1. Το Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ. διενεργεί με βάση τα καθοριζόμενα στις παρ. 1 και 2 του άρθρου 15, τακτικές, έκτακτες και ειδικές οικονομικές επιθεωρήσεις και ελέγχους, με ή χωρίς προειδοποίηση, από τους αξιωματικούς Οικονομικούς Επιθεωρητές – Εσωτερικούς Ελεγκτές, ύστερα από εντολή των προϊσταμένων τους. Οι Οικονομικοί Επιθεωρητές – Εσωτερικοί Ελεγκτές και το προσωπικό που συνδράμει στο έργο τους, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, ενεργούν ως εξουσιοδοτημένοι εκπρόσωποι, αναλόγως του επιπέδου του ελεγχόμενου φορέα, είτε του Αρχηγού του Γ.Ε.ΕΘ.Α. είτε του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.
2. Η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων διενεργεί, με βάση τα καθοριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 15, ειδικές έρευνες και ελέγχους, χωρίς προειδοποίηση, από τους αξιωματικούς Οικονομικούς Επιθεωρητές – Εσωτερικούς Ελεγκτές, ύστερα από εντολή του Υπουργού Εθνικής Άμυνας. Οι Οικονομικοί Επιθεωρητές – Εσωτερικοί Ελεγκτές και το προσωπικό που συνδράμει στο έργο της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, ενεργούν ως εξουσιοδοτημένοι εκπρόσωποι του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.
3. Οι οικονομικές επιθεωρήσεις – έλεγχοι της παρ. 1 του παρόντος άρθρου, αποσκοπούν στον έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων καθώς και στον επί τόπου λογιστικό έλεγχο των Διαχειρίσεων, κάθε περιουσιακού στοιχείου, των Λογιστηρίων και γενικά των υπολόγων, σύμφωνα με τα εκάστοτε ισχύοντα διεθνή πρότυπα ελέγχου. Οι ειδικές έρευνες και έλεγχοι της παρ. 2 του παρόντος άρθρου αποσκοπούν και στην πρόληψη, διερεύνηση και ανάληψη των προβλεπόμενων ενεργειών για την δίωξη οικονομικών εγκλημάτων, ιδίως της απάτης, απιστίας και διαφθοράς που επηρεάζουν τα οικονομικά συμφέροντα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των υπαγόμενων ή εποπτευόμενων από αυτό φορέων, Υπηρεσιών, Διαχειρίσεων, Διευθύνσεων και νομικών προσώπων.
4. Τα ειδικότερα καθήκοντα των Οικονομικών Επιθεωρητών – Εσωτερικών Ελεγκτών, ο τρόπος και οι χρονικές περίοδοι διενέργειας των οικονομικών επιθεωρήσεων, ελέγχων και ερευνών, η σύνταξη και υποβολή των σχετικών εκθέσεων, καθώς και οι περαιτέρω ενέργειες για τη ρύθμιση των θεμάτων που ανακύπτουν από αυτές, καθορίζονται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας. Από την έναρξη ισχύος του ως άνω προεδρικού διατάγματος, καταργούνται η παρ. 4 του άρθρου 25, η παρ. 3 του άρθρου 77 και το άρθρο 83 του ν.δ. 721/1970 (Α’ 251), καθώς και κάθε άλλη ειδικά αναφερόμενη σε αυτό γενική ή ειδική διάταξη ουσιαστικού ή τυπικού νόμου που ρυθμίζει τα ίδια θέματα με διαφορετικό τρόπο.
5. Οι ανωτέρω εκθέσεις, σε όλες τις περιπτώσεις, κοινοποιούνται και στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας.
6. Μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος που προβλέπεται στην παρ. 4, οι οικονομικές επιθεωρήσεις και έλεγχοι της παρ. 1 διενεργούνται με βάση τις ισχύουσες κατά κλάδο διατάξεις. Ομοίως μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος που προβλέπεται στην παρ. 4 του παρόντος άρθρου, οι ειδικοί έλεγχοι και έρευνες της παρ. 2 διενεργούνται με βάση τις οδηγίες και υποδείξεις του Υπουργού Εθνικής Άμυνας και της κατά περίπτωση αρμόδιας εισαγγελικής Αρχής. Μετά την έκδοση του ανωτέρω προεδρικού διατάγματος, οι οικονομικές επιθεωρήσεις, έλεγχοι και έρευνες διενεργούνται αποκλειστικά με βάση τις διατάξεις αυτού.
7. Όσοι υπόκεινται σε οικονομική επιθεώρηση, έλεγχο ή έρευνα, είναι υποχρεωμένοι, μετά από αίτηση των αξιωματικών Οικονομικών Επιθεωρητών – Εσωτερικών Ελεγκτών, να παρέχουν σε αυτούς κάθε πληροφορία ή στοιχείο, οιασδήποτε διαβάθμισης, αμελλητί, και να συνδράμουν στην απρόσκοπτη, έγκαιρη και ουσιαστική διενέργεια των οικονομικών επιθεωρήσεων, ελέγχων και ερευνών.
8. Οι αξιωματικοί Οικονομικοί Επιθεωρητές – Εσωτερικοί Ελεγκτές που ενεργούν οικονομικές επιθεωρήσεις, ελέγχους και έρευνες, δύνανται να ζητήσουν, σύμβουλο- πραγματογνώμονα ανάλογης ειδικότητας. Στις ανωτέρω περιπτώσεις, εφόσον ζητηθεί αξιωματικός, υπαξιωματικός ή μόνιμος υπάλληλος ως σύμβουλος – πραγματογνώμονας, η Υπηρεσία στην οποία αυτός υπάγεται, υποχρεούται να τον διαθέτει άμεσα, μετά από αίτηση του Οικονομικού Επιθεωρητή – Εσωτερικού Ελεγκτή. Η παραπάνω ενέργεια δύναται να γίνει απευθείας από τον προϊστάμενο του αξιωματικού Οικονομικού Επιθεωρητή – Εσωτερικού Ελεγκτή πριν από την έναρξη, κατά την διάρκεια ή με το πέρας της επιθεώρησης – ελέγχου – έρευνας, όταν κριθεί απαραίτητο.
9. Οι Οικονομικοί Επιθεωρητές – Εσωτερικοί Ελεγκτές δύνανται να προβαίνουν σε κατάσχεση κάθε στοιχείου για το οποίο δημιουργούνται κατά την οικονομική επιθεώρηση ή τον έλεγχο, υπόνοιες παραποίησης ή άλλης αξιόποινης πράξης, ύστερα από σύνταξη σχετικής έκθεσης κατασχέσεως. Το στοιχείο αυτό παραμένει στο αρχείο ελέγχου και παραδίδεται στις αρμόδιες δικαστικές Αρχές, κατόπιν αιτήσεώς τους. Το ως άνω στοιχείο επιστρέφεται στον ελεγχόμενο μετά την υποβολή σχετικής έκθεσης ή με άδεια των δικαστικών Αρχών.
10. Στους Οικονομικούς Επιθεωρητές – Εσωτερικούς Ελεγκτές δεν ανατίθενται καθήκοντα τα οποία δεν προβλέπονται σαφώς από την αποστολή τους, όπως αυτή καθορίζεται στο άρθρο 15.
Στην παράγραφο 10 πρέπει να ξεκαθαρίσει ο νομοθέτης την απεμπλοκή απο τις διοικητικές πράξεις (υπηρεσίες σε συνεργασία με συναδέλφους που μπορεί να είναι ελεγχόμενοι την επομένη)
Προτείνεται να προβλεφθεί στο νομοσχέδιο η υποχρεωτική διαβίβαση στο νέο Σώμα των φακέλλων ελέγχου που ανοίγουν άλλοι ελεγκτικοί μηχανισμοί (ΣΔΟΕ, ΑΑΔΕ, Οικονομική Αστυνομία, Οικ. Επιθεώρηση ΥΠΟΙΚ, κα)και αφορούν εμπλοκή προσωπικού του ΥΠΕΘΑ.
Επίσης και αντίστροφα ενημέρωση και διαβίβαση αμελλητί σε αυτούς στοιχείων που προκύπτουν από εσωτερική έρευνα των ΟΕΕΕΛ και αφορούν φορείς του Ιδιωτικού τομέα ή του Δημοσίου (ΔΕΚΟ, Νομικά Πρόσωπα,Φυσικά Πρόσωπα, άλλα υπουργεία κα)
Θεωρώ ότι εκ παραδρομής ο νομοθέτης στο δεύτερο εδάφιο , της παραγράφου 4 του άρθρου 16, «Από την έναρξη ισχύος του ως άνω προεδρικού διατάγματος» αναφέρθηκε σε προεδρικό διάταγμα. Προφανώς ήθελε να πει «Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου». Η μικρή αυτή διαφορά είναι ουσιώδης. Σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, από την έναρξη εφαρμογής, δημιουργείται μια νέα οικονομική επιθεώρηση η οποία άμεσα θα επανδρωθεί, αναλαμβάνοντας την ευθύνη διενέργειας οικονομικών επιθεωρήσεων που έως σήμερα την είχαν οι οικονομικές επιθεωρήσεις των τριών κλάδων με βάση τις καταργούμενες διατάξεις αυτού του άρθρου. Εάν λοιπόν δεν γίνει η τροποποίηση, θα έχουμε το φαινόμενο από την ημερομηνία ψήφισης του νόμου έως την ημερομηνία έκδοσης των σχετικών προεδρικών διαταγμάτων να λειτουργούν δύο μορφές οικονομικών επιθεωρήσεις στις Ε.Δ. Η πρώτη σύμφωνα με το ΝΔ 721/70 και η δεύτερη σύμφωνα με το νέο νόμο. Περαιτέρω ο στρατός ξηράς δεν θα έχει προσωπικό οικονομικής επιθεώρησης αφού αυτό θα επανδρώσει άμεσα το νέο σώμα.
Συνεπώς επειδή αυτό προφανώς διέφυγε της προσοχής κατά την πληκτρολόγηση της σχετικής διάταξης κρίνεται αναγκαία η διόρθωση της διάταξης «Από την έναρξη ισχύος του ως άνω προεδρικού διατάγματος» με την νέα ορθή διάταξη «Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου»
Συμφωνώ και προτείνω να ενσωματωθεί στο παρόν νομοσχέδιο η αντίστοιχη πρόβλεψη του Ν. 2343/95, άρθρο 2 για τους οικονομικούς επιθεωρητές:
Στην παρ. 3 προτείνεται η προσθήκη «…Η διενέργεια διοικητικών ερευνών και ανακρίσεων για καταγγελλόμενα ή διαπιστούμενα αδικήματα που διαπράττονται από προσωπικό των ΕΔ…Ο καταλογισμός ευθυνών σε βάρος των υπαιτίων»
Αυτό θα σταματήσει τη βιομηχανία – πλυντήριο των ΕΔΕ όπου κανείς τελικά δεν φταίει και όλα καταλογίζονται «…σε βάρος δημοσίου».
Έχουν χτιστεί καριέρες πάνω σ΄αυτό…
Ευχαριστώ για τη δυνατότητα να παρέμβω.
Θα πρέπει να υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη για χαρακτηρισμό των ελεγκτικών οργάνων ως ειδικών ανακριτικών υπαλλήλων δυνάμενων ώστε να εκτελούν ειδικές ανακριτικές πράξης, κατόπιν εισαγγελικών παραγγελιών.