Αρχική Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γηςΆρθρο 01: Κατηγορίες ΧρήσεωνΣχόλιο του χρήστη ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 23 Φεβρουαρίου 2012, 14:36
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Προτάσεις του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης επί του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος «Κατηγορίες και Περιεχόμενο Χρήσεων Γης». Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να σας γνωστοποιήσουμε τις θέσεις του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, σχετικά με το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος «Κατηγορίες και Περιεχόμενο Χρήσεων Γης». Καταρχήν όμως, θα θέλαμε να εκφράσουμε την αντίθεσή μας για το χρόνο υλοποίησης όσων προτείνονται, εν μέσω βαθειάς, ύφεσης που αποτυπώθηκε σε 7% για το 2011, πολύ παραπάνω από τις προηγούμενες, ούτως ή άλλως, απαισιόδοξες προβλέψεις. Και αυτό γιατί κατά την άποψή μας κινείται σε πλαίσια περιοριστικά όσον αφορά την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη των σχετικών με αυτή δραστηριοτήτων, κυρίως εντός των περιοχών γενικής κατοικίας και των περιοχών πολεοδομικού κέντρου - κεντρικής λειτουργίας πόλης - τοπικού κέντρου συνοικίας - γειτονιάς. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι, προκειμένου να είναι ουσιαστική και εφαρμοστέα η όποια μεταρρύθμιση προτείνεται, θα πρέπει μετά την ψήφιση του Προεδρικού Διατάγματος, οι αρχές του να ενσωματωθούν άμεσα στα ήδη εγκεκριμένα αλλά και στα εν εξελίξει Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια και τα Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης. Στις παραγράφους που ακολουθούν αναλύονται οι τοποθετήσεις και οι αντιρρήσεις του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης κατά άρθρο του προαναφερθέντος Σχεδίου π.δ. • Άρθρο 4 – Περιοχές Γενικής Κατοικίας. Βάσει του εν λόγω άρθρου, μεταξύ των άλλων επιτρεπόμενων χρήσεων στη γενική κατοικία προβλέπονται και «Εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής προσωπικών υπηρεσιών, υπεραγορές, πολυκαταστήματα, μέχρι 800 τ.μ. συνολικής επιφάνειας δόμησης ανά οικόπεδο». Η θέσπιση υπερβολικών περιορισμών όσον αφορά στη συνολική επιφάνεια δόμησης ανά οικόπεδο αλλά και ως προς την πυκνότητα εγκατάστασης των εμπορικών καταστημάτων, υπεραγορών, πολυκαταστημάτων και καταστημάτων παροχής προσωπικών υπηρεσιών εν μέσω της οικονομικής συγκυρίας που βιώνει η χώρα μας, εκτιμούμε ότι είναι εσφαλμένη. Δεδομένου ότι προωθείται η απαγόρευση της εκτός σχεδίου δόμησης, εκ των πραγμάτων οι εναλλακτικές περιοχές χωροθέτησης εμπορικών καταστημάτων, πολυκαταστημάτων και υπεραγορών περιορίζονται σημαντικά, προτάσσοντας κατά αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητα χωροθέτησης των εν λόγω δραστηριοτήτων αποκλειστικά και μόνο σε εντός σχεδίου περιοχές με θεσμοθετημένες επιτρεπόμενες χρήσεις γης. Προχωρώντας σε μια πιο εξισορροπημένη μεταξύ των διαφόρων χρήσεων γης προσέγγιση στην περιοχή γενικής κατοικίας, πιστεύουμε ότι δε θα πρέπει να τίθεται περιορισμός 800 τ.μ. για τα εμπορικά καταστήματα, πολυκαταστήματα και υπεραγορές, αλλά αυτός να εκτείνεται μέχρι τα 1.500τ.μ. Επιπροσθέτως, βάσει των προβλεπομένων στο σχέδιο Π.Δ., η κινητήρια ισχύς των επαγγελματικών εργαστηρίων χαμηλής όχλησης, περιορίζεται πλέον στους 15 ίππους, αντίθετα με τα όσα ορίζονται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (22 kW βάσει των ν. 3325/2005 και 3982/2011), ενώ αντίστοιχα ο περιορισμός της συνολικής επιφάνειας δόμησης αλλά και της πυκνότητας εγκατάστασης πάλι λειτουργεί ανασταλτικά στην ανάπτυξη σχετικής επιχειρηματικής δραστηριότητας. • Άρθρο 5 - Περιοχές Πολεοδομικού Κέντρου - Κεντρικής Λειτουργίας Πόλης Τοπικού Κέντρου Συνοικίας - Γειτονιάς. Εντοπίζεται, όπως παραπάνω αναφέρθηκε, ο άνευ λόγου και αυθαίρετος περιορισμός της κινητήριας ισχύος των επαγγελματικών εργαστηρίων από τα 22 kW στους 15 ίππους. Ταυτόχρονα, στην κατηγορία αυτή επιτρέπονται «Εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής προσωπικών υπηρεσιών, υπεραγορές, πολυκαταστήματα, εμπορικά κέντρα». Παρ’ όλα αυτά, για τις περιοχές χαρακτηρισμένες ως «Τοπικά κέντρα συνοικίας – γειτονιάς», προβλέπεται η χωροθέτηση «Εμπορικών καταστημάτων, καταστημάτων παροχής προσωπικών υπηρεσιών, υπεραγορών, πολυκαταστημάτων και εμπορικών κέντρων, συνολικής επιφάνειας δόμησης μέχρι 1.200 τ.μ. ανά οικόπεδο». Έχουμε τη γνώμη ότι το όριο πρέπει να τεθεί στα 2.000 τ.μ. ανά οικόπεδο, λαμβάνοντας υπόψη μια πιο εξισορροπημένη προσέγγιση κατ’ αναλογία της προηγούμενης παραγράφου. Οι τιθέμενοι περιορισμοί της συνολικής επιφάνειας της δόμησης των εμπορικών καταστημάτων, καταστημάτων παροχής προσωπικών υπηρεσιών, υπεραγορών, πολυκαταστημάτων, εμπορικών κέντρων, που προτείνουμε και για τις δύο περιπτώσεις, υπηρετούν τη διασφάλιση της τοπικής ανάπτυξης και της εξυπηρέτησης του πληθυσμού, δίχως να προσθέτουν περιβαλλοντικά προβλήματα. • Άρθρο 9 - Περιοχές χαμηλής και μέσης όχλησης ειδικών παραγωγικών εγκαταστάσεων. Από πλευράς μας δεν υπάρχουν σημαντικές αντιρρήσεις ως προς το περιεχόμενο των χρήσεων γης σ’ αυτές τις περιοχές. Όμως, μεταξύ των χρήσεων που περιγράφονται στην υποενότητα Α.3. «Περιοχές Χονδρεμπορίου», ενώ γίνεται αναφορά στην Αποθήκευση (κτίρια - γήπεδα), δε διευκρινίζεται σαφώς η δυνατότητα χωροθέτησης Μονάδων Αποθήκευσης Χαμηλής και Μέσης Όχλησης, κάτι που πρέπει να διευκρινιστεί. Ήσσονος σημασίας είναι, επίσης, η εκ παραδρομής, ίσως, αναφορά σε Επαγγελματικά Εργαστήρια Μέσης Όχλησης. • Άρθρα 10 & 11 - Περιοχές Υψηλής Όχλησης Ειδικών Παραγωγικών Εγκαταστάσεων και Επιχειρηματικά Πάρκα (Τύπου Α) και Επιχειρηματικά Πάρκα Ενδιάμεσου Βαθμού Οργάνωσης. Δεν έχουμε καμία αντίρρηση επί του περιεχομένου των εν λόγω άρθρων, εκτιμούμε ωστόσο, όπως και παραπάνω, ότι οι συγκεκριμένες περιοχές θα πρέπει να θεσμοθετηθούν το συντομότερο δυνατό. Αμέσως μετά τη ψήφιση του υπό εξέταση Προεδρικού Διατάγματος θα πρέπει να συγκεκριμενοποιηθεί ο τρόπος και ο χρονικός ορίζοντας θεσμοθέτησης των εν λόγω περιοχών και Επιχειρηματικών Πάρκων για τη διασφάλιση της επιχειρηματικότητας. Συμπερασματικά, θεωρούμε ότι οι οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας, δεν επιτρέπουν την πολυτέλεια θέσπισης υπερβολικών περιοριστικών μέτρων στις χρήσεις γης, όταν αυτές αφορούν την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Επιπλέον, οι διαρκείς αλλαγές στην πολεοδομική νομοθεσία δημιουργούν μια νέα γραφειοκρατία, ασάφειες και ερμηνευτικές αβεβαιότητες, με συνέπεια την αδυναμία επενδυτικού προγραμματισμού, εφόσον προϋπόθεση για κάθε επένδυση αποτελεί η καταλληλότητα της γης. Στις σημερινές συνθήκες επενδυτικής άπνοιας θα ήταν ωστόσο προτιμότερο να μην γίνουν αλλαγές στην υφιστάμενη νομοθεσία για τις χρήσεις γης και, εάν γίνουν, να λάβουν, οπωσδήποτε, κατ’ ελάχιστο, υπόψη τις παραπάνω παρατηρήσεις μας. Στο πλαίσιο του κοινωνικού διαλόγου, παραμένουμε στη διάθεσή σας προκειμένου να σας εκφράσουμε και «δια ζώσης» τις απόψεις μας. Με τιμή Ο Πρόεδρος Δημήτριος Μπακατσέλος