Αρχική Εναρμόνιση του εθνικού δικαίου προς τις Οδηγίες 2009/28/ΕΚ και 2009/30/ΕΚ και άλλες διατάξειςΆρθρο 15: Τροποποίηση του ν. 3054/2002 όπως ισχύειΣχόλιο του χρήστη Σ.ΒΙ.Β.Ε. | 30 Ιανουαρίου 2012, 11:20
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σχετικά με τα κριτήρια προσδιορισμού ποσοτήτων αυτούσιο βιοντήζελ, έχοντας υπόψη και την ανάγκη εξασφαλισμένου εισοδήματος του Έλληνα αγρότη αλλά και την ανάγκη παραγωγής ενός ανταγωνιστικού σε τιμή προϊόντος, προτείνουμε τα παρακάτω. Οι μικρές αλλαγές αυτές πιστεύουμε ότι θα εξυπηρετήσουν και τους δυο παραπάνω σκοπούς με δίκαιο τρόπο. • Το κριτήριο της συνέπειας παραδόσεων στα διυλιστήρια να καταργηθεί και η βαρύτητά του να προστεθεί στο κριτήριο των τηγανελαίων. • Τα κριτήρια του ISO και των ερευνητικής δραστηριότητας να συνενωθούν και εμπλουτιστούν και με άλλες προϋποθέσεις • Το κριτήριο του μέγιστου υπερτιμήματος να καταργηθεί και η βαρύτητά του να προστεθεί στο κριτήριο των ενεργειακών καλλιεργειών. Έτσι τα κριτήρια να διαμορφωθούν ως εξής: ΒΑΡΥΤΗΤΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ 35% ΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΠΟΣΟΤΗΤΑ 20% ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΧΡΟΝΩΝ 15% ISO + ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ + ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ 10% ΤΗΓΑΝΕΛΑΙΑ 15% ΒΑΜΒΑΚΟΣΠΟΡΟΣ-ΒΑΜΒΑΚΕΛΑΙΟ 5% Η παραπάνω πρόταση γίνεται με για τους ακόλουθους λόγους • Το κριτήριο της συνέπειας παραδόσεων στα διυλιστήρια να καταργηθεί και η βαρύτητά του να προστεθεί στο κριτήριο των τηγανελαίων. Το κριτήριο της συνέπειας των παραδόσεων δεν εξαρτάται κατά κανένα τρόπο από τους παραγωγούς βιοντήζελ αλλά από τους υπόχρεους. Την περσινή χρονιά η απορρόφηση αυτούσιου βιοντήζελ από την μεριά των διυλιστηρίων ήταν λιγότερη ακόμη και από τις πρώτες ύλες που προαγόρασαν οι παραγωγοί από τις ενεργειακές καλλιέργειες. Οπότε το κριτήριο δεν εξυπηρετεί το σκοπό της δέσμευσης παραδόσεων των παραγωγών βιοντήζελ για το οποίο σχεδιάστηκε. Μια και οι δεσμεύσεις των παραγωγών είναι πολλαπλές και πολλαπλάσιες σε οικονομικό αντίκτυπο (προαγορά πρώτων υλών μέσω ενεργειακών καλλιεργειών, εγγυητικές επιστολές κλπ) και επειδή το κριτήριο εξαρτάται πλέον από την απορρόφηση και μόνο των διυλιστηρίων προτείνουμε να καταργηθεί το κριτήριο. Η βαρύτητα του κριτηρίου προτείνουμε να προστεθεί στο σε αυτή των τηγανελαίων. Η αυξημένη βαρύτητα θα δώσει ώθηση στην εναλλακτική αυτή πρώτη ύλη που θα πρωταγωνιστήσει στο μέλλον και στη νέα γενιά βιοκαυσίμων. Προϋπόθεση είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου της διακίνησης των τηγανελαίων μια και πρέπει να διασφαλιστεί ότι τα συλλεγμένα τηγανόλαδα που προσμετρώνται στην ποσόστωση, αποδεδειγμένα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο στην παραγωγή βιοντίζελ. Επίσης πρέπει να αποδεικνύεται η ακρίβεια των ποσοτήτων τηγανελαίων που συλλέγονται ώστε αποδεδειγμένα να είναι πραγματικά τηγανέλαιο και όχι κάτι άλλο που ονομάσθηκε τηγανέλαιο. Η βάση της πρότασης συστήματος ελέγχου αναλύεται παρακάτω: Οι παραγωγοί βιοκαυσίμων από τηγανέλαια θα πρέπει να πιστοποιούνται από κρατικό φορέα στην αρχή κάθε χρόνου. Ο έλεγχος πιστοποίησης θα περιλαμβάνει, πέρα από τον έλεγχο των αδειών και θεωρημένων βιβλίων αποθήκης όλων των προμηθευτών Α ύλης για δίπλα υπολογιζόμενα βιοκαύσιμα, αλλά και ένα πλήρες πιστοποιημένο σύστημα ιχνηλασιμότητας και φορολογικών στοιχείων ως το τελικό σημείο. Ο Σύνδεσμος μας μπορεί να προτείνει συγκεκριμένα μέτρα αν ζητηθούν. • Τα κριτήρια του ISO και της ερευνητικής δραστηριότητας να συνενωθούν και εμπλουτιστούν και με άλλες προϋποθέσεις. Τα κριτήρια του ISO και της ερευνητικής δραστηριότητας είναι δυο κριτήρια που, αν και σωστά, εύκολα πληρούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι, ακόμη και κάποιες εμπορικές εταιρίες που δεν έχουν παρά μόνο ένα τηλέφωνο. Δεν υπάρχει ούτε ένα παράδειγμα όλα τα τελευταία χρόνια, όπου μια εταιρία να μην πληρούσε αυτά τα κριτήρια. Προτείνουμε λοιπόν τα δυο αυτά κριτήρια να συνενωθούν και να εμπλουτιστούν με περισσότερες προϋποθέσεις. Εμπίπτοντας στις απαιτήσεις εναρμόνισης των οδηγιών 2009/28/ΕΚ και 2009/30/ΕΚ, αναγράφεται ρητά για τα καθεστώτα στήριξης και διασφάλισης υφιστάμενων επενδύσεων, με βάση την προώθηση της αειφορίας των βιοκαυσίμων. Αποτέλεσμα τα κριτήρια κατανομής γ) και ε) της παραγράφου 5, άρθρο 15Α, του νόμου 3054/2002, συνοψίζονται σε ένα νέο κριτήριο Κ, που θα ονομάζεται εφεξής: Διασφάλιση των υφιστάμενων Ελληνικών επενδύσεων του παραγωγικού κλάδου των βιοκαυσίμων, με την αίρεση ότι οι συμμετέχοντες στο κριτήριο θα προσκομίζουν ΙSO σειράς 9000 σχετικά με την παραγωγή βιοντίζελ και συμβάσεις συνεργασίας με ερευνητικά ιδρύματα, που να σχετίζονται με την ορθολογική προώθηση της αειφορίας των παραγόμενων βιοκαυσίμων. Κάτι τέτοιο διασφαλίζει ελληνικές θέσεις εργασίας σε μία αμιγώς πρωτογενή παραγωγική δραστηριότητα, δημιούργει ένα ελάχιστα ασφαλές περιβάλλον στην μεταβατική περίοδο εναρμόνισης και εφαρμογής του νόμου για όλες τις εγχώριες επιχειρήσεις που έχουν επενδύσει και συνεχίζουν να επενδύουν έτσι ώστε να ανταπεξέλθουν στις νέες προκλήσεις της αειφορίας. • Αντίθετα για μια εμπορική εταιρία δεν υπάρχει κόστος διατήρησης λειτουργίας. Οι περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες το συγκεκριμένο θέμα το αντιμετωπίζουν με μέτρα μακρόπνοα με ορίζοντα πολυετή. Το μέτρο αυτό έτσι μπορεί να αποτελέσει αντίβαρο στο ‘παραθυράκι’ που υπάρχει στο σωστό κατά τα αλλά κριτήριο της αιτούμενης ποσότητας και να αποτελέσει κάποια εξασφάλιση των Ελληνικών επενδύσεων. Το ‘παραθυράκι’ στο οποίο αναφερόμαστε είναι ότι ενώ σωστά οι δυναμικότητες μονάδων εκτός Ελλάδος υπολογίζονται κατά το 25% της ονομαστικής τους (μια και κυρίως εξυπηρετούν την τοπική αγορά), ο νόμος δεν απαγορεύει μια εμπορική εταιρία να καταθέσει 10 (ή και παραπάνω) τέτοιες άδειες και να υπολογιστεί το άθροισμα τους (αντί μόνο η μεγαλύτερη) στο κριτήριο και έτσι να υποσκελίσει όλες τις Ελληνικές παραγωγικές επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ με κάποια χαρτιά. • Το κριτήριο του μέγιστου υπερτιμήματος να καταργηθεί και η βαρύτητά του να προστεθεί στο κριτήριο των ενεργειακών καλλιεργειών. Το μέγιστο υπερτίμημα προσπαθεί να επιτύχει ένα σωστό στόχο με λάθος τρόπο. Το κριτήριο αυτό δεν μπορεί να δουλέψει στην Ελληνική αγορά για έναν και μόνο λόγο. Οι πλειονότητα των πρώτων υλών στην Ελλάδα έχει σταθερή – προκαθορισμένη τιμή, ενώ το υπερτίμημα βασίζεται σε κυμαινόμενη τιμή. Επιπροσθέτως, στην Κατανομή του 2010 το συγκεκριμένο μέτρο απέτυχε παταγωδώς όταν για 3 μήνες και πλέον το βιοντίζελ που διαθέσαμε βάσει του συγκεκριμένου κριτηρίου ήταν κατά 50 ευρώ / μ3 ακριβότερο από το εγχώρια παραγόμενο. Για το αυτό λόγο προτείνουμε το κριτήριο του μέγιστου υπερτιμήματος να καταργηθεί και η βαρύτητά του να προστεθεί στο κριτήριο των ενεργειακών καλλιεργειών. Με τον ισχύον σύστημα μόνο το κριτήριο των ενεργειακών καλλιεργειών αυξάνεται σε βαρύτητα σε περίπτωση που οι ποσότητες προερχόμενες από συμβάσεις ενεργειακών καλλιεργειών υπερβαίνουν την ποσότητα που αντιστοιχεί στο συντελεστή βαρύτητας του κριτηρίου. Πιστεύουμε ότι η συγκεκριμένη διάταξη είναι απόλυτα σωστή ΜΟΝΟ για αυτή την πρώτη ύλη για πολλούς λόγους: o το προβάδισμα που έχουν οι ενεργειακές καλλιέργειες διασφαλίζουν ένα σίγουρο – σταθερό και προκαθορισμένο εισόδημα στον Έλληνα αγρότη, που μπορεί με αυτές τις καλλιέργειες να κάνει έναν προγραμματισμό σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς. o Μόνο οι ενεργειακές καλλιέργειες σαν πρώτη ύλη ελέγχονται με ένα πλήρες αδιάβλητο σύστημα ελέγχου μέσω του ΟΣΔΕ. Ο πλήρης ηλεκτρονικός έλεγχος και σε επίπεδο στρεμμάτων αλλά και κιλών διασφαλίζει ότι δεν μπορεί οποιαδήποτε εταιρία να πάρει προβάδισμα στα κριτήρια με ψευδή στοιχεία. Το ίδιο δεν ισχύει για καμία άλλη πρώτη ύλη βιοντήζελ. o Η παραγωγή βιοντήζελ εξασφαλίζει επίσης σαν χρήση το υψηλότερο εισόδημα μόνο για τις πρώτες ύλες από ενεργειακές καλλιέργειες. Αυτό πάλι δεν ισχύει για άλλες πρώτες ύλες. Έτσι, πέρα από την έλλειψη ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου για τις άλλες πρώτες ύλες, μπορεί να υπάρχει και οικονομικό ενδιαφέρον πρώτη ύλη να δηλωθεί για βιοντήζελ και να χρησιμοποιηθεί για άλλη χρήση τελικά. o Πιστεύουμε το μέτρο ως έχει - περιορίζοντας την προτεραιότητα αποκλειστικά και μόνο στις ενεργειακές καλλιέργειες δίνει την σωστή ισορροπία μεταξύ ποσοτήτων και τιμής, παράλληλα δίνοντας μια διέξοδο στον Έλληνα αγρότη. Όσο οι συνολικές ποσότητες του βιοντήζελ είναι στα επίπεδα της προϋπολογισμένης κατανάλωσης, οι ενεργειακές καλλιέργειες θα είναι ένα εύλογο ποσοστό. Έτσι και ένας ικανός αριθμός στρεμμάτων θα γίνεται και η τιμή του τελικού προϊόντος θα είναι ανταγωνιστική (μια και θα συμμετάσχουν στο μείγμα όλες οι πρώτες ύλες). Αντίθετα αν παύσει αυτή η προτεραιότητα ή επεκταθεί θα διαταραχθεί η ισορροπία, με αποτέλεσμα και να γίνουν λιγότερα στέμματα και η τιμή του τελικού προϊόντος να μην πέσει. o Τέλος θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι σε περίπτωση επέκτασης της υφισταμένης κατανομής μέχρι το τέλος του 2012 μόνο οι ενεργειακές καλλιέργειες δεν θα αλλάξουν στον τρόπο υπολογισμού. Μάλιστα η παράταση μέχρι το τέλος του χρόνου θα υπολογίσει εξαρχής και τα σωστά στρέμματα (που γίνεται και σήμερα) αλλά και τα σωστά κιλά (σήμερα γίνεται εκ των υστερών με ανακατανομή). Όμως άλλες πρώτες ύλες όπως ο βαμβακόσπορος και τα τηγανελαια σε περίπτωση παράτασης θα συμπεριλάβουν ποσότητες 18μηνου για κατανομή 12 μηνών. Μάλιστα στην περίπτωση του βαμβακόσπορου θα υπολογιστούν 2 σοδιές ουσιαστικά. Πιστεύουμε ότι στα πλαίσια της ίσης αντιμετώπισης όλων των πρώτων υλών πρέπει να γίνει μια αντίστοιχη πρόβλεψη. Ο Σύνδεσμος μας είναι στη διάθεση όλων των εμπλεκομένων για να παραθέσει περισσότερα στοιχεία, μελέτες και αποδείξεις που στηρίζουν τις θέσεις του για έναν υγιή και ανταγωνιστικό κλάδο. Τις παραπάνω θέσεις προσυπογράφουν οι παρακάτω εταιρίες : 1) ΒΙΟΝΤΙΖΕΛ ΕΠΕ 2) MIL OIL 3) GF ENERGY 4) ΦΥΤΟΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΕ 5) ΜΑΝΟΣ ΑΕ 6) ΕΛΒΙ ΑΕ