Αρχική Αεροδρόμιο Ελληνικού - Πρόγραμμα ΗλιοςΆρθρο 27:Τροποποίηση του ν. 3054/2002Σχόλιο του χρήστη ΣΒΙΒΕ και ΕΣΠΑΒ | 27 Φεβρουαρίου 2012, 11:14
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Παρατηρήσεις για τις διατάξεις που αφορούν ΒΙΟΚΑΥΣΙΜΑ και περιλαμβάνονται στο προσχεδιο νομου «Σχέδιο ανάπτυξης του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού – Εθνικό πρόγραμμα αξιοποίησης ηλιακού ενεργειακού δυναμικού “Ήλιος” – Ενσωμάτωση οδηγιών 2009/28/ΕΚ και 2009/30/ΕΚ για τα βιοκαύσιμα», όπως αναρτήθηκε από το ΥΠΕΚΑ στις 17/02/2012 1. Υποχρεωτικότητα ποσοστού ανάμειξης Τα ΕΛΠΕ απαίτησαν και πέτυχαν να αλλάξει η πρόβλεψη για υποχρεωτική ανάμειξη ελάχιστου ποσοστού βιοντήζελ που υπήρχε στο νομοσχέδιο κατά την διαβούλευση. Είναι γνωστό ότι μέχρι σήμερα το πραγματικό ποσοστό ανάμειξης του βιοντήζελ υπολείπεται σημαντικά του 6,5%, καθώς οι υπόχρεοι δεν εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους και οι συνέπειες που υφίστανται γι αυτό είναι είτε ανύπαρκτες είτε ασήμαντες σε σχέση με το κέρδος που αποκομίζουν από την μη συμμόρφωση. Αντιθέτως, οι συνέπειες για τους παραγωγούς βιοντήζελ από την αυθαιρεσία αυτή των υπόχρεων απειλούν την ίδια την υπόστασή τους. Και είναι προφανές ότι η υποχρέωση ανάμειξης ελάχιστου ποσοστού θα αποτελούσε σοβαρότατο εμπόδιο για όποιον υπόχρεο σκόπευε να παρανομήσει και γι αυτόν ακριβώς τον λόγο προεβλέφθη εξ αρχής. Δεδομένου ότι μέχρι σήμερα τα διυλιστήρια αποφασίζουν αυθαίρετα εάν θα παραλάβουν τις ποσότητες που προβλέπει ο νόμος ή όχι καθώς και τι κέρδος θα έχει ο κάθε παίκτης στην αγορά, επιβάλλοντας στους παραγωγούς τιμές κάτω του κόστους και διατηρώντας ταυτοχρόνως για τα ίδια πολύ μεγάλα περιθώρια κέρδους στο βιοντήζελ, ισχυρισμοί τους όπως «…οι δικαιούχοι της κατανομής βιοντήζελ θα αποκτήσουν δεσπόζουσα θέση στην εφοδιαστική αλυσίδα της χώρας σε ντήζελ κίνησης…», δεν χρειάζονται σχολιασμό. Για τους λοιπούς ισχυρισμούς που προβάλλουν και για την αντιμετώπιση των πιθανών προβλημάτων που ενδεχομένως να προκύψουν, υπάρχουν απλές και λογικές λύσεις και δεν χρειάζεται να καταργηθεί μια πρόβλεψη που στην ουσία θα τα εμπόδιζε να παρανομούν: • Να προβλέπεται ότι σε περίπτωση αδυναμίας ή άρνησης παραγωγού ή παραγωγών να παραδώσουν βιοντήζελ να δίδεται ειδική άδεια από το ΥΠΕΚΑ στους υπόχρεους, μετά από αιτιολογημένη αίτησή τους είτε να αυξήσουν τα ποσοστά των υπολοίπων αναλογικά, είτε και να μειώσουν το ποσοστό ανάμειξης για ένα συγκεκριμένο διάστημα. Αυτό όμως να γίνεται με συγκεκριμένη διαδικασία μέσω του ΥΠΕΚΑ και όχι απολύτως αυθαίρετα από τους ίδιους τους υπόχρεους όπως γίνεται σήμερα. • Να προβλεφθεί δυνατότητα θέσπισης ανώτατης τιμής για το βιοντήζελ με την διαδικασία που προβλέπεται για τα υπόλοιπα καύσιμα, σε περίπτωση που οι τιμές των παραγωγών είναι αδικαιολόγητα ψηλές. Εξ άλλου, είναι αυτονόητο ότι σε περιπτώσεις υπερβολικής χρέωσης εκ μέρους των παραγωγών βιοντίζελ, τα διυλιστήρια έχουν όλα τα μέσα αμύνης, αφού μπορούν να προσφύγουν στην δικαιοσύνη, χωρίς αυτή η διαδικασία να αποτελεί καθ’οιονδήποτε τρόπο εμπόδιο για την απρόσκοπτη συνέχιση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, αφού το βιοντίζελ αντιπροσωπεύει λιγότερο από 1% του τζίρου τους. Αντιθέτως, αντίστοιχη προσφυγή παραγωγού που εξαναγκάζεται από τα διυλιστήρια να πωλήσει κάτω του κόστους, θα τον δικαιώσει μεν, αφού όμως προηγουμένως θα έχει χρεοκοπήσει… Προκειμένου να εξασφαλισθεί στοιχειωδώς η διαφάνεια και η ευνομία, θεωρούμε απολύτως αναγκαίο να επανέλθει το ελάχιστο ποσοστό στα σημεία που υπήρχε. Επιπλέον είναι γνωστό ότι και σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ εφαρμόζεται ένα ελάχιστο ποσοστό ανάμιξης και μάλιστα τα κράτη προωθούν τη μεγαλύτερη από το ελάχιστο ποσοστό περιεκτικότητα βιοντίζελ με την επιβολή μικρότερου ΕΦΚ. Για παράδειγμα στο Βέλγιο ορίζεται διαφορετικός ΕΦΚ για ποσοστό βιοντίζελ μεγαλύτερο του ελαχίστου 5% ( Ο ΕΦΚ είναι 411,25 Ευρώ το ντίζελ για ποσοστό ανάμιξης μεγαλύτερο του 5% έναντι 432,8947 του ντίζελ για ποσοστό μικρότερο του 5%). Εφόσον μπορεί και ορίζεται διαφορετικός ΕΦΚ για ελάχιστο ποσοστό βιοντίζελ στο ντίζελ είναι φανερό ότι μπορεί να ζητηθεί και ελάχιστο ποσοστό ανάμιξης για την επίτευξη των στόχων των Οδηγιών σχετικά με την προώθηση των βιοκαυσίμων. 2. Ποσοστό ανάμειξης Το προβλεπόμενο ελάχιστο ποσοστό 6,5 % δεν δικαιολογείται αφού η ευρωπαϊκή προδιαγραφή για το πετρέλαιο κίνησης προβλέπει μέγιστο ποσοστό 7 %. Ο ισχυρισμός ότι η διαφορά αυτή του 0,5% είναι αναγκαία προκειμένου να διασφαλισθεί όποιος κάνει την ανάμειξη από τυχόν σφάλμα μέτρησης σε τυχόντα έλεγχο είναι εντελώς ανυπόστατος καθώς το σχετικό πρότυπο του ΕΛΟΤ για την μέτρηση των μεθυλεστέρων, (βιοντίζελ), στο πετρέλαιο κίνησης προβλέπει ανεκτή απόκλιση 0.5% στην παραπάνω μέτρηση. Με άλλα λόγια, αν μετρηθεί περιεκτικότητα βιοντήζελ σε πετρέλαιο κίνησης 7,5 %, θεωρείται εντός προδιαγραφών. Η παραπάνω θέση επιβεβαιώνεται με απόλυτη σαφήνεια σε σχετικό έγγραφο του ΓΧΚ με αρ. πρωτ. 3006006/308/29.03.2010. Ο δε ισχυρισμός ότι είναι πιθανόν κατά την ανάμειξη να αναμιχθεί κατά λάθος μεγαλύτερη ποσότητα βιοντήζελ, στερείται κάθε σοβαρότητας, καθώς το κόστος ενός τέτοιου λάθους για τον αναμειγνύοντα καθιστά εκ των πραγμάτων αδύνατη την διάπραξη και μη διόρθωσή του. Η διαφορά μεταξύ του 6,5% και του 7% στο βιοντίζελ είναι περίπου 8% μεγαλύτερες ποσότητες βιοντίζελ. Είναι προφανές επομένως, ότι τόσο για τις μονάδες παραγωγής που υπολειτουργούν, όσο και για την συμμόρφωση της Χώρας προς τις υποχρεώσεις της, είναι αναγκαία η αναπροσαρμογή του ποσοστού στο 7% όπως όφειλε να είναι εξ αρχής. 3. Δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα Το χρονοδιάγραμμα παραδόσεων θα πρέπει να είναι δεσμευτικό ώστε να υπάρχει δυνατότητα προγραμματισμού από πλευράς παραγωγών βιοντίζελ ενώ ταυτόχρονα οι υπόχρεοι να μην έχουν δυνατότητα αποκλίσεων μεγαλύτερων απο τα έως τώρα προβλεπόμενα καθώς κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε πρόβλημα στην ομαλή απορρόφηση του αυτούσιου βιοντίζελ 4. AΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΟΛΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΕΜΗΘΕΙΣΑΣ ΠΟΣΟΤΗΤΑΣ Η αύξηση της συνολικής κατανεμηθείσας ποσότητας σε περίπτωση απόφασης αύξησης του ποσοστού αναμιξης αυτούσιου βιοντίζελ στο ντίζελ κίνησης από το Α.Χ.Σ. θα πρέπει να προβλέπεται στο άρθρο 7 στην παράγραφο γ) ως ίσχυε μέχρι σήμερα. Αυτό επιβάλεται καθώς η χρονική απόκριση εφαρμογής μιας τέτοιας απόφασης θα πρέπει να είναι άμεση κάτι που θα είναι εφικτό μόνο ένα προβλέπεται από τον παρόντα νόμο. Αντίθετα, έαν αυτή θα εφαρμόζεται κατόπιν ΚΥΑ τότε η χρονική απόκριση αυτής θα είναι άγνωστη καθώς θα υπόκεινται σε καθυστερήσεις από τυχόν πολιτικές αλλαγές αλλά και γραφειοκρατικές διαδικασίες. Επιπλέον και σε συμφωνία με τα παραπάνω, ζητούμε το μέγιστο ποσοστό ανάμειξης αυτούσιου βιοντίζελ στο πετρέλαιο κίνησης, όπως αυτό καθορίζεται με απόφαση του Α.Χ.Σ., να γίνει όπως αυτό καθορίζεται από το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 590. Το πρότυπο ΕΝ 590 υιοθετείται από τον ΕΛΟΤ υποχρεωτικά το αργότερο σε έξι μήνες από την έκδοση του αντίστοιχου ευρωπαϊκού προτύπου . Η έκδοση της σχετικής Απόφασης ΑΧΣ που ουσιαστικά είναι ενσωμάτωση του ευρωπαϊκού προτύπου στην ελληνική νομοθεσία γίνεται πολύ αργότερα (κατά μέσο όρο ένα με δυο χρόνια) με συνέπεια να καθυστερεί η προώθηση των βιοκαυσίμων στην ελληνική αγορά και η επίτευξη των στόχων των Οδηγιών 2009/30 και 2009/28 εφόσον εμπλέκονται άσκοπες γραφειοκρατικές διαδικασίες που δεν συνάδουν με το πνεύμα της εποχής και της τρόϊκας. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην εφαρμόζεται το σχετικό πρότυπο μόλις γίνει πρότυπο ΕΝ 590 και κατόπιν ΕΛΟΤ ΕΝ 590 εφόσον η Ελλάδα μέσω του ΕΛΟΤ είναι μέλος της CEN (Ευρωπαϊκή Επιτροπή Προτυποποίησης). Το ίδιο έχει συμβεί με την πρόσφατη Απόφαση με αρ.πρωτ. οικ.189533, ΦΕΚ 2654/Β/9/11/2011, του Υπουργού του ΥΠΕΚΑ, όπου σύμφωνα με το άρθρο 2, για τα καύσιμα στερεής βιομάζας οι προδιαγραφές δεν ορίζονται με σχετική απόφαση ΑΧΣ αλλά με το Πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 14961-1, προφανώς για τους παραπάνω λόγους. Σε συμφωνία με τα παραπάνω ζητούμε για την αύξηση της συνολικής κατανεμηθείσας ποσότητας εκτός του μεγίστου ποσοστού ανάμειξης βιοντίζελ σύμφωνα με το σχετικό πρότυπο να λαμβάνεται υπόψη και η δυνατότητα που παρέχεται από την Οδηγία 2009/30 , ότι <> (παράγραφος 1 του άρθρου 4 της Οδηγίας 2009/30 που εξάλλου άρθρα της ενσωματώνονται σε αυτό το σχέδιο Νόμου για να μπορέσει ένα κράτος μέλος να κυκλοφορήσει στην αγορά βιοντίζελ με περιεκτικότητα μεγαλύτερη του προτύπου, σε περίπτωση αδικαιολόγητων γραφειοκρατικών εμποδίων. 5. ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΟΛΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΕΜΗΘΕΙΣΑΣ ΠΟΣΟΤΗΤΑΣ Η μείωση της συνολικής κατανεμηθείσας ποσότητας όπως περιγράφεται στο άρθρο 27, παρ. 7 δ), σημ. ιιι) θα πρέπει να τεκμηριώνεται από τα στοιχεία που έχει στη διάθεση του το ΥΠΕΚΑ και η οποία θα εφαρμόζεται κατόπιν απόφασης του εν λόγω Υπουργείου η οποία θα κοινοποιείται σε όλους τους δικαιούχους και υπόχρεους της κατανομής. Αυτό θα αποτρέπει τα φαινόμενα μονομερούς και αδικαιολόγητης μείωσης της απορρόφησης από πλευράς υπόχρεων κάτι που έχει επανειλημμένα συμβεί στο πρόσφατο παρελθόν. 6. ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΑΥΤΗΣ Για την ομαλή και απρόσκοπτη διείσδυση των βιοκαυσίμων στην αγορά αλλά και τη δημιουργία ενός σταθερού και ασφαλούς επιχειρηματικού κλίματος στον κλάδο της παραγωγής βιοντίζελ θα πρέπει να προβλεθεί η εφαρμογή της διαδικασίας κατανομών τουλάχιστον για μία πενταετία καθώς και τα κριτήρια που θα διέπουν αυτή. Με αυτόν τον τρόπο ο οιοσδήποτε θέλήσει να δραστηριοποιηθεί στον εν λόγω κλάδο θα γνωρίζει τους όρους συμμετοχής αλλά και τον ορίζοντα ισχυος ενός σταθερού νομικού πλαισίου που δεν θα επηρεάζεται κάθε χρόνο από πολιτικές ή άλλες αλλαγές. 7. Παράταση κατανομών Επειδή ουδέποτε μέχρι σήμερα έχει εκδοθεί εγκαίρως η ΚΥΑ κατανομής, με αποτέλεσμα όλες οι μονάδες παραγωγής να παραμένουν κλειστές για 2-3 μήνες, και επειδή είναι βέβαιο ότι αυτό θα επαναληφθεί με τις προβλεπόμενες ημερομηνίες, είναι αναγκαίο να προβλεφθεί ότι η εκάστοτε κατανομή παρατείνεται αυτομάτως μέχρι την έναρξη ισχύος της επομένης. Θα πρέπει το άρθρο 15 Α § 7 ε, να αντικατασταθεί και να προστεθεί εδάφιο στ’ ως εξής: «…ε) Ειδικά για την κατανομή έτους 2011, η περίοδος κατανομής παρατείνεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2012. Στο χρονικό διάστημα της παράτασης της κατανομής, οι ποσότητες αυτούσιου βιοντίζελ επιπλέον της ισχύουσας κατανομής έτους 2011, οι οποίες απαιτούνται για τους επιπλέον μήνες, παραλαμβάνονται από τους υπόχρεους ανάμειξης εκ των δικαιούχων της κατανομής έτους 2011. Οι παραδόσεις αυτές εκτελούνται με τρόπο ώστε: i) στο τέλος κάθε μήνα οι ποσότητες που παραδόθηκαν από τους δικαιούχους να είναι ανάλογες με τα ποσοστά συμμετοχής τους στην κατανομή και ii) το ποσοστό ανάμειξης του αυτούσιου βιοντίζελ στο πετρέλαιο κίνησης που διατίθεται στην αγορά να μην είναι ποτέ μικρότερο από 7 % κατ' όγκο ή το εκάστοτε ισχύον σύμφωνα με την απόφαση της παραγράφου 4.α του παρόντος άρθρου.» στ) Εάν για οποιονδήποτε λόγο η εκάστοτε κατανομή δεν έχει εκδοθεί την 1η Ιανουαρίου εκάστου έτους, παρατείνεται η ισχύς της προηγούμενης κατανομής μέχρι την έναρξη ισχύος της κανονικής κατανομής του έτους. Στο χρονικό διάστημα της παράτασης αυτής, οι ποσότητες αυτούσιου βιοντίζελ οι οποίες απαιτούνται για την περίοδο παράτασης, παραλαμβάνονται από τους υπόχρεους ανάμειξης εκ των δικαιούχων της προηγούμενης κατανομής. Οι παραδόσεις αυτές εκτελούνται με τρόπο ώστε: i) στο τέλος κάθε μήνα οι ποσότητες που παραδόθηκαν από τους δικαιούχους να είναι ανάλογες με τα ποσοστά συμμετοχής τους στην κατανομή και ii) το ποσοστό ανάμειξης του αυτούσιου βιοντίζελ στο πετρέλαιο κίνησης που διατίθεται στην αγορά να μην είναι ποτέ μικρότερο από 7%, ή το εκάστοτε ισχύον σύμφωνα με την απόφαση της παραγράφου 4.α του παρόντος άρθρου. ii) Μετά την έναρξη ισχύος της κανονικής κατανομής, οι ποσότητες αυτές της παράτασης, συμψηφίζονται με τις ποσότητες της κανονικής κατανομής, με τρόπο ώστε οι τελικές ποσότητες που διαθέτει ο κάθε δικαιούχος στην εκάστοτε περίοδο κατανομής, να ταυτίζονται με τις προβλεπόμενες στην αντίστοιχη απόφαση.» 8. Οροι συμμετοχής στην κατανομή. Θεωρούμε ότι στην κατανομή πρέπει να συμμετέχουν μόνο παραγωγοί που λειτουργούν στην Ε.Ε. διότι πιστεύουμε ότι η συμμετοχή των εισαγωγέων αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό έναντι των παραγωγών, καθώς: • Εταιρίες που λειτουργούν με μοναδικό ουσιαστικό εξοπλισμό ένα τηλέφωνο, ανταγωνίζονται παραγωγικές μονάδες με επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ και τεράστια λειτουργικά έξοδα. • Οι εισαγωγείς ουδέποτε υφίστανται ουσιαστικό έλεγχο, με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια να παραβιάζουν κατάφορα τον Νόμο, εισάγοντας ποσότητες από διαφορετικούς παραγωγούς από εκείνους με τους οποίους είχαν εμφανισθεί να έχουν συμβάσεις προκειμένου να λάβουν τις ποσότητες κατανομής. • Ουδέποτε ελέγχονται στην ουσία αν οι ποσότητες που εισάγουν έχουν παραχθεί στην Ε.Ε. ή έχουν εισαχθεί και μάλιστα από χώρες που επιδοτούν το εκεί παραγόμενο βιοντίζελ. • Ενας εισαγωγέας πού εμφανίζει μόνο μια διεύθυνση και ένα τηλέφωνο δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να παράσχει τα στοιχειώδη εχέγγυα σοβαρότητας και αξιοπιστίας. 9. Επιβολή κυρώσεων - δημοσίευση στοιχείων. Τα τελευταία 2 χρόνια κυρίως, οι ποσότητες βιοντίζελ που απορροφούνται είναι σημαντικά χαμηλότερες από τις εκάστοτε κατανομές, αλλά και από το 6.5 % της κατανάλωσης βιοντίζελ, ακόμα και αν συνυπολογιστούν οι περίοδοι που δεν υπήρχε κατανομή. Είναι προφανές ότι σε αυτήν την απόκλιση συμβάλει σημαντικά η μή συμμόρφωση των υπόχρεων στις προβλέψεις του Νόμου. Εξ όσων γνωρίζουμε η παραβίαση αυτή του Νόμου δεν έχει επιφέρει μέχρι σήμερα καμιά συνέπεια στους παρανομούντες πέραν ενός προστίμου που αντιστοιχεί σε λιγότερο από 5% του οφέλους που είχε ο παραβάτης από την παράβαση. Οι αρμόδιες υπηρεσίες επικαλούνται ως αιτία της ατιμωρησίας την αδυναμία ελέγχου των πραγματικών ποσοτήτων. Προκειμένου να πάψει αυτό το καθεστώς απόλυτης αδιαφάνειας και περιφρόνησης του Νόμου, ζητάμε να προβλεφθεί υποχρέωση διαρκούς δημοσίευσης των σχετικών στοιχείων με την προσθήκη ειδικού άρθρου ως εξής: Αρθρο … Οι υπόχρεοι ανάμειξης υποχρεούνται να δημοσιεύουν το πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα τις συνολικές πωλήσεις πετρελαίου κίνησης που διέθεσαν στην εσωτερική αγορά τον προηγούμενο μήνα, καθώς και τις συνολικές αγορές και τα αποθέματα αρχής και τέλους βιοντίζελ για την ίδια περίοδο. Ομοίως οι δικαιούχοι κατανομής υποχρεούνται να δημοσιεύουν στο ίδιο διάστημα τις συνολικές πωλήσεις τους ανά υπόχρεο για την ίδια περίοδο. Η δημοσίευση θα γίνεται στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ σε ειδικό πρόγραμμα στο οποίο θα έχουν πρόσβαση υπόχρεοι και δικαιούχοι με ειδικό κωδικό προκειμένου για εισαγωγή στοιχείων ενώ τα συνολικά στοιχεία ανά υπόχρεο και δικαιούχο, δηλαδή οι συνολικές πωλήσεις κάθε δικαιούχου μέσω κατανομής και το ποσοστό ανάμειξης κάθε υπόχρεου, θα είναι προσβάσιμα ελεύθερα σε όλους. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ οφείλουν να θέσουν σε λειτουργία την σχετική εφαρμογή το αργότερο δύο μήνες από την δημοσίευση του παρόντος νόμου. Εξ άλλου, το μέγιστο πρόστιμο που προβλέπουν οι κυρώσεις που υπαγορεύονται από τον ν. 3054, μπορεί να υπολείπεται του παράνομου οφέλους που μπορεί να προσπορισθεί υπόχρεος που δεν απορροφά τις ποσότητες που υποχρεούται. 9. Στους δικαιούχους της παραγράφου 7 και στους υπόχρεους της παραγράφου 8, οι οποίοι δεν τηρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο παρόν άρθρο, επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 17 του παρόντος νόμου που πάντως δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το διπλάσιο του οφέλους που είχε ο παραβάτης από την μη τήρηση των υποχρεώσεών του, αναπροσαρμοζομένου αναλόγως του ανωτάτου ορίου που προβλέπεται στο άρθρο 17.