Αρχική Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών ΕνέργειαςΆρθρο 10 Μέτρα για τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης των κτιρίωνΣχόλιο του χρήστη Ε Σ Ε Γ Ε Π Ε«Ελληνικός Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Γεωθερμίας και Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας» | 14 Ιανουαρίου 2010, 10:53
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΣΕΓΕΠΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ <> Λαμβάνοντας υπόψη την δημόσια διαβούλευση που διεξάγεται σχετικά με το παραπάνω σχέδιο νόμου ο υπό ίδρυση «Ελληνικός Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Γεωθερμίας και Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας» καταθέτει τις παρακάτω προτάσεις σχετικά με το άρθρο 10 και ειδικότερα για το κομμάτι που αφορά τις γεωθερμικές αντλίες θερμότητας: 1) Οι Γεωθερμικές Αντλίες Θερμότητας (Γ.Α.Θ) που θα χρησιμοποιηθούν θα πρέπει να φέρουν πιστοποιητικά από αναγνωρισμένους διεθνείς οργανισμούς πιστοποίησης. 2) Ο βαθμός απόδοσης (C.O.P – Coefficient of Performance) των Γ.Α.Θ να είναι μεγαλύτερος του 4 και EER >4,5 ώστε να επιτυγχάνεται η μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης. 3) Οι εγκαταστάσεις γεωθερμικών συστημάτων αβαθούς γεωθερμίας να πραγματοποιούν-ται από πιστοποιημένους εγκαταστάτες οι οποίοι θα πιστοποιούνται από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Κ.Α.Π.Ε) ή άλλον εγκεκριμένο φορέα . 4) Με σκοπό να προωθηθεί η χρήση της αβαθούς γεωθερμίας και κατ’ επέκταση των Γ.Α.Θ. για την κάλυψη της πρωτογενής ενεργειακής κατανάλωσης προτείνεται να δοθούν συγκεκριμένα κίνητρα. Εάν και εφόσον ικανοποιείται η πρόταση 2 του παρόντος (C.O.P της Γ.Α.Θ > 4 ) προτείνονται τα εξής κίνητρα: a. Φορολογική έκπτωση του συνόλου της γεωθερμικής εγκατάστασης. b. Τιμολόγηση του συνόλου της ηλεκτρικής κατανάλωσης του κτιρίου με νυχτερινό τιμολόγιο. Τα παραπάνω κίνητρα θεωρούμε ότι μπορούν να υλοποιηθούν λαμβάνοντας υπόψη την εξοικονόμηση ενέργειας και κυρίως την μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) μέσω χρησιμοποίησης Γ.Α.Θ για την κάλυψη της πρωτογενούς ενεργειακής κατανάλωσης των κτιρίων. 5) Κρίνουμε ως απαραίτητη την προσθήκη στην παράγραφο 1 του άρθρου 10 του σχεδίου νόμου που να αναφέρει ότι για τα νέα κτίρια, εφόσον κατατεθεί η σχετική μελέτη για το σύστημα Γ.Α.Θ να μην είναι υποχρεωτική η μελέτη και εγκατάσταση δικτύου Φυσικού Αερίου όπως ορίζεται από το άρθρο 1 του Π.Δ. 420/87 και ισχύει σύμφωνα με το άρθρο 30 του νόμου 3175/2003 6) Σχετικά με τη διαδικασία αδειοδότησης εγκαταστάσεων αβαθούς γεωθερμίας: a. Για τα υφιστάμενα κτίρια η σχετική άδεια να χορηγείται όπως γίνεται και σήμερα από τις κατά τόπους Νομαρχίες μόνο για περιπτώσεις εγκατάστασης γεωθερμίας Ανοιχτού Τύπου. b. Σε περίπτωση εγκατάστασης γεωθερμίας Κλειστού Τύπου προτείνεται να προβλέπεται απλή κοινοποίηση στον αρμόδιο φορέα όπως ακριβώς προτείνεται για φωτοβολταϊκά συστήματα και μικρές ανεμογεννήτριες σε κτίρια στην παράγραφο 7 του άρθρου 9 του σχεδίου νόμου. c. Για τα νέα κτίρια η άδεια να χορηγείται από την αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία. d. Σε περίπτωση που εγκατάσταση Κλειστού Τύπου κριθεί ότι μπορεί να εξελιχθεί σε Ανοιχτού Τύπου τότε θα πρέπει να χορηγηθεί η σχετική άδεια. Μη συμμόρφωση με το παραπάνω επισύρει την αφαίρεση της άδειας του εγκαταστάτη καθώς και επιβολή κυρώσεων στον ιδιοκτήτη του κτιρίου. 6) Να απλουστευτεί η αδειοδοτική διαδικασία που αφορά απόληψη θάλασσας σε περιπτώσεις γεωθερμικών εγκαταστάσεων Ανοιχτού Τύπου, διότι είναι περιττή και δημιουργεί καταστάσεις μη συμβατές με την φύση της τεχνολογίας αυτής . Λαμβάνοντας υπόψη την δημόσια διαβούλευση που διεξάγεται σχετικά με το παραπάνω σχέδιο νόμου η ΕΣΕΓΕΠΕ , το υπό σύσταση Σωματείο Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα «Ελληνικός Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Γεωθερμίας και Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας καταθέτει τις παρακάτω προτάσεις σχετικά με το άρθρο 10. Ο Σύνδεσμός μας εκφράζει την ικανοποίησή του για την προτεραιότητα που δίνεται από την Κυβέρνηση στο θέμα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Επισυνάπτεται και πλήρως ανεπτυγμένη νομοθετική πρόταση, την οποία μπορούμε να αναπτύξουμε και λεπτομερέστερα. Έχουμε ακόμη την πρόθεση να υποβάλουμε, όταν του ζητηθεί πλήρη αιτιολογική έκθεση για τις υιοθετούμενες διατάξεις. Φυσικά ο Σύνδεσμος θέτει τις τεχνικές και επιστημονικές γνώσεις των μελών του στην διάθεση της Πολιτείας για να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή ωφέλεια για το Περιβάλλον και την Εθνική Οικονομία. Με τιμή ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΕΣΕΓΕΠΕ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΕ Ονοματεπώνυμο Εταιρεία ΔΕΛΗΓΙΩΡΓΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΔΕΛΤΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΥΡΑΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ INTERPLAST ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ SWEDTHERM ΚΛΙΤΣΙΝΑΡΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ BORES GEOTHERMAL SYSTEMS ΑΒΑΡΙΚΙΩΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ERGON EQUIPMENT ΨΑΡΡΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ AID ENGINEERING ============================================================ ΑΝΕΠΤΥΓΜΕΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΣΕΓΕΠΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ <> Λαμβάνοντας υπόψη την δημόσια διαβούλευση που διεξάγεται σχετικά με το παραπάνω σχέδιο νόμου ο ΕΣΕΓΕΠΕ , το υπό σύσταση Σωματείο Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα «Ελληνικός Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Γεωθερμίας και Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας» καταθέτει τις παρακάτω προτάσεις σχετικά με το άρθρο 10. Εισαγωγικά αναφέρουμε ότι η Γεωθερμία ως Πηγή Ενέργειας δεν έχει τύχει της δέουσας προσοχής από την Πολιτεία. Ταυτόχρονα είναι από τις Πηγές Ενέργειας, οι οποίες ενώ δεν προκαλούν επιβάρυνση στο περιβάλλον είναι υποχρεωμένη να εφαρμόζει αρχές και διατάξεις που δεν προσιδιάζουν στον χαρακτήρα και την μορφή της. Με βάση αυτές τις αρχικές σκέψεις ο Σύνδεσμος υποβάλλει τις ακόλουθες παρατηρήσεις : Άρθρο 10 Μέτρα για τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης των κτιρίων 1. Η παράγραφος 2 του άρθρου 4 του ν.3661/2008 (ΦΕΚ 89Α’) αντικαθίσταται ως εξής: «2. Για τα νέα κτίρια, πριν την έναρξη της ανέγερσης, πρέπει να εκπονείται και να υποβάλλεται στην αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία μελέτη, που συνοδεύει τη μελέτη της παραγράφου 1 του άρθρου 3 και η οποία περιλαμβάνει την τεχνική, περιβαλλοντική και οικονομική σκοπιμότητα εγκατάστασης τουλάχιστον ενός εκ των εναλλακτικών συστημάτων παροχής ενέργειας, όπως αποκεντρωμένων συστημάτων παροχής ενέργειας που βασίζονται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας, συστημάτων θέρμανσης ή ψύξης ή δροσισμού σε κλίμακα περιοχής ή οικοδομικού τετραγώνου, καθώς και γεωθερμικών αντλιών θερμότητας για τις οποίες δεν απαιτείται η υποβολή στοιχείων περιβαλλοντικής και οικονομικής σκοπιμότητας». (βλ. Σχόλιο 1) 2. Στο άρθρο 4 του ν.3661/2008 προστίθενται οι εξής παράγραφοι: «3. Σε όλα τα νέα κτίρια είναι υποχρεωτική η κάλυψη μέρους των αναγκών σε ζεστό νερό χρήσης από ηλιοθερμικά συστήματα. Το ελάχιστο ποσοστό του ηλιακού μεριδίου σε ετήσια βάση καθορίζεται ως εξής: κλιματική ζώνη Α: ≥ 80%, κλιματική ζώνη Β: ≥ 75%, κλιματική ζώνη Γ: ≥ 70%, κλιματική ζώνη Δ: ≥ 65%. Η υποχρέωση αυτή δεν ισχύει για τις εξαιρέσεις που αναφέρονται στο άρθρο 11 του παρόντος, καθώς και όταν οι ανάγκες σε ζεστό νερό χρήσης καλύπτονται από άλλα αποκεντρωμένα συστήματα παροχής ενέργειας που βασίζονται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμπαραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας, συστήματα τηλεθέρμανσης σε κλίμακα περιοχής ή οικοδομικού τετραγώνου, καθώς και γεωθερμικές αντλίες θερμότητας για την θέρμανση, ψύξη, δροσισμό και παραγωγή ζεστών νερών χρήσης. . 4. Το αργότερο ως τις 31.12.2019, όλα τα νέα κτίρια θα πρέπει να καλύπτουν το σύνολο της πρωτογενούς ενεργειακής κατανάλωσης τους με αποκεντρωμένα συστήματα παροχής ενέργειας που βασίζονται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμπαραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας, συστήματα τηλεθέρμανσης σε κλίμακα περιοχής ή οικοδομικού τετραγώνου, καθώς και γεωθερμικές αντλίες θερμότητας. Στην περίπτωση των νέων κτιρίων που στεγάζουν υπηρεσίες του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα, η υποχρέωση αυτή θα πρέπει να τεθεί σε ισχύ το αργότερο ως τις 31.12.2014». 3. Η παράγραφος 1 του άρθρου 5 του ν.3661/2008 τροποποιείται ως εξής: «1. Στα κτίρια που υφίστανται ριζική ανακαίνιση, η ενεργειακή απόδοσή τους αναβαθμίζεται, στο βαθμό που αυτό είναι τεχνικά, λειτουργικά και οικονομικά εφικτό, ώστε να πληροί τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης, όπως αυτές καθορίζονται στον Κανονισμό. Οι απαιτήσεις αυτές θεσπίζονται είτε για το ανακαινιζόμενο κτίριο ως σύνολο είτε μόνο για τις ανακαινιζόμενες εγκαταστάσεις ή τα δομικά στοιχεία αυτού, εφόσον αποτελούν μέρος ανακαίνισης που πρέπει να ολοκληρωθεί εντός ορισμένου χρονικού διαστήματος, με στόχο τη βελτίωση της συνολικής ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου». ΣΧΟΛΙΟ 1 Ειδικότερα για την αβαθή γεωθερμία η τεχνική μελέτη είναι αφ’ εαυτής αρκετή. Η προτεινόμενη στο σχέδιο διατύπωση δημιουργεί ανώφελη γραφειοκρατία, χωρίς ουσιαστική χρησιμότητα. Τα συστήματα γεωθερμίας έχουν συγκεκριμένα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά τα οποία δεν χρησιμεύει να επαναλαμβάνονται διαρκώς ενώ η σύμφωνα με το Σχόλιο 2 πρότασή μας (ειδικότερα οι παρ. α και β του άρθρου 4 εξασφαλίζει απολύτως την φιλικότητα της εγκατάστασης προς το περιβάλλον. Η αναγραφή της έκφρασης «ορισμένου» αντί «περιορισμένου», πιστεύουμε ότι αποδίδει επιτυχέστερα την νομοθετική βούληση ΠΡΟΤΑΣΗ Προτείνεται να προστεθούν νέοι παράγραφοι με αριθμούς 4 και 5 οι οποίες να προβλέπουν τα ακόλουθα : «4. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΓΕΩΘΕΡΜΙΑΣ α. Οι Γεωθερμικές Αντλίες Θερμότητας (Γ.Α.Θ) που θα χρησιμοποιούνται θα πρέπει να είναι πιστοποιημένες από αναγνωρισμένους διεθνείς οργανισμούς πιστοποίησης , με βαθμό απόδοσης (C.O.P – Coefficient of Performance) μεγαλύτερο του 4 (C.O.P > 4) ώστε να επιτυγχάνεται η μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης. Θα πρέπει δε, να λαμβάνεται υπόψη και η απόδοση των Γ.Α.Θ. στην ψύξη, σύμφωνα με το EER (energy efficient ratio) μεγαλύτερο του 4,5 (EER >4,5). β. Οι εγκαταστάσεις γεωθερμικών συστημάτων αβαθούς γεωθερμίας πρέπει να πραγματοποιούνται από πιστοποιημένους εγκαταστάτες οι οποίοι θα πιστοποιούνται από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Κ.Α.Π.Ε) ή άλλον εγκεκριμένο αρμόδιο φορέα και εκτελούνται με βάση τεχνική μελέτη, η οποία υποβάλλεται στην Πολεοδομία» γ. Εφ’ όσον τηρούνται οι προϋποθέσεις των εδαφίων α και β της παραγράφου αυτής είναι δυνατή η υλοποίηση μέσω ΧΑΤ (χρηματοδότησης από τρίτους) ενώ παρέχεται φορολογική έκπτωση επί της συνολικής αξίας της γεωθερμικής εγκατάστασης και η τιμολόγηση του συνόλου της ηλεκτρικής κατανάλωσης του κτιρίου γίνεται με το μειωμένο τιμολόγιο (π.χ. νυχτερινό). Για την εφαρμογή αυτής της διάταξης θα εκδοθεί Υπουργική Απόφαση εντός προθεσμίας τριών (3) μηνών από την δημοσίευση του νόμου αυτού, η οποία θα προβλέπει την απλούστευση των διαδικασιών και την εφαρμογή των κινήτρων για την χρήση γεωθερμικών συστημάτων. ( βλ. ΣΧΟΛΙΟ 2) δ. Εφόσον κατατεθεί η σχετική μελέτη για χρήση συστήματος Γ.Α.Θ για την κάλυψη της πρωτογενούς ενεργειακής κατανάλωσης των κτιρίων δεν είναι υποχρεωτική η μελέτη και εγκατάσταση δικτύου Φυσικού Αερίου όπως ορίζεται από το άρθρο 1 του Π.Δ. 420/87 και ισχύει σύμφωνα με το άρθρο 30 του νόμου 3175/2003. 5. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΒΑΘΟΥΣ ΓΕΩΘΕΡΜΙΑΣ: α. Για τα υφιστάμενα κτίρια η άδεια για εγκατάσταση γεωθερμίας Ανοιχτού Τύπου χορηγείται από τις κατά τόπους Νομαρχίες μόνο, σύμφωνα με τα ήδη ισχύοντα. Η εγκατάσταση γεωθερμίας Κλειστού Τύπου γίνεται με απλή κοινοποίηση στον αρμόδιο φορέα σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 7 του άρθρου 9 του παρόντος (σχεδίου) νόμου. β. Σε περίπτωση που εγκατάσταση Κλειστού Τύπου κριθεί ότι μπορεί να εξελιχθεί σε Ανοιχτού Τύπου χορηγείται η σχετική άδεια από τις κατά τόπους Νομαρχίες. Η μη συμμόρφωση με τους όρους της άδειας συνεπάγεται την αφαίρεση της άδειας του εγκαταστάτη για διάστημα τουλάχιστον τριών έως έξι μηνών καθώς και την παύση των οικοδομικών εργασιών. Σε περίπτωση επανειλημμένης παράβασης του εδαφίου αυτού αφαιρείται οριστικά η άδεια του εγκαταστάτη. (ΣΧΟΛΙΟ 2) Η Υ.Α. Δ9Β,Δ/Φ166/οικ13068/ΓΔΦΠ (ΦΕΚ Β 1249/24.6.2009) παρά την προσπάθειά της να ρυθμίσει το θέμα των αδειών εγκατάστασης συστημάτων γεωθερμίας, θέσπισε ένα βαρύτατα γραφειοκρατικό σύστημα, το οποίο ενεργεί αποτρεπτικά για την προώθηση αυτού του εξαιρετικά φιλικού προς το περιβάλλον συστήματος θέρμανσης/ ψύξης. Ενδεικτικά επισημαίνουμε το θέμα της χρήσης νερού θαλασσών ή λιμνών την ώρα που ούτε κατανάλωση γίνεται ούτε δημιουργείται έστω και ελάχιστη επιβάρυνση των νερών. Επίσης τα κίνητρα που μπορούν και ζητάμε να θεσπισθούν θα συμβάλουν στην αύξηση του πράσινου περιβάλλοντος και στην πράξη δεν προβλέπεται να επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό, αφού, σε αρμονία προς τους διακηρυσσόμενους στόχους της νέας φορολογικής πολιτικής, στόχος είναι η επιβράβευση των πολιτών και των επιχειρήσεων για χρήση νομίμων φορολογικών στοιχείων. Επιπρόσθετα η χρησιμοποίηση συστημάτων αβαθούς γεωθερμίας θα αυξήσει την αντικειμενική αξία των ακινήτων –ενεργειακή κλάση κτιρίου – με αποτέλεσμα την αύξηση των εισπράξεων φόρων από το κράτος. Επιπλέον δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το 20% της παγκόσμιας επιβάρυνσης της ατμόσφαιρας με εκπομπές CO2 προέρχεται από τη θέρμανση/ψύξη κτιρίων (καυστήρες, λέβητες κ.λ.π.). Κατά συνέπεια, πρέπει με υψηλή προτεραιότητα να στοχεύσουμε σε εξοικονόμηση ενέργειας και μείωση ρύπων σε αυτόν τον τομέα. Η χρήση γεωθερμίας για αυτό το λόγο μειώνει τις εκπομπές CO2 εντυπωσιακά, στο 1/3 καθώς και μπορεί να συμβάλλει στην μείωση της κατανάλωσης ρεύματος στις καλοκαιρινές στιγμές αιχμής. Ο Σύνδεσμός μας εκφράζει την ικανοποίησή του για την προτεραιότητα που δίνεται από την Κυβέρνηση στο θέμα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας προτίθεται δε να υποβάλει, όταν του ζητηθεί πλήρη αιτιολογική έκθεση για τις υιοθετούμενες διατάξεις. Φυσικά θέτει τις τεχνικές και επιστημονικές γνώσεις των μελών του στην διάθεση της Πολιτείας για να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή ωφέλεια για το Περιβάλλον και την Εθνική Οικονομία. Με τιμή ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΕΣΕΓΕΠΕ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΕ Ονοματεπώνυμο Εταιρεία ΔΕΛΗΓΙΩΡΓΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΔΕΛΤΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΥΡΑΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ INTERPLAST ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ SWEDTHERM ΚΛΙΤΣΙΝΑΡΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ BORES GEOTHERMAL SYSTEMS ΑΒΑΡΙΚΙΩΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ERGON EQUIPMENT ΨΑΡΡΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ AID ENGINEERING