Αρχική Εναρμόνιση του εθνικού δικαίου προς τις Οδηγίες 2009/28/ΕΚ και 2009/30/ΕΚ και άλλες διατάξειςΆρθρο 15: Τροποποίηση του ν. 3054/2002 όπως ισχύειΣχόλιο του χρήστη ΕΣΠΑΒ-ΣΒΙΒΕ | 30 Ιανουαρίου 2012, 11:31
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κοινή παρέμβαση των συνδέσμων ΕΣΠΑΒ (Ελληνικός Σύνδεσμος Παραγωγών Βιοκαυσίμων) και ΣΒΙΒΕ,(Σύνδεσμος Βιοκαυσίμων και Βιομάζας Ελλάδος) στην διαβούλευση για το ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «Εναρμόνιση του εθνικού δικαίου προς τις Οδηγίες 2009/28/ΕΚ και 2009/30/ΕΚ και άλλες διατάξεις» Α’ Κατανομή βιοντίζελ Προθεσμίες – ποσοστό ανάμειξης. Επειδή ουδέποτε μέχρι σήμερα έχει εκδοθεί εγκαίρως η ΚΥΑ κατανομής, με αποτέλεσμα όλες οι μονάδες παραγωγής να παραμένουν κλειστές για 2-3 μήνες, είναι αναγκαίο να προβλεφθεί ότι η εκάστοτε κατανομή παρατείνεται αυτομάτως μέχρι την έκδοση της επομένης. Επίσης, εφ’όσον η περίοδος κατανομής ξεκινά πλέον την 1η Ιανουαρίου, δεν έχει νόημα να γίνεται κατανομή τον Οκτώβριο και ανακατανομή τον Δεκέμβριο, όταν οριστικοποιηούνται οι πραγματικές ποσότητες αγοράς σπόρου. Είναι αναγκαίο να προβλέπονται ρεαλιστικές ημερομηνίες τόσο για την προκήρυξη και την απόφαση κατανομής, όσο και για την παροχή στοιχείων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ προκειμένου να μπορεί να γίνει ουσιαστικός έλεγχος. Εξ άλλου, το προβλεπόμενο ελάχιστο ποσοστό 6,5 % δεν δικαιολογείται αφού η ευρωπαϊκή προδιαγραφή για το πετρέλαιο κίνησης προβλέπει μέγιστο ποσοστό 7 %. Ο ισχυρισμός ότι η διαφορά αυτή του 0,5% είναι αναγκαία προκειμένου να διασφαλισθεί όποιος κάνει την ανάμειξη από τυχόν σφάλμα μέτρησης σε τυχόντα έλεγχο είναι εντελώς ανυπόστατος καθώς το σχετικό πρότυπο του ΕΛΟΤ για την μέτρηση των μεθυλεστέρων, (βιοντίζελ), στο πετρέλαιο κίνησης προβλέπει ανεκτή απόκλιση 0.5% στην παραπάνω μέτρηση. Με άλλα λόγια, αν μετρηθεί περιεκτικότητα βιοντήζελ σε πετρέλαιο κίνησης 7,5 %, θεωρείται εντός προδιαγραφών. Η παραπάνω θέση επιβεβαιώνεται με απόλυτη σαφήνεια σε σχετικό έγγραφο του ΓΧΚ με αρ. πρωτ. 3006006/308/29.03.2009. Ο δε ισχυρισμός ότι είναι πιθανόν κατά την ανάμειξη να αναμιχθεί κατά λάθος μεγαλύτερη ποσότητα βιοντήζελ, στερείται κάθε σοβαρότητας, καθώς το κόστος ενός τέτοιου λάθους για τον αναμειγνύοντα καθιστά εκ των πραγμάτων αδύνατη την διάπραξη και μη διόρθωσή του. Η διαφορά μεταξύ του 6,5% και του 7% στο βιοντίζελ είναι περίπου 8% μεγαλύτερες ποσότητες βιοντίζελ. Είναι προφανές επομένως, ότι τόσο για τις μονάδες παραγωγής που υπολειτουργούν, όσο και για την συμμόρφωση της Χώρας προς τις υποχρεώσεις της, είναι αναγκαία η αναπροσαρμογή του ποσοστού στο 7% όπως όφειλε να είναι εξ αρχής. Για τους λόγους αυτούς, ζητάμε: 1. Το άρθρο 15 Α Α § 3 να αναδιατυπωθεί ως εξής: «4. α) Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, που εκδίδεται κάθε έτος το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου, καθορίζεται η προς κατανομή ετήσια ποσότητα …. 2. Στην ίδια παράγραφο 3 του άρθρου 15 Α Α, προστίθεται εδάφιο δ: δ) Μέχρι την 1η Ιουλίου προκειμένου για τις εαρινές καλλιέργειες, ο ΟΠΕΚΕΠΕ υποχρεούται να παραδώσει στους παραγωγούς βιοντίζελ τα επίσημα στοιχεία για τις καταχωρημένες δηλώσεις καλλιέργειας. Το αργότερο από την 15η Αυγούστου ο ΟΠΕΚΕΠΕ υποχρεούται να θέτει στην διάθεση των παραγωγών βιοντίζελ το πρόγραμμα καταχώρησης παραστατικών αγοράς ενεργειακών σπόρων. 3. Το άρθρο 15 Α §7. α να αναδιατυπωθεί ως εξής: α) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που εκδίδεται κάθε έτος εντός 40 ημερολογιακών ημερών από την έκδοση της απόφασης της παραγράφου 4.α του παρόντος άρθρου, κατόπιν γνωμοδότησης της Επιτροπής αξιολόγησης …. 4. Το άρθρο 15 Α § 7 ε, να αντικατασταθεί και να προστεθεί εδάφιο στ’ ως εξής: ε) Ειδικά για την κατανομή έτους 2011, η περίοδος κατανομής παρατείνεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2012. Στο χρονικό διάστημα της παράτασης της κατανομής, οι ποσότητες αυτούσιου βιοντίζελ επιπλέον της ισχύουσας κατανομής έτους 2011, οι οποίες απαιτούνται για τους επιπλέον μήνες, παραλαμβάνονται από τους υπόχρεους ανάμειξης εκ των δικαιούχων της κατανομής έτους 2011. Οι παραδόσεις αυτές εκτελούνται με τρόπο ώστε: i) στο τέλος κάθε μήνα οι ποσότητες που παραδόθηκαν από τους δικαιούχους να είναι ανάλογες με τα ποσοστά συμμετοχής τους στην κατανομή και ii) το ποσοστό ανάμειξης του αυτούσιου βιοντίζελ στο πετρέλαιο κίνησης που διατίθεται στην αγορά να μην είναι ποτέ μικρότερο από 7 % κατ' όγκο ή το εκάστοτε ισχύον σύμφωνα με την απόφαση της παραγράφου 4.α του παρόντος άρθρου.» στ) Εάν για οποιονδήποτε λόγο η εκάστοτε κατανομή δεν έχει εκδοθεί την 1η Ιανουαρίου εκάστου έτους, παρατείνεται η ισχύς της προηγούμενης κατανομής μέχρι την έναρξη ισχύος της κανονικής κατανομής του έτους. Στο χρονικό διάστημα της παράτασης αυτής, οι ποσότητες αυτούσιου βιοντίζελ οι οποίες απαιτούνται για την περίοδο παράτασης, παραλαμβάνονται από τους υπόχρεους ανάμειξης εκ των δικαιούχων της προηγούμενης κατανομής. Οι παραδόσεις αυτές εκτελούνται με τρόπο ώστε: i) στο τέλος κάθε μήνα οι ποσότητες που παραδόθηκαν από τους δικαιούχους να είναι ανάλογες με τα ποσοστά συμμετοχής τους στην κατανομή και ii) το ποσοστό ανάμειξης του αυτούσιου βιοντίζελ στο πετρέλαιο κίνησης που διατίθεται στην αγορά να μην είναι ποτέ μικρότερο από 7%, ή το εκάστοτε ισχύον σύμφωνα με την απόφαση της παραγράφου 4.α του παρόντος άρθρου. iii) Μετά την έναρξη ισχύος της κανονικής κατανομής, οι ποσότητες αυτές της παράτασης, συμψηφίζονται με τις ποσότητες της κανονικής κατανομής, με τρόπο ώστε οι τελικές ποσότητες που διαθέτει ο κάθε δικαιούχος στην εκάστοτε περίοδο κατανομής, να ταυτίζονται με τις προβλεπόμενες στην αντίστοιχη απόφαση.» Β’ Οροι συμμετοχής στην κατανομή. Θεωρούμε ότι στην κατανομή πρέπει να συμμετέχουν μόνο παραγωγοί που λειτουργούν στην Ε.Ε. διότι πιστεύουμε ότι η συμμετοχή των εισαγωγέων αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό έναντι των παραγωγών, καθώς: 1. Εταιρίες που λειτουργούν με μοναδικό ουσιαστικό εξοπλισμό ένα τηλέφωνο, ανταγωνίζονται παραγωγικές μονάδες με επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ και τεράστια λειτουργικά έξοδα. 2. Οι εισαγωγείς ουδέποτε υφίστανται ουσιαστικό έλεγχο, με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια να παραβιάζουν κατάφορα τον Νόμο, εισάγοντας ποσότητες από διαφορετικούς παραγωγούς από εκείνους με τους οποίους είχαν εμφανισθεί να έχουν συμβάσεις προκειμένου να λάβουν τις ποσότητες κατανομής. 3. Ουδέποτε ελέγχονται στην ουσία αν οι ποσότητες που εισάγουν έχουν παραχθεί στην Ε.Ε. ή έχουν εισαχθεί και μάλιστα από χώρες που επιδοτούν το εκεί παραγόμενο βιοντίζελ. 4. Ενας εισαγωγέας πού εμφανίζει μόνο μια διεύθυνση και ένα τηλέφωνο δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να παράσχει τα στοιχειώδη εχέγγυα σοβαρότητας και αξιοπιστίας. Επίσης προκειμένου να ενισχυθεί ο έλεγχος και η διαφάνεια, ιδιαίτερα στην διακίνηση ελληνικών πρώτων υλών, είναι αναγκαίο όλοι οι συμμετέχοντες στην κατανομή έλληνες παραγωγοί βιοντίζελ, να διαθέτουν θεωρημένα βιβλία αποθήκης. Για τους λόγους αυτούς ζητάμε το άρθρο 15 Α § 5 Α. i) και ii) να αναδιατυπωθούν ως εξής: ί) H κατοχή άδειας λειτουργίας για Μονάδα Παραγωγής Βιοντίζελ εγκατεστημένη σε κράτος - μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης… ii) η ύπαρξη και διαθεσιμότητα των απαιτούμενων αποθηκευτικών χώρων εντός της ελληνικής επικράτειας για το αυτούσιο βιοντίζελ, η ελάχιστη χωρητικότητα των οποίων δεν μπορεί να είναι μικρότερη από το 1/100 της αιτούμενης ποσότητας ούτε από 100 κυβικά μέτρα ανά μονάδα παραγωγής καθώς και ϊιι) το προσφερόμενο αυτούσιο βιοντίζελ να πληροί τα κριτήρια αειφορίας των παραγράφων 2 έως 6 του άρθρου 5 του νόμου ... . iv) Οι εγκατεστημένες στην Ελλάδα μονάδες παραγωγής να τηρούν θεωρημένο βιβλίο αποθήκης, ακόμα και αν δεν υποχρεούνται προς τούτο από τις ισχύουσες διατάξεις. Γ’ Καθορισμός κριτηρίων. Με το άρθρο 15 Α § 6, μετατίθεται η θεσμοθέτηση των κριτηρίων κατανομής από τον ν. 3054/2002 σε ΚΥΑ. Οι πρόβλεψη αυτή που υποθέτουμε ότι γίνεται χάριν ευελιξίας, μας βρίσκει κάθετα αντίθετους γιατί: 1. Η ευελιξία αυτή σημαίνει ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί τα κριτήρια να αλλάζουν και να ανατρέπουν πλήρως τον προγραμματισμό και τον επιχειρησιακό σχεδιασμό όλων των εμπλεκομένων στον κλάδο. Πρακτικά φέτος κανείς δεν θα γνωρίζει π.χ. αν πρέπει να κάνει συμβάσεις ενεργειακών καλλιεργειών, αν πρέπει να συλλέξει τηγανέλαια κλπ. 2. Η φιλοσοφία αυτή, της παροχής ευελιξίας στους εκάστοτε υπουργούς της εκάστοτε κυβέρνησης να ανατρέπουν πλήρως τις συνθήκες της αγοράς κατά την κρίση τους και μάλιστα αιφνιδιαστικά, αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της αδιαφάνειας, της διαφθοράς και της αναποτελεσματικότητας του Κράτους, αλλά και της απώθησης κάθε σοβαρού επενδυτή από αυτήν τη Χώρα.