πανεπιστημιακού τίτλου στα χρηματοοικονομικά – οικονομικά.»
Η ανωτέρω πρόβλεψη θα πρέπει να διορθωθεί σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του ιδίου άρθρου στο μέρος που αφορά στην κατοχή αναγνωρισμένου πανεπιστημιακού (όχι δηλαδή μεταπτυχιακού) τίτλου στα χρηματοοικονομικά – οικονομικά, παραθέτω την αιτιολογική έκθεση του ιδίου άρθρου σελ.21:
«Με το άρθρο 20 καθορίζονται τα καθήκοντα του Διευθυντή του Σώματος, του Γενικού Οικονομικού Επιθεωρητή – Εσωτερικού Ελεγκτή. ……….., οι οποίες εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ. και να είναι κάτοχος αναγνωρισμένου πανεπιστημιακού τίτλου στα χρηματοοικονομικά – οικονομικά.
Σε κάθε περίπτωση η τυχόν κατοχή μεταπτυχιακού τίτλου σαφώς και θα συνεκτιμείται αναλόγως.