Αρχική Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γηςΆρθρο 14: Περιοχές Ελέγχου και Περιορισμού Δόμησης και ΧρήσεωνΣχόλιο του χρήστη Γιάννησ θεοδοσάκησ Δικηγόροσ | 6 Ιανουαρίου 2012, 01:59
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Πρόλογοσ Λόγοι ιστορικοί , επιβίωσης , ανάγκης , γειτονίας , κλίματος και περιβάλλοντος ανα τους αιώνες επέβαλαν στο ελλαδικό χώρο διάφορα έθιμα δομήσεως και χωροταξίασ όπως λ.χ είναι οι μεγάλοι εξώστες ως χώρος συνάθροισης της γειτονιάς ( βεγκέρα ) , οι στενοί δρόμοι για λόγους προστασίας , άμυνας από τις επιθέσεις των πειρατών αλλά και για κοινωνικογειτονικούς λόγους καθώς ο έλληνας , σε αντίθεση με άλλους λαούς κυρίως της βόρειας ευρώπης , επιθυμεί να είναι κοντά με τον γείτονα του και όχι μακριά. Από την αρχαιότητα οι ελληνικές πόλεις είχαν στενούς δρόμους. Βλέπε σχετικά σε Πολεοδομία υπό Β Παπαγρηγορίου , γ ΄ έκδοση , Αθήνα 2010 σε Μέρος δεύτερο , κεφάλαιο πρώτο παρ ΣΤ΄ ‘ Η πόλη και η πολεοδομία στην Αρχαία Ελλάδα ’ σελ 38 έως 42. Έτσι συχνά ακούμε ταξιδιώτες όταν επιστρέφουν από άλλες χώρες να παινεύουν τον πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό των αυτών χωρών , συγκρίνωντας αυτές με την χώρα μας λησμωνόντας όμως ότι πρόκειται για άλλα πράγματα που κείτωνται σε άλλο χώρο και με άλλη ιστορία. Και είναι αλήθεια ότι οι ξένοι ταξιδιώτεσ στην χώρα μασ θα σταθούν σε μια γωνιά σε ένα σοκάκι δίπλα στην βοκαμβύλια να τραβήξουν μια φωτογραφία.... Ο έλληνασ από παραδόσεωσ προγόνων έχει σκέψη φιλοσοφική , κάποιοι ανιστόρητοι και άσχετοι θέλουν να γίνουμε τεχνοκράτεσ και να χάσουμε τα ήθη , τα έθιμα καιτισ παροδόσεισ μασ... Η χώρα αυτή στερείται χρόνια χωροταξικού σχεδιασμού , δεν είναι μόνο η έλλειψη πολιτικήσ βούλησησ είναι γιατί κυρίωσ αγαπάμε την ελευθερία κινήσεωσ ωσ μεσογειακόσ ελέυθεροσ και άδουλοσ λαόσ γιαυτό άλλωστε στην χώρασ μασ όπωσ και αιώνεσ πρίν κρατεί το φυσικού δίκαιο του θετικού. Είμεθα σκεπτόμενοσ λαόσ ένασ νόμοσ για να εφαρμοστεί πρέπει να πείσει " Τούτο εστί νόμοσ ω πάντασ τουσ ανθρώπουσ πείθεσθαι δια πολλά..." έγραφε ο βυζαντινόσ νομικόσ σε σχόλιο στον Πανδέκτη. Γίνεται δεκτό ότι η πρώτη επέμβαση του νεο ελληνικού κράτουσ στον πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό ξεκινά μόλισ με τον ν.δ του 1923 και εντεύθεν Η εκτόσ σχεδίου δόμηση είναι πολύ παλιό έθιμο δόμησησ στον Ελλαδικό χώρο : Ενδεικτικά στην Εξάβιβλό του Κωνσταντίνου Αρμενόπουλου ( συγγράφηκε το 1345 ) στο Βιβλίο Β τίτλοσ Δ , περί καινοτομιών , στο αριθμό 137 εδάφιο 1ο συναντάμε την εξήσ διάταξη : " Ορίζομεν τουσ επί νουν βαλλομένουσ εν αροσίμοισ τόποισ καινων οικήσεων κατασκευήν , ει μεν η αφθονία παρέχει , δυσί τόξου βολαίσ εκ των γειτόνων ορίων μετρείσθαι τό διάστημα τησ νέασ κατασκευήσ " Σε Μετάφραση ( βλέπε σε Εξάβιβλό θ Φλογαίτη 1904 ) : " Κατά την διάταξιν , όσοι διανοούνται νά κατασκευάσωσι νέα οικήματα εν γεωργήσιμοισ τόποισ , ει μεν η ευρυχωρία συγχωρεί αυτό , μετρούσι την απόστασιν του νεόυ κτιρίου διά δύο βολων τόξου εκ των του γείτονοσ " , παρακάτω δε πληροφοριακά για το εδάφιο 2ο αν δεν υπάρχει ευρυχωρία τότε απαιτείτο απόσταση μιασ βολήσ τόξου , άλλωσ όχι δικαίωμα κατασκευήσ του νέου κτιρίου. Συμφωνώ ότι πρέπει να θεσπιστούν κανόνεσ για τισ χρήσεισ γήσ και ωσ προσ την εκτόσ σχεδίου δόμηση , συμφωνώ επίσησ με τισ σοφέσ παρατηρήσεισ του προλαλήσαντα κ Τ Δήμα , και σε άλλα άρθρα γνώστη τησ πράξησ. Πολύ πρόσφατα ο ελληνικόσ λαόσ αντέδρασε επίμονα και εντόσ του κοινοβουλίου για την κατάργηση τησ εκτόσ σχεδίου δόμησησ , κόκκινη γραμμή τα 4 στρέματα και ο χρόνοσ δημιουργίασ τουσ , στισ περιοχέσ νατούρα υπό την προτέρα υπουργική πολιτική ηγεσία. Δεν συμφωνώ όμωσ να περιοριστεί ουδόλωσ το δικαίωμα να μπορεί κάποιοσ να κτίχει μια εξοχική ή κυρία κατοικία για να απολαμβάνει τισ ομορφιέσ που αποδεδειγμένα μασ προσφέρει η πατρίδα μασ. Είναι άλλωστε γεγονώσ , εκ τησ πράξησ , ότι όσοι κτίζουν εκτόσ σχεδίου επιλέγουν από ανάγκη και για λόγουσ κοινωνικούσ και βιοποριστικούσ να κτίσουν κοντά σε παρυφέσ πόλεων ή οικισμών και το πλείστον οι ιδιώτεσ σέβονται τουσ νόμοσ δόμησησ . Σπάνια θα χτιστεί οικία στην μέση του πουθενά.. Αντίθετα οι μεγάλεσ κατασκεταστικέσ εταιρείεσ και τα ξενοδοχειακά συμφέροντα... είναι εκείνα που δεν τουσ σέβονται ( βλέπε το κολπάκι που ανέχεται το υπουργείο να γίνεται κατάτμηση μεταβιβάζωντασ το 1 % τησ όμορησ έκτασησ σε συνδιασμό με την κατά πλάνη , κατά οικτρό τρόπο , ερμηνεία του άρθου 2 παρ 12 και 13 του ΓΟΚ που προφανώσ συμφέρει ορισμένουσ ... για νέο εξ αρχήσ συντελεστή δομήσεωσ για τουσ γνωρίζοντεσ ... ) Έχει πολλάκισ καταγραφεί και από ειδικούσ πολλούσ έλληνεσ επίστήμονεσ στην χωροταξία η αντιθεσή τουσ στην κατάργηση τησ εκτόσ σχεδίου δόμησησ υπό τον όρο να προωθηθούν τα αναγκαία σχέδια επέκτασησ πόλεων και οικισμών που είτε στιβάζονται στο ΥΠΕΚΑ είτε σταματούν στα συφέροντα των Δημοτικών Αρχόντων... Αυτόσ είναι ένασ λόγοσ που πολλοί μη έχοντασ την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ένα οικόπεδο εντόσ σχεδίου επιλέγουν την εκτόσ σχεδίου δόμηση , πέραν άλλων αναγκών και επιλογών. Σχέδια πόλεων που πολλέσ φορέσ σταματούν λόγω γνωστών συμφερόντων ... Και ενώ το κράτοσ για τα δικά του ακίνητα εκτόσ σχεδίου που θέλει να πουλήσει στην νέα τάξη πραγμάτων... τα έχει πρηκοίσει , με σχετική πρόσφατή νομοθεσία , με ένα σωρό καλούδια πολεοδομικά από την άλλη τα ακίνητα των πολιτών δύναται να στερηθούν το δικαίωμα τησ δόμησησ. Το άρθρο 14 είναι ασαφέσ και άδικο ωσ προσ την κατοικία με μια διάταξη ( κάκιστη σε συντακτικό ) που επισύρει πολλέσ ερμηνείεσ Σε συνδιασμό με το άρθρο 16 παρ 6 δεν μπορεί να καταλάβει κανείσ ποιά η ισχύ τησ διάταξησ αυτήσ δεδομένου ότι π.χ σε πολλέσ περιοχέσ δίπλα σε πόλεισ ή οικισμούσ με υφιστάμενεσ κατοικίεσ και άλλεσ χρήσεισ δεν υπάρχουν ΓΠΣ ή ΣΧΟΑΠ. Το Ερώτημα είναι : Πότε θα καθοριστούν οι Ζώνεσ και τι γένεται μέχρι τότε.. Ελπίζω να μην ξεκινήσουν πάλυ προσφυγέσ αποζημίωσησ για στέρηση τησ ιδιοκτησίασ ( βλέπε Σ.Τ.Ε 3640/2009 Ε Τμήμα 7 μελέσ )και πιστέψτε με θα είναι πάρα πολλέσ λόγω αντικειμένου. Η χρήση τησ ιδιοκτησίασ σε σχέση με τον προορισμό τησ , δηλαδή η θέση του Σ.Τ.Ε ότι αποκλειστικόσ προορισμόσ των εκτόσ σχεδίων ακινήτων , δυνάμει του 17.7/16/8/1923 ν.δ , είναι η γεωργική αξιοποίηση τουσ που πολλάκισ αναφέρεται από το Σ.Τ.Ε έχει κατακριθεί τόσο από τον Άρειο Πάγο ( 594/2005 = ωσ δευτερεύοντοσ προορισμόσ για τα ακίνητα αυτά ) αλλά και από το Ευρωπαικό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Βλέπε για το θέμα αυτό αναλυτική αναφορά με πλόυσια περιπτωσιολογία σε Βλάσιο Ι Παπαγρηγορίου βιβλίο "Πολεοδομία" , Αθήνα 2010 σελ 294 επόμενα. Εμείσ οι μαχόμενοι δικηγόροι δίνουμε μάχη στα δικαστήρια για να λαμβάνουν οι πολίτεσ τησ πλήρεισ αποζημιώσεισ για τα εκτόσ σχεδίου ακίνητα τουσ.. Αλήθεια δεν μπορώ να καταλάβω ποιά η περιβαλλοντική επίπτωση να χτίζει κάποισ μια κατοικία 200 τ.μ ή καταστήματα - γραφεία ( όταν επιτρέπεται ) 600 τ.μ με όχι κάθετη ιδιοκτησία σε ένα οικόπεδο 4 στρεμμάτων με ένα αυτοκίνητο έγγραφα όταν π,χ σε ένα τυπικό οικισμό σε οικόπεδο 200 τ.μ , με τον τελευτέο νόμο , μπορεί επίσησ να κτίσει 200 τ.μ ?