• 6 Μαρτίου 2012 Εδώ και χρόνια, με τη διαστρέβλωση των θετικών στοιχείων του ΓΟΚ του ‘85 από τα οικονομικά συμφέροντα και τη συνεχιζόμενη καταστροφή των πόλεων, οι αρχιτέκτονες ζητάμε ένα νέο Οικοδομικό Κανονισμό, απλό, σύγχρονο, ξεκάθαρο, που να απελευθερώνει την αρχιτεκτονική δημιουργία και να θέτει το πλαίσιο για τη μακρά και επίπονη ανάκαμψη του αστικού περιβάλλοντος. Ο ΝΟΚ όπως ετοιμάστηκε στο ΥΠΕΚΑ προσέφερε πλήρη απογοήτευση, τόση που τα εισαγόμενα με αυτόν θετικά σημεία ή σημειακές βελτιώσεις που θα γίνουν να μην έχουν καμία πια ουσία. ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ΤΗ ΡΙΖΙΚΗ ΜΑΣ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΔΙΟΤΙ : 1. Βασισμένο 100% στον υφιστάμενο ΓΟΚ, είναι ένα ακόμη κείμενο-αχταρμάς διοικητικών, χωροταξικών, πολεοδομικών και κτιριοδομικών ρυθμίσεων χωρίς ειρμό και ταξινόμηση. Ζητήματα αστικού σχεδιασμού υποχωρούν και αναδύονται μέσα σε ένα πέλαγος κτιριακών/κτιριοδομικών ρυθμίσεων μόνο και μόνο για να μεταβιβαστεί στους ιδιώτες η ευθύνη της πολιτείας για την παντελή έλλειψη αστικού σχεδιασμού (πχ. δε νοείται η πολιτική αστικού πρασίνου να αρχίζει και να τελειώνει με το -μάλιστα ίδιο σε όλη τη χώρα- ποσοστό φύτευσης της κάθε ιδιοκτησίας!) 2. Αναπαράγει τη γραφειοκρατική και τελματωμένη πολεοδομική νομοθεσία τόσο με τη δομή όσο και την ουσία του κειμένου που οδηγεί ήδη πριν την έγκρισή του σε δεκάδες ερμηνευτικές εγκυκλίους ή δημιουργεί συνθήκες ανάπτυξης διαφθοράς. 3. Ποινικοποιεί τη μικρή κλίμακα των τεχνικών γραφείων, τον πυλώνα δηλαδή του κλάδου της οικοδομής της χώρας, καθώς η απλοποίηση της νομοθεσίας ήταν προαπαιτούμενο της έκδοσης οικοδομικών αδειών με ευθύνη του μηχανικού. 4. Αδιαφορεί και παραγνωρίζει την υποχρέωση της χώρας μας να τηρεί τις διεθνείς συμβάσεις για την πολιτιστική/αρχιτεκτονική κληρονομιά, το τοπίο κλπ. 5. ΔΕΝ απελευθερώνει την αρχιτεκτονική πράξη, συνεχίζει να ποσοτικοποιεί τη δόμηση χρησιμοποιώντας το ΣΔ ως κύριο μέγεθος (κατ'ομολογίαν για λόγους φορολογικού/συμβολαιογραφικού χειρισμού), αστυνομεύει τη δημιουργικότητα και εχθρεύεται τη συνθετική ελευθερία (πχ. απαγόρευση -ούτε κάν με έγκριση από το ΣΑ!- διαμόρφωσης του εδάφους άνω του... 1μ.). 6. Προσδίδει αυξημένες εξουσίες στον εκάστοτε υπουργό με αποτέλεσμα αφενός την αδυναμία πραγματικής εφαρμογής του νόμου και αφετέρου τον ευτελισμό της έννοιας του κανονισμού σε κείμενο υποδεέστερο των "άνωθεν" αποφάσεων. Στο νομοσχέδιο προβλέπονται εξαιρέσεις, ερμηνείες και εφαρμοστικές πράξεις "με απόφαση υπουργού" σε.... 24 σημεία! 7. Aποτελεί γενική και οριζόντια νομοθετική παρέμβαση που με μανδύα περιβαλλοντικής ευπρέπειας (10% μείωση κάλυψης), οδηγεί άμεσα ή έμμεσα σε αύξηση του παραγόμενου κτιριακού όγκου και του συντελεστή δόμησης. 8. Προσεγγίζει το μείζον θέμα της δόμησης όχι επιστημονικά, όπως θα όφειλε ως κανονισμός, αλλά από τη σκοπιά της μέγιστης κερδοφορίας πάνω στη γη, με αποκορύφωμα τα "κίνητρα" του άρθρου 10. 9. Δημιουργεί ανισότητες ανάμεσα στους πολίτες αυξάνοντας το χάσμα ανάμεσα σε οικονομικά ισχυρούς και ασθενέστερους, καθώς πριμοδοτεί με αύξηση του ΣΔ μόνο τις μεγάλες ιδιοκτησίες και όχι τις μικρότερες. Επιβάλλει άδικο και ανταγωνιστικό περιβάλλον κοινωνικής οργάνωσης εχθρικό με την ιστορική κλίμακα του τόπου και τη δομή των σχέσεων της ελληνικής κοινωνίας. Συνεχίζουμε να απαιτούμε την απλοποίηση της νομοθεσίας με ένα πραγματικά νέο Οικοδομικό Κανονισμό που να έχει ως βασική αρχή την υποχρέωση της πολιτείας να μεριμνά κατά προτεραιότητα για τον πολεοδομικό – αστικό σχεδιασμό και να απελευθερώνει την αρχιτεκτονική πράξη. Έναν Αρχιτεκτονικό Οικοδομικό Κανονισμό - άρρηκτα συνδεδεμένο με ένα αντιγραφειοκρατικό σύστημα έκδοσης αδειών και τον ουσιαστικό και αδιάβλητο έλεγχο των κατασκευών- που να λειτουργεί ως εργαλείο λιτό, ευανάγνωστο, μη επιδεχόμενο πολλαπλών ερμηνειών. Δροσιά Μολλά, Τόνια Κατερίνη, Σταύρος Γανωτής, Ηλίας Παπαγεωργίου, Ανδρέας Μαριάτος, Ελευθερία Καρακάση, Γεωργία Νικολακοπούλου, Μαρία Κασόλα, Ανθή Κοσμά, Έφη Γιαννοπούλου, Κική Γρέβια Δίκτυο Μικρών Αρχιτεκτονικών Γραφείων .