Αρχική Έκδοση Αδειών Δόμησης & Ελέγχου ΚατασκευώνΆρθρο 7 Έλεγχος των εργασιών δόμησηςΣχόλιο του χρήστη ΠΟΛΕΟΔΟΜΟΣ | 11 Αυγούστου 2011, 12:25
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Είμαι εδώ και 17 χρόνια υπάλληλος σε Πολεοδομία της Αττικής από τις θεωρούμενες ότι λειτουργούν σωστά, σύμφωνα με μαρτυρίες των ιδιωτών μηχανικών που εξυπηρετούμε. Θεωρώ ότι η φιλοσοφία του νομοσχεδίου είναι λάθος όσον αφορά την κατάργηση των ελέγχων από την Υπηρεσία, όπως γίνεται μέχρι τώρα, για τους ακόλουθους λόγους: Η μέχρι τώρα εμπειρία μου, σε συνδυασμό με συζητήσεις που γίνονται με συναδέλφους ιδιώτες μηχανικούς έχει δείξει ότι: Υπάρχουν υπάλληλοι μηχανικοί υπεύθυνοι και γνώστες του αντικειμένου, υπάλληλοι λιγότερο υπεύθυνοι και λιγότερο γνώστες και κακοί υπάλληλοι. Υπάρχουν ιδιώτες μηχανικοί υπεύθυνοι και γνώστες του αντικειμένου, μηχανικοί λιγότερο υπεύθυνοι και λιγότερο γνώστες, μηχανικοί νέοι και άπειροι και κακοί μηχανικοί. Και κατά κανόνα υπάρχουν ιδιοκτήτες που κοιτούν να ωφεληθούν όσο γίνεται περισσότερο, εφ όσον πιέσουν τον μηχανικό όσο μπορούν περισσότερο, ψάχνοντας να βρουν τον περισσότερο "ελαστικό" μηχανικό ή κάποιον νέο και άπειρο μηχανικό (το έχω πάθει) ώστε είτε ακόμα και εξαπατώντας, είτε με πλάγια μέσα, να επιτύχουν το αποτέλεσμα που θέλουν. Και, επειδή ο ιδιοκτήτης είναι ο εργοδότης, αυτός είναι που επιλέγει τον μηχανικό. Συνήθως με κριτήρια είτε την χαμηλότερη τιμή, είτε την ελαστικότητα στις πιέσεις. Πάντοτε όμως έτοιμοι να αποδώσουν το τυχόν "λάθος" είτε στον μηχανικό τους, στον οποίο αυτοί χωρίς να ξέρουν τάχα υπάκουσαν, είτε στην Υπηρεσία που έβαλε την σφραγίδα. Στην δική μας Υπηρεσία, που ευτυχώς έχει αντιμετωπίσει οικόπεδα μόνο εντός σχεδίου, οι νέες οικοδομές, στις οποίες τα πράγματα είναι σαφέστερα, αποτελούν μειοψηφία στις άδειες που εκδίδονται. Πολύ μεγάλο ποσοστό αφορούν προσθήκες με ό,τι αυτό συνεπάγεται όσον αφορά έλεγχο υπάρχοντος, ενισχύσεις κλπ. Κυριολεκτικά ελάχιστες είναι οι άδειες που εκδίδονται χωρίς παρατηρήσεις είτε στα αρχιτεκτονικά, είτε στα στατικά, είτε στα μηχανολογικά. Παρατηρήσεις που επίσης αφορούν είτε στο τοπογραφικό, είτε στο δικαίωμα στην δόμηση για τις προσθήκες κυρίως, είτε σε κάποιο αυθαίρετο του συνιδιοκτήτη είτε σε οτιδήποτε μπορεί να φανταστεί κανείς. Οι ασχολούμενοι με άδειες, είτε ως υπάλληλοι, είτε ως ιδιώτες μηχανικοί τα γνωρίζουν πολυ καλά. Με αυτά τα δεδομένα θεωρώ την απουσία ελέγχου των μελετών από την Πολεοδομία πριν την έκδοση της άδειας εξαιρετικά επικίνδυνη και γενεσιουργό αιτία μελλοντικών προβλημάτων για τους ακόλουθους λόγους: Είναι ουτοπικό να πιστεύουμε ότι θα γίνονται τρεις έλεγχοι σε κάθε οικοδομή. Προσωπική μου άποψη είναι ότι και ο ένας θα είναι πρόβλημα για να γίνει. Και αυτός μετά την ολοκλήρωση της οικοδομής.Ο ελεγκτής το πολύ να ελέγχει αν εφαρμόσθηκαν τα σχέδια. Δεν είναι σε θέση να ελέγξει, στα όρθια, επί τόπου του έργου, το διάγραμμα κάλυψης, ιδίως σε προσθήκες κλπ και πολύ περισσότερο τον στατικό υπολογισμό! Αστειευόμαστε; Και έστω ότι διαπιστώνει λάθη στους υπολογισμούς. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΠΟΙΝΗ ΣΤΟΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟ ΑΛΛΑ Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ Η ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΤΙΣΜΑΤΟΣ! Στην σεισμογενή Ελλάδα ζούμε! Αν το έργο έχει ολοκληρωθεί με λάθος στατικούς υπολογισμούς, άρα είναι επικίνδυνο, τι κάνουμε; Το γκρεμίζουμε; Κάνουμε ενισχύσεις σε μόλις περαιωμένη οικοδομή; Και ποιός επιβαρύνεται; Ο ιδιοκτήτης που έχει στα χέρια του νόμιμη άδεια; Ο νέος και άπειρος μηχανικός που δεν έχει περιουσία να πουλήσει ώστε να τον αποζημιώσει και καταστρέφεται; Το αυθαίρετο τμήμα που κατασκευάζεται από λάθος ερμηνεία του νόμου γκρεμίζεται; Αν η οικοδομή είναι ημιτελής, σταματάνε τα συνεργεία μέχρι να εγκριθεί η σωστή μελέτη και να κατασκευασθεί νέος ξυλότυπος μετά την αποξήλωση του παλιού; Και περιμένουν τα συνεργεία και ο εργολάβος; ΦΑΝΤΑΖΕΤΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΤΙΣ ΠΙΕΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΕΛΕΓΚΤΗ ΝΑ ΥΠΟΓΡΑΨΕΙ ΟΤΙ ΟΛΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΛΩΣ ΣΕ ΜΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗ; Θα είναι λιγότερο ελαστικός από τον κακό υπάλληλο ο ιδιώτης ελεγκτής; Ο έλεγχος των σχεδίων είναι απαραίτητος πριν την κατασκευή. Οι όποιες διορθώσεις μπορούν να προκαλέσουν μόνο κάποια καθυστέρηση στην έκδοση της άδειας. Όμως αυτό είναι το ζητούμενο; Και ένας σχετικά άπειρος υπάλληλος είναι ένα δεύτερο μάτι στην μελέτη και αποτελεί ασφάλεια για τον μελετητή και για το έργο. Ο έλεγχος πριν την έκδοση της άδειας, η πρόληψη, εγγυάται ασφαλέστερες και νόμιμες κατασκευές. Μετά την ολοκλήρωση του έργου ή και κατά την κατασκευή, τα όποια λάθη, εσκεμμένα ή αθέλητα, και δύσκολο είναι να βρεθούν και πιο δύσκολο να αποκατασταθούν. Οι παλιότεροι γνωρίζουν πως όταν, επί χούντας, για ένα διάστημα εκδίδονταν άδειες μόνο με ευθύνη του μηχανικού, η σφραγίδα ΑΝΕΥ ΕΛΕΓΧΟΥ έχει καλύψει μύριες όσες αμαρτίες. Άπό μια τυχαία δειγματοληψία στα φύλλα ελέγχου αδειών που έχουν εκδοθεί δείχνει ότι ελαχιστότατες, καμμία ουσιαστικά, δεν έχει κάποιες παρατηρήσεις σε κάποιο στάδιο του ελέγχου. Χωρίς προηγούμενο έλεγχο, τα λάθη αυτά, αρκετά σημαντικά τα περισσότερα και τερατώδη κάποια, θα υλοποιούνται στην οικοδομή! Και πρακτικά κανείς δεν θα τολμά να τα εντοπίσει και διορθώσει, φοβούμενος τις συνέπειες! Όσοι ασχολούνται με άδειες γνωρίζουν ότι η βασική πηγή των πάσης φύσεως παρανομιών είναι η θέληση του ιδιοκτήτη να μεγιστοποιήσει το όφελός του, ακόμα και παρά τον Νόμο. Από εκεί ξεκινούν οι ασφυκτικές πιέσεις στον μηχανικό, η προτίμηση στον λιγότερο "αυστηρό" και η μεταφορά της πίεσης στον υπάλληλο... Ένας πλήρης και καθ όλα νόμιμος φάκελος δεν έχει ανάγκη από καμμιά "βοήθεια"! Ο έλεγχος του φακέλου και την νομιμότητα και την ασφάλεια της οικοδομής εξασφαλίζει και τον μηχανικό θωρακίζει απέναντι στις πιέσεις και στο ανθρώπινο λάθος. Η στελέχωση των Πολεοδομιών με το κατάλληλο προσωπικό, η αντιμετώπιση της πολυνομίας και των κενών της νομοθεσίας, η εξασφάλιση των ελέγχων και της διαφάνειας αποτελούν έργο της Διοίκησης. Φρονώ ότι η εκχώρηση αρμοδιοτήτων του Κράτους στον ιδιωτικό τομέα, πέρα από την κατάργηση θέσεων προσωπικού και εξοικονόμηση μισθών, αποτελεί ομολογία αδυναμίας άσκησης του αντικειμένου του. Οι συνθήκες και η έλλειψη ελέγχου δημιουργούν τα προβλήματα και η αντικατάσταση των δημοσίων υπαλλήλων από ιδιώτες δεν αντιμετωπίζει τα προβλήματα.