Αρχική Έκδοση Αδειών Δόμησης & Ελέγχου ΚατασκευώνΆρθρο 3 Δικαιολογητικά στοιχεία και μελέτεςΣχόλιο του χρήστη Μαριάννα | 8 Αυγούστου 2011, 17:07
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κατά την 8-ετή εμπειρία μου σε Πολεοδομική Υπηρεσία, πολύ συχνά παρατηρούσε κανείς ότι μεγάλο ποσοστό των μελετών είχε τεχνικά λάθη ή παραλείψεις ακόμα και σοβαρότατες ασυμφωνίες με τους ισχύοντες κανονισμούς με συνέπεια η εφαρμογή τους στην κατασκευή να μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρότατες κατασκευαστικές ατέλειες, κακοτεχνίες, ελλείψεις και λάθη που θα μπορούσαν να επιφέρουν ακόμα και απομείωση της φέρουσας ικανότητας της κατασκευής (π.χ. λανθασμένη στατική μελέτη ιδιαίτερα σε περιπτώσεις προσθηκών). Σημειωτέον δε ότι το εν λόγω φαινόμενο δεν οφειλόταν πάντα σε αβλεψίες ή κεκτημένη ταχύτητα των μελετητών… Ο έλεγχος των εκάστοτε απαιτουμένων μελετών κατά το στάδιο έκδοσης της οικοδομικής αδείας προλάμβανε τέτοιου είδους φαινόμενα και θα μπορούσε πράγματι να τα εξαλείψει αν συνδυαζόταν με τον έλεγχο της κατασκευής σε διάφορα στάδια, αλλά όχι επ’ ουδενί με την κατάργηση του ελέγχου αυτών. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε κάλλιστα να οδηγήσει στην επιβολή εφαρμογής μιας λανθασμένης μελέτης στην κατασκευή έως ότου τυχόν διαπιστωθεί εκ των υστέρων το αντίθετο! Αν π.χ. κατά το πρώτο κατασκευαστικό στάδιο – Αρθ.7/§4α: αμέσως μετά την ολοκλήρωση ξυλοτύπων, οπλισμού θεμελίωσης και τοιχίων υπογείου – διαπιστωθούν κατά την αυτοψία του Ελεγκτή Δόμησης λανθασμένοι οπλισμοί, αγκυρώσεις, ποιότητα σκυροδέματος κ.λ.π., πως θα είναι δυνατόν αυτά να αντιμετωπιστούν και να διορθωθούν; Επιβάλλοντας κυρώσεις στον μελετητή και επιβλέποντα μηχανικό ακόμα και πρόστιμα λόγω αυθαιρέτων κατασκευών αποκαθίσταται η φέρουσα ικανότητα του κτιρίου;;; Πώς θα περατωθεί η κατασκευή του κτιρίου, στο οποίο θα πρέπει εν τω μεταξύ να επιβληθεί «διακοπή εργασιών», δεδομένου ότι άρση διακοπής δεν θα μπορεί να γίνει παρά μόνο αν «επανα-θεμελιωθεί»(;;;), αποξηλωθούν τα φέροντα δομικά στοιχεία του ή καθαιρεθεί ολοκληρωτικά !; Δεν θεωρώ ότι το παρόν σχέδιο νόμου έχει προβλέψει τέτοια συχνότατα φαινόμενα ενώ η εφαρμογή του θα το κάνει να εκπέσει σε ένα επιπλέον φόρο-εισπρακτικό μέσο βάσει του οποίου ο «διάφανος καταμερισμός των ευθυνών όλων των μερών» κάθε άλλο παρά ποιότητα και ασφάλεια κατασκευής θα εγγυάται. Τέλος, οι Ελεγκτές Δόμησης δεν λύνουν το πρόβλημα της «διαφθοράς των πολεοδομικών υπηρεσιών» δεδομένου ότι και αυτοί πιθανόν να μην αποτελέσουν σώμα αδιαφθόρων και αδεκάστων! Ας δημιουργηθεί ένα σαφέστερο και απλούστερο θεσμικό πλαίσιο – έχουμε περισσότερες διευκρινιστικές εγκυκλίους από νόμους ενώ ταυτόχρονα υπουργικές αποφάσεις καταργούν νόμους αν και δεν κατισχύουν αυτών – ας διενεργούνται έλεγχοι από συνεχώς επιμορφούμενο προσωπικό, άρτια καταρτισμένο, ας δημιουργηθούν εκσυγχρονιστικές μέθοδοι ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης των πολιτών και ηλεκτρονικής υποβολής των μελετών που θα πατάξουν τη συναλλαγή μεταξύ αυτών και των δημοσίων αρχών, ας επισπευθούν οι διαδικασίες έκδοσης των αδειών αλλά μέσω ουσιαστικότερων ελέγχων! Το όλο νομοσχέδιο δημιουργεί την εντύπωση μιας επιπλέον προσπάθειας αποκρατικοποίησης του δημοσίου τομέα καταργώντας τις αντίστοιχες αρμοδιότητες από τους δημοσίους υπαλλήλους και εκχωρώντας αυτές σε ιδιώτες μηχανικούς. Αναρωτιέμαι αν οι αυτοψίες που θα διενεργούνται από του Ελεγκτές Δόμησης στο εκάστοτε κτίσμα θα επιβαρύνουν τον ιδιοκτήτη αυτού μέσω καταβολής παραβόλου (όπως γίνεται και με την ΕΠΑ)!