Αρχική Αξιοποίηση ΙλύοςΆρθρο 01: Σκοπός-ΑντικείμενοΣχόλιο του χρήστη ΑΡΓΥΡΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ | 16 Ιανουαρίου 2012, 11:29
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 4 Παρ.1. (Παράρτημα. Ι, Πίνακες 1& 2) Οι οριακές τιμές συγκέντρωσης των βαρέων μετάλλων (εκτός του Zn) είναι πολύ μικρότερες από τις προτεινόμενες στα επίσημα έγγραφα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: α)Working Document on sludge, 3rd Draft/ENV.E.3/2000, β) Proposal for a Directive on spreading of sludge on land/EC 2003, και γ) Working Document on sludge and biowaste, DG ENV/2010 που αφορούν την αναθεώρηση της «οδηγίας 86/278 σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος και ιδίως του εδάφους κατά την χρησιμοποίηση της ιλύος καθαρισμού λυμάτων στην γεωργία». Επίσης για πρώτη φορά μπαίνουν όρια και για οργανικές ουσίες χωρίς να έχει στοιχειοθετηθεί η αναγκαιότητα αυτή. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση έγινε πρόσφατα (2010) μια νέα μελέτη με τίτλο: «Environmental, economic and social impact of the use of sewage sludge on land» που περιελάμβανε και μια μεγάλη διαβούλευση μεταξύ όλων των κρατών μελών. Σε πίνακα που περιλαμβάνεται στην μελέτη (Table 6. Maximum level of heavy metals/ Part III: Project Interim Reports/Assessment of Existing Knowledge) φαίνεται σαφώς ότι τα όρια της προτεινόμενης ΚΥΑ είναι από τα αυστηρότερα μεταξύ των κρατών μελών. Σε άλλο πίνακα (Table 7. Standards for maximum concentrations of pathogens in sewage sludge) φαίνεται ότι μόνο 6 χώρες έχουν όρια για παθογόνα. Τέλος σε άλλο πίνακα (Table 8 Standards for maximum concentrations of organic contaminants in sewage sludge) φαίνεται ότι μόνο 6 χώρες έχουν όρια για οργανικές ενώσεις. Παρ.3. (Παράρτημα. ΙΙΙ, Πίνακας 4) Επίσης και εδώ οι τιμές είναι πολύ αυστηρές και έχουν τα αυστηρότερα όρια του ως άνω εγγράφου (γ). Τα πολύ αυστηρότερα όρια καθιστούν πιθανότατα ανεφάρμοστη την νέα ΚΥΑ. Είναι αναγκαίο για μια αποτελεσματική εφαρμογή της ΚΥΑ η υιοθέτηση πιο ρεαλιστικών τιμών έχοντας φυσικά ως στόχο και την αποφυγή οποιουδήποτε προβλήματος στο περιβάλλον και στην δημόσια υγεία Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να γίνει σύντομα συζήτηση μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων όπου και θα παρουσιασθεί και η επιστημονική βάση των νέων ορίων. Άρθρο 8 Παρ.1. Για τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων (ΕΕΛ) που ήδη λειτουργούν και διαθέτουν ΑΕΠΟ να θεωρηθεί ότι διαθέτουν άδεια παραγωγής ιλύος (η μελέτη ιλύος έχει υποβληθεί σαν μέρος της ΜΠΕ) και η πλήρης συμμόρφωση στην νέα ΚΥΑ να γίνει στην επόμενη αναθεώρηση των ΠΟ η σε κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα. Διαφορετικά θα υπάρξει μεγάλη χρονική καθυστέρηση εφαρμογής της νέας ΚΥΑ λόγω των γνωστών χρονοβόρων γραφειοκρατικών διαδικασιών ενώ όλες οι ενδιαφερόμενες ΕΕΛ θα πρέπει να υποβάλουν προς έγκριση μελέτες ιλύος. Δεν είναι κατανοητό γιατί πρέπει πάλι να αναφέρονται οι οριακές τιμές των βαρέων μετάλλων εφ όσον θα ισχύει η νέα ΚΥΑ. Θα πρέπει να αναφέρονται μόνο αν είναι μικρότερες. Άρθρο 9 Παρ.2. Στους ενδιαφερόμενους να προστεθεί και ο παραγωγός ιλύος. Σύμφωνα με την προς κατάργηση ΚΥΑ 80568/4225/91 η αίτηση κατατίθεται στην Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης της Αιρετής Περιφέρειας. Αυτό είναι προτιμότερο γιατί η εφαρμογή της ιλύος στην γεωργία σαν κύριο στόχο έχει, λόγω των αγρονομικών χαρακτηριστικών της, την βελτίωση των εδαφών και των καλλιεργειών γεγονός για το οποίο την μεγαλύτερη εμπειρία και εξειδίκευση έχει το προσωπικό υπηρεσίας σχετικό με την γεωργία. Διαφορετικά θα πρέπει να υπάρχει συνεργασία με σαφείς όμως αρμοδιότητες με την Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης αλλά και της Δημόσιας Υγείας (μάλλον της αιρετής περιφέρειας) για τις αντίστοιχες γνωματεύσεις. Όσον αφορά την αποκεντρωμένη περιφέρεια, είναι μάλλον αδύνατο, λόγω απόστασης, κάποιος χρήστης-αγρότης για να πάρει μια άδεια να πηγαίνει στην έδρα της αποκεντρωμένης περιφέρειας. Παρ. 3 Η υποβολή Σχεδίου Ολοκληρωμένης Διαχείρισης ιλύος δεν είναι πρακτικά εφαρμόσιμη στην περίπτωση μεμονωμένων χρηστών-αγροτών, είναι υπερβολικά γραφειοκρατική και ανεφάρμοστη. Όπως είναι διατυπωμένο είναι σχεδόν αναγκαία η ύπαρξη φορέα διαχείρισης ενώ τον ρόλο αυτό μπορεί να έχει ο παραγωγός της ιλύος. Και στην περίπτωση όμως αυτή ο φορέας δεν είναι δυνατόν να έχει λεπτομερή εικόνα των χρηστών-αγροτών γιατί δεν θα είναι γνωστό πολύ καιρό πριν, ποιοι θα συμμετέχουν, τι θα καλλιεργήσουν (δεν υπάρχει έγκαιρος προγραμματισμός από τους αγρότες). Επίσης οι χρήστες μπορεί να είναι διαφορετικοί κάθε χρόνο. Στο Σχέδιο Ολοκληρωμένης Διαχείρισης ιλύος δεν είναι κατανοητή η απαίτηση των Γενικών στοιχείων τα οποία υπάρχουν στην ΜΠΕ, στην μελέτη επεξεργασίας της ιλύος παρ.2 του άρθρου 8 της παρούσας και στην ΑΕΠΟ. Όσον αφορά τα ειδικά στοιχεία η αναφορά στις φορτίσεις και στις ανάγκες σε θρεπτικά και οργανικό υλικό επιβάλλεται να γίνει σε συνεργασία με κάποια υπηρεσία με εμπειρία στο αντικείμενο. Αναφέρεται χαρακτηριστικά η άριστη και αποδοτική συνεργασία του ΕΘΙΑΓΕ με την ΔΕΥΑ Λάρισας χωρίς την οποία δεν θα ήταν δυνατή η εφαρμογή της ιλύος στην γεωργία με την υπό κατάργηση ΚΥΑ. Στην περίπτωση χρήστη-αγρότη είναι φυσικά αδύνατο αυτός να καταθέσει Σχέδιο Ολοκληρωμένης Διαχείρισης ιλύος με τα γενικά στοιχεία του σχεδίου και θα πρέπει να απευθυνθεί σε κάποιο ειδικό για την σύνταξή του, που σημαίνει κόστος, η εγκατάλειψη το πιθανότερο της ιδέας. Στην περίπτωση που υποβάλλει το Σχέδιο ο παραγωγός ιλύος η ο Διαχειριστής δεν είναι σαφής η διαδικασία. Ίσως να υποβάλλεται ένα σχέδιο μια φορά τον χρόνο με την δυνατότητα να συμπληρώνεται κάθε φορά που προστίθενται νέοι χρήστες. Παρ. 8. Η προθεσμία των 20 ημερών που αναφέρεται είναι ικανοποιητική αλλά αν κρίνουμε από άλλες αντίστοιχες προθεσμίες πιθανότατα θα υπάρχουν υπερβάσεις. Από εμπειρία από την υπό κατάργηση ΚΥΑ μια άδεια για να εκδοθεί χρειάζονταν 2-3 μήνες τουλάχιστον με αποτέλεσμα να υπάρχουν περιπτώσεις όπου εκδόθηκε άδεια καθυστερημένα όταν ο αγρότης είχε ήδη προχωρήσει σε σπορά χωρίς ιλύ. Δεν είναι κατανοητή για μια ακόμα φορά η αναφορά στην μέθοδο επεξεργασίας της ιλύος. Όσον αφορά τον τρόπο διάχυσης η διασποράς της ιλύος στο έδαφος, τις επιτρεπόμενες φορτίσεις ιλύος στην συγκεκριμένη περιοχή, τα χαρακτηριστικά του εδάφους, κλπ προτείνεται να δίνεται γνωμάτευση από κατάλληλη υπηρεσία και σαν τέτοια προτείνεται το πρώην ΕΘΙΑΓΕ που έχει σημαντική ερευνητική εμπειρία στο θέμα. Άρθρο 10 Παρ. 1. Επειδή ακόμα ο αριθμός των διαπιστευμένων εργαστηρίων είναι μικρός και ακόμα μικρότερος όσον αφορά τις ειδικές μεθόδους και δειγματοληψίες προτείνεται η αναφορά σε διαπιστευμένα εργαστήρια να γίνει όπως στην εγκύκλιο «ΔΥΓ2/οικ.111540/10.09.2010 του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με θέμα: Παρακολούθηση ποιότητας πόσιμου νερού», δηλαδή: οι αναλύσεις ιλύος γίνονται σε οργανωμένα εργαστήρια των επιχειρήσεων ύδρευσης και αποχέτευσης που διαθέτουν σύστημα αναλυτικού ποιοτικού ελέγχου η σε ιδιωτικά διαπιστευμένα εργαστήρια. Επίσης οι αναλύσεις εδάφους γίνονται σε κεντρικά η περιφερειακά εργαστήρια του πρώην ΕΘΙΑΓΕ. Παρ. 2. Οι μέθοδοι αναφοράς είναι προτεινόμενες, ενώ θα γίνεται δεκτή και κάθε άλλη μέθοδος επιστημονικά αποδεκτή. Άρθρο 13 Παρ.1 Η έκθεση υποβάλλεται και προς Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Συμπερασματικά με την νέα ΚΥΑ γίνεται σαφής προσπάθεια για εφαρμογή της οδηγίας 86/278 στην Ελλάδα όπου η υπό κατάργηση ΚΥΑ 80568/4225/91 έχει σε λιγοστές περιπτώσεις εφαρμοσθεί όπως π.χ. στην ΔΕΥΑ Λάρισας. Όμως αυστηρά όρια και πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες είναι πολύ πιθανό να μπλοκάρουν την εφαρμογή της.Είναι λοιπόν απαραίτητο, πέρα από την διαβούλευση, οι άμεσα ενδιαφερόμενοι να συζητήσουν για βελτιώσεις στην όλη διαδικασία. Φυσικά στους άμεσα ενδιαφερόμενους είναι τόσο οι ΔΕΥΑ που έχουν σημαντική εμπειρία στο θέμα, όπως η ΔΕΥΑ Λάρισας όσο και η ένωση των ΔΕΥΑ, η ΕΔΕΥΑ. ΑΡΓΥΡΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΔΕΥΑ ΛΑΡΙΣΑΣ ΤΗΛ. 2410.687242 / 281734 e-mail: deyal1@otenet.gr