1. Παρέχεται στην αναθέτουσα αρχή που υλοποιεί συμβάσεις στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας η δυνατότητα να λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα για την προστασία των ζωτικών συμφερόντων ασφαλείας της χώρας, με την επίκληση της διάταξης του άρθρου 346 της ΣΛΕΕ, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις της διάταξης αυτής, όπως εξειδικεύονται στις παρ. 3 έως 5 και τηρείται η διαδικασία της παρ. 2.
2. Η απόφαση εξαίρεσης από τους κανόνες της ενωσιακής αγοράς με την επίκληση του άρθρου 346 ΣΛΕΕ λαμβάνεται κάθε φορά από το ΚΥΣΕΑ, μετά από σύμφωνη γνώμη της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής των Ελλήνων. Με την ίδια απόφαση καθορίζεται και η διαδικασία που θα ακολουθηθεί. Για την εισαγωγή της πρότασης στο ΚΥΣΕΑ απαιτείται πρόταση του Ανώτατου Συμβουλίου του οικείου Κλάδου, προς όφελος του οποίου συνάπτεται η σύμβαση, την οποία ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ διατυπώνει προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, ο οποίος εφόσον κρίνει αναγκαίο μπορεί να ζητήσει τη γνώμη της ΓΔΑΕΕ και της ΓΔΠΕΑΔΣ.
3. Η απόφαση για υπαγωγή μιας δημόσιας σύμβασης στρατιωτικού εξοπλισμού στην εξαιρετική διαδικασία του άρθρου 346 ΣΛΕΕ, κατά παρέκκλιση από τους κανόνες της ενωσιακής αγοράς, πρέπει να συνοδεύεται από ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία, η οποία θα περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστο τα ακόλουθα στοιχεία:
α. Το ζωτικό/ουσιώδες συμφέρον εθνικής ασφαλείας που διακυβεύεται.
β. Την άμεση σύνδεση του εν λόγω ζωτικού/ουσιώδους συμφέροντος ασφάλειας με τη σύναψη της συγκεκριμένης σύμβασης που αφορά προμήθεια, έργο ή υπηρεσία ύψιστης σημασίας για τις στρατιωτικές ικανότητες της χώρας.
γ. Το λόγο για τον οποίο κρίνεται απαραίτητη η παρέκκλιση από τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς για τις δημόσιες συμβάσεις στη συγκεκριμένη περίπτωση για την προστασία του συγκεκριμένου ζωτικού/ουσιώδους συμφέροντος ασφάλειας.
4. Συμφέροντα, ιδίως βιομηχανικά και οικονομικά, έστω και αν συνδέονται με προμήθεια στρατιωτικού εξοπλισμού, έργο ή παροχή υπηρεσίας στον τομέα της άμυνας ή της ασφάλειας, δεν μπορούν από μόνα τους να δικαιολογήσουν εξαίρεση. Τα συμφέροντα που συνδέονται άμεσα με το αντικείμενο της σύμβασης και έχουν στρατιωτικό χαρακτήρα μπορούν να δικαιολογήσουν εξαίρεση βάσει του άρθρου 346 ΣΛΕΕ εφόσον πληρούνται οι ειδικές προϋποθέσεις εφαρμογής του, τις οποίες η αναθέτουσα αρχή οφείλει να αποδείξει.
5. Απαιτήσεις σχετικές με την ασφάλεια εφοδιασμού δύνανται να δικαιολογήσουν εξαίρεση με βάση το άρθρο 346 ΣΛΕΕ, υπό τις κάτωθι προϋποθέσεις, τις οποίες η αναθέτουσα αρχή οφείλει να αποδείξει:
α. Η ασφάλεια εφοδιασμού δεν μπορεί να διασφαλισθεί επαρκώς με μέτρα που λαμβάνονται εντός του πλαισίου του δικαίου της ΕΕ ή με κοινή δράση των κρατών-μελών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
β. Τα μέτρα λαμβάνονται με αποκλειστικό σκοπό την επίτευξη της δημόσιας ασφάλειας και όχι για οικονομικούς σκοπούς.
γ. Τα μέτρα που λαμβάνονται είναι αντικειμενικά αναγκαία και κατάλληλα, με βάση τις αρχές αναγκαιότητας, προσφορότητας και αναλογικότητας, να επιτύχουν την ασφάλεια του εφοδιασμού ή τουλάχιστον συμβάλλουν στην αντικειμενική βελτίωση της κατάστασης της εφοδιαστικής ασφάλειας η οποία διακυβεύεται.
Αρχική Δημόσιες συμβάσεις προμηθειών, υπηρεσιών και έργων στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειαςΆρθρο 135 – Προϋποθέσεις και διαδικασία προσφυγής στο άρθρο 346 ΣΛΕΕ
Άρθρο 135 – Προϋποθέσεις και διαδικασία προσφυγής στο άρθρο 346 ΣΛΕΕ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 01 – ΑντικείμενοΆρθρο 01 – Αντικείμενο
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 02 – Ορισμοί (άρθρο 1 της Οδηγίας)Άρθρο 02 – Ορισμοί (άρθρο 1 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 03 – Πεδίο εφαρμογής (άρθρο 2 της Οδηγίας)Άρθρο 03 – Πεδίο εφαρμογής (άρθρο 2 της Οδηγίας)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 04 – Εξαιρέσεις – Χρήση εξαιρέσεων (άρθρα 11-13 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 05 – Δομή ΔυνάμεωνΆρθρο 05 – Δομή Δυνάμεων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 06 – Μακροπρόθεσμος Προγραμματισμός Αμυντικών Εξοπλισμών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 07 – Κυλιόμενος Προγραμματισμός Συμβάσεων Στρατιωτικού ΕξοπλισμούΆρθρο 07 – Κυλιόμενος Προγραμματισμός Συμβάσεων Στρατιωτικού Εξοπλισμού
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 08 – Ενεργοποίηση Προγράμματος Στρατιωτικού Εξοπλισμού
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 09 – Αρμοδιότητες της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής των ΕλλήνωνΆρθρο 09 – Αρμοδιότητες της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής των Ελλήνων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 10 – Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 11 – Εν συνεχεία υποστήριξη οπλικών συστημάτων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 12 – Υπουργείο Εθνικής Άμυνας – Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 13 – Αρμοδιότητες των Γενικών Επιτελείων των Κλάδων των Ενόπλων ΔυνάμεωνΆρθρο 13 – Αρμοδιότητες των Γενικών Επιτελείων των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 14 – Συλλογικά όργαναΆρθρο 14 – Συλλογικά όργανα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 15 – Κεντρικές – Περιφερειακές Γνωμοδοτικές Επιτροπές ΠρομηθειώνΆρθρο 15 – Κεντρικές – Περιφερειακές Γνωμοδοτικές Επιτροπές Προμηθειών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16 – Αρμοδιότητες οργάνων διενέργειας διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων προμηθειών και υπηρεσιώνΆρθρο 16 – Αρμοδιότητες οργάνων διενέργειας διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων προμηθειών και υπηρεσιών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 17 – Αρμοδιότητες οργάνων εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων προμηθειών και υπηρεσιώνΆρθρο 17 – Αρμοδιότητες οργάνων εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων προμηθειών και υπηρεσιών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 18 – Κανόνες διαφάνειας και δεοντολογίας που εφαρμόζουν τα όργανα των Ενόπλων Δυνάμεων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 19 – Ρήτρα ακεραιότητας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 20 – Μεταβολές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς και στη διοίκηση του οικονομικού φορέαΆρθρο 20 – Μεταβολές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς και στη διοίκηση του οικονομικού φορέα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 21 – Προσυμβατικός έλεγχος Ελεγκτικού ΣυνεδρίουΆρθρο 21 – Προσυμβατικός έλεγχος Ελεγκτικού Συνεδρίου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 22 – Αρχές που διέπουν τη σύναψη συμβάσεων (άρθρο 4 της Οδηγίας)Άρθρο 22 – Αρχές που διέπουν τη σύναψη συμβάσεων (άρθρο 4 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 23 – Κεντρική Αρχή Προμηθειών (άρθρο 10 της Οδηγίας)Άρθρο 23 – Κεντρική Αρχή Προμηθειών (άρθρο 10 της Οδηγίας)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 24 – Οικονομικοί φορείς – Δικαιούμενοι συμμετοχής (άρθρα 5, 50 της Οδηγίας)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 25 – Τεχνικός διάλογος
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 26 – Υποχρεώσεις εμπιστευτικότητας – Προστασία διαβαθμισμένων πληροφοριών (άρθρα 6,7 της Οδηγίας)Άρθρο 26 – Υποχρεώσεις εμπιστευτικότητας – Προστασία διαβαθμισμένων πληροφοριών (άρθρα 6,7 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 27 – Μέθοδοι υπολογισμού της εκτιμώμενης αξίας των συμβάσεων και των συμφωνιών−πλαίσιο (άρθρο 9 της Οδηγίας)Άρθρο 27 – Μέθοδοι υπολογισμού της εκτιμώμενης αξίας των συμβάσεων και των συμφωνιών−πλαίσιο (άρθρο 9 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 28 – Κανόνες που εφαρμόζονται στις συμβάσεις υπηρεσιών (άρθρα 15-17 της Οδηγίας)Άρθρο 28 – Κανόνες που εφαρμόζονται στις συμβάσεις υπηρεσιών (άρθρα 15-17 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 29 – Συμφωνίες – πλαίσιο (άρθρο 29, παρ.1 και 2 της Οδηγίας)Άρθρο 29 – Συμφωνίες – πλαίσιο (άρθρο 29, παρ.1 και 2 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 30 – Κανόνες που εφαρμόζονται στις συμφωνίες – πλαίσιο (άρθρο 29, παρ.3 και 4 της Οδηγίας)Άρθρο 30 – Κανόνες που εφαρμόζονται στις συμφωνίες – πλαίσιο (άρθρο 29, παρ.3 και 4 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 31 – Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων Αμυντικού Τομέα («ΗΜΔΗΣΑΤ»)Άρθρο 31 – Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων Αμυντικού Τομέα («ΗΜΔΗΣΑΤ»)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32 – Ηλεκτρονικές δημοπρασίες (άρθρο 48 της Οδηγίας)Άρθρο 32 – Ηλεκτρονικές δημοπρασίες (άρθρο 48 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 33 – Στατιστικές Υποχρεώσεις (άρθρα 65 και 66 της Οδηγίας)Άρθρο 33 – Στατιστικές Υποχρεώσεις (άρθρα 65 και 66 της Οδηγίας)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 34 – Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης (ΕΕΕΣ)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 35 – Επιγραμμικό Αποθετήριο Πιστοποιητικών (e-Certis)Άρθρο 35 – Επιγραμμικό Αποθετήριο Πιστοποιητικών (e-Certis)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 36 – Ενιαίο Μητρώο Επιχειρήσεων Αμυντικού Τομέα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 37 – Επίσημοι κατάλογοι εγκεκριμένων οικονομικών φορέων άλλων κρατών – μελών (άρθρο 46 της Οδηγίας)Άρθρο 37 – Επίσημοι κατάλογοι εγκεκριμένων οικονομικών φορέων άλλων κρατών – μελών (άρθρο 46 της Οδηγίας)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 38 – Έγγραφα της σύμβασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 39 – Τεχνικές προδιαγραφές (άρθρο 18 της Οδηγίας)Άρθρο 39 – Τεχνικές προδιαγραφές (άρθρο 18 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 40 – Ειδικοί όροι εκτέλεσης σύμβασης (άρθρο 20 της Οδηγίας)Άρθρο 40 – Ειδικοί όροι εκτέλεσης σύμβασης (άρθρο 20 της Οδηγίας)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 41 – Υπεργολαβία (άρθρα 21 και 50 έως 54 της Οδηγίας)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 42 – Ασφάλεια πληροφοριών (άρθρο 22 της Οδηγίας)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 43 – Ασφάλεια εφοδιασμού (άρθρο 23 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 44 – Υποχρεώσεις σχετικά με τη φορολογία, την προστασία του περιβάλλοντος και τις διατάξεις περί προστασίας της απασχόλησης και των συνθηκών εργασίας (άρθρο 24 της Οδηγίας)Άρθρο 44 – Υποχρεώσεις σχετικά με τη φορολογία, την προστασία του περιβάλλοντος και τις διατάξεις περί προστασίας της απασχόλησης και των συνθηκών εργασίας (άρθρο 24 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 45 – Πεδίο Εφαρμογής (άρθρο 8 της Οδηγίας)Άρθρο 45 – Πεδίο Εφαρμογής (άρθρο 8 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 46 – Διαδικασίες σύναψης συμβάσεων (άρθρα 25 και 29,παρ.1 της Οδηγίας)Άρθρο 46 – Διαδικασίες σύναψης συμβάσεων (άρθρα 25 και 29,παρ.1 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 47 – Κλειστή διαδικασίαΆρθρο 47 – Κλειστή διαδικασία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 48 – Διαδικασία διαπραγμάτευσης με δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού (άρθρο 26 της Οδηγίας)Άρθρο 48 – Διαδικασία διαπραγμάτευσης με δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού (άρθρο 26 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 49 – Ανταγωνιστικός διάλογος (άρθρο 27 της Οδηγίας)Άρθρο 49 – Ανταγωνιστικός διάλογος (άρθρο 27 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 50 – Διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού (άρθρο 28 της Οδηγίας)Άρθρο 50 – Διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού (άρθρο 28 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 51 – Πεδίο εφαρμογήςΆρθρο 51 – Πεδίο εφαρμογής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 52 – Διαδικασίες σύναψης συμβάσεωνΆρθρο 52 – Διαδικασίες σύναψης συμβάσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 53 – Ανοικτή διαδικασίαΆρθρο 53 – Ανοικτή διαδικασία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 54 – Συνοπτικός διαγωνισμόςΆρθρο 54 – Συνοπτικός διαγωνισμός
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 55 – Απευθείας ανάθεσηΆρθρο 55 – Απευθείας ανάθεση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 56 – ΕξαιρέσειςΆρθρο 56 – Εξαιρέσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 57 – Δημοσίευση προκαταρκτικής προκήρυξης (άρθρο 30, παρ.1 της Οδηγίας)Άρθρο 57 – Δημοσίευση προκαταρκτικής προκήρυξης (άρθρο 30, παρ.1 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 58 – Δημοσίευση προκήρυξης και ανακοίνωσης ανάθεσης σύμβασης (άρθρο 30, παρ.2-3 και 31 της Οδηγίας)Άρθρο 58 – Δημοσίευση προκήρυξης και ανακοίνωσης ανάθεσης σύμβασης (άρθρο 30, παρ.2-3 και 31 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 59 – Σύνταξη και λεπτομέρειες δημοσίευσης των προκηρύξεων (άρθρο 32 της Οδηγίας)Άρθρο 59 – Σύνταξη και λεπτομέρειες δημοσίευσης των προκηρύξεων (άρθρο 32 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 60 – Δημοσίευση σε εθνικό επίπεδοΆρθρο 60 – Δημοσίευση σε εθνικό επίπεδο
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 61 – Προθεσμία για την παραλαβή των αιτήσεων συμμετοχής και των προσφορών (άρθρο 33 της Οδηγίας)Άρθρο 61 – Προθεσμία για την παραλαβή των αιτήσεων συμμετοχής και των προσφορών (άρθρο 33 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 62 – Ενημέρωση των υποψηφίων και των προσφερόντων (άρθρο 35 της Οδηγίας)Άρθρο 62 – Ενημέρωση των υποψηφίων και των προσφερόντων (άρθρο 35 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 63 – Κανόνες επικοινωνίας (άρθρο 36 της Οδηγίας)Άρθρο 63 – Κανόνες επικοινωνίας (άρθρο 36 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 64 – Έλεγχος της καταλληλότητας των υποψηφίων και επιλογής των συμμετεχόντων και ανάθεση των συμβάσεων (άρθρο 38 της Οδηγίας)Άρθρο 64 – Έλεγχος της καταλληλότητας των υποψηφίων και επιλογής των συμμετεχόντων και ανάθεση των συμβάσεων (άρθρο 38 της Οδηγίας)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 65 – Προσωπική κατάσταση του υποψηφίου ή του προσφέροντος (άρθρο 39 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 66 – Καταλληλότητα για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας (άρθρο 40 της Οδηγίας)Άρθρο 66 – Καταλληλότητα για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας (άρθρο 40 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 67 – Οικονομική και χρηματοπιστωτική επάρκεια (άρθρο 41 της Οδηγίας)Άρθρο 67 – Οικονομική και χρηματοπιστωτική επάρκεια (άρθρο 41 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 68 – Τεχνικές και επαγγελματικές ικανότητες (άρθρο 42 της Οδηγίας)Άρθρο 68 – Τεχνικές και επαγγελματικές ικανότητες (άρθρο 42 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 69 – Πρότυπα που εφαρμόζονται από τα συστήματα διαχείρισης ποιότητας (άρθρο 43 της Οδηγίας)Άρθρο 69 – Πρότυπα που εφαρμόζονται από τα συστήματα διαχείρισης ποιότητας (άρθρο 43 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 70 – Πρότυπα περιβαλλοντικής διαχείρισης (άρθρο 44 της Οδηγίας)Άρθρο 70 – Πρότυπα περιβαλλοντικής διαχείρισης (άρθρο 44 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 71 – Συμπληρωματική τεκμηρίωση και πληροφορίες (άρθρο 45 της Οδηγίας)Άρθρο 71 – Συμπληρωματική τεκμηρίωση και πληροφορίες (άρθρο 45 της Οδηγίας)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 72 – Δικαιολογητικά και κανόνες ποιοτικής επιλογής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 73 – Χρόνος και τρόπος υποβολής δικαιολογητικώνΆρθρο 73 – Χρόνος και τρόπος υποβολής δικαιολογητικών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 74 – Αποσφράγιση, έλεγχος και αξιολόγηση των δικαιολογητικών ποιοτικής επιλογήςΆρθρο 74 – Αποσφράγιση, έλεγχος και αξιολόγηση των δικαιολογητικών ποιοτικής επιλογής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 75 – Πρόσκληση υποβολής προσφορών και συμμετοχής σε διαπραγμάτευση ή σε ανταγωνιστικό διάλογο (άρθρο 34 της Οδηγίας)Άρθρο 75 – Πρόσκληση υποβολής προσφορών και συμμετοχής σε διαπραγμάτευση ή σε ανταγωνιστικό διάλογο (άρθρο 34 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 76 – Σύνταξη προσφορώνΆρθρο 76 – Σύνταξη προσφορών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 77 – Εναλλακτικές προσφορές (άρθρο 19 της Οδηγίας)Άρθρο 77 – Εναλλακτικές προσφορές (άρθρο 19 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 78 – Εγγύηση συμμετοχήςΆρθρο 78 – Εγγύηση συμμετοχής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 79 – Προέλευση και κατασκευή προϊόντων στις συμβάσεις προμηθειών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 80 – Υποβολή προσφορώνΆρθρο 80 – Υποβολή προσφορών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 81 – Χρόνος ισχύος προσφορώνΆρθρο 81 – Χρόνος ισχύος προσφορών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 82 – Αποσφράγιση, έλεγχος και αξιολόγηση προσφορώνΆρθρο 82 – Αποσφράγιση, έλεγχος και αξιολόγηση προσφορών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 83 – Κριτήρια ανάθεσης (άρθρο 47 της Οδηγίας)Άρθρο 83 – Κριτήρια ανάθεσης (άρθρο 47 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 84 – Ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές (άρθρο 49 της Οδηγίας)Άρθρο 84 – Ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές (άρθρο 49 της Οδηγίας)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 85 – Ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 86 – Χρόνος συνδρομής όρων συμμετοχής – Οψιγενείς μεταβολέςΆρθρο 86 – Χρόνος συνδρομής όρων συμμετοχής – Οψιγενείς μεταβολές
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 87 – Κατάρτιση σχεδίου σύμβασηςΆρθρο 87 – Κατάρτιση σχεδίου σύμβασης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 88 – Κατακύρωση σύμβασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 89 – Ανακοίνωση κατακύρωσης – Υπογραφή σύμβασηςΆρθρο 89 – Ανακοίνωση κατακύρωσης – Υπογραφή σύμβασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 90 – Ματαίωση διαδικασίαςΆρθρο 90 – Ματαίωση διαδικασίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 91 – Πρακτικό σύναψης σύμβασης (άρθρο 37 της Οδηγίας)Άρθρο 91 – Πρακτικό σύναψης σύμβασης (άρθρο 37 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 92 – Πεδίο εφαρμογής – Αρμόδιο δικαστήριο (άρθρο 55 της Οδηγίας)Άρθρο 92 – Πεδίο εφαρμογής – Αρμόδιο δικαστήριο (άρθρο 55 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 93 – Προδικαστική προσφυγή (άρθρα 55, παρ.6 και 56 έως 59 της Οδηγίας)Άρθρο 93 – Προδικαστική προσφυγή (άρθρα 55, παρ.6 και 56 έως 59 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 94 – Αίτηση ασφαλιστικών μέτρων (άρθρα 56 και 57 της Οδηγίας)Άρθρο 94 – Αίτηση ασφαλιστικών μέτρων (άρθρα 56 και 57 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 95 – Ακύρωση πράξης ή παράλειψης (άρθρο 56 της Οδηγίας)Άρθρο 95 – Ακύρωση πράξης ή παράλειψης (άρθρο 56 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 96 – Κήρυξη της σύμβασης άκυρης και εναλλακτικές κυρώσεις (άρθρα 60 έως 62 της Οδηγίας)Άρθρο 96 – Κήρυξη της σύμβασης άκυρης και εναλλακτικές κυρώσεις (άρθρα 60 έως 62 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 97 – Αξίωση αποζημίωσης (άρθρο 56, παρ.1,6,7 της Οδηγίας)Άρθρο 97 – Αξίωση αποζημίωσης (άρθρο 56, παρ.1,6,7 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 98 – Συνεργασία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (άρθρο 63 της Οδηγίας)Άρθρο 98 – Συνεργασία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (άρθρο 63 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 99 – Περιεχόμενο της προκήρυξης για εκούσια εκ των προτέρων διαφάνεια (άρθρο 64 της Οδηγίας)Άρθρο 99 – Περιεχόμενο της προκήρυξης για εκούσια εκ των προτέρων διαφάνεια (άρθρο 64 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 100 – Συμβατικό πλαίσιο – Εφαρμοστέα νομοθεσίαΆρθρο 100 – Συμβατικό πλαίσιο – Εφαρμοστέα νομοθεσία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 101 – Αποφαινόμενο όργανοΆρθρο 101 – Αποφαινόμενο όργανο
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 102 – Παρακολούθηση της σύμβασηςΆρθρο 102 – Παρακολούθηση της σύμβασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 103 – Τροποποίηση συμβάσεων και συμφωνιών-πλαίσιο κατά τη διάρκειά τουςΆρθρο 103 – Τροποποίηση συμβάσεων και συμφωνιών-πλαίσιο κατά τη διάρκειά τους
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 104 – Δικαίωμα μονομερούς λύσης της σύμβασης ή συμφωνίας-πλαίσιοΆρθρο 104 – Δικαίωμα μονομερούς λύσης της σύμβασης ή συμφωνίας-πλαίσιο
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 105 – Ολοκλήρωση εκτέλεσης σύμβασηςΆρθρο 105 – Ολοκλήρωση εκτέλεσης σύμβασης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 106 – Χρόνος παράδοσης υλικών-Διάρκεια σύμβασης παροχής υπηρεσίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 107 – Εκχώρηση δικαιωμάτων και αναδοχή υποχρεώσεωνΆρθρο 107 – Εκχώρηση δικαιωμάτων και αναδοχή υποχρεώσεων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 108 – Εγγυήσεις κατά το στάδιο ανάθεσης και εκτέλεσης της σύμβασης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 109 – Πληρωμές – Προκαταβολές
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 110 – Πληρωμές οικονομικών φορέων αλλοδαπήςΆρθρο 110 – Πληρωμές οικονομικών φορέων αλλοδαπής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 111 – Είσπραξη δικαιωμάτων του ΔημοσίουΆρθρο 111 – Είσπραξη δικαιωμάτων του Δημοσίου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 112 – Κρατική Διασφάλιση ΠοιότηταςΆρθρο 112 – Κρατική Διασφάλιση Ποιότητας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 113 – Ποιοτικός και ποσοτικός έλεγχος στο εξωτερικόΆρθρο 113 – Ποιοτικός και ποσοτικός έλεγχος στο εξωτερικό
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 114 – Δείγματα – Δειγματοληψία – Εργαστηριακές εξετάσειςΆρθρο 114 – Δείγματα – Δειγματοληψία – Εργαστηριακές εξετάσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 115 – Εγγυημένη λειτουργία του αντικειμένου της σύμβασηςΆρθρο 115 – Εγγυημένη λειτουργία του αντικειμένου της σύμβασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 116 – Ανακοίνωση φόρτωσηςΆρθρο 116 – Ανακοίνωση φόρτωσης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 117 – Ναύλωση – ΑσφάλισηΆρθρο 117 – Ναύλωση – Ασφάλιση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 118 – Εκτελωνισμός ειδών προέλευσης εξωτερικού
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 119 – Χρόνος παραλαβής υλικών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 120 – Παραλαβή υλικών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 121 – Παραλαβή του αντικειμένου της σύμβασης παροχής υπηρεσιών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 122 – Απόρριψη συμβατικών υλικών – αντικατάσταση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 123 – Απόρριψη– Αντικατάσταση υπηρεσιώνΆρθρο 123 – Απόρριψη– Αντικατάσταση υπηρεσιών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 124 – Κυρώσεις για εκπρόθεσμη παράδοση υλικών ή παροχή υπηρεσιών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 125 – Κήρυξη οικονομικού φορέα εκπτώτου – Κυρώσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 126 – Εξαιρέσεις επιβολής κυρώσεων – Ανωτέρα βίαΆρθρο 126 – Εξαιρέσεις επιβολής κυρώσεων – Ανωτέρα βία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 127 – Διοικητικές προσφυγές κατά τη διαδικασία εκτέλεσης των συμβάσεωνΆρθρο 127 – Διοικητικές προσφυγές κατά τη διαδικασία εκτέλεσης των συμβάσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 128 – Διαιτητική επίλυση συμβατικών διαφορώνΆρθρο 128 – Διαιτητική επίλυση συμβατικών διαφορών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 129 – Δικαστική επίλυση συμβατικών διαφορώνΆρθρο 129 – Δικαστική επίλυση συμβατικών διαφορών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 130 – Αξιοποίηση μη επιχειρησιακά αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμούΆρθρο 130 – Αξιοποίηση μη επιχειρησιακά αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμού
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 131 – Προγράμματα έρευνας και ανάπτυξηςΆρθρο 131 – Προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 132 – Υλοποίηση – ΧρηματοδότησηΆρθρο 132 – Υλοποίηση – Χρηματοδότηση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 133 – Διακρατικά Ολοκληρωμένα Προγράμματα Ερευνητικής και Αναπτυξιακής ΣυνεργασίαςΆρθρο 133 – Διακρατικά Ολοκληρωμένα Προγράμματα Ερευνητικής και Αναπτυξιακής Συνεργασίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 134 – Επιστροφή του σταθερού και μη επαναλαμβανόμενου κόστουςΆρθρο 134 – Επιστροφή του σταθερού και μη επαναλαμβανόμενου κόστους
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 135 – Προϋποθέσεις και διαδικασία προσφυγής στο άρθρο 346 ΣΛΕΕ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 136 – Μικτές συμβάσεις (άρθρο 3 της Οδηγίας)Άρθρο 136 – Μικτές συμβάσεις (άρθρο 3 της Οδηγίας)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 137 – Κρίση ή πόλεμος
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 138 – Συμφωνίες-πλαίσιο εν συνεχεία υποστήριξης οπλικών συστημάτων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 139 – Συμβάσεις ανατιθέμενες σε προστατευόμενα εργαστήρια (άρθρο 14 της Οδηγίας)Άρθρο 139 – Συμβάσεις ανατιθέμενες σε προστατευόμενα εργαστήρια (άρθρο 14 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 140 – Διαδικασία σύναψης ειδικών κατηγοριών συμβάσεωνΆρθρο 140 – Διαδικασία σύναψης ειδικών κατηγοριών συμβάσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 141 – Εξουσιοδοτικές διατάξειςΆρθρο 141 – Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 142 – Μεταβατικές διατάξειςΆρθρο 142 – Μεταβατικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 143 – Καταργούμενες διατάξειςΆρθρο 143 – Καταργούμενες διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 144 – Παραρτήματα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 145 – Εναρξη ισχύοςΆρθρο 145 – Εναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
29 Νοεμβρίου 2018, 19:20
Ανοικτή σε Σχόλια έως
7 Δεκεμβρίου 2018, 15:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
2 Σχόλια 47 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 23776 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Μέριμνα υπέρ του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, εξορθολογισμός της νομοθεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, οργάνωση της Εθνοφυλακής και άλλες διατάξεις
- Ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων...
- ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 47 ΝΗΟΛΟΓΙΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
- Ρυθμίσεις θεμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
- Ρυθμίσεις Μέριμνας Προσωπικού Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας, Στρατιωτικής Δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις
- Δημόσιες συμβάσεις προμηθειών, υπηρεσιών και έργων στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας
- Ρυθμίσεις περί σταδιοδρομίας και εξέλιξης στελεχών και οικονομικής μέριμνας και λογιστικού των Ενόπλων Δυνάμεων
- Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
- Μεταθέσεις οπλιτών
- Φάροι - Στρατολογία
Εκτιμώ ότι το πνεύμα του υπόψη άρθρου είναι υπερβολικά περιοριστικό και έρχεται σε αντίθεση με την δυνατότητα που παρέχει το άρθρο 346 της ΣΛΕΕ. Αν και η επίκληση του άρθρου 346 της ΣΛΕΕ θα πρέπει να γίνεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις, δεν θα πρέπει να υπάρχουν άλλοι περιορισμοί, ώστε να είναι δυνατό, εάν απαιτηθεί, το κράτος να λάβει “τα μέτρα που θεωρεί αναγκαία για την προστασία ουσιωδών συμφερόντων της ασφαλείας του”, όπως προβλέπει η ΣΛΕΕ.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ακόμα και το Βέλγιο, στον πρόσφατο διαγωνισμό για απόκτηση 34 νέων μαχητικών Α/Φ, επικαλέστηκε το εν λόγω άρθρο 346 (όπως μπορεί κανείς να διαπιστώσει στο κείμενο “Belgian Defence Air Combat Capability Program – Request for Government Proposal”, που διατίθεται στο διαδίκτυο), παρά το γεγονός ότι η χώρα αυτή δεν φαίνεται να διατρέχει κάποιου είδους κίνδυνο από εξωτερική απειλή. Με άλλα λόγια, ακόμα κι αν διαπιστώνεται ίσως υπερβολικά ευρεία χρήση του άρθρου 346 της ΣΛΕΕ από χώρες της ΕΕ, οι οποίες γενικώς δεν αντιμετωπίζουν εξωτερικούς κινδύνους, δεν είναι αποδεκτό να θέτουμε από μόνοι μας τέτοιους σοβαρούς περιορισμούς στην περίπτωση που απαιτηθεί να ασκήσουμε αυτή την δυνατότητα.
Προτείνω τη διαγραφή των παραγράφων 3, 4 και 5 του παρόντος άρθρου και την ανάλογη διαμόρφωση αυτού.
Κατά τις παρ 3 και 4 του άρθρου 135 η αναθέτουσα αρχή, το Υπουργείο Άμυνας δηλαδή «οφείλει να δικαιολογήσει» και «να αποδείξει» τον λόγο που εντάσσει μια προμήθεια στο Αρ. 346 ΣΛΕΕ. Να σημειωθεί ότι ενώ η τεκμηρίωση και η δικαιολόγηση θα μπορούσε κατ’ αρχήν να θεωρηθεί ότι είναι μόνο ως προς εσωτερική (εθνική) χρήση, και μόνο ενημερωτική για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εν τούτοις η όλη διατύπωση σε συνδυασμό με την «αναγκαιότητα να αποδείξει» τον λόγο που εντάσσονται προμήθειες στο Αρ 346 ΣΛΕΕ είναι εξαιρετικά επισφαλής και ολισθηρή διότι βάζει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε θέση να κρίνει και να αξιολογήσει το αληθές και το πραγματικό της αναγκαιότητας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει καμία αρμοδιότητα να αξιολογήσει, να κρίνει και να εγκρίνει κατά πόσον πραγματικά συντρέχουν οι λόγοι που επικαλείται ένα κράτος για να εντάξει ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα στο Αρ.346 ΣΛΕΕ. Ούτε έχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρμοδιότητα να κρίνει και να αξιολογήσει και να εγκρίνει τα επικαλούμενα «ζωτικά/ουσιώδη συμφέροντα εθνικής ασφαλείας» εφόσον οι αρμοδιότητες αυτές (καθόσον αποτελούν μέρος της εξωτερικής πολιτικής, και πολιτικής άμυνας και ασφάλειας) παραμένουν, ακόμη τουλάχιστον μέχρι και την δημιουργία της ΚΕΠΠΑ, όποτε προκύψει αυτή, στην διακριτική ευχέρεια των εθνικών κυβερνήσεων. Αυτό έχει πλέον παγιωθεί και με αποφάσεις και γνωμοδοτήσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.
Κατά συνέπεια η «σπουδή» που δείχνει ο νομοθέτης για «να αποδείξει» ότι συντρέχουν συγκεκριμένοι λόγοι άμυνας προκειμένου να εντάξει ένα πρόγραμμα στο Αρ. 346 ΣΛΕΕ αντιστοιχεί σε παραχώρηση αρμοδιότητας εθνικής κυριαρχίας σε ξένη δύναμη ή διεθνή οργανισμό.
Άλλωστε στην περίπτωση που νομοθετηθεί μια τέτοια διατύπωση δεν υπάρχει καμία εξασφάλιση ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα απορρίπτει συστηματικά πλέον κάθε μελλοντική Ελληνική πρόταση ένταξης εξοπλιστικού προγράμματος στο Αρ. 346 ΣΛΕΕ προκειμένου να εξυπηρετήσει ιδίαν συμφέροντα, με αποτέλεσμα τόσο η προμήθεια οπλικών συστημάτων όσο και οι δαπάνες της χώρας για εξοπλισμούς στο μέλλον να ελέγχονται πλήρως από ξένη δύναμη.